Geruststelling over de pil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Re: Geruststelling over de pil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:04

Hoe zal ik Microgynon pil omschrijven.. ik heb hem ruim 2,5 jaar geslikt, begon rond mijn 11 ermee. Omdat ik gewoon niets meer kon van de pijn, en gek werd. Met de Microgynon had ik nérgens meer last van. Niet meer onregelmatig, geen rugpijn, buikpijn.. kon alles weer doen.
Toen kreeg ik uiteindelijk vermoeidheidsklachten en werd depressief, en ben van alles afgegaan. Ook de pil. En mijn klachten gingen na een tijdje zonder de pil weg, kwam er dus achter dat ik vreselijk depr werd er van.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 01:23

Ik slik ook microgynon30 en heb nergens last van. Ben niets aangekomen, geen pijn en maar 2 dagen ongesteld. Ook geen doorbraak bloedingen oid :P.

Ben benieuwd naar wat voor enge verhalen je hebt gelezen?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 10:09

Naja dat ik nog meer depressief wordt bijvoorbeeld, dat lees ik het vaakst en ook hier weer .. :P Maar dat hoeft toch niet perse?
En bijvoorbeeld zo'n verhaal als die van Dani_ :oo

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:24

Ik heb ook nergens last van met die pil (levonorgestrel/Ethinylestradiol bedoel je neem ik aan?). Ik ben er juist onwijs blij mee, ik werd zelf soms maar een keer in de 4 maanden ongesteld en heb last van hypermenorrhoe, en dat is sinds ik de pil slik echt een heel stuk minder geworden. Ben nog steeds erg lang ongesteld (zeker een hele week) maar het is niet meer alsof ik doodbloed.
Ik betwijfel of depressies aan de pil liggen. Ik heb er zelf ook wel last van, maar al bijna 3 jaar en toen slikte ik de pil nog niet. Het is er zeker ook niet erger van geworden, en ik denk sowieso dat als je daar last van hebt dat je beter naar een psycholoog kunt gaan, dan de schuld afschuiven op de pil. (is verder niet aanvallend bedoeld tegen jou hoor)

Het enige wat ik wel weet is dat je ervan kunt aankomen, geen idee hoe dat zit, ik heb er niks van gemerkt maar ik ben gewoon al zwaar, en ik sta niet elke dag op de weegschaal. Bovendien kom ik sowieso wel aan, ook als ik de pil niet slik, dus ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat het waar is.

Ohja en als je een keer doorslikt een week (dus stopweek overslaan) heeft dat bij mij ondanks mijn "ziekte" ook geen rare gevolgen, mits het bij 1 week blijft (maar dat is logisch). Geen doorbraakbloedingen of krampen of ziek worden of wat dan ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:31

Ik had al jaren de Microgynon 30.
Die beviel prima!

Tot de apotheek besloot dat het goedkoper was om me op Ethinylestradiol / Levonorgestrel te zetten (dat is de goedkope/merkloze variant van microgynon 30).

En toen begonnen de problemen. Stemmingswisselingen, vage buikklachten, hoofdpijnen, onregelmatige bloedingen, etc.

Heb toen dus op aanraden van de huisarts weer over kunnen stappen naar microgynon, en sindsdien zijn al die problemen weer weg. :)

Ben verhuisd naar een andere stad. En daar probeerde de apotheek me weer gelijk die goedkope troep mee te geven.
Heb er behoorlijk over moeten discussiëren voordat ik eindelijk gewoon de microgynon (die op recept stond!) mee kreeg.
En dat terwijl mijn zorgverzekering de microgynon gewoon vergoed, dus waar ze zich druk om maakten bij de apotheek???

Inmiddels is de pil uit m'n pakket, dus moet ik 'm vanaf nu wel helemaal zelf gaan betalen bij afhalen.
Maar ook dan betaal ik liever het dubbele voor de échte microgynon, dan de helft voor die andere troep.

'k Las op internet dat heel veel mensen er bijwerkingen van kregen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 10:33

levonorgestrel/Ethinylestradiol

Ja dat is hem dus, inderdaad de nieuwe versie en dus goedkopere versie.. Ik was al bang voor jou reactie :(

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:38

Ik heb ook altijd microginon 30 gehad en daarna de goedkopere versie zoals die hierboven staat. Ik heb nooit ergens last van gehad. Ik rookte, en dronk regelmatig. Nooit geen klachten gehad.
Ik ben nu helemaal gestopt met de pil, maar dat kwam niet omdat de pil zelf mij klachten gaf.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:41

goedkoper hoeft niet in alle gevallen slechter te zijn hoor. Ik denk dat het ook heel erg van de persoon afhangt hoe je ergens op reageert, want zoals je ziet zijn er al heel veel verschillende reacties. Het beste wat je imo kunt doen is het zelf proberen, als het niet gaat kun je altijd nog stoppen of een andere pil zoeken. Het is een beetje uitproberen wat het beste bij je past denk ik.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:43

StillAngel schreef:

Ja dat is hem dus, inderdaad de nieuwe versie en dus goedkopere versie.. Ik was al bang voor jou reactie :(

Deze heb ik nu ook.
Slik al vanaf mn 12 de pil (ben nu 21) ivm dagelijks bloedverlies anders.
Ik ga over een maand overstappen op een Mirena spiraal.
Puur omdat ik pil moe ben, heb vergeet, er dik van word en omwijze stemmingswisselingen heb.
Ik hoop heel erg dat het met de mirena sterk verminderd.
Voor jou leeftijd zou ik eerder naar de yasmin of yazz24+ kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:46

StillAngel schreef:

Het is geen "nieuwe" versie van Microgynon, gewoon een merkloze namaak versie.
Het is te vergelijken met producten in de supermarkt: Microgynon is een A-Merk (bolletje beschuitjes), en die L/E is "euroshopper/huismerk" (euroshopper beschuitjes).

Niet iedereen zal er slecht op reageren. Maar er zitten in die goedkope variant een aantal extra hulpstoffen, waar een vrij grote groep mensen "last" van heeft en reactie op krijgt.

Niet iedereen. Maar toch een relatief grote groep mensen, als je 't vergelijkt met bijwerkingen die a-merk pillen hebben.

Wat ik schandalig vindt, is dat zowel mijn huisarts als mijn apotheek me daar nooit over geïnformeerd hebben. Ik kwam er pas na een paar maanden ellende achter dat het daadwerkelijk aan die pil lag. En vond toen op internet ontzettend veel mede slachtoffers.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 10:48

Dan bestaat er wel veel onduidelijkheid hierover vind ik? Ook mijn dokter zei dat dit de nieuwe versie was en dat er niks was veranderd alleen nieuwe naam.. Mogen dokters wel liegen daarover ? Dit is trouwens door 2 verschillende dokters gezegd.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:51

Cynn_x schreef:
Hoe zal ik Microgynon pil omschrijven.. ik heb hem ruim 2,5 jaar geslikt, begon rond mijn 11 ermee. Omdat ik gewoon niets meer kon van de pijn, en gek werd. Met de Microgynon had ik nérgens meer last van. Niet meer onregelmatig, geen rugpijn, buikpijn.. kon alles weer doen.
Toen kreeg ik uiteindelijk vermoeidheidsklachten en werd depressief, en ben van alles afgegaan. Ook de pil. En mijn klachten gingen na een tijdje zonder de pil weg, kwam er dus achter dat ik vreselijk depr werd er van.

Ze vraagt positieve ervaringen ;)

Ik slik al jaren de pil i.v.m. menstruatieklachten (8 dagen bloeding waarvan 7 heel zwaar zodat ik erg slap werd). Begon met de Diane 35, maar die was te zwaar voor mij. Overgestapt op Microgynon 30 en sindsdien vrijwel klachtvrij. Ietsje aangekomen (hooguit 2 kg). Helaas bedachten de verzekeringen dat een goedkopere pil net zo goed werkte, dus kreeg ik van de apotheek een goedkopere variant. Waar mijn lichaam aan moest wennen, waarvan ik aankwam en doorbraakbloedingen kreeg. Jaar later nog een goedkopere variant en weer klachten. Dus mijn huisarts gevraagd of dit kon komen van de goedkopere variant. Werd bevestigd en heb een recept van hem gekregen voor de originele Microgynon. Sindsdien weer klachtloos.
Poging om te stoppen heb ik gestaakt. 3 weken lang voelde het goed, tot mijn menstruatie. Toen kwamen alle klachten weer terug. Hier dus geen bijzonderheden buiten een paar kg aangekomen, maar helaas kom ik vrij snel aan. Zal er dus aanleg voor hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:53

Dat zei hij destijds tegen mij ook: "Het is precies dezelfde mevrouw, alleen de naam is anders"...

Nou, dat heb ik geweten :P

Het klopt ook wel dat de "werkzame stoffen" hetzelfde zijn.
Alleen zitten er in die goedkope pil nog bepaalde hulpstofjes en díe zorgen (bij bepaalde mensen) voor de problemen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:58

Femke schreef:
Dat zei hij destijds tegen mij ook: "Het is precies dezelfde mevrouw, alleen de naam is anders"...

Nou, dat heb ik geweten :P

Het klopt ook wel dat de "werkzame stoffen" hetzelfde zijn.
Alleen zitten er in die goedkope pil nog bepaalde hulpstofjes en díe zorgen (bij bepaalde mensen) voor de problemen.

Hier precies zelfde verhaal :j
vandaar de overstap naar de Mirena

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:59

Ik heb dezelfde pil, maar ben ook geen fan. Heb sinds die pil oa echt vaak last van hoofdpijn terwijl ik dat nooit heb gehad. Deze week even langs de huisarts voor overleg :j

Overigens ben ik echt aangekomen ook. Ik eet niet anders, maar heb echt een plofbuik. Verschrikkelijk.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 11:02

Blijkbaar zijn er niet zoveel goede verhalen te vinden ;(

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:04

Ik kan je zo namen geven van 20 mensen die deze pil al jaren slikken en nooit klachten hebben :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 11:06

Yessy schreef:
Ik kan je zo namen geven van 20 mensen die deze pil al jaren slikken en nooit klachten hebben :)

Die nieuwe versie ook?
Ik denk dat ik vanmiddag bel met de huisarts en gewoon Microgynon 30 eis, want daar lees ik 99 % positieve verhalen over :P

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 11:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:17

Yessy schreef:

Waarom zou je een pil willen pushen/aanranden terwijl je nu hoort dat er in verhouding ontzettend veel mensen met problemen zijn.
Terwijl de duurdere variant in verhouding vrijwel nooit problemen geeft?

Ja, de káns bestaat dat ze nergens last van krijgt.
Maar waarom bewust kiezen voor mogelijk meer problemen, als er al een perfect alternatief is; de a merk pil...

Ik zie het nut er niet van in om bewust voor risico's te kiezen.
Jij kunt misschien 20 namen noemen van mensen die nergens last van hebben.
Ga eens op internet rondkijken over die pil... Het enige wat je ziet is nare verhalen van mensen die er echt veel problemen van hebben. ;)
Heel fijn voor die 20 mensen die jij kent dat ze er geen last van hebben, maar dat geeft de TS geen garantie dat zij óók zo veel geluk heeft.
Er is van die pil bekend dat ie veel problemen geeft. Waarom de problemen opzoeken als het niet nodig is?

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:34

Als het je zo tegenstaat waarom wil je dan aan de pil?, er zijn genoeg andere alternatieven om niet zwanger te worden .
Maar als je wel de pil wilt kan je beter met je huisarts overleggen welke het beste bij je past . En als de ene niet bevalt zijn er nog genoeg andere pilsoorten. Ik zou wel eerlijk tegen je arts vertellen over dat je je snel depri voelt ,dan kan hij daar rekening mee houden .

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:27

StillAngel schreef:
Yessy schreef:

Die nieuwe versie ook?
Ik denk dat ik vanmiddag bel met de huisarts en gewoon Microgynon 30 eis, want daar lees ik 99 % positieve verhalen over :P

Joh het kan jouw huisarts echt niets schelen, ik ben zelf jarenlang aan de microgynon30 geweest, weinig klachten, toen met die nieuwe versie wel, dus tegen de mevrouw aan de balie gezegd dat ik m'n oude vertrouwde weer wilde. Geen probleem, alleen vergoed de verzekering dat niet volledig, dus bijbetalen...

En inderdaad ik ken ook zat mensen die minder last hebben van de nieuwe dan van de oude, het is maar net hoe je lichaam op de hulpstoffen reageert :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:33

Je hebt inderdaad de merknaam en je hebt ook de 'werkzame stof' naam. Probleem is vaak dat de werkzame stof en de hoeveelheden daarvan wel hetzelfde zijn, maar dat de hulpstoffen (opvulmiddel en middelen om het beter door je lichaam te laten opnemen) verschillend zijn. Het kan dus heel goed zijn dat je wel goed reageert op bijvoorbeeld Microgynon30, maar niet op Stediril30 of op de merkloze of andersom. Dat is een kwestie van uitproberen en van voet bij stuk houden als ze je iets anders proberen te geven.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:36

Ik slik al 5 jaar de pil en ben tevreden. Heb nog nooit een bijwerking gehad ofzo. En ben nooit zwanger geworden :P

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:41

misschien een rare vraag maar hoe weet je nou of die depressies (bijvoorbeeld) nou door de pil komen?
Behalve dan door te stoppen?