Hoe werkt het bij jullie HA?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:40

Geen idee hoe het bij de mijne gaat maar ik vind het op zich wel vrij logisch. Als mensen eenmaal weten dat ze buiten die tijden ook nog wel een afspraak kunnen maken zal dat veel meer gaan gebeuren en dat is nou natuurlijk juist net niet de bedoeling. ;) Maar goed, dat had ze natuurlijk wel even wat vriendelijker over kunnen brengen..

BraveSpots

Re: Hoe werkt het bij jullie HA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:41

Is er dan zo'n tekort aan huisarstsen in Nederland?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:43

Otalgan werkt wel goed, zijn verdovende oordruppels, maar moet je even goed de bijsluiter lezen, want volgens mij mag het niet als je een gaatje in je trommelvlies hebt (en dat weet je nu niet denk ik..)
En neusspray is ook altijd goed om alles open te houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 10:43

IMJ schreef:
Aan oorpijn doen ze normaliter de eerste 3 dagen niets.
Heb je het vaak?
Zit je neus ook verstopt? Dan zou je iig wat kunnen gaan neussprayen. Durf zeker niet te beloven dat je oorpijn dan weggaat maar wie weet dat de druk er wat afgaat door een betere drukverdeling van binnenoor-buitenoor wanneer de buis van Eustachius open is.
Verder, Paracetamol. Wordt het echt ondraaglijk: huisartsenpost!

Nop, nooit last, neus is open. Verder last als er druk op komt (hoesten, geeuwen etc)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:49

BraveSpots schreef:
Is er dan zo'n tekort aan huisarstsen in Nederland?

Dat en mensen komen vaak onbenullige dingetjes. Mijn huisarts is makkelijk (gelukkig). Je kan bellen vanaf 8 uur s ochtends tot 12 uur s middags en als je vroeg belt kan je meestal dezelfde dag terecht.

Paar weekjes terug had ik op een zondagmiddag een ongelukje gehad met een paard en een hek, gevolg: gat in mijn arm wat gehecht moest worden. Huisartsenpost bellen. Duurde al 15 minuten voordat ik iemand aan de lijn kreeg, kan. Vervolgens na wat onderhandelen met de assistente (moet het echt gehecht worden? Ja ik ben niet blond er zit een rijtwond van 4 cm lengte in mijn arm). Uiteindelijk mocht (!) ik langs komen. Zit ik in de wachtkamer, komt er een kerel binnen lopen. We raken aan de praat, hij vraag wat ik heb gedaan, en ik vraag wat hij heeft. Krijg ik als antwoord: ja ik heb net mijn knie gestoten tegen de tafel, dat deed pijn, denk ga even naar de dokter. Toen brak mijn klomp en dat heb ik hem ook gezegd.. Hij kwam lopend binnen! En door zo'n figuur ik moest een uur wachten om 4 hechtingen te laten zetten..

En door dergelijke acties zijn HA minder vriendelijk.. Dat mag eigenlijk niet, maar het was druk die zondagmiddag met mensen die zo weer buiten stonden..

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:54

TS, ben het helemaal met je eens... Onze vorige HA had ook zijn praktijk zo geregeld. Nu na verhuizing een nieuwe praktijk waar de hele dag door gebeld kan worden voor een afspraak, ook kun je afspraken voor volgende dag/week/maand maken, echt... ideaal !!! Wel is het zo dat er een spoedspreekuur is, die tijd houden ze dus voor acute pijnklachten gewoon 'vrij'. Het is een heel groot gezondheidscentrum en het nadeel is dat je te maken hebt met verschillende artsen en artsen in opleiding, maar ze documenteren supergoed en ik heb niet het gevoel 'een nummer' te zijn.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:01

De gezondheidszorg in NL is 1 van de hoofdredenen voor mij om na 5 jaar terug nr Belgie te verhuizen. Mijn man is woensdag (die woont daar ondertussen al) ziek nr huis gegaan en kon direct op spreekuur terecht. Als de afspraken vol zitten voor die dag hebben we s avonds tss 18u30 en 20u nog steeds de mogelijkheid om op open spreekuur langs te gaan. Deze man werkt met 1 deeltijds collega arts en heeft zelfs helemaal geen assistenten en kan het allemaal bolwerken.
De huisartsen in NL hebben in mijn ogen een echte kantoorjob en luxeleven. Ik heb hier zelf als dierenarts gewerkt en je hebt in NL eerder een dierenarts bij je paard dan dat je zelf bij een dokter terecht kan... (ps: Nederland heeft ook heel veel zaken beter geregeld dan Belgie hoor, maar gezondheidszorg vind ik toch wel 1 van de belangrijskte zaken en helaas is dat hier beneden alle peil)

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:15

Bij ons is het ook bellen voor 10:00 uur.. Eigenlijk nooit later gebeld, dus ik weet niet hoe ze zouden reageren. Wel kan je vooraf een afspraak maken, iets verder van tevoren.., zodat het tijdstip gunstiger kan zijn..

Als er iets is zorg ik altijd dat ik rond 8 uur de telefoon in handen heb, dan kan je het beste bellen/plannen voor de dag vol zit. :j

Wat ik wel zie, hoor en toch ook een beetje snap is dat er ontzettend veel mensen zijn die om een luttele (in mijn beleving dan) klacht naar de huisarts, danwel niet de post, gaan en dat hierdoor zowel de manier van behandelen van patiënten aan het veranderen is.. Ditzelfde zie je ook terug in voorschrijven van recepten.., vaak willen ze eerst dat je paracetamol/ibuprofen/spray't, en als het een x aantal dagen aanhoudt, alsnog terugkomen.. Het is heel subjectief geworden voor een arts/assisitente wanneer iemand zegt dat hij/zij erge buikpijn heeft..

Natuurlijk heeft dat laatste verhaal misschien niet veel te maken met het plannen van een afspraak, maar misschien is er wel verband.. Ik denk dat ze die regels niet voor niks hebben, en dat ze ook graag die richtlijnen aan willen houden, want een assistente heeft het inderdaad druk met overige werkzaamheden.. Dan zou één, of een paar telefoontjes misschien niet kwaad kunnen, zeker als het gaat om serieuze klachten, maar ik snap heel goed dat ze er een lijn in willen trekken.. En overigens, als het echt plots is of met drang, is de huisartsenpost er ook om langs te kunnen..

Alleen is het inderdaad jammer dat het soms ten koste gaat van de vriendelijkheid binnen veel praktijken.., ik vind het ook jammer, maar ik denk dat het ook ten dele ligt aan de patiënten..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 11:22

Maar goed, iets wat in jou belevind een luttele klacht is, is voor de persoon in kwestie wellicht heel serieus. Bijv die man met die knie.... Hij liep er gewoon op.. Tja, maar misschien heeft ie vorig jaar wel zijn meniscus geschadigt en is ie bang dat nu weer iets mis is. Je kan IMO niet oordelen over de klachten van een ander. En daarnaast, dan komen mensen voor wissewasjes... Ik betaal 220 euro PER MAAND (net als iedereen in NL) en ach, dan mag je ook best voor een wissewasje bellen IMO.

Zoals mijn oor nu, dat is nu nog een wissewasje, ik ga niet kapot van de pijn, maar ik had er geen zin dat het erger wordt (wat het wel wordt trouwens) en ik straks in het weekend zit te klooien, maarja, nu heb ik geen keuze

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:33

Nee gelukkig gaat dat hier anders. Voor spoeddingen kan je bijna altijd direct komen. Ook als ik er ben voor mijn dochtertje en ik zeg dat ik graag voor mezelf een afspraak wil, dan plannen ze die terplekke in.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:33

Ik betaal geen 220 euro per maand, maar dan nog mag dat het niet drukken om niet te bellen inderdaad.. Zorg in Nederland is erg duur.., dat zeker.
Zelf ben ik iemand die, misschien wel te lang, wacht met het bellen van de huisarts..

Omdat ik dit soort dingen wil voorkomen zorg ik er wel voor dat ik om 8 uur bel.. Dat is altijd duidelijk aangegeven en daar houd ik me aan. En om 8 uur heb ik overigens nog wat keuze in de tijden.. Ik snap dat het vervelend is om zo het weekend door te moeten, je hebt nu ook niks aan mijn/onze reacties omdat je het niet veranderen kan.., maar persoonlijk kan ik er wel inkomen dat een praktijk zulke regels hanteert..

Toch sterkte en beterschap gewenst, want dat maakt het er niet minder vervelend op.. :)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:40

Bij julllie zijn de tijden om te bellen nog ruim!
Wij mogen tussen 8 en 9.30 bellen en anders heb je geen mogelijkheid...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:40

Avelienvd schreef:
Bij julllie zijn de tijden om te bellen nog ruim!
Wij mogen tussen 8 en 9.30 bellen en anders heb je geen mogelijkheid...

Hahaha ja en dan zijn ze continue in gesprek.....

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:48

klopt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:57

Hier is het bellen tussen 8 en 10 geloof ik, maar als je niet direct om 8 uur met je telefoon in de aanslag zit dan kom je er niet meer tussendoor. Om 1 minuut voor 8 krijg je ook nog een bandje dat je vanaf 8 uur mag bellen, het ding verbreekt automatisch verbindingen: een ramp. Ik mag ook geen afspraken maken voor morgen of voor over n week, alleen maar op de dag zelf.

Aan de andere kant is mijn HA wel goed. Ze is vriendelijk, leuk mens, luisterd goed, legt uit wat ze gaat doen en vind het ook geen enkel probleem om me vol te proppen met pijnstillers zodat ik tenminste iets kan...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:20

stef schreef:
Maar goed, iets wat in jou belevind een luttele klacht is, is voor de persoon in kwestie wellicht heel serieus. Bijv die man met die knie.... Hij liep er gewoon op.. Tja, maar misschien heeft ie vorig jaar wel zijn meniscus geschadigt en is ie bang dat nu weer iets mis is. Je kan IMO niet oordelen over de klachten van een ander. En daarnaast, dan komen mensen voor wissewasjes... Ik betaal 220 euro PER MAAND (net als iedereen in NL) en ach, dan mag je ook best voor een wissewasje bellen IMO.

Zoals mijn oor nu, dat is nu nog een wissewasje, ik ga niet kapot van de pijn, maar ik had er geen zin dat het erger wordt (wat het wel wordt trouwens) en ik straks in het weekend zit te klooien, maarja, nu heb ik geen keuze

Eens..
Maar er bellen ook echt mensen die heel goed op een ander moment hadden kunnen bellen.
Vb:
Spoedlijn wordt geregeld gebeld voor een klacht die er al een week of 3 is maar nu 'denkt' de persoon er eindelijk aan te bellen dus dacht: doe het maar gelijk!

Vragen of verwijsbrieven al klaar liggen krijg je echt de hele dag.

Mensen die NU nog even moeten komen want vanmiddag kunnen ze echt niet, dan moeten ze naar de kapper of zelfs naar de sportschool..

Als jij nu echt erge pijn hebt, zou ik nu bellen en aangeven dat het serieus erg veel pijn begint te doen en je zo het weekend niet in durft. Dat het na 10 uur is ontstaan kan je ook nog zeggen en dat je dus niet eerder KON bellen.
Vraag evt. of de dokter je anders terug belt. Mocht de ass. moeilijk blijven doen kun je aangeven dat je dan vanavond maar naar de HAP moet omdat ze je nu geen plekje wil geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 12:21

Neuh, t is nog niet echt erge pijn, t zeurt... K vind het nog steeds geen spoedgeval, maar k hoop dat het dat van t weekend ook niet wordt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:24

Bij ons in België is het heeeeeuuuul simpel :+

Je dokter is gewoon bereikbaar van 's ochtends tot 's avonds. Hij heeft een paar keer vrij spreekuur per dag.
Voor een afspraak kan je een hele dag door bellen.

In het weekend heb je dan de dokter van wacht.
Je zoekt deze op op internet of in de lokale krant,
geeft hem of haar een belletje en hoppa!
Je kan ergens terecht :D

Ik heb de indruk dat dit in Nederland toch vaak een soepje is :')

Moeten jullie halfdood liggen eer je ergens terechtkan of zo :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:29

Vervelend van je oorpijn, ik hoop dat het niet erger wordt!

Bij mijn HA is er elke ochtend (behalve 't weekend) inloopspreekuur van 8 tot 10. Eigenlijk ga ik altijd daarheen, tenzij ik een afspraak heb. De afspraken zijn overdag na het inloopspreekuur... er zit iemand bij de telefoon, heb geloof ik ook nog nooit een keuzemenu gehad alleen soms sta je even in de wacht als er meerdere mensen tegelijk bellen. En als ik bij 'm langs geweest ben en bijv. na een week terug moet bellen omdat hij dan ergens de uitslag van heeft, kan ik bellen tussen 10 en half 11 of tussen 1 en half 2 - ik geloof dat hij dan pauze heeft (of iig geen patiënten helpt), want dan wordt ik via de assistente doorverbonden met m'n HA want die verteld me dan de uitslag.
Mijn HA is ook altijd dezelfde man, geloof niet dat hij een assistente heeft behalve de vrouw die bij de telefoon zit.

Hij gaat alleen best wel vaak op vakantie, dat is het enige. :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:38

Hier heb je niets aan de HA. Echt 3x niets. Gaat alleen maar achteruit. Je moet perse bellen voor een afspraak en mag niet langs gaan om een afspraak te maken ook tussen een bepaalde tijd. Heb ik zelfs een keer gehad dat ik me heel ziek voelde en ik belde of ik die dag nog kon komen. Nee dat ging niet dan had ik eerder een afspraak moeten maken ja net of ik een week van te voren weet dat ik ziek ga worden. Af en toe zou je ze de telefoon uit willen trekken. Volgens mij zitten die assistentes hier ook heel de dag gezellig te kletsen en koffie te drinken want je komt er gewoon weg niet door heen heb zelf meerdere malen een hele ochtend zitten bellen maar constant krijg je het zelfde onze assistentes zijn momenteel bezet blijft u even aan de lijn.
Als je bij ons een HA aan de telefoon wil of langst willen komen dan moet je echt zo goed als dood zijn. Ook de weekend/avond dienst is om te janken daar is het nog erger. En dokter zijn is tegenwoordig voor de dokters ook echt niet meer zo zwaar als vroeger. Ze werken gewoon van 9 tot 5 en als je om half 5 met een spoedgeval belt wordt je al doorgestuurd naar de weekend/avond dienst. Uiteraard kun je daar pas na 5 uur terecht heel fijn die HA.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:41

Zo te lezen mag ik wel blij zijn met mijn HA. :=

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:48

Marieke_K schreef:
Dat en mensen komen vaak onbenullige dingetjes. Mijn huisarts is makkelijk (gelukkig). Je kan bellen vanaf 8 uur s ochtends tot 12 uur s middags en als je vroeg belt kan je meestal dezelfde dag terecht.

Paar weekjes terug had ik op een zondagmiddag een ongelukje gehad met een paard en een hek, gevolg: gat in mijn arm wat gehecht moest worden. Huisartsenpost bellen. Duurde al 15 minuten voordat ik iemand aan de lijn kreeg, kan. Vervolgens na wat onderhandelen met de assistente (moet het echt gehecht worden? Ja ik ben niet blond er zit een rijtwond van 4 cm lengte in mijn arm). Uiteindelijk mocht (!) ik langs komen. Zit ik in de wachtkamer, komt er een kerel binnen lopen. We raken aan de praat, hij vraag wat ik heb gedaan, en ik vraag wat hij heeft. Krijg ik als antwoord: ja ik heb net mijn knie gestoten tegen de tafel, dat deed pijn, denk ga even naar de dokter. Toen brak mijn klomp en dat heb ik hem ook gezegd.. Hij kwam lopend binnen! En door zo'n figuur ik moest een uur wachten om 4 hechtingen te laten zetten..

En door dergelijke acties zijn HA minder vriendelijk.. Dat mag eigenlijk niet, maar het was druk die zondagmiddag met mensen die zo weer buiten stonden..

Dat zijn natuurlijk dingen waar je wel mee kunt wachten (die knie dan he, niet jouw rijtwond ;) ), maar ik heb het idee dat zo'n HAP (die bij ons i.d. buurt althans) mensen ook wel (te) snel naar huis stuurt in het weekend. Mijn broer is een paar weken geleden naar huis gestuurd met een bloedende milt. Ondanks dat ie zelf heel erg had aangedrongen om verder onderzocht te worden, had veel pijn, opgezette buik (en hij is nogal smal van zichzelf, dus dat viel gelijk op) en bloed in de urine. Hij werd gewoon naar huis gestuurd met de boodschap "Zal wel een nierkneuzing zijn, hou het maar even in de gaten". Zulke dingen vind ik echt niet kunnen. Mijn broer woont sinds kort op zichzelf, voor hetzelfde geld was er 's nachts iets goed mis gegaan en was ie de volgende ochtend niet meer wakker geworden.
Op zondag is ie dus weer terug gegaan en toen zei de arts "als je gisteren bij mij was binnen gekomen had ik je op de IC opgenomen", fijn om te horen dan.. Gelukkig is het goed afgelopen, maar zulke dingen moet je toch wel serieus nemen; ook al is het weekend.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 12:59

Vankje schreef:
Dat zijn natuurlijk dingen waar je wel mee kunt wachten

En dit weet je dus niet :n

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:09

Bij ons kan er ten allertijde gebeld worden, behalve als ze pauze hebben (tussen 1 en... ) maar ook altijd langskomen. Doen ze niet moeilijk over, en als het heftig is kan je direct komen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:14

bij ons is het een drama. om een voorbeeld te geven:

Mijn broertje was een paar jaar terug ziek, hij kon niets meer binnenhouden al 2 dagen niet en hij is al veel te dun van zichzelf. Naar de dokter gegaan, dokter denkt een griepje dus ziek maar wat uit. Na nog 2 dagen niks binnen gehouden te hebben en vele kilo's lichter geworden te zijn nog maar een keer naar de huisarts. Mijn broertje werd weer teruggestuurd met de reden... een griepje duurt soms wel even. Na 3x teruggestuurd te zijn geweest kwam het weekend aan en het ging nog niet goed, me broertje begon weg te vallen en kon bijna niet meer lopen van de moeheid. Dus naar de huisartsenpost in het ziekenhuis daar werd hij gelijk in een rolstoel getilt, opgenomen, aan de sondevoeding gelegd en er werd geschokt aan ons gevraagd waarom wij nog niet naar de dokter waren geweest want dit ging absoluut de verkeerde kant op.
Mijn broertje heeft 3 weken in het ziekenhuis gelegen voor een 'simpel griepje' waaraan de dokter niets kon doen.