Meer mensen met chronische longziekten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Meer mensen met chronische longziekten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 20:36

Ben je al naar je arts geweest? Misschien kan hij of zij je wat geven of heb je een ontsteking ergens zitten.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:40

Nee, hij stuurt me toch naar huis met de boodschap dat ik mijn symbicort tijdelijk drie keer per dag moet gebruiken :j
Mijn longen piepen nu ook niet, anders is er kans dat ie wat voor schrijft haha.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:48

Chatelaine schreef:
Jij gebruikt ook een voorzetkamer?Ik kan het echt niet inhaleren zonder zon voorzetkamer

Nee ik gebruik geen Ventolin meer, kreeg last van hartkloppingen.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:32

ik heb chronische astmatische bronchitis.
gelukkig heb ik er niet heel veel last van, behalve dat ik vaker ziek ben en heel vaak verkouden ben(zowat het hele jaar door).
als het heel erg vochtig en broeierig weer is heb ik er bij inspanning wel wat meer last van.
ik gebruik 2 x per dag een seretide pufje en heb ventolin erbij voor als ik echt last heb( meestal als ik verkouden ben), of toch een aanval krijg( een aanval heb ik gelukkig al een aantal jaren niet meer gehad).
ik slaap altijd met 2 kussens omdat ik het anders soms te benauwd krijg in bed.

verder rook ik nog steeds :+ :o ( heel slecht ik weet het)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:33

Melle_Odet, klinkt alsof wij hetzelfde hebben.
Alleen rook ik niet (en foei, dat is echt de doodsteek wanneer je COPD hebt :=
Mijn dokter heeft me op het hart gedrukt noooooooit te gaan roken, want dat ga ik niet overleven := )
Ik slaap ook het liefst zo hoog mogelijk, alleen krijg ik dan weer last van m'n rug omdat je in een bocht gaat liggen :+

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:28

Cayenne schreef:
Melle_Odet, klinkt alsof wij hetzelfde hebben.
Alleen rook ik niet (en foei, dat is echt de doodsteek wanneer je COPD hebt :=
Mijn dokter heeft me op het hart gedrukt noooooooit te gaan roken, want dat ga ik niet overleven := )
Ik slaap ook het liefst zo hoog mogelijk, alleen krijg ik dan weer last van m'n rug omdat je in een bocht gaat liggen :+

tsja ik rookte al 6 jaar toen ze er achter kwamen.....
ben eigenlijk te lui om te stoppen hoewel ik wel weet dat het beter is.
ik heb ieder jaar een longfunctie test en die is tot nu toe alleen maar beter geworden ondanks het roken.
ik krijg inderdaad ook wel wat last van mijn rug hoor, maarja dat neem ik voor lief

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 06:20

Het is jouw keuze of je je gezondheid belangrijk vind natuurlijk :+ Ik had het wel geweten als ik jou was.
Ik heb nooit gerookt maar toch COPD gekregen helaas :\ (verwaarloosde bronchitis in combinatie met in de rook van anderen zitten is geen goede combi :n )
Ik sport wel redelijk veel dus nu gaat het vrij goed, maar wanneer ik niet sport merk ik wel dat ik ook direct minder ademlucht krijg.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:07

Kan je nagaan wat het gaat schelen als je wél stopt met roken! Uitgesproken door een exroker die ook jaren gerookt heeft en er toen mee gestopt is. Eerlijk gezegd gaan mijn stekels een klein beetje overeind staan van opmerkingen dat je 'te lui' bent om te stoppen. De gezondheidszorg word steeds duurder, steeds meer mensen hebben medicijnen nodig wat zal betekenen dat steeds meer dingen niet meer vergoed zullen gaan worden omdat het te duur word.
Als je te lui bent om te stoppen, wees dan in elk geval zo fair om je medicijnen zelf te betalen. Verdorie, hulp bij stoppen met roken word vergoed, terwijl meerdere behandelingen die ik nodig heb steeds verder geschrapt worden. Dus als je niet stopt voor jezelf, stop dan voor een ander. Zodat die ander straks niet voor zijn broodnodige medicijnen moet gaan betalen omdat mensen te lui zijn om te stoppen met roken.

Hier gaat het inmiddels weer redelijk, de ontsteking is weer onder controle, dus nu voor eerst terug naar de symbocort en de atrovent.
Stoppen met medicijnen als het goed gaat heb ik in het verleden wel gedaan, maar dat heb ik inmiddels wel afgeleerd. Het duurt altijd even voor de klachten terug zijn, maar het duurt altijd drie keer zo lang voor ze weer weg zijn.....

Ik las hier iets over xolair, wat is dat precies?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:18

Daar ben ik ook benieuwd naar, xolair.. ?

Mijn arts en ik zijn helaas nog in de expirimentele fase qua medicatie, maar ik weet niet zo goed hoe ik 'door moet drukken' dat er meer opties overwogen worden.
Tot nu toe heb ik seretide en ventolin (gas,zonder voorzetkamer)
Alleen de ventolin doet bij mij niks bij een aanval (en ik heb een hartritmestoornis dus ik durf hem niet goed te nemen)
Maar als ik bij mijn arts aangeef dat ik het gevoel heb dat de ventolin niet werkt,zegt hij dat hij het toch nog een maandje aan wil kijken. :=
Ik ben kennelijk makkelijk te snoeren,want ik durf na twee keer aangeven niet meer te zeggen dat ik de ventolin eigenlijk niet zie zitten :o
Maargoed, ik ben geen dokter dus ik weet natuurlijk niet welke andere opties er zijn. Als kind heb ik van alles gehad,maar die namen heb ik echt niet onthouden :Y)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:41

Lalidan, dan moet er ook gestopt worden met alcohol drinken (leverproblemen), gestopt worden met eten (vet is ook niet goed voor de vaten), autorijden (lévensgevaarlijk, kost ook geld als je in het ziekenhuis komt te liggen doordat je een ongeluk krijgt), dus ik vind je post niet helemaal terecht.
Ik heb een longziekte en ik rook, MAAR de aandoening die ik heb komt maar heel zelden voor en dan grotendeels bij mensen die niet roken. Moet ik dan stoppen met roken ondanks dat mijn longen vooruit gaan? Medicijnen moet ik toch wel slikken, of ik nou wel of niet rook.
Ik daarentegen drink geen alcohol en snoep niet, dus heb dan wat credits de andere kant op ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:44

Vet is wel gedeeltelijk goed voor je :P dus eten mag nog wel.
Maar ik kan me het standpunt van Lalidan wel enigzins voorstellen, al vind ik dat iedereen recht heeft op medicatie.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:51

Dan moet je heel veel dingen 'schrappen', want veel dingen zijn schadelijk voor de gezondheid.
Waar ik me meer aan irriteer zijn de mensen die constant voor Jan met de korte achternaam bij de dokter zitten en hun zin doordrammen, díe mensen kosten veel! Maar dat is weer een heel andere discussie :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:53

Quellian schreef:
Lalidan, dan moet er ook gestopt worden met alcohol drinken (leverproblemen), gestopt worden met eten (vet is ook niet goed voor de vaten), autorijden (lévensgevaarlijk, kost ook geld als je in het ziekenhuis komt te liggen doordat je een ongeluk krijgt), dus ik vind je post niet helemaal terecht.
Ik heb een longziekte en ik rook, MAAR de aandoening die ik heb komt maar heel zelden voor en dan grotendeels bij mensen die niet roken. Moet ik dan stoppen met roken ondanks dat mijn longen vooruit gaan? Medicijnen moet ik toch wel slikken, of ik nou wel of niet rook.
Ik daarentegen drink geen alcohol en snoep niet, dus heb dan wat credits de andere kant op ;)

Mijn moeder heeft COPD. Lopen enz. doet ze al niet meer zo veel of bijna niet. Roken doet ze wel. Ze heeft nu wel een afspraak gemaakt om te stoppen. Ze is al eerder gestopt maar ook weer begonnen. Wat een ander doet zal me worst wezen maar ik heb toch wel heel graag dat mijn moeder stopt... Om het weg te vegen vind ik persoonlijk struisvogelpolitiek.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:04

Ik veeg niets weg hoor MB, maar zoals je wellicht weet is roken bij mij niet de aanleiding, maar hooi & stro en dus mijn hobby.
Overigens is dit geen topic om roken te bekritiseren of te bediscussieren, daarover bestaan al 300 topics.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:13

Bij COPD en Astma is roken een van de grootste oorzaken en ook het meest verkeerde dat je je longen kunt aandoen. Misschien dat Lalidan daar op doelde?
Je begon zelf ook over roken trouwens :D Het lijkt me ook wel een relevant onderwerp in dit topic.

Een paar maanden geleden heb ik trouwens nog een meningsverschil gehad met mijn arts. Zij was er van overtuigd dat ik astma had, maar ik hoor al vanaf m'n twaalfde dat ik chronisch bronchitis heb. Uiteindelijk na tests blijk ik idd geen astma te hebben maar chronische bronchitis. JOH :D
Stikte bijna de moord bij die ademtest! En zij maar roepen "BLAZEN"! Ja hallo zeg, ik KON niet meer :=
Moeten jullie trouwens ook ieder jaar een extra griepprik?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:17

Volgens mij moet elke risicogroep jaarlijks een griepprik :) Ik heb hem zelf overigens nooit gehaald ondanks de oproep.

Lalidan en ik hebben inmiddels via PB al contact :) Ik was niet degene die begon over roken, maar dat geeft niets.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:30

Quellian schreef:
Ik veeg niets weg hoor MB, maar zoals je wellicht weet is roken bij mij niet de aanleiding, maar hooi & stro en dus mijn hobby.
Overigens is dit geen topic om roken te bekritiseren of te bediscussieren, daarover bestaan al 300 topics.

Ik heb het ook niet over jou, ik heb het over mijn moeder. Ik vind het zeer zonde dat mijn moeder nog rookt. En nee, ik zal roken niet bekritiseren, heb het zelf ook gedaan en toen vond ik het al onwijs stom dat ik dat deed. Nogmaals, dat iemand anders rookt moeten ze zelf weten maar van mijn moeder vind ik het heel erg. Wat een ander doet boeit me ook niet hoor! Steek er gerust nog een stel op! :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 17:30

Wat ik het ergst vind is dat de groep die wil stoppen met roken, het vergoed krijgen en wij helemaal niks of minder. Dat is toch krankjorum? Ik hoest op het moment nog wel een beetje maar heb veel last van sputum. Daar wordt ik gestoord van.. meer mensen er last van?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:01

Waarom krijgen jullie het dan niet vergoedt? Toch wel?! Buiten dat, roken is ook niet goedkoop en op een gegeven moment kun je ook stoppen met de pilletjes of wat dan ook en dan kost het niets meer. :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:21

purny schreef:
Wat ik het ergst vind is dat de groep die wil stoppen met roken, het vergoed krijgen en wij helemaal niks of minder. Dat is toch krankjorum? Ik hoest op het moment nog wel een beetje maar heb veel last van sputum. Daar wordt ik gestoord van.. meer mensen er last van?

Ja ik, maar dat kan ook door het jaargetijde komen.
Het is nu s'nachts nog vrij koel en overdag loopt de temperatuur snel op.
Mensen met longproblemen zoals astma of chronisch bronchitis kunnen vaak die overgang niet goed aan.
Ik heb nu vooral s'ochtends veel last van sputum. Heel vervelend want dan ben ik dus aan het sporten en word ik te snel warm.
En ja, dan stik ik er bijna in := Maar goed, straks is de temperatuur wat stabieler en dan gaat het weer wat makkelijker hoop ik.

Ik raak trouwens sowieso snel oververhit, wanneer ik bijvoorbeeld in de winter buiten fiets krijg ik het ook ontzettend snel warm en heb dan de neiging om mijn jas open te doen :+ Dat schijnt te maken te hebben met de minder rekbare longblaasjes waardoor je minder lucht inneemt, daardoor sneller gaat ademen en het dus ook warmer krijgt.
Hete zomerdagen zijn dus ook een crime, tot een graad of 25 gaat het nog, daarboven blijf ik de hele dag binnen :+

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 07:32

Ik slaap idd ook altijd met meerdere kussens zodat wat hoger op lig :)...Idd wat last van mijn rug maar beter dan geen adem!

Ik was de gene over xolair. Moet om elf uur weer in het ziekenhuis vandaag zijn,.zie er nog altijd tegen op ":= .

Wat doet dit medicijn en waarbij wordt het gebruikt?

De werkzame stof in Xolair is omalizumab.

Omalizumab onderdrukt afweerreacties van het lichaam die het gevolg zijn van allergie.

Artsen schrijven het voor bij ernstig astma.

Astma

Verschijnselen
De aanvallen en periodes van benauwdheid bij astma komen door plaatselijke ontstekingen in de luchtwegen. De aanvallen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door stoffen waar u allergisch voor bent (prikkels).

Bij een dergelijke allergische astma maakt het lichaam in de longen afweerstoffen tegen de prikkels aan. Deze afweerstoffen, immunoglobulines van het E-type, zetten hormonen vrij die de luchtwegen laten samentrekken. Dit veroorzaakt de benauwdheidsaanval.

Behandeling
Artsen kunnen bij ernstig astma omalizumab voorschrijven, als is aangetoond dat aanvallen ontstaan door een allergische reactie, dus door het vrijkomen van de immunoglobulines van het E-type . Een andere voorwaarde voor de behandeling met dit middel is dat de astma met luchtwegverwijders en luchtwegbeschermers onvoldoende onder controle is te houden.

Behalve omalizumab moet u ook deze andere astmamedicijnen blijven gebruiken.

Werking
Omalizumab vermindert de kans dat hormonen vrijkomen die de luchtwegen laten samentrekken. Als u in contact komt met prikkels die de benauwdheid veroorzaken krijgt u zo minder snel een aanval. Het aantal aanvallen van benauwdheid neemt dus af.

Effect
Het duurt een aantal weken voor u merkt dat het aantal en de ernst van de aanvallen afnemen. De werking van elke injectie houdt twee tot vier weken aan.

Deel uitleg...Vond behoorlijk pittig eerste paar keer wordt je wel opgenomen in het ziekenhuis..infuus wordt aangebracht voor de zekerheid en je wort behoorlijk vaak gecontroleerd of alles goedgaat. Eerst keer was ik echt beroerd daarna alleen erg last van hoofdpijn en misselijk...maar al het helpt dan moet het maar....:). Maar goed ben nu al weer nerveus voor zo :o

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:20

Pfhoe, ik lees best 'heftige' verhalen hier. Lijkt me heel lastig als je het zo vaak echt benauwd hebt. Brr... Dan vind ik zelf dat ik me eigenlijk niet moet aanstellen, maar misschien toch wel interessant voor mensen om mijn verhaal te lezen aangezien het best apart is.

Ik zelf heb allergische astma en hyperactieve bronchieën. Ik ben daar pas een paar jaar geleden achter gekomen. Altijd gedacht dat het normaal was dat je slijmvorming en hoestbuien kreeg na een potje stoeien. Allergie was altijd wel merkbaar door het niezen, traanogen etc. maar daar was ik ook al aan gewend. Op de middelbare school en het MBO had ik altijd een dutje nodig na een (halve) dag school. Toen ik moest gaan werken was ik daar nogal klaar mee dat ik altijd zo moe was. Dokter geweest, bloed geprikt, niks aan de hand met mij. Tot ik zelf aangaf dat ik een longtest wilde. Bij de histaminen test (of hoe het ook heet, dat ze je allergenen toedienen) vroeg die aardige mevrouw na een aantal toedieningen of ik het nu al benauwd had. Niet echt zei ik. Nou, ik moest het nu toch echt wel heel benauwd hebben want het was gewoon te zien op het scherm. Vergeef me dat ik niet meer precies weet hoe het ging want het is al een tijd geleden. Maar conclusie was dat ik dus al heel erg gewend was aan mijn klachten. Ik heb ongeveer 2 jaar lang verschillende medicijnen gebruikt. Alvesco, singulair, aeromir.

Maar de laatste 1,5 jaar gaat het eigenlijk weer heel goed! Na de laatste controle bij de longarts mocht ik stoppen met de alvesco en singulair *\o/* Heb nu alleen nog aeromir in huis en loratadine voor mijn allergie. De huisarts zei me wel dat ik af en toe langs moet komen zodat zij mijn longfunctie kunnen checken omdat ik altijd dus door mijn klachten heen ben gelopen. Maar verder heb ik geen klagen. Mijn laatste allergie aanval is nu 1,5 maand geleden denk ik? (Vriendlief had een bloempje voor me geplukt :')). Sindsdien gebruik ik dagelijks loratadine en ik doe 1 á 2 keer per dag een pufje aeromir omdat het seizoen weer begint en ik het wel weer begon te voelen. Enige wat ik wel altijd blijf houden is dat ik het snel koud, maar bij inspanning ook heel snel heel warm heb.

Maar hey, vergeleken met bijvoorbeeld chatelaine... :x Heel veel sterkte in het ziekenhuis weer meid!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:24

Ik vind het wel erg krom dat inderdaad stoppen met roken vergoed wordt, terwijl ik voor psychologische begeleiding een eigen bijdrage van hier tot aan tokio heb, evenals voor mijn huishoudelijke hulp en mijn tandarts behandeling (die notabene een gevolg is van mijn medicijngebruik). En daarom gaan mijn stekels dan overeind staan als iemand wel stug door blijft roken. Maar goed, het is wel enigzins offtopic, vandaar dat ik Quellian even via pb geantwoord had......

Hier gaat het qua benauwdheid redelijk. Er zit bij mij wel slijm geloof ik, maar ik krijg het zelf met geen mogelijkheid los. Behalve met een fysieke inspanning waar een gezond mens beroerd van word :Y) . Dan ineens komt er slijm mee. Evenals na het eten vaak. Overigens kan ook ik geen zuivelproducten eten. Allereerst komen mijn maag en darmen in protest, maar daarna hoest ik ook erg veel slijm op. Nou schijnt dat wel typisch bij die producten te horen, maar ik heb het dus ook met andere dingen die ik eet.

Jammer dat de xolair ook alleen werkt voor allergische astma. Dat betekend dat ook dat bij mij niet gaat werken, want ik ben niet allergisch. Nou ja, blijkbaar allergisch voor inspanning, maar daarbij komen geen antistoffen vrij :D Wat dat betreft was singulair toch wel redelijk uniek blijkbaar (en ik dus ook, want als er ontzettend veel mensen zouden zijn met dezelfde klachten, zouden er allang meer en betere medicijnen zijn).
Wat betreft slapen, ik heb een paar jaar geleden een elektrisch verstelbare lattenbodem aagneschaft. Ik slaap bij tijdens ook moeilijk plat, maar zit daarnaast nog met artrose, hypermobiliteit en fybromyalgie. Nu kan ik gedurende de nacht mijn bed steeds een beetje bijstellen en dat is echt heerlijk! Dat kan ik echt iedereen aanraden die niet de hele nacht plat kan liggen.

Chatelaine, veel succes in het ziekenhuis!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:28

Lalidan, wat is het voordeel dan, van je bed? Krijg je op een andere manier van liggen dan meer lucht?
Mijn moeder heeft het totaal nog niet geaccepteerd dat ze COPD heeft, is dat voor 1 van jullie herkenbaar? Misschien ben ik keihard maar ik vind ook dat mijn moeder bij de pakken neer gaat zitten en heel makkelijk zegt dat ze het niet kan. Zij zegt dat dat ook komt omdat ze het nog niet heeft geaccepteerd, na 5 jaar of langer...

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:34

Succes Chatelaine :(:)

Electrisch verstelbare bodem heb ik ook gehad.
Daar betrapte ik mezelf erop dat ik toch steeds meer 'zittend' ging slapen en omdat ik chronische rugklachten heb, wilde ik met mijn nieuw bed geen verstelbare bodem meer.
Zo moet ik wel leren om wat platter te gaan slapen :j

Zuivelproducten is nu ook een hel, krijg ik slijm van dat niet makkelijk op te hoesten is.
Nu hoest ik de hele dag door klodders op (smakelijk he :') ).
Maar ik heb zometeen een afspraak met een vervangende huisarts!