De rolstoel komt toch wel heel dicht bij.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:07

Karuna@ Ontzettend bedankt voor de lijst, die zal ik zeker even in een word document zetten!
Dankjewel voor de tip dat ze er niet aan moeten houden, maar wel een passende stoel moeten leveren! Zullen we zeker gaan gebruiken tijdens het gesprek!
En die handdoek zal ik zeker wel gaan gebruiken.. zweet nu al snel.. :')

@ Annick Snap dat je me natuurlijk niet helemaal kan helpen, Maar ben met alle tips al super blij!!
Gelukkig dat ze bij jou niet zo moeilijk deden over de stoel, en alleen over de wielen moest discussiëren! Kan je er inderdaad beter niet in mengen als 'leek' :P .
Dat het zoveel scheelt dat je al een reva-arts hebt en intakegesprekken hebt gehad in 2007! Ik zou 3 maanden moeten wachten voordat ik een gesprek zou hebben. Omdat ik dan maar 2 maanden zou kunnen revalideren, maar mijn fysio dacht al dat ik er langer over ging doen. In overleg met hem heb ik besloten om pas naar een reva-center te gaan als ik op kamers zit.
Allemachtig 8 maanden :wow: .. Hoop toch niet dat het zo lang bij mij gaat duren (dat ga ik echt niet redden op medisch gebied ben ik bang).
6-8 weken is nog te overzien. Nu heeft mijn moeder vanmiddag gebeld naar (toevallig de ook de welzorg). Helaas hadden zij nog geen brief binnen gehad!

Je hebt opzich nog redelijk snel de diagnose gekregen (half jaar). Jij wil waarschijnlijk veel meer dan dat lichaam wil bewegen. Fijn dat je toch zo actief wil zijn!

Ah komt mij wel goed uit dat jij vandaag vast zit in je huis!! Wat flauw dat ze het eerder doen dat afgesproken!!
Had je als je het van te voren had geweten je scootmobiel beneden gezet en had je van 6 hoog naar beneden gelopen??

Het is een goede benaming voor vet... Isolatiemateriaal!! :+ Die ga ik de volgende keer echt gebruiken!
Nou van dat 'isolatiemateriaal' heb ik eigenlijk te veel :o d'r moet dus echt eerst eens wat vanaf...

Een transfer maken zal bij mij de komende tijd nog wel goed gaan, kan gelukkig beide benen nog gewoon gebruiken (geen kracht verlies oid.)

@MBK je schrijft dat je het hebt gehad, maar zover ik weet kan je van bech niet genezen... :? . Ik heb nu weinig keuze meer. Mijn leven word steeds meer beperkt, maar ik moet (en wil) wel gewoon mijn opleiding afmaken etc. Het is niet dat ik zo graag een rolstoel wil, het is voor mij geen doen om zo ver meer te stappen!
Een scootmobiel zie ik voorlopig nog niet zitten... :o . Tot nu toe ben ik nog goed genoeg om zelf wat te bewegen. Ook is een scootmobiel net een slagje groter dan een rolstoel!
Ik wil absoluut op goede dagen (als ik nog kan lopen) gewoon lopen!
Op het moment heb ik een scooter, deze gebruik ik ook als ik niet anders kan! Terwijl mijn fysio ook bang was dat ik hem voor alles zou gebruiken en dus steeds minder zou bewegen.

@Figaro Ik weet nog niet hoe het allemaal zit met verhuizen naar een andere gemeente. Ook voor de studiefinanciering weet ik ook nog niet of dat moet (denk het wel).
Wij hebben een serion 2 als auto... Wij hebben een heel smal kattenbakje. De achterbank kan wel plat gelegd worden, maar dan passen niet meer zo veel mensen meer in de auto :+ .
Zal het iig in mijn achterhoofd houden!

Mijn antwoord duurde nog al lang.. Moest m'n hondje ophalen van de dierenarts (is vanmorgen gesteriliseerd!). Heb haar dus net lekker verwend. Ze is zo zielig!

Dank jullie wel voor de reactie's!! :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:35

Die 8 maanden is wel vanaf het indienen van de aanvraag hè. In het voortraject tot aan de passing is het nodige mis gegaan. Na de passing duurt het meestal niet zo heel erg lang meer hoor. Tenzij ze, zoals bij mij, de offerte ergens kwijt raken en het net rond de kerstdagen is :P .

Bij mijn eerste rolstoel is er van indienen aanvraag tot aflevering rolstoel 4 maanden overheen gegaan. En toen ging het na de passing zelfs heel snel met leveren.

Eh ja, normaal zet ik bij aangekondigd onderhoud de scoot beneden en ga ikzelf met de trap. Trap op gaat alleen niet zo gemakkelijk, maar dan kan ik bij de flat hier naast de lift naar de bovenste verdieping nemen, daar oversteken naar mijn eigen flat en dan gewoon rustig de trap af sjokken. Ook niet ideaal, maar nog altijd beter dan nergens heen kunnen.

Of ik zorg op voorhand dat mijn afspraken niet op die dag vallen en dat ik een goed boek heb liggen ofzo.

Mijn diagnose in zelfs in 3 maanden gegaan. Wel 3 keer de MRI in en een lumbaal punctie (ruggenprik, maar dan om hersenvocht af te tappen) gehad, minder fijn die laatste, maar niet onoverkomelijk. Enne, ik wil inderdaad vaak meer dan mijn lijf wil en even zo vaak geeft mijn lijf pas aan dat het te laat is als het dus al te laat is, ook erg handig. Het is bij mij vooral de duurbelasting die problematisch is en dan ook vooral voor mijn benen, dus langer lopen en staan, fietsen is link, want als mijn benen moe worden zak ik met afstappen door m'n onderstel, dat soort grappen.

Kracht heb ik wel, maar doordat de spieren niet goed worden aangestuurd, kan ik die kracht ook niet optimaal gebruiken en dat is weer erg vermoeiend. Spontane kramp of juist spasmen van de spieren, waardoor bv je benen een eigen leven lijken te lijden. Soms ook wel grappig trouwens, als er een kat op schoot ligt te slapen :D .

Ik heb een blauwe maandag gebadmintond met mijn zus en de trainer maar roepen dat ik sneller moest reageren als ik de shuttle aan zag komen...da's heel leuk als er een vertraging in de signaaldoorgifte van boven naar beneden zit...Ik zie de shuttle wel, en reageer ook wel, maar mijn benen reageren niet altijd even snel. Heb ook geen achillespeesreflexen meer, maar die mis je in het dagelijks leven ook niet. Mijn kniepeesreflexen daarentegen zijn gevaarlijk levendig, testen op eigen risico }> .

Ik moest in 2007 ook 2 maanden wachten op een intake en dan nog eens 6 weken tot ik kon beginnen met revalideren. Nu wist de reva-arts niet precies hoe lang het zou duren voordat ik bij de ergo terecht kon, maar dat ging uiteindelijk nog heel snel. Paar weekjes. Moest ik ineens met afspraken gaan schuiven, haha.

Waar ga je straks studeren? Voor een uitwonende beurs moet je je inderdaad wel op een ander adres dan bij je ouders inschrijven.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:14

ts .. heb je al een leen rolstoel geprobeerd?

punt is heb zelf ook oa artritis en toen ik mijn handrolstoel kreeg
(moest wel even slikken is dan toch een hele stap)
verlegde het probleem zich naar de schouders
waardoor ik altjid een duwer nodig had

kleine stukjes even verplaatsen ging en gaat goed
maar iets verder dan paar meter resulteerde in dagen lange geirriteerde schouders

omdat je nu met de stok al soms last van je schouders hebt ..

ben nu erg blij met een electrische rolstoel
deze kan in huis en buiten gebruikt worden

buiten kan ik m wel naar voren kijken als ik alleen rijd
ding is niet naar voren te branden (en dat ik eigenlijk een off road kan gebruiken :')
sta op een boeren erf en dan is een beetje extra power in zand en modder wel lekker :o )

tevens houd ik het daar in veeeeel langer vol met mijn rug etc
(betere vering , op maat aangepast .. de quicky heeft een standaard rug wel iets op maat aangepast
maar doe daar bv een extra kussen achter )

ben zo blij met de electrische rolstoel dat ik wilde dat k m al 2 jaar eerder had gekregen :Y)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:03

Nou, mijn nieuwe bolide staat te pronken in de kamer...met een handdoekje er in, want dan heb ik niet elke keer een harig kussen :D .

Handbike is er ook en daar ga ik vanavond even een oefenrondje mee maken naar mijn zus. Weer even wennen aan het biken en voor het eerst op pad zonder begeleiding, haha.

@Nickyu, rolstoelgebruik kan inderdaad problemen geven. Een (relatief) lichtgewicht rolstoel met een goede afstelling kan dat risico wel beperken. Mijn ouder rolstoel was in feite een duwer en ook als zodanig afgesteld en dan hoepelde ik me een ongeluk om vooruit te komen met rug en schouderklachten als gevolg. Mijn nieuwe is van een heel ander soort, kan uiteraard ook wel geduwd worden, maar is helemaal afgesteld op zelf rijden.

Het schijnt sowieso dat 50% van de rolstoelgebruikers (handbewogen uiteraard) op termijn last van de schouders krijgt door een foutieve afstelling.

Ik ga nu rustig afwachten op tot er plek is bij de rolstoelvaardigheidstraining bij de reva. Nu heb ik een goed exemplaar en dan moet ik er natuurlijk ook goed mee leren omgaan. Kunnen die anti-kiepwieltjes er over een tijdje ook af :+ .

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 19:27

Annick@ Sorry voor de late reactie, had beetje last van stress voor mijn examens die maandag beginnen, had dus geen tijd voor bokt :o !!
Uhhh nou het is iig geen kerst, en kwijt raken, nou daar hopen we maar niet op :+

Haha wel een raar gevoel alsof er een kat op je schoot ligt!
Laat me erg frustrerend dat jij sneller wil zijn, maar je benen nog niet mee willen!!
En wbt je kniereflexen.. naah ik geloof je wel. Zelf veilig van achter een beeldscherm :P

Ik ga in Barneveld sturderen (groenhorst college). Hier ga ik veder met de opleiding die ik nu hier in Zeeland doe. Alleen ben ik niet tevreden over de kwaliteit. Vandaar dat ik nu 'moeilijk' ga doen om te gaan verhuizen!
Ja ik zal inderdaad wel voor de studiefinanciering een uitwonende (dus uit de gemeente) moeten inschrijven..

@nickyu Een leen rolstoel heb ik 1x geprobeerd. Maar die was zo zwaar en niet vooruit te krijgen. Deze is natuurlijk niet afgesteld op mij, ik moest heel erg mijn schouders omhoog en mijn armen breed zetten.
Het is inderdaad een hele stap om een rolstoel aan te vragen, was er eerst fel op tegen en vond dat het zo nog wel ging.. maar daar ben ik nu wel vanaf moeten stappen.
Ik zal veel zelf willen rijden, maar er moeten bij mij ook absoluut ook handvatten aan!
Een elektrische rolstoel zal zo 'ie zo niet in onze auto passen en vind ik tot nu toe ook nog niet echt nodig.
Daarnaast denk ik dat het dan (ook al moet ik me niet aantrekken van wat andere zeggen) voor veel mensen heel raar is om in een elektrische rolstoel te zien, en de volgende dag lopend..
Daarnaast zal ik dan helemaal stil zitten en dat wil ik enig sinds nog voorkomen!
Ah jij dendert overal doorheen,, ook naar de paarden?? :P
Neem aan dat jij hem via de Welzorg gekregen heb? Was jij daar tevreden over. (zie namelijk dat jij ook in Zeeuws-Vlaanderen woont).

@ Annick Haha je katten maken er dus goed gebruik van! Moet natuurlijk wel goed ingelegen worden :P
En hoe is het handbike gegaan? Geen stoeprandjes gemist?? :P Hahaha jaa wie weet leer je een trap af rijden (netjes!) met je nieuwe stoel!)
Bevalt hij tot nu toe? Al heel wat kilometers gemaakt?

Bedankt voor de reactie's :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:28

Ai, examenstress, don’t remind me, haha. Zie mezelf nog buffelen in 2003. En toen was het dus bloedje warm, hele dagen blokken in de studeerkamer en af en toe buiten pauzeren en dan examens maken in een bloedhete gymzaal. Ben blij dat ik daar vanaf ben!

Het is hier momenteel prima verdeeld met de zitplekken. Ik zit op de bank, kat 1 ligt te maffen in mijn rolstoel en kat 2 ligt op de trippelstoel. Ofwel, zij hebben de hulpmiddelen in beslag genomen, hihi.

Het handbiken ging prima. Geen brokken gemaakt, geen stoeprandjes meegepakt en even lekker op en neer gereden donderdag. Vanmiddag ook even naar de super op en neer gegaan. Geen noemenswaardige afstand, maar ik wilde even kijken hoe het uit de berging halen ging. Er in ging wel, maar er weer uit is wat lastiger, doordat er weinig draairuimte is.

Echt kilometers vreten heb ik nog niet gedaan, denk dat er nu een kilometer of 11 op de teller staan, naar mijn zus is iets meer dan 4km enkel en de super is iets meer dan 1km enkel. Voor morgen staat er een langere rit op de planning, dan rijdt de buuf op de scoot mee voor de gezelligheid.

Heb een knooppuntenroute met pitsstopmogelijkheid uitgestippeld en die is 21km, daar komen er nog pakweg 2 bij om van huis naar het eerste knooppunt te komen, dus da’s 23 km.

Geen idee wat ik bij die cursus precies ga leren, maar ik hoop wel te leren balanceren op de achterwielen, want dat is juist bij stoepjes, drempels en dat soort dingen. Ik kan nu wel over een kleine drempel gewipt komen, maar dat gaat nog niet geweldig gecontroleerd zeg maar…

ik hoop dat zowel je rolstoel aanvraag als je examens goed gaan! Succes!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:32

Ik was laatst in de binnenstad, daar stond een elektrische handbike voor een woning (dus zonder rolstoel). Twee politieagenten kwamen langs, die zag je echt kijken >;) :o? Die konden dit voertuig niet helemaal plaatsen denk ik.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 20:42

@ Annick
Nou het is gelukkig geen examen zoals het eindexamen op de middelbare school maar een praktijk examen. Dit klinkt minder zwaar, maar moet de theorie en praktijk tegelijk kunnen doen en uitleggen.. :7 Er komen namelijk 'examininatoren' lang op mijn stage bedrijf (waar ik het examen doe) en een uur lang vragen stellen van het medische gedeelte tot het schoonmaken... Wat een mishandeling :P

Haha je katten hebben het goed verdeeld!! Moet er toch nog een kat bij voor je handbike :')
Dat weinig beweeg ruimte is dat een kwestie van wennen of kan dat allemaal aangepast worden?
Maar 11 kilometer is netjes hoor voor de eerste keer! Morgen zou het nog warmer worden, heerlijk dus! (ga zelf met een vriendin en m'n hond naar het strand, even genieten!).

Over stoeprandjes .. krijg je daar niet gigantische deuken in je wielen? :o?

Ja ik hoop heel erg dat die rolstoel er snel gaat komen!! (een lichtgewicht, super knappe lekker rijdende goed zittende stoel O:) )

@ Figaro Een elektrische handbike.. ga zo maar eens google wat dat precies is. Is dat te vergelijken met een elektrische fiets?
Moet zeggen dat ik ook heel raar zou kijken :+

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:46

Een vriend van mijn heeft zo'n electische (Speede E-light meen ik) en er is ook nog de Speedy Electra en dan heb je nog de Duo, da's er een met trapondersteuning. Je ziet ze allemaal niet zoveel in het reguliere straatbeeld volgens mij.

Hier in de wijk ben ik volgens mij de eerste. Een jongetje vond het, in het voorbij gaan, maar raar (en moeders maar wat genant dat ik dat hoorde natuurlijk, maar ik kon er niet meer op reageren) een volwassen meneer vond het wel slim in elkaar gevouwen :D. Die had de handbike los bij het fietsenrek zien staan en daarna aangekoppeld, maar niet dat ik bezig was met aankoppelen, dus maar even uitgelegd dat het niks met vouwen te maken had, maar wel heel handig was.

Dat vond hij ook en ook dat ik er veel plezier mee moest maken en dat gaat wel lukken! Moet een beetje oppassen dat ik niet te hard van stapel loop en elke dag afstanden ga maken, zeker met dat mooie weer.

@Nathalie, neu, kat heeft geen duimpje om te bellen en te schakkelen := Wat voor examen het ook is, de theorie moet er toch inzitten om het in de praktijk uit te voeren (of om goed beargumenteerd aan te kunnen geven waarom de theorie in de praktijk niet altijd haalbaar is, haha)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:29

yep heb de mijne via welzorg en ja zeer tevreden

ik loop zoveel als mogelijk , rust roest , maar niet verder dan 100 meter per keer
met seconde rust , evt rek strek (stiekum uiteraard ,, :') moet zeggen dat ik daar erg goed in geworden ben
ohhhh wat een mooie boom , vogel , grasspriet :') , valt dus niet op )300 a 500 meter aan een stuk
en dan houd het meestal toch wel op (tenminste ..mijn spieren)
daarbij hoor je de ene dag mij lopen (klilk klik klik zo stom geluid joh
stiekum ga je dan in je hoofd mee (klik klikklik knie links enkel links knie links ) de andere dag weer alleen een knie
of helemaal niks , er is zoiezo geen touw aan vast te knopen

in het begin , mede omdat ik het zelf ook moeilijk kon bevatten , er niet aan wilde (denk dat dat het grootste probleem was
ene jaar fiets je ff 40km per uur 200 km paar jaar verder kan je niet eens 200 meter meer fietsen
kon er niet bij me in dat ik met trainen dat niet terug zou krijgen ..heb 1,5 jaar gerevalideerd met de hoop weer de helft van mijn kunnen terug te krijgen maar helaas bleek dat veel te hoog gegrepen ) dat ik de ene dag voor het oog vrij veel kon
en de andere dag alles zeer deed of domweg niet mee wilde werken , had ik wat moeite er mee
ook om het uit te leggen aan de omgeving (echt je blijft uitleggen maar begrijpen is vaak een ander iets)nu kan het me gestolen worden wat een ander denkt , ben te vaak te ver over mijn grenzen heen gegaan voor de buiten wereld en de enige die ik er mee pakte was me zelf ..

heel lastig inderdaad als je denkt doe even dit loop even daarheen en je hoofd zegt gaan en je benen gaan niet mee
in het begin zeker heel wat plat gelegen :') net of er een storing zit in het doorgeven

ook leuk in de auto als je ineens wil remmen en de bocht door en je krijgt je voet niet naar de rem
:+ daarom rijd ik ook nihil auto , ja op een goede dag paar honderd meter of paar km maar niet ver meer (6km is al heel heel erg ver)
ben net een dieseltje als ik eenmaal beweeg gaat het goed , helaas voor kort , maar het gaat
neem de binnen wegen want dan blijf je beetje in beweging en vermijd zo veel mogelijk dus de recht door weg (auto weg etc)

nu niet denken dat ik dagelijks achter het stuur gaat zitten .. dat is meer zoiets van op goede dag (dus soms ook rustig weekje of meer niet ) naar de paarden , 300 hele meters ..
en op zeer goede dag soms iets verder (lees 1 x per maand is denk ik al hoog gegrepen)

daar er ook artritis in de schouders (buiten dus artrose en tja spieren doen niet alleen weigeren in de benen..)
blijkt een handrolstoel (heb dus de quicky .. die je en zelf en geduwd kan worden) toch te zwaar om echt alleen op pad te gaan
een klein stukje gaat vaak wel maar moet bv niet naar de plaatselijke super willen (a denk 200 meter.?)

heb ooit in een sport uitvoering gezeten en deze zijn a veeel lichter en veel makkelijker te sturen

toen ik alleen nog de hand rolstoel had heb ik wel eens zo'n mini scoot gehuurd om naar een beurs te gaan
(scoot mobiel is dus ook geen optie daar je gas met je hand moet geven en die verstijfd net als de rest net zo hard mee) maar de mini scoot past dus opgevouwen in de auto

voor op de weg is zowel de mini scoot als de handrolstoel alleen tergend langzaam :')
je zou bijna de rolstoel opvoeren _O- is echt stevig loop tempo
maar je mag er maar 1 en daar ik m ook in huis soms nodig had en in de toekomst nodig zal hebben
is de keuze dus op deze gevallen .. anders heb je straks het probleem in huis niet meer mobiel te zijn
al hoop ik dat ik tegen die tijd al met de zoveelste bezig ben :Y)

we hebben een aanhangertje waar de electrische in blijkt te passen +:)+ moet wel manlief m der in zetten
dat lukt mij zelf dus niet , voor in de auto en boodschappen , ergens heen zoals een martk (veel korte afstanden ), hebben we de hand rolstoel , maar in de buurt (en met name lekker zelfstandig-dus direct van huis uit) , boswandelingen etc hebben we de electrische (waar ik blijer mee ben omdat je dan langer en meer zelf kan doen , minder afhankelijk van anderen en heeft veel betere vering en kussens (zeker met de kanker boven in mijn ruggegraat is dat heel erg veel prettiger)

@ gaaf de handfiets ! / stoel
lijkt me ideaal als je armen nog wel willen
kan je toch lekker kilometers trekken !

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:50

Gister op de Posbank een handbikende mevrouw tegengekomen met haar man op de fiets ernaast. Diep respect. Je hebt er denk ik flink veel armkracht voor nodig het te kunnen, mijn armen zouden denk ik na 10 meter er al mee stoppen. En die Speedy's heb ik een keer eens uitgetest op handicamp bij mijn rolstoel maar was geen succes, ik kwam de bocht niet om en parkeerde het ding bijna tegen een caravan aan. :')

Nickyu, hebben jullie geen aanhangwagentje met laadklep, daar kun je hem zo inrijden. Die hebben wij voor de scootmobiel ideaal.

O ja heel snel in Handicamp er weer en op een dag is er altijd een hulpmiddelen middag voor iedereen die er interesse heeft. Er zijn dan fabrikanten en leveranciers en ook kamperende mensen met de meest uiteenlopende soort aanpassingen in vervoer, verplaatsing enz. Wij zijn er dat weekend ook weer voor het eerst sinds jaren. Misschien intressant om eens te gaan kijken.

http://www.handicamp.nl/

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:18

@Karuna, je hebt er inderdaad wel kracht voor nodig (en wat oefening met sturen :+ ). Het bochtenwerk met een handbike, van welk soort dan ook, is toch weer anders dan met bv. een scootmobiel.

Het is dat ik nu sinds 2008 al bij de sportschool bezig ben met o.a. krachttraining en ik dus (weer) redelijk wat spierkracht heb opgebouwd, anders zou het mij ook niet lukken. En je moet het opbouwen in het begin. Ik heb ook eerst bij het reva-centrum geprobeerd of ik het kon en vooral of ik het ook leuk vind, want dat is natuurlijk ook belangrijk. Je kunt hartstikke sterk zijn, maar als je er geen zak aan vindt, blijft die handbike ook gewoon in de schuur staan.

Het is voor mij dé manier van buitensporten. Ik rij al sinds de brugklas geen paard meer, ben via mijn zus op Bokt verzeild geraakt in 2009, stap alleen een enkele keer nog op het bijrijdpaard van mijn zus voor een kwartiertje 'rijden' of om droog te stappen.

Gisteren ben ik echter met mijn buurvrouw 'op reep' gegaan. Zij op de scoot, ik met de handbike. Ik had via de fietsrouteplanner van Falk een leuke knooppuntenroute uitgezet van 21 kilometer met halverwege een terras...was alleen even vergeten er rekening mee te houden dat we ook naar het eerste knooppunt moesten rijden en vanaf het laatste (tevens eerste, want het was een rondje) weer naar huis. Daarbij konden we tussen punt 76 en 79 de bordjes even niet vinden, dus zijn we iets om gereden.

Bij thuiskomst stond er 28,66 km op de teller en hadden mijn armen het ook wel gehad. In het laatste stuk nog een akelige 'pukkel' over, bruggetje over het Eindhovenskanaal, terwijl we al een eind tegenwind hadden gehad. Wat was ik blij dat het over het bruggetje ook weer bergje af ging en de armen even stil konden blijven hangen!

Had ook geen puf meer om nog rijst te koken voor bij de curry die ik uit de vriezer had gehaald 's morgens. Ben dus gezellig bij de buurtjes na gaan borrelen en daar hebben we samen boterhammetjes gegeten. Het valt nu eigenlijk 100% mee met de spierpijn en ik heb vanmorgen ook gewoon, wel in een wat rustiger tempo, mijn 40 baantjes gezwommen.

Woensdag alleen even met de fysio overleggen hoe ik mijn handen/polsen, met name links, een beetje kan ontlasten en/of sterker kan maken. Links is mijn horeca-hand, heb ik een aantal jaren zware (stapels) borden en dienbladen mee gesjouwd en dat blijft een beetje een zwakke plek af en toe merk ik.

MS doet wonderen voor dit mens, hihi, ben nooit sportief geweest, da's echt iets van de laatste jaren :P . Nu heb ik er ook de tijd voor, omdat ik niet meer hoef te werken. Had ik gewerkt dan had ik er de tijd én de energie niet voor gehad. Wat dat betreft is het bij mij echt of-of.

De Posbank lijkt me trouwens ook een uitdaging met de handbike, da's best heuvelachtig in mijn herinnering.

vicksytje

Re: De rolstoel komt toch wel heel dicht bij.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:02

Ik kan hier niets nuttigs aan toevoegen, maar jeetje, wat komt er veel kijken bij de aanschaf van een rolstoel!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:31

@ Annick, Haha nee die duimpjes gaat niet lukken bij je kat!! :P maar die bel heb je toch niet nodig, je gaat daar veel te hard voor :+
Nou mijn 2e dag van mijn examen zit er op, ben al aardig bruin geworden :o :+ . Heb gister lekker buiten gezeten, en vandaag ook gefietst met een hond (was een goede trap ondersteuning hoor,, hoefde echt amper te fietsen!)

Wow dat is de moeite 28.66 km!! Geen spierpijn gehad?? Respect hoor!
Maar je had iig heel erg mooi weer, jammer van de wind!
Veder nog geen biken afgelopen dagen?
Haha als ik het zo lees doet MS inderdaad wonderen! Moet zeggen dat ik sinds de diagnose ook bewuster bezig ben met sporter. Voorheen deed ik wel veel aan paardrijden (nu zo heel af en toe op een goede dag een klein half uurtje) tegenwoordig medisch fitniss en een hond (klinkt raar, maar ben er zeker een uur per dag mee bezig, van 'kunstjes' tot wandelen (met een kruk, op een zééér rustig tempo en dat een half uur lang :+ )

@Nicky Inderdaad rust roest, daarom waren mijn fysiotherapeuten eerst tegen een rolstoel, inmiddels denkt er 1 er over om mij alvast vast te binden in dat ding,, blijk veel te veel te willen doen op 1 dag :+ )
Ja dat kraken vind ik vreselijk, laatst zat ik in de bus en ik draaide m'n onderarm van buiten naar binnen, geloof dat er een aantal mensen van schrik onder de stoelen zijn gaan liggen,, wat een geluid kwam daar uit!! :o
Ik kan ook niemand meer besluipen, ze horen me al van verre aankomen :P

Ik wil eerst proberen met een handrolstoel. Ik denk persoonlijk dat een elektrisch stoel me te afhankelijk maakt. (wil namelijk nog steeds met het OV reizen ipv. een taxi oid.)

@ Vicksytje dankjewel voor je reactie :D

Nou nu 2 dagen examen gehad, merk wel dat de vermoeidheid er langzaam in sluipt. Door de pijn (ondanks de morfine die ik maar even heb gepakt omdat ik het anders helemaal niet zou uithouden!) slaap ik 's nachts wat minder, en overdag doe ik veel meer dan normaal. niet echt een hele handige combinatie.
Gelukkig houden ze op m'n stage bedrijf wel rekening met me :) . Zo hou ik m'n 's middags heel rustig (wat op de computer, een hond borstelen, met een hond mee op de fiets (zonder trappen) etc.
Terwijl 's ochtends veel schoon maken is (logisch ;) ). Echt een perfect bedrijf :D
Moet wel eerlijk bekennen dat ik zondag nog naar het strand ben geweest (was een paar uurtjes reizen, wou namelijk naar een vriendin... aan de andere kant van Zeeland :+ ) Heb er echt van genoten, maar slim was anders :D

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:41

nathalie_v schreef:
@MBK je schrijft dat je het hebt gehad, maar zover ik weet kan je van bech niet genezen... :? . Ik heb nu weinig keuze meer. Mijn leven word steeds meer beperkt, maar ik moet (en wil) wel gewoon mijn opleiding afmaken etc. Het is niet dat ik zo graag een rolstoel wil, het is voor mij geen doen om zo ver meer te stappen!
Een scootmobiel zie ik voorlopig nog niet zitten... :o . Tot nu toe ben ik nog goed genoeg om zelf wat te bewegen. Ook is een scootmobiel net een slagje groter dan een rolstoel!
Ik wil absoluut op goede dagen (als ik nog kan lopen) gewoon lopen!
Op het moment heb ik een scooter, deze gebruik ik ook als ik niet anders kan! Terwijl mijn fysio ook bang was dat ik hem voor alles zou gebruiken en dus steeds minder zou bewegen.

Oh nee ik heb het nog steeds, maar minder last!!
Ik weet het, en natuurlijk wil je niet graag een rolstoel!!
Maar inderdaad is het soms gewoon nodig..
Jaa dat klopt dat een scootmobiel net iets groter is, njaa langer eigenlijk!! Als je een mini scootmobiel hebt he..
Dat is jouw eigen keuze, ik ga je niet iets opdringen :o
Ik heb toen gewoon gekozen voor een scootmobiel...

Dat weet ik wel, wil je gewoon behoeden voor de fout die ik heb gemaakt!!!!! :)
Blijven bewegen is gewoon een vereiste..
veel succes nog!!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:39

@Nathalie, met de spierpijn viel het uiteindelijk wel mee. Vooral heel erg vermoeide spieren, maar ik ben gisterochtend gewoon gaan zwemmen en daarmee waren de spieren zo weer soepel. Gisteravond nog naar de koorrepetitie geweest met de handbike en morgen er mee naar de fysio. Volgende langere afstand wordt waarschijnlijk donderdag voor de controle bij de revalidatie arts, maar dan moet het weer een beetje meewerken.

Het schijnt van het weekend ook weer redelijk te worden en ik heb nog een wat kortere knooppuntenroute liggen die ik kan gaan rijden. Moet ik alleen wel de puf voor hebben, want vrijdagavond ben ik met een hele groep de hort op en dan ben ik pas goed laat weer thuis.

Dat te veel doen/willen doen herken ik heel erg. Iets met grenzen en eh...rust, reinheid, regelmaat, :+ wat geregeld door diverse mensen wordt aangehaald. Nu zijn mijn grenzen nogal variabel en heb ik ook nog wel de neiging ze gewoon lekker in de kast te gooien en te doen waar ik zelf zin in heb en daar betaal ik dan ook wel de prijs voor. Maar goed soms is het nodig je grenzen even te negeren en het later te compenseren met extra rust, zoals met jouw examens en soms wil je gewoon iets heel leuks doen, waarvan je weet dat je er de rekening voor gepresenteerd gaat krijgen.

In dat laatste geval is het afwegen voor jezelf of het de prijs waard is ja of nee. Dan maar even een poosje wat gas terug nemen daarna. Als mijn lijf echt rare dingen gaat doen, dan hou ik er wel rekening mee. Ik hou bij sommige afspraken ook een slag om de arm. Zo ook met optredens met het koor. Soms is het gewoon niet haalbaar om volledig mee te draaien met repetities en/of optredens.

Kan er inmiddels redelijk mee omgaan gelukkig, al heb ik wel aardig wat tijd nodig gehad het te leren. Enne, zo'n fiets met trapondersteuning is ideaal! Heb er ook een waar helaas de accu nu lam van is en die ik sowieso niet meer kan gebruiken, omdat ik niet meer veilig op en af kan stappen. Als mijn benen moe zijn, dan lig ik met afstappen languit op de grond, omdat ik de controle over de spieren kwijt raak en dat kan natuurlijk wel eens hard aankomen :P .

@Vicksytje, er komt idd behoorlijk wat kijken bij het aanvragen/aanschaffen van een rolstoel.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:22

@ annick
en wat zij de fysio bij jou woensdag?
Ja die grenzen pff moeten bij mij echt door andere gesteld worden (met name mijn fysio is daar erg goed in :+ ) anders ga ik veel te ver...
Vandaag was mijn laatste dag van mijn examen, ik was zo blij dat het half 5 was ik ben echt helemaal versleten! Natuurlijk kwam mijn examinator op vrijdag middag half 3 dus was niet al te vrolijk meer. Heb flink wat morfine moeten pakken en heel vroeg moeten slapen maar ben blij dat het er op zit! Nu heb ik zondag een hele dag vrij (morgen moet in nog werken. pfff) en ga dus veel bij slapen!

Het is inderdaad heel moeilijk om af te wegen of ik iets leuks wil doen en wat voor een prijs ik er voor zal betalen..

Dinsdag heb ik een afspraak met de Welzorg! Inmiddels staat er wel een leenrolstoel hier in de schuur (moet over een paar weken op vakantie, mocht ik nog geen rolstoel hebben dan kan ik iig iets gebruiken!)
Ben benieuwd wat er uit het gesprek zal komen. Via de telefoon wouden ze al gelijk een 'goedkope' rolstoel mee geven, m'n moeder heeft 't uitgelegd en ze vonden het wel een gesprek waard :)

En nog gehandbiked? Hoe is de rest van de week bij jou verlopen? De lift doet het nog steeds? :P

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:00

hey ,

ik ga je geen technishe weetjes vertellen over een rolstoel (dat doen dr al genoeg lees ik)
Maar in je beginpost stoen iets van dat je er wat tegenop zag het idee in een rolstoel te zitten ,
hoe denk je daar nu over ?
Al een beetje vrede met de situatie ?
Mijn dochter heeft ook een rolstoel en ik weet nog wel dat ik het wennen vond maar dat was meer om de aandacht die mn dochter ineens kreeg ...want ineens was ze gehandicapt (terwijl ze dat die jaren ervoor ookal was)..
En al die mensen maar kijken (dat zal bij volwassenen wellicht minder zijn) voelde me net een bnn-er,
sinds twee jaar heb ik ook een rolstoelfiets , nou je wilt niet weten hoeveel bekijks ik daarmee heb ,

dat zullen de mensen hier in het topic wellicht ook zo ervaren met de handbike..
nu ben ik er wel aangewent hoor...

groeten angelique

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 16:13

Hoi lique,
Bedankt voor je reactie :D
Aan het idee ben ik nog niet bepaald gewend.. loop nu nogsteeds met een kruk (kleine stukjes), voel me nu al zo bekeken, een 17 jarige met een kruk (en aan de andere kant vaak me hond :o ).
Zometeen zit ik op kamers en heb ik dus ook dat ding... Maar de ene dag zal ik 'gewoon' lopen terwijl de andere dag die rolstoel nodig is, ben steeds bezig wat andere van me denken (weet dat ik dat niet moet doen!)
Nu heb ik afgelopen week praktijk examen gehad... en merk gewoon dat mijn lichaam op is en dat het lopen heel slecht ga, op dit moment zou ik graag die rolstoel hebben :o (staat wel zo'n leen ding in onze schuur,,, maar heb hem dan toch niet gepakt)

Mag ik vragen waarom je dochter in een rolstoel zit? Zij heeft het dus ook niet vanaf het begin gemoeten, hoe staat zij er nu tegen over?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:22

@Angelique, jup, heel herkenbaar. Mensen in mijn omgeving vragen ook wel eens wat ik nu ben in het verkeer, rolstoelgebruiker of fietser? Standaard antwoord momenteel is kermisattractie. Moet echt eens kijkgeld gaan vragen. En ook startgeld trouwens, want mensen zijn maar al te nieuwsgierig hoe je nu met zo'n ding weg rijdt.

Toen in 1,5 week terug met de buuf op pad ging, kwamen we ook een rolstoelfiets tegen. Op de Veluwe kun je ze geloof ik zelfs huren. Het is alleen maar mooi dat zulke dingen bestaan, maar de aandacht die je er mee krijg.... :+ . Was trouwens ook zo toen ik op m'n 31ste mijn eerste scootmobiel kreeg. zo'n jonge meid op een scootmobiel trok ook wel de aandacht, terwijl er toch echt meer mensen van mijn omgeving op een scootmobiel rond sjezen.

Mijn buurmeisje van beneden reageerde vanmiddag dan weer heel enthousiast. Die wist wel dat ik 'm had intussen, maar had de handbike nog niet in actie gezien en vanmiddag kwam ik net aanrijden toen zijn weg reed, dus even gezellig staan kleppen. Ik vind het wel een uitkomt hoor, lekker buiten bewegen zonder dat mijn benen enorm zeer gaan doen.

In mijn pre-hulpmiddelenfase zag ook niemand iets aan me. MS zie tenslotte pas als er hulpmiddelen in het spel zijn. Met krukken denkt men al gauw aan een sportblessure, dus dat voelt nog niet zo gehandicapt, maar toen de eerste rolstoel kwam, en dan ook nog zo'n lomp ding, gaf dat voor mezelf ook een heel ander gevoel. Voelde me toen ook echt ineens gehandicapt, dan heb ik met de nieuwe (actief/sport)rolstoel een stuk minder. Mensen lijken ook ineens minder te kijken...tenzij ik de handbike er voor zet natuurlijk, haha.

Oh, en de fysio zei afgelopen woensdag dat ik toch maar niet elke dag of zelfs elke week zulke afstanden moest gaan rijden. heb ik me voor nu braaf aan gehouden. Eerst woensdag de handbike goed af laten stellen, dan ga ik wel weer afstanden maken met het mooie weer.

@Nathalie, dat gevoel is ook heel herkenbaar hoor. Ik ben dan wel bijna 2 keer zo oud als jij, maar heb soms datzelfde gevoel. Soms wel de rolstoel, soms niet, meestal een of twee krukken, soms ook niet. Allemaal net afhankelijk van hoe het er op dat moment voor staat. In de supermarkt ergens niet bij kunnen vanuit de rolstoel en dan maar gewoon even opstaan. En dan de blikken in die ogen....maar ik vertik het om het elke keer uit te leggen! De mensen in mijn directe omgeving (koor, sportschool etc) weten hoe de vork in de steel zit, de rest van de wereld zoekt het maar uit. Heeft alleen wel even geduurd voor ik die houding ook in de praktijk kon brengen... ;)

Scoot gaf verschillende reactie van 'wat sneu/zielig' tot 'het is toch wel een uitkomst dat ze bestaan, al had er liever geen nodig gehad waarschijnlijk'. Dat laatste komt dan toch het dichtst bij de waarheid. Hulpmiddelen nodig hebben, is niet leuk, maar ze zijn wel een uitkomst! En het went.

Grote voordeel in sommige situaties is ook wel dat het je beperking zichtbaar maakt en mensen toch wat meer rekening met je gaan houden (meestal). Soms ook weer te veel, haha. Of ze praten over je hoofd heen tegen de gezonde mensen om je heen ipv ene vraag direct aan jou te richten....ik mankeer wat aan m'n pootjes, niet aan m'n hoofd 8)7 (nou ja, niet meer dan voorheen :D )

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 22:00

@ annick haha jou laatste zin is echt geweldig!! :')
ja inderdaad je bent op zo'n moment een kermis attractie.. lampjes er bij ( :+ )?
Ja een scootmobiel (Daar begin ik echt nog niet aan hoor.... voel ik me nog 'gehandicapter'!) is inderdaad ook iets voor 'oude' mensen (veel gedacht, ook door mij en krijg het nog steeds niet uit m'n hoofd!
Dat beeld heb ik ook nog steeds bij rolstoelen.. misschien mijn haar maar grijs gaan verven...?? :7
Maar jou buurmeisje weet wat jij hebt neem ik aan, die reageert 'natuurlijk' anders dan iemand die jou niet kent en niet weet wat jij 'mankeert'. Dan is het heel tegenstrijdig om jou te zien bike of lopen..
Ja je ziet inderdaad pas of iemand MS of Reuma oid heeft als het al ver gevorderd is en je dus hulpmiddelen moet gebruiken! Maar precies zoals je zegt ze houden dan wel rekening met je!
Vandaag ging ik met m'n hond met de bus (had een hele slechte dag, normaal fiets ik het wel), kruk mee, tas mee, hond mee. Nou dan word je dus echt aangestaard.
Vervolgens vraagt er een oud vrouwtje (70+) of ze me kruk moet oprapen.. vond het een heel vervelende vraag, tuurlijk snap ik dat ze wou helpen..

jammer dat je nog niet zo ver mag, maar goed dat je er naar luistert!

Nou morgen komt die beste man van de welzorg om half 4, ben erg benieuwd wat hij gaat zeggen. (heb die man gepland tussen 2 fysio bezoeken in,, druk medisch dagje dus :P )

Ik heb nu 4 dagen vrij genomen. Na mijn examen ben ik echt helemaal op. Afgelopen nacht protesteerde me rug gigantisch waardoor ik pas rond een uur of ... 3, half 4 in slaap ben gevallen.
Donderdag, vrijdag, zaterdag moet ik weer aan de bak. Om eerlijk te zijn zie ik er gigantisch tegen op. Morgen toch maar even bellen naar de HA voor extra pijn medicatie, ga het zo niet uithouden (heb te lange tijd nodig om 'te herstellen' en dat krijg ik op het moment niet).
Gelukkig ook goed bericht, ben aangenomen op m'n nieuwe school !! (ondanks de 'beperkingen') had vanmiddag een sollicitatie per telefoon (gelukkig, 2.5 uur reizen voor 10 minuten gesprekje vind ik een beetje te veel van het goede! :o )

Wat voel ik me btw. ontzettend vereerd dat ik topic van de maand ben geworden!! :o Het staat vanaf nu natuurlijk vereeuwigd in mijn profiel :+

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:53

Nou vanmiddag was de man van de Welzorg er. (ik was iets later, had m'n fysio's iets te 'strak' achter elkaar gepland :+ )
Ik had nog niet eens iets gezegd over welke rolstoel mij wel wat lijkt... en die man had zelf al een quickie neon mee genomen :D . Hij zij dat dit het meeste voldoet aan de eisen die ik heb, maar ook wat ik nodig heb! :D
hij heeft heel wat opgemeten en verteld en uitgelegd. Nu zijn blijkbaar mijn bovenbenen een stuk langer dan gemiddeld ( :o ) en dus moet er wel wat aangepast worden. Ook moet de hoogte worden aangepast, en de wielen iets meer naar voren (dan bij het voorbeeld).
Binnen 3 tot 6 weken krijg ik 'm al!! Als ze er 1 op voorraad staat krijg ik die (zwart of grijs) anders word hij besteld (en word hij dus toch groen :P )
Ik moet dus niet wachten op een goedkeuring hij word zo ie zo aan mij toegekend (teminste dat vertelde hij mij). Blijkbaar laat mijn gemeente het afhangen van de welzorg! (we hadden bij de indicatie al opgegeven dat hij licht, en makkelijk te rijden zijn :) ).
Ik ben dus ontzettend benieuwd!! Ik heb er in gezeten en terwijl hij niet goed afgesteld was ree hij echt super fijn!! Jammer dat ik hem terug moest geven :P

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:10

Ik gok, maar prik me er niet op vast, dat je een redelijke kans maakt dat ze'm speciaal moeten bestellen, gezien de aanpassingen op je beenlengte.

Ze kunnen veel aanpassen aan een bestaande rolstoel, maar volgens mij niet de zitdiepte. Die is volgens mij echt afhankelijk van je bovenbeenlengte. Ik ga voor je duimen dat je de kleur van je keuze gaat krijgen! En dat 'ie een beetje snel geleverd gaat worden.

Ik denk dat deze rolstoel in het kernassortiment van jouw gemeente zit en dat er daarom niet nog eens speciaal goedkeuring door gemeente hoeft worden gegeven. dat was bij mijn huidige TiLite net even een ander verhaal. Bij mijn Quickie ging het ook allemaal veel vlotter, dat was ook een kernassortiment rolstoel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:53

Alvast voorzichtig gefeliciteerd met je rolstoel. Met langere benen is de kans idd klein dat ze hem op voorraad hebben. Alleen waarom moeten de wielen verder naar voren geplaatst worden, zijn dit de grote of de kleine voorwieltjes? Ik ben er achter gekomen hoe dichter deze bij elkaar staan midden onder je zitvlak hoe lichter de stoel loopt en draait. Nadeel daarvan is wel dat je ook sneller omgaat :') .

Fijn dat je examens erop zitten en dat je als het goed is wordt aangenomen op je volgende school. *\o/*

En een kermisatractie ja in het begin wel zeker als je jong bent. Ik moet al sinds mijn 12e af en toe gebruik maken van een rolstoel dus ben wel wat gewend :D . maar wat vooral opvalt is dat idd veel mensen niet meer tegen je praten of je bewust negeren. We hebben daarmee wel eens grote lol gehad op de huishoudbeurs waar die flyermensen staan die je van alles willen aansmeren. We wilden daar een folder van hebben maar de beste man wilde ons echt niet zien, mijn mannetje is toch niet de kleinste en moeilijk over het hoofd te zien maar het is de foldermeneer wel gelukt zij het met moeite. Hij bleef maar wegdraaien als wij weer naar zijn voorkant reden. Ach ja we hopen nog steeds dat hij goed draaierig was.

En in Frankrijk is mijn scootmobiel een erg interessant iets. Vooral onder jongeren vooral jongens vinden het helemaal het einde, willen racewedstrijdjes houden en willen eigenlijk ook wel zo'n hip vervoermiddel. :))

Wat je eens zou moeten doen als mensen je raar of vies aankijken als je uit je rolstoel stapt om iets te pakken of te zien, gewoon zeggen ja het is een wonder he gebedsgenezing. _O- . je moet er gewoon de lol van inzien, hoe vaak we niet lopen geinen als Sander me weer eens ergens heenduwt, weelies maken, hard rennen, rondjes draaien, los laten bergafwaarts doet het ook altijd heel erg goed O:) .

En het geluk dat je Welzorg hebt als aanpasser. Mijn ervaring van de afgelopen jaren en verschillende gemeentes en aanpassers dan zij toch wel het meest open staan voor andere dingen en meer kunnen en willen leveren omdat hun basis hoeveelheid spullen zo groot is.

Het grootste drama kwa aanpassingen is Meyra heet hier nu Jens met wel helaas dezelfde medewerkers. Ik heb daar dingen meegemakt en ook gehoord van anderen man, dat is gewoon te erg voor woorden. De "deskundige" oude tang die hier kwam (excuus voor het woord maar kan echt geen andere omschrijving vinden) omdat ze vonden dat mijn 2 jaar oude volledig aangepaste scoot en rolstoel niet meer geschikt waren en dat ik beter af was met hun standaard assortiment :') . De rolstoel die ze me wilden aansmeren was een lomp zwaar log veel telang en hoog geval. En de scoot was niet eens geschikt voor een comfort beensteun. Met sturen zou mijn been worden klemgezet. Daarnaast was hij te hoog stuurde veel te zwaar en had hij ook geen cruisecontrole of voetgas. Een veel lagere snelheid (12 per uur ipv 18), geen bodemvrijheid en een acciradius? van 30 km ipv de 55 die ik nu heb. Oftewel volledig ongeschikt voor me en niet eens aanpasbaar.

Het mens werd helemaal hysterisch toen ik met proefrijden van het stoepje afging en over het gras verder reed _O- daar ging de scoot kapot van. Ik heb haar daarna maar met die van mij weggestuurd en haar gezegd dat ze vooral de stoepjes op en af moest rijden en op het gras omdat ik vooral de honden uitlaat ermee en dus in het bos en offroad vooral rijd. Ze durfde het niet maar vond wel dat hij wel erg licht stuurde. Nadeel van haar is dat ze zo stellig is tegen gemeentes dat die altijd haar advies volgen en niet hun eigen verstand gebruiken. Dankzij haar "kundige" onmenselijkheid heeft een mevrouw met zware suikerziekte en een tia hier in de straat geen scoot gekregen omdat ze niet meteen recht achteruit kon inparkeren in 5 minuten proefrijden. :( Ik heb haar toen tekeer horen gaan tegen die mevrouw dat was gewoon niet normaal meer. En rijden er heel wat mensen rond met een te klein of veel te groot hulpmiddel met alle gevolgen van dien.

Annick, een verstandig advies van je peut, niet iedere dag zulke einden gaan om je armen te sparen. beter af en toe een flink stuk en het lang volhouden dan iedere dag en met een jaar overbelast zijn. Wel lekker weer om te gaan rollen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:37

Karuna, sommige passer/deskundigen zou je met liefde aan de hoogste boom ophangen... Ik heb nu gewoon enorme veel geluk gehad, ook omdat ik die handbike voor de rolstoel moet kunnen hebben.

Enne, ik had zelf ook al bedacht om niet elke dag zulke afstanden te rijden hoor. Wil graag nog een tijdje doen met deze armen en schouders. Nu het weer zo lekker is gebruik ik de handbike bv wel om naar het zwembad of de koorrepetitie te komen, dat zijn kortere afstanden en dan ook nog met tussendoor iets anders qua beweging/belasting.

Vandaag wordt de handbike opnieuw afgesteld en hopelijk ook de voetplaat van de rolstoel nog een tikkie omhoog gezet en dan kan ik echt lekker rijden. Aangezien het voorlopig nog lekker weer lijkt te blijven, denk ik dat ik tweede paasdag zomaar eens een lunchpakketje en wat flesjes drinken in een tas zou kunnen stoppen om op de bonnefooi (en met een stratenboekje van de omgeving bij me :+ ) een stukkie te gaan rijden. En als ik verdwaal, heeft mijn mobiel tegenwoordig ook navnav :D .

Ik denk dat op de stoel voor Nathalie de achterwielen wat naar voren gezet gaan worden en precies om de reden die jij noemt, lichter rijden. De wielen meer naar voren, is ook beter voor de schouders, omdat je dan minder ver naar achter hoeft te pakken om toch leuk vooruit te komen. Anti-kiepwieltjes zijn dan wel aan te raden, zeker als je net begint. En dan niet net als ik heel eigenwijs zijn en ze niet gebruiken.

Komt bij mij ook wel omdat ik ze met de handbike voor de rolstoel juist niet mag gebruiken. Althans, mag wel, maar dan blijven ze achter elke oneffenheid hangen, zeker als straks de boel goed is afgesteld. En als ik dan de handbike afgekoppeld heb, vergeet ik uiteraard de anti-kiepwieltjes om te zetten. Ik kan er zittend in de rolstoel gewoon bij, maar ja, vergeetachtige Sjakie hè. Of soms ook wel te lui.

Binnenkort een rondje rolstoelvaardigeheidstraining bij de reva en dan kunnen de anti-kiepwieltjes er waarschijnlijk zelfs helemaal af en kan ik ze desnoods los meenemen. Zijn bij mijn stoel heel gemakkelijk los te maken en weer aan te klikken.