Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Amaryllis schreef:Ik zou het juist wel bij de mentor melden. Dat zijn niet zomaar mensen die alleen maar hun vak geven, dat zijn ook mensen met pedagogische- en mensenkennis. Je moet niet denken dat een mentor gelijk naar zo'n meisje toestapt en haar hier mee confronteerd. Maar het kan wel met collega's worden besproken, misschien merken zij bijzonderheden bij haar op. Of misschien heeft de mentor gegevens in haar dossier staan (thuissituatie, problemen, enzovoort) die hij hier aan kan linken.
Door dit vermoeden tegen je mentor te vertellen verklik je haar niet en jaag je haar ook niet nog verder de misère in. Maar het is niet terecht dat iedereen hier zegt dat dit geen oplossing is. Je moest eens weten wat er op een middelbare school achter de schermen gebeurt op dit gebied...
Ik hoop dat dit bij TS op school beter is?
Amaryllis schreef:Ik zou het juist wel bij de mentor melden. Dat zijn niet zomaar mensen die alleen maar hun vak geven, dat zijn ook mensen met pedagogische- en mensenkennis. Je moet niet denken dat een mentor gelijk naar zo'n meisje toestapt en haar hier mee confronteerd. Maar het kan wel met collega's worden besproken, misschien merken zij bijzonderheden bij haar op. Of misschien heeft de mentor gegevens in haar dossier staan (thuissituatie, problemen, enzovoort) die hij hier aan kan linken.
Door dit vermoeden tegen je mentor te vertellen verklik je haar niet en jaag je haar ook niet nog verder de misère in. Maar het is niet terecht dat iedereen hier zegt dat dit geen oplossing is. Je moest eens weten wat er op een middelbare school achter de schermen gebeurt op dit gebied...

sabina1998 schreef:Oke dankjullie voor alle reacties!!
Ik ben ook naar mijn moeder geweest, maar zij wist het ook niet zo 123..
Paar van mijn vriendinnen zeggen dat ik het gwn moet laten omdat het mijn zaken niet zijn, en dat zijn het ook niet maar ik wil wel helpen en niet doen als of er niets is.
renske_13 schreef:sabina1998 schreef:Oke dankjullie voor alle reacties!!
Ik ben ook naar mijn moeder geweest, maar zij wist het ook niet zo 123..
Paar van mijn vriendinnen zeggen dat ik het gwn moet laten omdat het mijn zaken niet zijn, en dat zijn het ook niet maar ik wil wel helpen en niet doen als of er niets is.
Ik zou ook niet willen doen alsof er niks is. Stel dat er ergere dingen gebeuren, en jij hebt zelfs niet geprobeerd om er voor haar te zijn, denk ik dat je echt wel spijt krijgt. Als je je excuses aan biedt en haar verteld dat ze jou kan vertrouwen, heb je iig niet niks gedaan
annebe schreef:Ik zou het melden bij de leraar, zij kunnen eventueel ook contact opnemen met haar ouders en/of een vertrouwens persoon inschakelen.
Citaat:Waarschijnlijk weet de mentor dit al wel, als hij zijn baan goed uitoefent heeft hij of zij al meerdere signalen opgevangen. Ik zou het niet extra moeilijk voor haar maken, eerder proberen om vriendinnen met haar te worden.
Krips schreef:Amaryllis schreef:Ik zou het juist wel bij de mentor melden. Dat zijn niet zomaar mensen die alleen maar hun vak geven, dat zijn ook mensen met pedagogische- en mensenkennis. Je moet niet denken dat een mentor gelijk naar zo'n meisje toestapt en haar hier mee confronteerd. Maar het kan wel met collega's worden besproken, misschien merken zij bijzonderheden bij haar op. Of misschien heeft de mentor gegevens in haar dossier staan (thuissituatie, problemen, enzovoort) die hij hier aan kan linken.
Helemaal mee eens.
Je weet niet wat er aan de hand is. Op het moment dat dit meisje wel een gevaar voor zichzelf is dan is er gewoon hulp nodig. Een mentorgesprek kan dan net de stap naar prof. hulp betekenen.
Bovendien is dit nu een last die jij moeilijk kan dragen, geef het over aan je mentor, of is er een vertrouwenspersoon bij jullie op school? Bovendien hoeft er toch nergens gezegd te worden dat het vanuit jou kwam? Misschien hebben leraren ook al het vermoeden dat er iets mis is met dit meisje.
Ik vind het overigens ergens wel moeilijk dat dit nu via internet besproken wordt. Let je even goed op de privacy van dit meisje
sabina1998 schreef:Amaryllis schreef:Het zou wel het uitgangspunt van een mentor moeten zijn.. Mijn uitgangspunt is het in ieder geval wel..
uitgangspunt?
). De mentor werkt nauw samen met een zorgcoördinator die weet hoe te handelen in zulke situaties of in ieder geval bij die verdenkingen. Ook is hij de spil tussen proffesionele zorg en de school.En reken maar dat ze daar voorzichtig mee zijn hoor, pubermeisjes en zulke zaken. Meiden zijn hartstikke kwetsbaar, die zullen ze echt niet zomaar voor het blok zetten. Amaryllis schreef:Het zou wel het uitgangspunt van een mentor moeten zijn.. Mijn uitgangspunt is het in ieder geval wel..
Amaryllis schreef:Dat je naar je mentorleerlingen wilt luisteren, en hen waar mogelijk wilt steunen. Je kunt niet altijd alles oplossen als mentor, maar in ieder geval wel laten merken dat je niet alleen maar een streng, verschrikkelijk, onaardig lesgeef-mens bent (in ogen van de leerlingen dan). De mentor werkt nauw samen met een zorgcoördinator die weet hoe te handelen in zulke situaties of in ieder geval bij die verdenkingen. Ook is hij de spil tussen proffesionele zorg en de school.En reken maar dat ze daar voorzichtig mee zijn hoor, pubermeisjes en zulke zaken. Meiden zijn hartstikke kwetsbaar, die zullen ze echt niet zomaar voor het blok zetten.

Elin_ schreef:Ik zou eeerst naar haar toe gaan en zeggen: Sorry joh.. had het echt niet zo bedoeld! Ik was alleen nogal bezorgt over je![]()
Meestal willen ze dan weglopen en zeggen dat het wel gaat ,maar voor ze dat doet kun je gewoon snel en aardig zeggen: Als er wat is of als ik wat voor je kan doen mag je altijd naar me toe komen hoor![]()
Ik weet niet hoeveel verstand je hebt van zulke psygische problemen , zelf ga ik altijd met diegene in gesprek ,want ik denk altijd als je naar de mentor gaat gaat diegene er direct heen etc en dan trekt het 'slachtoffer' zich alleen maar meer terug ..
),en als je haar nu ook nog eens gaat 'verklikken' dan is het helemaal afgelopen.