Mondhygieniste ervaringen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Mondhygieniste ervaringen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:11

Ligt er net wat je moet laten doen, zelf heb ik last van tandsteen en ik ga naast de jaarlijkse controle dus ook een keer per jaar naar de mondhygiënist toe. Ik vind het altijd spannend, want ze zit dan toch half in je tandvlees te wroeten en echt lekker voelt het niet. Gelukkig heb ik een heel rustige en aardige vrouw als mondhygiënist, dus dat scheelt zeker.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:16

tja wat is pijn....fijn vind ik het niet, ga 2x per jaar maar mijn gebit is zoveel beter geworden, heb geen ontstoken tandvlees meer en nog maar zelden een gaatje, en dat terwijl mijn gebit echt een ramp was, wat ik ook maar deed....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:19

Hier ook 2x per jaar. Eerst handmatig en dan met zo'n automatisch dingetje. Dan polijsten en klaar. Polijsten is net een soort tandenpoetsen.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:21

Oeff... ik lees hier even mee (of toch niet? :=), ik moet volgende week namelijk ook.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:46

Ik ga alleen maar naar de mondhygiëniste en heb nooit pijn oid.. :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:34

Remy schreef:
dressagelady schreef:
Oke Remy! Als je het echt zo ernstig hebt kan ik me voorstellen dat je je liever laat verdoven. :j maar vaak zie je dat het ultrasoon reinigen toch een beetje de luiheid van de MH is, omdat dit veel sneller en gemakkelijker gaat. Door het ultrasoon reinigen kunnen je gevoelige tandhalzen zelfs nog gevoeliger raken dan voorheen..

Is dat zo? Hoe komt dat dan?

Mijn MH neemt wel altijd zeer uitgebreid de tijd, is per behandeling ongeveer een half uur kwijt (per kant dus) en steekt veel tijd in voorlichting.
Ben jij zelf MH (of in opleiding)?

In opleiding :j ik weet niet precies hoe het komt, maar wel zeker dat het vaak zo is !

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:36

oh jeeeee... ik moet a.s donderdag al...
ze belden me vanmiddag al op.. dit was de enige plek nog op korte termijn.. hierna moest ik anders minimaal 3 weken wachten....

ik heb al wel even gezegd dat ik echt bang ben haha :oo

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:00

Jeetje ik moet ook binnenkort voor het eerst. Vind het doodeng :')

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:47

haha nou ik dus ook.... bah... :P

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:47

ooohhh morgen is het zover!! :|

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:41

Oh meid doe alsjeblieft rustig :D Laat je niet zo opnaaien door alle verhalen hier, het gaat echt geen pijn doen. Achteraf zul je erom lachen dat je je er zo druk om hebt gemaakt ;)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 19:44

haha ik hoop het! die vrouw aan de telefoon zei wel dat ik me voor morgen nog geen zorgen hoefde te maken.. dat ze morgen alleen gingen kijken en me gingen vertellen wat ze gaan doen de volgende keer..
dus daar vertrouw ik dan maar op... maar toch weet ik zeker dat ik zenuwachtig ga worden morgen! haha :o

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:45

mijn tandarts doet het zelf
ik liep al meer dan half jaar met af en toe erge pijn, al foto`s laten maken waar niks op te zien was
wel in mijn mond wat raar tandvlees
maar omdat ik niet durfde en het met pijnstilling steeds overging heb ik lang gewacht
nu ben ik vorige week geweest en bleek ik dood tandvlees te hebben en een gangetje tussen mijn wortel
wat steeds ontstoken was en wat de pijn gaf
ik ben verdoofd en heb nog extra gehad omdat het nog zeer deed
nu moet de andere kant nog
daar moet ik eerst even moed voor verzamelen :')

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:56

Niet bang zijn, hoor! Normaal gesproken doet het echt geen pijn. Mijn man laat het ook elk half jaar doen en die zegt dat hij er niets van voelt.

En de mondhygiënistes zijn voor zover ik het kan beoordelen eigenlijk altijd heel begrijpend en geduldig als je bang bent. Je krijgt ook heel veel informatie zodat je precies weet wat ze doen. Dat vond ik vroeger altijd het ergste, dat je daar compleet machteloos ligt en geen controle hebt over wat er gebeurt. Zo is dat tegenwoordig niet meer, ze houden juist ontzettend veel rekening met je zodat het geen vervelende ervaring wordt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:08

Naamloos1 schreef:
ooohhh morgen is het zover!! :|

Relax... als je naar een gewone tandarts durft is een mondhygiëniste een feestje ;)
Ik heb het absoluut niet op m'n tandarts, maar de mondhygiëniste vind ik niet eng.

Gewoon ontspannen (mp3 mee?) en je merkt er weinig van :j

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 09:01

nou ik ben er weer!! de assistente zei dat ze eerst alleen ging kijken en dan een nieuwe afspraak maken voor behandelen... maar nee hoor... gelijk behandeld...

ze ging eerst elke keer een soort van prikje geven in mn tandvlees.. dit om te meten hoeveel ruimte er zat.. normaal moest je 2mm hebben.. en ik had er 4.. dus er moest wel wat aan gebeuren.. deed ik er niks aan dan werd het alleen maar erger tot op een gegeven moment mn hele wortel ontstoken was en dan was het te laat..

dus ze ging gelijk beginnen met behandelen.. ik moet zeggen dat ik het erger verwacht had.. maar het was geen pretje... en het bloedde echt hard!!!! ik heb wel 4x mn mond in de tussentijd gespoeld.. maar dat is dus een teken dat het ontstoken is.. ik heb een tandenborstel en stokertjes mee gekregen en heel veel advies..

het ergste heeft ze nu gedaan, maar ik moet eind juni weerkomen en dan ging ze weer kijken,.. als ik goed poetste moest het niet meer bloeden enz..

ze raadde me wel aan om dit zowiezo 1x per jaar te doen.. aangezien mijn tanden heel ruw waren, en ik er zelf eigenlijk met poetsen niet tegenaan kon.. dat tandsteen kwam bij mijn gebit gewoon achter mn tandvlees..

ze was trouwens wel heeeel aardig.. ze vroeg me wel 10x : gaat het nog?? lukt het nog?? denk je even aan ontspannen?? rustig ademhalen.. haha dat was wel echt heel fijn!

nou ik heb het dus overleefd! :D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:06

Zie je wel zo erg is het niet!!! Bij mij doet het alleen een beetje zeer tussen mijn voortanden, voor de rest voel ik er weinig van.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 09:11

ja dat had ik ook.. bij mn kiezen enz.. was het echt geen probleem.. deed me echt geen pijn.. maar hoe verder ze naar voren ging... :o hahaha

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:22

Naamloos1 schreef:
ja dat had ik ook.. bij mn kiezen enz.. was het echt geen probleem.. deed me echt geen pijn.. maar hoe verder ze naar voren ging... :o hahaha

Zo ervaar ik het ook. Het is geen pretje nee, maar het is wel te houden. Soms doet het echt even pijn maar dat is maar kort.
Ik heb het maar 1 x echt heel pijnlijk gevonden en dat was toen ik zwanger was. Schijnt dat je tandvlees dan meer teruggetrokken is ofzo. Toen deed het echt pijn.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:50

Goed gedaan TS! Een ruimte/pocket van 1 tm 3 mm is normaal, 4 is dus helemaal niet zo ernstig en goed te behandelen! Als je het advies van je MH goed opvolgt zul je zien dat het de volgende keer al heel erg verbeterd is, en het ook minder zal gaan bloeden! :)