Ziekjes, maar toch ook net niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 12:12

Focussed schreef:
Eet je letterlijk geen vet of zo min mogelijk? Want anders zou ik me zorgen maken om je in vet oplosbare vitamines :j

Ik weet niet hoe groot je ongeveer bent, maar een lichaam heeft tussen de 1200 en 1600 kcal nodig per dag om gewoon te functioneren (dus hart laten kloppen, ademhaling etc.). Dus met 1400 eet je zo weinig dat die functies kunnen afnemen (en dat kan misschien die algehele malaise verklaren).

Ehm, zo min mogelijk. Ik eet overigens wel vis. :j
Met 'geen vet kunnen verdragen' bedoel ik dan voornamelijk frituur, denk ik?

Ik ben 1.83m. Maar ik zal thuis eens overleggen over een diëtiste.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:27

Saskiaatje schreef:
Je kent wel, je voelt dat je ziek wordt, maar je bent het nog niet.
Dat gevoel heb ik nu dus al ruim een week. :')

Ik heb nooit hoofdpijn, altijd buikpijn (PDS).
Maar sinds anderhalve week word ik elke ochtend wakker met hoofdpijn.
Daarnaast voel ik me echt belabberd. Slap, moe, futloos, chagrijnig.

Heeft het nut om hiermee naar de HA te gaan?
Of moet ik gewoon wachten tot het echt doorzet en dan het griepje uitzitten?

:O

Edit
Wat extra feiten zijn misschien handig.
Ik eet geen suikers, geen vetten en weinig calorieen, maar dit doe ik al een lange tijd.
Ik drink elke dag minimaal 2 liter water.

Hey!

Ik zie dat jij ook pds hebt, ik dus ook. En ik zit altijd met het gevoel dat ik wel ziek ben,maar ook weer niet.
Heb jij een speciaal dieet er voor trouwens? Ik ga binnenkort naar de diëtiste om samen een speciaal dieet aan te houden, zoals geen melkproducten, weinig suikers en geen koolzuur (dat wat in cola enzo zit xd, die prikkels).
Misschien voor jou ook een idee als je nog geen diëtiste hebt?

En over de hoofdpijn, daar zit ik nu ook al een week mee, mijn moeder en mijn oma ook. Dus ik denk gewoon een griepje? :)

Ik denk dat je even rustig aan moet doen met alles. Dan gaat het vast wel over! :)
Laatst bijgewerkt door ilsexxx op 31-03-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:28

Geen idee wat je bedoelt met geen vet kunnen verdragen ;) Frituur kan ik me voorstellen, dat is voor veel mensen met PDS een probleem. (moet zeggen dat ik ook niet blij wordt van frituur en ik heb geen PDS).
Eet je bijvoorbeeld wel vette vis, zoals zalm, paling of haring? Of vet vlees (Bijvoorbeeld varkensvlees, worst, spek, kip met vel oid)? En bak je je vlees/vis/aardappelen/groente in olie, of gebruik je een vetvrije pan? Drink je melk/yoghurt/enz?
Dat zijn namelijk ook allemaal manieren om je vet binnen te krijgen en dat is toch wel heel belangrijk voor je lichaam. Veel vitamines zitten namelijk in vet en kun je anders niet binnenkrijgen.

1400 kcal als je 1.83 bent is erg weinig, zoals vaker gezegd is. Daarnaast weet ik niet wat je weegt, zie iig in je profiel niet iemand die te dik is... Als je lichaam onder een bepaald gewicht komt, kan je je ook naar gaan voelen daardoor.

Denk echt dat een dietiste een goed idee zou zijn, is het niet om af te vallen, dan wel om een goed voedingsadvies te kunnen krijgen voor je PDS. Want dat het een vervelende ziekte is, dat weet ik helaas.(vriendjelief heeft er ook last van...)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 12:31

Ik volg geen speciaal dieet gericht op m'n PDS, maar omdat ik het al zo lang heb weet ik heel goed wat ik wel en niet kan eten.
Melkproducten kan ik bijvoorbeeld wel heel goed verdragen, maar 1x naar de McDonalds en m'n maag is een week van streek. :)

secricible schreef:
Geen idee wat je bedoelt met geen vet kunnen verdragen ;) Frituur kan ik me voorstellen, dat is voor veel mensen met PDS een probleem. (moet zeggen dat ik ook niet blij wordt van frituur en ik heb geen PDS).
Eet je bijvoorbeeld wel vette vis, zoals zalm, paling of haring? Of vet vlees (Bijvoorbeeld varkensvlees, worst, spek, kip met vel oid)? En bak je je vlees/vis/aardappelen/groente in olie, of gebruik je een vetvrije pan? Drink je melk/yoghurt/enz?
Dat zijn namelijk ook allemaal manieren om je vet binnen te krijgen en dat is toch wel heel belangrijk voor je lichaam. Veel vitamines zitten namelijk in vet en kun je anders niet binnenkrijgen.

1400 kcal als je 1.83 bent is erg weinig, zoals vaker gezegd is. Daarnaast weet ik niet wat je weegt, zie iig in je profiel niet iemand die te dik is... Als je lichaam onder een bepaald gewicht komt, kan je je ook naar gaan voelen daardoor.

Denk echt dat een dietiste een goed idee zou zijn, is het niet om af te vallen, dan wel om een goed voedingsadvies te kunnen krijgen voor je PDS. Want dat het een vervelende ziekte is, dat weet ik helaas.(vriendjelief heeft er ook last van...)

Met 'verdragen' bedoel ik dat ik van sommige producten heel erg buikpijn krijg. Ik eet af en toe boter op brood, ik eet geen zalm, paling of haring, dat lust ik niet. We eten vaak pangasiusfilet. Ik eet ook geen vet vlees, eet altijd kip zonder vel en eet zelden worst en spek, maar dat is allemaal dieetgericht, zeg maar. Mijn moeder is ook altijd aan het lijnen, ze bakt dus altijd in vetvrij spul met zo min mogelijk calorieen.

Ik ben van 94.6 kg naar 76.1 gegaan. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:50

dat zou je niet zeggen wat betreft de foto's. Denk dat dat ook een mooi gewicht is voor je lengte :).
Met mijn eerste opmerking wilde ik meer reageren op je laatste post:
Citaat:
Met 'geen vet kunnen verdragen' bedoel ik dan voornamelijk frituur, denk ik?

Dat schrijf je, en ik bedoelde alleen dat ik daar geen antwoord op kan geven, dat weet je zelf het beste namelijk ;)
Pangasiusfilet is een vissoort die nauwelijks vet bevat. Juist de vissoorten die ik noemde zijn de vetrijke vissoorten, die je dus nodig hebt om aan je goede vetten te komen.
Wat ik zo zie aan wat je eet krijg je inderdaad weinig vetten binnen. Helaas is het een algemene misvatting dat mensen stoppen met het eten van vet als ze af willen vallen. Het gaat om het totaalplaatje: je hoeveelheid kcal die je binnenkrijgt moet omlaag en dat doe je het beste door zowel suikers (koolhydraten), eiwitten en vetten te verminderen. De verhouding tussen deze producten moet zoveel mogelijk hetzelfde blijven (Tenzij je voorheen heel veel vet at bijvoorbeeld), namelijk:

25- 30% van je energie moet uit vet komen (als je niet aan het afvallen bent mag dit max 35% zijn)
50-55% van je energie komt uit koolhydraten
de rest komt uit je eiwitten.

Vandaar dat ik je ook een dietiste adviseer, zij kan je helpen om die verhoudingen vast te houden, ook als je aan het lijnen bent en ook als je beperkt bent in de producten die je mag eten.

Wat je ook eens aan je huisarts kan vragen is of hij eens bloed wil prikken om te meten of je geen vitamine-tekorten in je lichaam hebt. Dat zou je ook een hoop kunnen verklaren misschien :). Denk dat het zeker mogelijk is dat je tekorten hebt daarin, dat zou je weerstand kunnen beïnvloeden (vitamine A). Dit zit voornamelijk in boter/margarine en in vette vissoorten.
Het is natuurlijk een beetje gokken zo via bokt, maar het zou misschien iets zijn waarmee je je ouders kan overtuigen dat een dietiste hulp kan bieden :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:53

Plus dat vitamine A (en D, E, K) vetoplosbare vitamines zijn. Je hebt dus vet nodig om het op te kunnen nemen. Als je geen vet eet verlaten de vitamines gewoon weer het pand omdat de darmen er niks mee kunnen (of als je te weinig vet eet krijg je een kleine hoeveelheid binnen maar nog steeds te weinig).

Ik denk zeker met een lengte van 1.83 dat 1400 kcal veel te weinig is... Dan ben je aan het chashen en inderdaad jojo-effect aan het ontwikkelen. Ik ben 1.70 en heb 1200 kcal nodig om mijn lichaam "levend" te houden. Dus met 1.83 heb je zeker 1500 kcal nodig denk ik.. En ik neem aan dat je ook niet de hele dag in bed ligt dus voor alle andere activiteiten heb je ook nog wat kcal nodig ter energie..

_Tara_

Re: Ziekjes, maar toch ook net niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:38

Ik zou inderdaad kijken voor een afspraak met een diëtiste :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:54

Saskiaatje schreef:
Ik ben van 94.6 kg naar 76.1 gegaan. :)

In 1 jaar?? Dat is dus een gewichtsverlies van ruim 20%. Dat is echt veel in een jaar tijd.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 14:40

@secricible: Dankjewel voor je post, klinkt allemaal heel logisch en ik wist dat nog niet. :)

@verootjoo: Dat is inderdaad best veel, maar ik vind het niet teveel?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:07

Mss kan je bloed eens nagekeken worden en dan bijv. naar ijzertekort kijken en B12tekort?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:08

Saskiaatje schreef:
Maar dat is bijzonder slecht voor de lijn, lijkt me?

event tussen door, slecht voor de lijn? heb even je profiel bekeken! maar jij hoeft je toch echt geen zorgen te maken?

Edit: Oh sorry, lees net pas je bovenstaande post..
Ik heb niks gezegd

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:20

Saskiaatje schreef:
@secricible: Dankjewel voor je post, klinkt allemaal heel logisch en ik wist dat nog niet. :)

@verootjoo: Dat is inderdaad best veel, maar ik vind het niet teveel?

gaat het om wat jij teveel vindt, of om wat gezond voor je is? Ik ben altijd van mening dat afvallen op een gezonde manier moet gebeuren zonder dat je lichaam eronder lijdt. :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 20:09

Even een update, voor alle mensen die zo goed meegedacht hebben. :+:

Ik ben gisterenochtend naar de HA geweest. Ik heb medicijnen gekregen voor m'n PDS, voor de komende twee weken. De overige klachten (slap, moe, hoofdpijn, duizelig) zijn volgens haar maar vaag en kunnen door van alles komen (seizoenswisseling, stress), niets om me zorgen over te maken. Ze vond het onnodig om me door te sturen naar een diëtiste en vond m'n eetpatroon en manier van afvallen prima. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:09

Dat is nou net het probleem met artsen helaas. Vage klachten worden afgescheept en afvallen vinden ze vrijwel altijd prima, zolang je nog maar iets eet. Omdat ze niet weten waar ze moeten beginnen met het zoeken naar de oorzaak van dit soort klachten worden ze vaak genegeerd helaas...
Ik ken meisjes met eetstoornissen waarbij de arts nog vond dat de manier van afvallen prima was... Helaas is een arts geen dietist, hoewel ze dat vaak wel denken... Wil je arts verder niet aanvallen, maar heb het helaas al te vaak gezien...

Hoe is het verder met die klachten nu? Merk je dat het minder wordt, of niet?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 21:15

Dat ben ik met je eens hoor, voelde me ook ietwat afgescheept, zeg maar.
Klachten zijn er nog steeds, maar heb ook pas 3 capsules genomen.
PWS hou je je hele leven, dus ik denk niet dat het na 2 weken over is, maar dat zien we dan wel weer..

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:21

Duizeligheid ed kan ook komen van een lage bloeddruk? Maar als je zegt veel water te drinken is het dat misschien toch ook niet... Als ik dat heb zegt de dokter: veel water drinken en eet wat chips oid, of doe wat extra zout op je eten.
:)

edit: al past chips waarschijnlijk niet echt in je dieet :P

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 21:22

Haha, ik eet wel genoeg zout, denk ik.
Bloedprikken vond ze ook niet nodig..

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:30

heb je wel eens een allergie test laten doen? Op dit moment is de hooikoorts erg aan het toenemen. Ik heb er ook erg veel last van op het moment, constant slaap, veel hoofdpijn, lusteloos etc (ook wel voorjaars moeiheid genoemt), er is hier op bokt ook een topic over

Ook zou je even je bloeddruk kunnen laten meten. Dus even langs de huisarts kan geen kwaad ;)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:43

Ik zou een bloedtest eisen als je je zo vervelend voelt :j Het kan iets van een vitaminetekort zijn & dat is dan ook weer zo verholpen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 16:27

Kun je dat 'eisen'?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:32

volgens mij wel... Je kan in ieder geval op je strepen gaan staan en je niet af laten schepen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:15

Bij ons bij de huisarts kun je dat gewoon vragen en dan wordt dat wel gegeven. Anders kan je ook gewoon ergens anders een second opinion aanvragen :j