Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:20

Corelli schreef:
Het gaat soms ook samen met een autisme spectrum stoornis (autisme, pdd-nos, asperger etc) :)

Ik heb ontzettend veel kenmerken van Asperger, als ik zo'n test doe dan komt er vaak ook uit dat ik Asperger zou hebben :+ maar ik ben toch echt veel te sociaal en zeker als kind was ik duidelijk niet iemand met 'n autistische stoornis (alhoewel ik wel m'n aparte trekjes heb :') ). Maar als ik kijk naar m'n vader en m'n broertje (die hebben zo ook hun "trekjes" - mijn moeder is volgens mij de enige "normale" in 't gezin :o ) ligt het verband misschien meer bij de hoogbegaafdheid. Misschien trekt dat ergens naar elkaar toe. :j

Bromfiets gefeliciteerd!

bromfiets

Re: Hypersensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:24

Dank je wel :)

2 van mijn zwagers hebben ook asperger en die zijn idd ook hoogsensitief. De ene kan nog redelijk normaal functioneren, de ander helemaal niet. Die zit zo in zijn eigen wereld dat je hem amper kan bereiken. Dat is een erg moeilijke combi met HSP, omdat je hem amper kan kalmeren als hij over zijn toeren is.

Ik heb zelf geen trekken vwb het autistische spectrum.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:49

Yep hier nog iemand.
Ook ik kan bijna alle kenmerken aanvullen tijdens tests.
Ik vind het een ontzettend mooi iets en ben er erg blij mee :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:08

Fiffill schreef:
Vraag me af of het niet vaak samengaat met iets anders (hier bijv. hoogbegaafdheid)?

Dat kan idd heel goed. Bij AD(H)D bijvoorbeeld werkt het prikkelfilter in de hersenen niet 'volgens de regeltjes'.

Als prikkels ongefilterd bij je doorkomen (van buitenaf, maar ook van binnenuit) kun je gemakkelijk overprikkeld raken. Behalve 'een vol hoofd hebben' kun je dan bijvoorbeeld ook bepaalde emoties heftig ervaren of overgevoelig zijn voor licht, geluid of aanrakingen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-03-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:10

Daar heb ik dus veel "last" van (al kan het ook heel positief zijn hoor ;) ). Maar verder geen AD(H)D hier.
Ik kan me namelijk totaal niet vinden in het verlegen/angstgedeelte van HSP, maar op lichamelijk/zintuigelijk/gevoelens gebied qua prikkels herken ik er ontzettend veel in. Ik zeg meestal gewoon dat ik snel overprikkeld ben.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:16

Hier nog een hsp-er

Altijd al geweten dat ik op sommige dingen heftiger reageerde dan andere mensen maar heb er nooit mn vinger op kunnen leggen. Nu wel.
Heb ook bijna alles aankunnen vinken in de test :j

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:18

Ik heb die test van die link gedaan
En ik ben waarschijnlijker HSP'er
Stond ook een lijstje bij van wat dit voor mij kon beteken
Zoveel punten in het lijstje kwamen mij bekend voor
Me ongemakkelijk voelen bij drukke situaties, goed aanvoelen hoe andere mensen zich voelen enz
Zou dat het er ook mee te maken hebben dat ik gewoon merk als er opeens veel mensen uit het klaslokaal zijn
Op een of andere manier valt er dan een soort druk van mij af
Ik heb dan ook het gevoel dat ik vrijer kan horen (heb heel graag me koptelefoon op in de klas gewoon lekker aan het werk zijn zonder gestoord te worden)
Heb ook wel snel een oordeel over mensen jij lijkt mij aardig ik ga daar werk van maken (zo heb ik een van mijn beste vrienden leren kennen) maar ook jij lijkt mij niet zo aardig dan ben ik afwachtend (vaak is het ook wel zo)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:20

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:21

Hebben jullie dan ook dat je bijvoorbeeld helemaal gek word van een allerdaags geluid?
Ik krijg het bijvoorbeeld met metalen die over elkaar heen krassen, ik krijg dan een heel raar gevoel in mn kaken en tanden. (of ik ben gewoon raar dat kan ook :P )
En ik heb een belfobie :+

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:22

Ik kan slecht tegen harde geluiden :j Dan gaan mijn oren piepen en dat gaat de eerste twee dagen niet meer weg...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:23

Ik het vooral nu (ben ziek hele erge hoofdpijn ook)
Moest vaatwasser uitpakken
Heb de meeste dingen een voor 1 gedaan
Bestek dat klettert op een bord kan ik slecht tegen ook borden opstapelen
Nu erger dan normaal het doet gewoon zeer aan me oren

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:26

Ik kan slecht tegen aanhoudende geluiden, bijv. met muziek met zo'n standaard beat erin, vooral als het hard staat. Van die hardstyle/hardcore dingen, ben één keer binnen geweest bij een hardstyle feest (gingen voor de grap 'ns kijken), stond na 5 minuten weer buiten, heb de rest van de avond koppijn gehad en het gevoel alsof ik moest overgeven. Doet gewoon pijn in heel m'n lijf, ik kon er echt niet binnen blijven. Vreselijk...
Dingen met echte instrumenten (gitaar, etc) en meer variatie heb ik duidelijk minder last van.

En oh kletterende borden, argh. :x

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:29

We hebben hier allemaal een 'geluidsallergie' behalve me broertje en vader die hebben het wat minder (zusje en moeder wel)
Maar verder kunnen ze hier allemaal thuis tegen druk enz (me pa wat minder, als ik dit allemaal zo lees denk ik wel dat mijn vader er ook een handje van heeft toch maar eens over hebben hier thuis gelukkig houden mijn ouders erzoveel mogelijk rekening met mij want ze weten dat ik slecht tegen veranderingen kan enz, me pa ook klein beetje)

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:36

kletterende borden _-:(

Muziek kan ik opzich wel goed tegen, tenzij het maar niet te hard staat.

Wel fijn dat heel te gezin rekening met elkaar houd Corientjuhh!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:38

Niet altijd maar vaak wel :)
Muziek daar 'leef' ik mee
Paardrijden (niet vaak) graag in de klas, op de fiets, in de bus, op me kamer, onder het leren (anders kan ik me niet concentreren). Kan ook slecht tegen zo'n verkouden mens.... die altijd maar de neus zit op te halen dan let ik daar vooral op en niet meer op mijn toets bijvoorbeeld.... Heel irritant

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:40

Hier ook iemand. Dat gevoel van die huid herken ik ook heel sterk.
Heb vorig jaar als eindwerk een onderzoek gedaan naar een verband tussen hoog sensitiviteit en depressie...

Hier gaat het hoogstwaarschijnlijk samen met ADD (afspraak bij psychiater staat gepland) en er is altijd een vermoeden geweest van hoogbegaafdheid, maar door faalangst wil ik gewoon ook zelf geen test gaan doen.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:41

Oh breek me de bek niet open over neuzen ophalen :x . Of mensen die aan iets zitten te fruneke of herhaaldelijk aan iets zitten of handele.
Laatst bijgewerkt door Shiirley op 15-03-11 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:42

Ben benieuwd naar de resultaten van dat onderzoek, Ine23 :j

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:43

Shiirley schreef:
Oh breek me de bek niet open over neuzen ophalen :x . Of mensen die aan iets zitten te fruneke of herhaaldelijk aan iets zitten of handelen.

Neus ophalen, met de voeten tikken, tegen mijn stoel aantrappen
Uhm zal ik doorgaan haha
Oh hoesten vind ik ook zo erg
Zit nu zelf aan de tonsiotreen zodat ik niet meer keelpijn krijg en ga hoesten (doet ook zeer aan me oren....)

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:45

Nee hou maar op :P

Succes met je test Ine23

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:46

Succes Ine23

Haha daarom heb ik ook graag muziek op (maar ook omdat ik van muziek hou, speel zelf dwarsfluit in een orkest :) )

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:47

Het was maar een onderzoek van de middelbare, maar ik heb bij 150 mensen getest op hoogsensitiviteit en op de depressie (via 2 veelgebruikte testen). Mensen die hoog scoorden op hoogsensitiviteit scoorden over het algemeen ook veel hoger op depressie. De preciese cijfers weet ik niet meer, maar van de HSP had zo'n 50% kans op depressie, terwijl de niet HSP dik onder de 10% scoorden. Opmerkelijk :)

Ik ben jaren in therapie geweest omdat ik niet paste tussen alle andere kinderen en mensen in het algmeen. Leeftijdsgenoten en ik klikken meestal niet zo, we leven al een heel leven in een andere denkwereld. Door te beseffen dat ik ook HS ben, ben ik wel veel gaan leren relativeren en een plaats gaan kunnen geven. Hierdoor gaat het al een stuk beter!

Edit: en dankje :)

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:57

Hier nog 1tje, ik heb het vooral bij andere mensen.
Daar bedoel ik mee ze doen zich heel vriendelijk voor maar ze "stralen" iets anders uit.
Dat pik ik erg op.
Of iemand die ik ken is bij me en is erg gestressed of juist depri dan neem ik dat helaas meteen over dat moet ik echt nog afleren.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:00

Ik heb het ook met geluiden. Ik kan niet slapen met geluiden om me heen. M'n buurman hoeft maar te hoesten of er hoeft maar een bed te kraken en ik lig klaarwakker. Slaap ook standaard met oordopjes in (en zelfs dan hoor ik nog vanalles).
Verder altijd dus muziek op, om de andere geluiden wat te camoufleren. Dan hoor ik tenminste alleen nog wat ik wil horen :D

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:23

Dat herken ik ook
Zat eerst bij leeftijdsgenoten in de klas
Nu ben ik blijven zitten en zit ik bij kinderen die 1/2 jaar jonger zijn dan mij (een van me beste vrienden is overigens 18 kan ik het ook goed mee vinden)