Nederlandse Zorgsysteem; je kunt mij niet kwaaier krijger!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:42

Probeer haar wel zelf te laten komen met haar verhaal, als je haar onder druk gaat zetten komt er wss niks meer uit. Probeer ook niet te veel te reageren, zij gaat dan weer op jou reageren en dat gaat wss gepaard met een schuldgevoel.

Wat je zou kunnen doen is alle punten die ze er uit gooit opschrijven en daar later op terugkomen, mits je haar er mee kan helpen. Dan is de eerste en grootste emotie er af en kan ze het beter in perspectief zien. Dus in eerste instantie alleen maar luisteren, opschrijven en er voor haar zijn. Vind het wel erg knap hoe je er in staat, maar let ook op jezelf. Dat je van haar problemen niet jouw problemen maakt. Is heel moeilijk, maar dat is in het belang van jezelf! Heel veel sterkte!

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 13:46

Ik zou haar tegen 4en weer even bellen. Ik hou jullie op de hoogte.

En, niet om nu alle aandacht naar mij toe te halen hoor.. helemaal niet juist! Maar ik tel nu al mijn tweede migraine aanval in drie dagen.
Anyway.. dat valt natuurlijk in het niets bij waarmee mijn vriendin op dit moment moet dealen! Ik maak me zo'n zorgen om wat er allemaal in dat koppie omgaat.

Rens_ke

Re: Nederlandse Zorgsysteem; je kunt mij niet kwaaier krijger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 13:48

@ Bromfiets: Ik heb haar enigszins aangedrongen te gaan praten, maar inderdaad ook gezegd dat ze dat zelf moet doen en dat vrij staat hoe ze dat doet, bij wie ze dat doet, wanneer ze dat doet en hoelang ze daar de tijd voor neemt. Niets moet, alles mag. Behalve blijven leven (dat moet ;)) en geen gekke geintjes (dat mag niet ;))

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:57

En meer kun je eigenlijk niet doen.... Wel goed dat je in contact met haar blijft :j

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:12

Nog even dit:

Ik weet dat een IBS in princiepe de vrijheid van iemand ontneemt. En dat dit tegen de rechten van de mens is bla bla bla..maar ik vind dat het ook het recht van het mens is dat deze optimale hulpverlening krijgt.
Bovendien, als iemand terminaal ziek is wordt hier vaak ook een 'wat te doen als...' papier ingevuld. Ik weet even niet hoe dat heet, sorry. Maar ik bedoel zo'n formulier waar op staat wat de patient wil als deze niet meer in staat is voor zichzelf te beslissen.
Dus, dan kan er wel moeite worden gedaan. Maar als iemand door een andere reden niet meer eigen verantwoordelijkheid kan dragen, wordt er maar gedacht 'ach, eigen keus'. Dat kán er bij mij gewoon niet in!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:55

Mijn over/onderbuurvrouw heeft al 3 keer in een half jaar haar polsen doorgesneden. De ambulance komt, doen hun werk en gaan weer. Soms is ze twee dagen weg, wrs na een bloedtransfusie weer opgelapt en dan brengen ze d'r gewoon weer thuis. Twee dagen geleden stond de ambulance er weer. Ik heb geen idee wat er nu aan de hand was maar ze kwamen vast niet op de koffie.

Niets nieuws onder de zon...

Je vriendin moet zelf hulp willen. Je kunt haar niet onder dwang iets laten doen waar ze zelf geen nut van inziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:02

Tamara16: Dat klinkt ook behoorlijk heftig. :(:)

Renske, je had inderdaad niks anders kunnen doen, maar kan me voorstellen dat je dat anders voelt.

Hoe gaat het nu?

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:09

*UPDATE*

Ze is ontslagen uit het ziekenhuis. Op dit moment zit ze bij haar broer thuis en daar kan ze eventjes blijven. Maar niet voor goed natuurlijk. De psychiater bied haar één of ander traject aan. Zelf zegt ze nu eerst naar huis te willen om het allemaal te laten bezinken. En dat het wel gaat..

Ik zou haar zo zo ZO graag willen geloven, he..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:14

Wat een enge situatie..
Dus er komt geen psychiater bij haar langs?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:19

Zo lang ze bij haar broer zit is het wss goed, maar ze zal eens naar huis moeten.

Wil ze misschien met jou afspreken om om de zoveel te bellen, zeg twee a drie keer per dag, om te kijken hoe het gaat? Nadeel hiervan is dat ze het beste zelf kan bellen, anders krijgt ze misschien het gevoel dat ze onder druk wordt gezet.

Ik vind het ook maar vreemd van die psychiater, weet je ook wat voor traject hij aanbiedt?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:24

Wat snap ik goed dat je boos bent! Wat een rot situatie.
Ik heb er eigenlijk niet veel woorden voor. Alleen dat ik het ontzettend goed van je vind dat je haar zo blijft steunen! Je bent een top vriendin +:)+
Ik wens je veel sterkte. Ik hoop dat ze er bovenop komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:25

Ik kom er nu toch maar voor uit, maar dit doet me zo denken aan bokker Pollewoppy. :o
De ene dag reageerde ze nog in (o.a) mijn topic en een dag later...
Die zat daar ook "veilig" bij haar vriend(?).
Kan er niet zo goed tegen en voel me ook machteloos.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:28

Daar moest ik ook aan denken tineke, laten we hopen dat het deze keer anders loopt....

TS: Ik zou er ook wel voor zorgen dat ze niet alleen is als ze thuiskomt, misschien kun jij er dan voor haar zijn?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:31

Ik lees hier dat er maar gezegd wordt dat zo iemand de verantwoordelijkheid net meer kan dragen?!? Wie zegt dat?!? Ik dacht toch écht dat iemand baas is over eigen lijf hoor, en als iemand het niet meer ziet zitten en geen hulp wil, dan heeft een ander het récht niet te zeggen dat "dat niet mag". Iemand hulp op te dwingen, iemand op laten nemen tegen de zin; het gaat toch niet helpen als ze echt niet meer willen. Het is jammer dat je in NL schijnbaar zelf niet mag bepalen wanneer het genoeg is.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:33

Ik denk dat je daar beter een nieuw topic over kan openen GC :)

Anders krijg je hier een discussie waar TS niks aan heeft.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:35

Geen leuk antwoord... Mijn vader werd na 2 dagen ook weer vrijgelaten en heeft het binnen 24 uur weer geprobeert.
Hij zit nu wel al ruim 2 jaar 'vast' (met geringe behandeling helaas).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:36

Iedereen is baas over eigen lijf, maar niet altijd over eigen 'geest'.
Ik ben het met je eens dat voor sommige mensen een uitzondering gemaakt moet worden, de mensen die álles al hebben geprobeerd voor verbetering, maar zonder resultaat.
Mensen met een uitzichtloos, pijnlijke toekomst.. die moet je soms laten gaan.
Maar niet iemand waarvan je wéét dat die nog niet alles heeft geprobeerd en voor wie de toekomst nu even uitzichtloos lijkt, maar na een maand alles weer anders kan zijn.

Ik vind het onze plicht om mensen de hulp te bieden die ze nodig hebben, en op het moment dat wij 'gewone' mensen die niet meer kunnen geven, is zo'n meisje overgeleverd aan de hulp van mensen die hiervoor geleerd hebben.
Wat ik begrijp uit dit verhaal is dat er voor dit meisje zeker nog wel hoop is, maar dat ze het nu alleen nog niet kan zien.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 19:07

GamblersCup schreef:
Ik lees hier dat er maar gezegd wordt dat zo iemand de verantwoordelijkheid net meer kan dragen?!? Wie zegt dat?!? Ik dacht toch écht dat iemand baas is over eigen lijf hoor, en als iemand het niet meer ziet zitten en geen hulp wil, dan heeft een ander het récht niet te zeggen dat "dat niet mag". Iemand hulp op te dwingen, iemand op laten nemen tegen de zin; het gaat toch niet helpen als ze echt niet meer willen. Het is jammer dat je in NL schijnbaar zelf niet mag bepalen wanneer het genoeg is.

En omdat iemand zo diep in de oliebol zit en daarom door de bomen het bos niet meer ziet, moeten we diegene maar gewoon loslaten en denken 'ach, ze wil toch niet..so be it' ? Ik vind dat echt de weg van de minste weerstand!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:22

Dat kun je vinden.

Ik vind het moeilijk zo'n situatie. Aan de ene kant kan het zijn dat er te weinig hulp geboden wordt. Aan de andere kant denk ik, hiulp bieden prima, maar als iemand echt niet meer wil moet je niet gaan dwingen. Daar word iemand alleen maar ongelukkiger van.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 19:25

@ Tineke: Ik ken het verhaal van Pollywoppy niet. Sorry.
En er is inderdaad zeker nog hoop voor haar. Ze moet alleen open kaart gaan spelen en niet alles opkroppen. Volgens haar weten wij allemaal slecht een klein deel van al haar problemen en is het dus ook niet zo verwonderlijk dat wij allemaal dachten dat het wel te handelen was. Blijkbaar zit er nog veel meer ellende en oud zeer wat nog geen plekje heeft gekregen. Maar dat zit onder haar dikke olifanten huid en het zal heel moeilijk voor haar worden om dit te uitten.
Ik kan me daarom ook zo kwaad maken om de mensen van de GGZ of wie dan ook die in de zorg zit. Ik ben een vriendin. Ik kan er als vriendin voor haar zijn. Het even van haar overnemen. Zorgen dat haar huisdieren onderdak hebben. Even haar honneurs waarnemen. Maar ik ben geen huisarts, geen psycholoog en geen psychiater. Ik kan haar problemen niet oplossen. Hiervoor is hulp nodig. En als die er is, dan zie ik de toekomst zonnig in. Hoelang dat dan ook maar mag gaan duren.

Ik geloof in haar. En dat komt vanuit hier *wist naar haar hart*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:49

Hoe gaat het nu? :)

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:24

@ KoudbloedKim: Wat lief dat je daar naar vraagt, Tineke. Het gaat. Ze is nu bij haar broer en naar eigen zeggen nog enorm verstrooid. Ik kan het maar niet vaak genoeg zeggen maar ik hoop dat het ziekenhuis er goed aan heeft gedaan haar, zonder nagekeken te zijn, naar huis te sturen. En dat er niet toch schade in haar koppie is. De tijd zal het leren.

Toen ik haar vroeg hoe het in haar hoofd is wat paniek betreft etc, gaf ze toe 's nachts nog wel gedachten te hebben die niet okay zijn. Bevestiging voor mij dus dat ik er niet naast zit als ik denk dat een intensieve behandeling nog niet eens zo'n gek idee is..

Het wordt een spannende tijd..
Laatst bijgewerkt door Rens_ke op 01-03-11 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:32

Een hele spannende tijd.. en ik hoop dat er wel iets gedaan wordt.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:35

Ik ook. Maar tot op heden wil geen instantie ook maar een strobreedte mee of toegeven. Ik probeer hier en daar financieel wat voor haar te regelen zoals betalingsregelingen omdat ze nu niet rekening kan betalen die misschien vrijdag al hadden moeten worden betaald. Maar geen enkele instantie wil meewerken. :(
Ik heb hemel en aarde bewogen!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:50

Het is toch belachelijk... Ik heb hier echt geen woorden voor... :n Schandalig gewoon!!

Fijn dat ze bij haar broer terecht kan zolang. Hopen dat dat haar een beetje goed doet. Je bent een topper TS, dat je zo doorzet!