Enkelbanden gescheurd, nieuwe ha wilt niets doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Enkelbanden gescheurd, nieuwe ha wilt niets doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:59

Hoe is het nu met je TS?

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:02

Tja, die sukkels zeiden dat er absoluut niks aan de hand was en dat ik de volgende dag weer moest beginnen met lopen, vonden het complete onzin om uberhaubt bij de Fysio een afspraak te moeten maken. Banden zijn verkeerd aangehecht door verkeerde en te snelle belasting, ze kunnen er verder ook niets meer aan doen nu.
Maar ik vind het nederlandse zorgsysteem al niks, die hebben me 6 jaar laten rondlopen met een serieus probleem(schouder zon 12x per jaar uit de kom) en dan nog roepen dat er echt helemaal niks aan de hand is en dat het niet kan :+ maar dat is weer een ander verhaal!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:31

Je hebt geen verwijzing nodig voor fysio, dus als je zo een klachten hebt kun je dat in het vervolg onthouden. :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:48

Zo snel mogelijk naar de fysio, om de beweeglijkheid en juiste stand weer terug te krijgen.
Ik kan nu, 8 jaar na m'n enkelblessure, naar de podotherapeut omdat m'n enkel niet goed hersteld is en opnieuw pijnklachten gaat geven, en dat werkt door in heel de linkerkant van m'n lijf, van m'n enkel tot en met m'n nek...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:49

babydolll schreef:
Tja, die sukkels zeiden dat er absoluut niks aan de hand was en dat ik de volgende dag weer moest beginnen met lopen, vonden het complete onzin om uberhaubt bij de Fysio een afspraak te moeten maken. Banden zijn verkeerd aangehecht door verkeerde en te snelle belasting, ze kunnen er verder ook niets meer aan doen nu.

Lijkt me sterk... banden hechten zich niet zelf. Bij complete afscheuring overwegen ze nog wel eens operatief te hechten, maar daar wordt het over het algemeen niet beter van. Het enige wat je kan doen na kapotte enkelbanden is je spieren zo trainen dat deze de functie gaan overnemen.
Bovendien, als je er op kan lopen is het in principe prima en belast je niet te snel. Als je maar niet over je pijngrens gaat. Pijn is bij zulke dingen wel een goede graadmeter.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 13:07

Ik weet dat gips verre van ideaal is, echter heb ik reuma en is het lopen met krukken een te grote belasting voor mijn handen.
Het gaat nu wel oke, ik heb een soort van brace gekregen waarmee ik aardig uit de voeten kom en meer stevigheid geeft dan het tape wat ik had.
Fysio heeft tevens het advies gegeven om podoloog (?) te gaan voor zooltjes voor meer stevigheid en een goede stand van mijn voet.
Bedankt nogmaals voor het advies van een fysio :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:27

ts: fijn dat de fysio je goed heeft kunnen helpen! heb je nog een vervolg afspraak gemaakt voor eventuele controle/ begeleiding bij het opbouwen van de belasting?

babydoll: als jij je enkelbanden gescheurd had geeft dit een enorme zwelling. een foto laten maken in het ziekenhuis heeft absoluut geen nut omdat je hiermee: 1. de banden uberhaubt niet zichtbaar krijgt op de foto (nooit niet). 2. door de zwelling kan ook een eventuele breuk niet zichtbaar zijn op de foto.
tevens mag je ook niet tapen zolang het nog echt dik is en is een drukverband (om de zwelling te verminderen) toch een goede optie.
als er enkelbanden gescheurd zijn staat er ook niets 'scheef' en hoeft er ook niets recht gezet te worden.
ik vraag me verder af wat voor klachten je had dat ze je naar huis stuurden met "er is niets aan de hand". (met 'niets' aan de hand bedoelen ze misschien ook wel: niet iets aan de hand dat zodanig ernstig is dat er verdere stappen moeten worden ondernomen). kon je lopen op je voet (enkele passen)?.
en je hebt er nu nog steeds last van? welke klachten heb je nu dan nog?
als je enkelbanden namelijk volledig afgescheurd zijn zullen ze niet aangroeien. (kapot is echt kapot bij dat type weefsel). als je nu nog klachten hebt in de vorm van instabiliteit ed kun je dit wel trainen. door krachttraining kunnen je spieren de functie van je afgescheurde banden overnemen. maar dit moet je wel trainen (en blijven trainen). En je moet denk ik verder gewoon accepteren dat jouw enkel gewoon een zwakke plek is geworden.

(dat het systeem af en toe niet werkt en er misschien te vaak aandoeningen/letsels ed over het hoofd gezien worden, of dat je met een paracetamolletje weer naar huis wordt gestuurd. tja.. soms werkt het inderdaad niet lekker, ben ik met je eens.)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:43

Nijn schreef:
Ik heb circa 3 weken geleden mijn enkelbanden gescheurd, huisarts heeft het netjes ingetaped en we hebben gips besproken als optie wanneer het met krukken lopen niet gaat ivm reuma.
Net verhuist en dus een nieuwe huisarts, gebeld voor een afspraak en krijg te horen dat de assistente dat soort dingen doet, prima, gevraagd naar het gips zegt de assistente doe nog maar een weekje tape dan kun je volgende week terecht bij de huisarts als je dossier binnen is.
Kom ik vandaag bij de huisarts en die constateert dat de boel nog steeds gescheurd is, vraag weer naar gips en zegt dat het de reinste onzin is en dat opnieuw tapen ook geen zin heeft want ik heb al 2 keer tape gehad.
Leuk en aardig maar mijn handen vinden die krukken niet leuk, krijg ik te horen dat ik dan maar zonder krukken moet lopen.
Dat ik een hond heb en ik die moet uitlaten was niet zijn probleem, en dat dit al de 5e keer is dat ik ze scheur is toeval.

Oplossing zou zijn andere huisarts zoeken maar alles zit vol, dit was de enige huisarts die nog patiënten aannam en daar ik geen fiets of auto heb moet het wel te doen zijn op loopafstand.
Ik heb nu geen flauw idee wat ik kan doen, mag een huisarts mij zo maar laten zitten? Mijn enkel is nog steeds blauw, dik en vol met uitstortingen en weet ook niet zo goed hoe ik nu in godsnaam met mn hond de deur uit ga.

wat je er precies aan kunt doen weet ik niet maar ik ga zo goed mogelijk antwoord proberen te geven
ik kan natuurlijk niet zien hoe de situatie bij jou precies is

- dat je ze 5 keer scheurt is GEEN toeval, je enkelbanden zijn gewoon verzwakt (waarschijnlijk de spieren erom heen ook), dit kan je wel trainen alleen ik denk dat dit ivm jouw reuma lastiger wordt voor jou.
- dat het nog steeds dik en blauw is enzo is niet raar ofzo, maar is het wel minder geworden? probeer je voet zo veel mogelijk hoog te leggen, dit scheelt echt een hoop.
- ik snap dat je last hebt van je krukken ivm je handen, hoe gaat het lopen? want in principe mag je gewoon lopen met tape, heb dus ook geen idee hoeveel invloed dit heeft op jouw looppatroon enzo en met het lopen met de hond natuurlijk.
- misschien kun je kijken naar een brace, (zeker omdat je jouw enkelbanden al zo vaak gescheurt hebt en je niet weer wilt tapen) dat je bij actieve dingen de brace omdoet, deze zorgt goed voor versteviging en je hebt ze van niet veel steun tot ontzettend veel steun (je moet deze niet altijd dragen, aangezien je enkelbanden dan altijd worden beschermt en alleen maar zwakker worden)
- over je huisarts heb ik geen idee ik ben niet bij de situatie aanwezig geweest dus vind het lastig hierover te oordelen. Misschien kan je bellen, dat je je een beetje aan de kant gezet voelt? dat je de situatie nog een keer uitlegt en dat het ivm jouw reuma het allemaal wat lastiger maakt.

Hopelijk heb ik je hiermee een klein stukje verder geholpen

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:01

Zwitsal schreef:
ts: fijn dat de fysio je goed heeft kunnen helpen! heb je nog een vervolg afspraak gemaakt voor eventuele controle/ begeleiding bij het opbouwen van de belasting?

babydoll: als jij je enkelbanden gescheurd had geeft dit een enorme zwelling. een foto laten maken in het ziekenhuis heeft absoluut geen nut omdat je hiermee: 1. de banden uberhaubt niet zichtbaar krijgt op de foto (nooit niet). 2. door de zwelling kan ook een eventuele breuk niet zichtbaar zijn op de foto.
tevens mag je ook niet tapen zolang het nog echt dik is en is een drukverband (om de zwelling te verminderen) toch een goede optie.
als er enkelbanden gescheurd zijn staat er ook niets 'scheef' en hoeft er ook niets recht gezet te worden.
ik vraag me verder af wat voor klachten je had dat ze je naar huis stuurden met "er is niets aan de hand". (met 'niets' aan de hand bedoelen ze misschien ook wel: niet iets aan de hand dat zodanig ernstig is dat er verdere stappen moeten worden ondernomen). kon je lopen op je voet (enkele passen)?.
en je hebt er nu nog steeds last van? welke klachten heb je nu dan nog?
als je enkelbanden namelijk volledig afgescheurd zijn zullen ze niet aangroeien. (kapot is echt kapot bij dat type weefsel). als je nu nog klachten hebt in de vorm van instabiliteit ed kun je dit wel trainen. door krachttraining kunnen je spieren de functie van je afgescheurde banden overnemen. maar dit moet je wel trainen (en blijven trainen). En je moet denk ik verder gewoon accepteren dat jouw enkel gewoon een zwakke plek is geworden.

(dat het systeem af en toe niet werkt en er misschien te vaak aandoeningen/letsels ed over het hoofd gezien worden, of dat je met een paracetamolletje weer naar huis wordt gestuurd. tja.. soms werkt het inderdaad niet lekker, ben ik met je eens.)

Ik kon absoluut niet lopen, tijdens de atletiek training nam ik een sprong mee, kwam verkeerd neer en hoorde gelijk een scheurend geluid. Er wel proberen op te staan maar kon absoluut niet lopen. Had idd een enorme zwelling op mijn rechterenkel, ter grote van een tennisbal. Die avond naar huis gegaan, voet hoog gehouden. Dag erna was het niks beter, toen zijn we naar de HAP gegaan, vandaar naar spoedeisende hulp, mijn enkel was op dat moment blauw/paard geworden. Foto's gemaakt, maar had toen al gevraagt of mijn banden niet gescheurd waren, mijn trainer dacht daar al aan! Foto gemaakt, nee hoor niks gebroken dus niks aan de hand. Naar huis gestuurd met drukverbandje en moest volgende dag weer gaan lopen.
2de keer was tijdens snowboarden, verkeerde beweging gemaakt en dat met verkeerde schoenen en nogmaals krak. Was toen in oosterijk en hebben ze daar eerst een week laten rusten met drukverband, daarna 3 x totaal ingetaped( 5 weken lang)
3de keer was tijdens hardlopen, nogwel met een supportband om! stapte in een kuiltje en weer dat geluid. Ik ben een zeer fanatiek sporter, was al de hele zomer bezig met hardlopen (dus niet iemand die gelijk overbelast door als een achterlijke uit het niks te gaan rennen!)
Maargoed, heb het opgegeven, zit 4x in de week in de sportschool en bij de fysio voor infra rood therapie -O-

@ ts, ik zou het trouwens absoluut niet laten ingipsen, je moet toch blijven bewegen en gips is echt helemaal niks!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:08

dat ze je de eerste keer naar huis hebben gestuurd met een drukverband snap ik wel. dat je de volgende dag weer moest gaan lopen niet. en ook niet dat ze toch een foto hebben gemaakt terwijl het zo dik was.
dat je dan niets ziet op de foto wil namelijk niet zeggen dat er ook echt geen breuk is maarja.

is hardlopen met een brace/ tape niets voor jou? een enkel tapen is niet zo moeilijk namelijk, als je fysio dat even 2x voordoet kun je het zelf ook. enige nadeel is dat een tape met sporten vrij snel zn echte stevigheid verliest. maar een harde brace is ook niet handig bij het fietsen.
tja.. balen he die enkels.
(kan er helaas maar al te goed over mee praten. rechter enkel al 3 keer echt iets gescheurd (volledig/deels, je weet het niet). maar nu paar maanden terug was mn linker enkel ook an de beurt.
rechter enkel is ook zo slap als een vaatdoek en ook echt verminderde mobiliteit.
maarja..

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:22

Een gescheurde enkelband kun je niet zien op een rontgenfoto, wel op een scan. Als je je enkelbanden scheurt (of verrekt) kriijg je meestal 2 weken gips, dit is tegen de zwelling en om de banden rust te geven zodat deze weer aan elkaar kunnen groeien. Op dit gips mag je absoluut niet lopen anders breekt het gips. Dus dan zul je van krukken gebruik moeten maken. Na het gips krijg je in iedergeval voor 1 a 2 weken tape, op dit moment mag je de voet weer gaan belasten en krijg je oefeningen mee naar huis. Als jouw enkelbanden na zo een lange tijd nog steeds gescheurd zijn (wie heeft dat vastgesteld?) dan is er een kans dat dit operatief hersteld moet worden (net als gescheurde kniebanden want deze verschrompelen namelijk na het scheuren). Wellicht heeft jouw huisarts je geen gips gegeven ivm je reuma? Indien je klachten blijven kun je wellicht gewoon naar de eerste hulp gaan en doen alsof je die dag wederom door je enkel bent gegaan.....