ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:37

Ik ben niet minder gaan eten, dus dat is hem in mijn geval echt niet.
Ik heb minder moodswings, kan me in conversaties, dagelijks leven en tijdens studeren beter concentreren. Ik stel betalingen, de was, de afwas etc minder lang uit. Mensen vinden me makkelijker in de omgang, en ik zelf eigenlijk ook wel :P Ik ben niet minder gaan eten, at altijd al onregelmatig omdat ik gewoon vergeet te eten :P Mijn hele leven gaat makkelijker eigenlijk. En tja, zoals ik al zei, geen bijwerkingen eigenlijk, dus erhmm, ik vind het heerlijk dat spul, lol!

ik slik helemaal geen slaap medicatie trouwens....

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:39

Ik heb 10mg Melathonine, maar zelfs dat helpt niet.

@Alwiene: Heb me moeder pas ook over dexamfetamine gehoord. Denk dat ik dat maar eens ga proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:41

Airborn schreef:
Ik heb minder moodswings, kan me in conversaties, dagelijks leven en tijdens studeren beter concentreren. Ik stel betalingen, de was, de afwas etc minder lang uit. Mensen vinden me makkelijker in de omgang, en ik zelf eigenlijk ook wel :P Ik ben niet minder gaan eten, at altijd al onregelmatig omdat ik gewoon vergeet te eten :P Mijn hele leven gaat makkelijker eigenlijk. En tja, zoals ik al zei, geen bijwerkingen eigenlijk, dus erhmm, ik vind het heerlijk dat spul, lol!

lucky you, dat klinkt echt fantastisch :') ....

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:42

S'avonds niet meer computeren.

Wij moesten toen meer geven van de psyg omdat de dosis op de verpakkingen te laag zijn.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:45

heeft die vriend van jou ook een ad(h)d stoornis? als je namelijk als "normaal" mens ritalin slikt voor de kick kan het wel zo werken, die zooi wordt ook verhandeld om die reden op scholen. Mijn dochter slikt concerta vanwege de korte werking van ritalin, het blijft een drug en heeft toch voor iedereen weer een andere werking, het zorgt ervoor dat je je beter kan focussen, kan handig zijn, ik hoop alleen maar dat zij er op een gegeven moment zonder kan.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:45

Mijn dochter van 9 heeft ook add en een paar maanden ritalin geprobeerd.
Nou het was een groot drama want na de uitwerking kreeg je niks meer van haar gedaan.
Ik ga toevallig vrijdag naar de kinderarts om te overleggen over concerta dit werkt de gehelde dag en ik hoop dat ze dan ook vroeg in de avond nog actief blijft en niet passief zoals met ritalin.
overigens gaat het zonder ook niet echt slecht, op school goede punten maar ze loopt vast in het leeftempo d.w.z alles duurt bij haar een eeuwigheid ( concentratie lukt maar niet) ook op school dus en dat geeft ook weer de nodige problemen dus toch maar weer een oplossing daarvoor zoeken.

boedjang

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:48

mijn dochter kan savonds niets meer doen, en kan dat heel goed verwoorden, de klap als het uitgewerkt is, is vele malen groter dan geen medicatie nemen jammer genoeg.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:49

oh en beetje jammer dat concerta zelf betaald moet worden bij onze verzekering........

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:52

Concerta word niet door elke verzekering vergoed.

Mijn zoon is nog geen 20 kg en hij krijgt op het moment 15 mg medikinet per dag. Dit is krap aan. Volgende maand gaat hij weer op controle dan wil ik toch de dosis verhogen.

Hij krijgt het s'morgens om 7.00 om half acht gaat hij richting school. Vaak is hij dan om 11.30 weer klaar.
13.30/14.00 is zijn medicatie uitgewerkt.
Ik heb de vrijheid om dan eventueel nog ritalin bij te geven.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:55

Menino schreef:
Airborn schreef:

lucky you, dat klinkt echt fantastisch :') ....

Jep, dat is het ook, hehe. Ik slik echt GRAAG rest van mn leven pillen als dit het effect is!
Ben wel heel blij dat ik bijna geen rebounds heb, als ik rebound heb, en das zelden, word ik gewoon wat druk en onrustig, en dat is het eigenlijk wel, lol. Ik ben echt een schoolvoorbeeld van hoe ritalin hoort te werken volgens mij. Afgezien van het feit dat ik het nog wel eens vergeet te slikken :o

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 04:04

@Airborn: Jij geluk! ;) Ik was gewoon in hongerstaking die tijd dat ik Ritalin slikte.
Vaak hebben mensen met ADD ook slaapproblemen omdat hun hoofd maar blijft doormalen en ze zich niet kunnen 'consentreren' op het slapen gaan.

@hotchocolat: idd, als je net voor het slapen gaan gaat computeren is dat niet handig. Je kan dan nog moeilijker gaan slapen als normaal. Je hoofd is dan nog erg bezig wat je gezien/gedaan op de computer. Eigenlijk moet je je rustig op je slaap 'voorbereiden' en voor het slapen'n beetje rommelen op je kamer, met huisdier spelen, enz.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 04:15

Ik las laatst dat ADHD en ADD te maken hebben met een voedsel allergie. Misschien moet je daar ergens zoeken. Het onderzoek duurt nog voort, mar ondertusen is wel duidelijk dat 80%van deADHD lijders ervan genezen. De overigen blijven aan de Ritalin. wel sneu.
Ik zou het advies van je vriendje voor lief nemen, over een par jaar is zijn hormonen niveau wel wat bijgesteld.

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 04:25

Ritalin werkt stimulerend op het CZS. Bij iemand met ADHD werkt het juist niet oppeppend volgens mij. Dus iemand dan platspuiten met ritalin zou best kunnen.
Mijn zus gebruikt dexamfetaminen voor haar adhd geloof ik. Iemand daar ervaring mee?
Genezen van ADHD? Volgens mij is ADHD niet te genezen. Je leert ermee omgaan en ermee te leven. Misschien is er bij die mensen ooit een verkeerd gediagnostiseerd? Misschien heeft adhd te maken met een voedselallergie, maar is niet de hoofdoorzaak. Volgens mij is het een erfelijke factor die eenrol speelt. Althans, dat is in onze familie wel te zien.
Maar pin me hier niet op vast. Ik ben geen wetenschapper <3

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 04:31

Sanne_Relax schreef:
Ritalin werkt stimulerend op het CZS. Bij iemand met ADHD werkt het juist niet oppeppend volgens mij. Dus iemand dan platspuiten met ritalin zou best kunnen.
Mijn zus gebruikt dexamfetaminen voor haar adhd geloof ik. Iemand daar ervaring mee?
Genezen van ADHD? Volgens mij is ADHD niet te genezen. Je leert ermee omgaan en ermee te leven. Misschien is er bij die mensen ooit een verkeerd gediagnostiseerd? Misschien heeft adhd te maken met een voedselallergie, maar is niet de hoofdoorzaak. Volgens mij is het een erfelijke factor die eenrol speelt. Althans, dat is in onze familie wel te zien.
Maar pin me hier niet op vast. Ik ben geen wetenschapper <3

In de Lancet is juist en artikel gepubliceerd door een Nederlandse onderzoekster. Is ook nog op het nieuws geweest. http://www.adhdenvoeding.nl/publicatie-inca-studie-in-the-lancet/
En nog niet zolang geleden bleek 50% van de ADHD onjuist gediagnosticeerd: Hier bleek sprake te zijn van moeders die tijdens de zwangerschap alcohol gedronken te hebben wat leidt tot een hersenbeschadiging dat lijkt op ADHD.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 04:58

Dat het iets te maken met voedsel allergie weet ik niet.
Maar ik heb wel gelezen dat je inplaats van medicijnen slikken een dieet kan volgen wat de zelfde werking zou hebben als de medicijnen.

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 05:21

Dit heb ik ook gelezen. Er staat ook dat de symptomen verdwijnen maar vind het niet echt duidelijk of het nou te genezen is. De gedragsproblemen nemen af. En ik geloof best dat voeding invloed kan hebben maar dat voedselallergie niet de voornaamste oorzaak hoeft te zijn.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:19

Mijn zwager had vroeger waarschijnlijk ook ADHD maar dat was in die tijd helemaal nog niet bekent.
Mijn neef en nicht (aan de kant van mijn man) hebben ook ADHD. De pappa van deze twee heeft het ook.

Mijn kinderen hebben beide voedsel allegieen(gehad of nog actief).

Je gaat met je hyperactiefe kind naar de arts daar praat je wat met de beste man. Vervolgens praat hij wat met het kind zonder de ouders erbij.en je kan beginnen met je medicatie op te bouwen.

In Duitsland moet je een vragenlijst invullen (ieder half jaar), wordt het kind in de gaten gehouden in zijn/haar gedrag op dat moment. De arts heeft ook veel meer tijd en legt ook meer dingen uit.
Er wordt gecontroleerd op allergieen, ze krijgen een ECG. Dit heeft hij in Nederland allemaal niet gehad.

Hoe is bij jullie de diagnose ADHD vastgesteld?

Alcohol heb ik niet gedronken tijdens de zwangerschap.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:27

Airborn schreef:

Hier eigenlijk precies hetzelfde. Op dat onregelmatig eten na, dat ben ik regelmatiger gaan doen waardoor ik ook iets was afgevallen, maar eetlust heb ik nog wel gewoon. Wel iets minder trek tussendoor, maar dat komt ook door regelmatiger eten natuurlijk.

Had eigenlijk precies het omgekeerde als Menino, door de ritalin kwam ik er juist achter hoeveel 'last' ik eigenlijk had van mijn ADD. Dingen die ik daarvoor eigenlijk gewoon beschouwde als een karaktertrekje.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:30

Oh dat laatste klinkt HEEL bekent Skygirl! Kom nogsteeds afentoe dingen tegen waarvan ik denk "há... dus dat ligt niet alleen aan mn karakter?" Best fijn afentoe moet ik zeggen.

Ik heb overigens geen voedsel allergieen voor zover ik weet, en er zijn aardig wat indicaties dat ADHD en ADD bij ons in de familie zit.

Overigens is ADD en ADHD een metabolisch probleem in de hersenen, ik zie niet hoe dat door allergieën kan komen, of hoe een dieet dat kan genezen. Dat een goed dieet het iets kan verbeteren zou wel kunnen, maar dat is iets anders dan genezen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:40

Als ik het goed heb geneest dat dieet je ook niet, maar zou het dezelfde werking hebben als andere AD(H)D medicatie.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:44

Mijn ouders willen niet dat ik ritalin gebruik, ze zeggen als je er dan mee wil stoppen word het veel erger en krijg je er meer last van als je er nu van hebt.

ik zou het wel graag willen proberen want ik ben echt een warhoofd door die ADD..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:48

Je hebt nog meer ADD medicijnen dan Ritalin.
Of hebben je ouders liever dat je ervoor helemaal geen medicatie slikt?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:58

Je ADD word niet erger als je helemaal stopt met de medicatie. Alleen iedere dag als je medicatie is uitgewerkt na de laatste pil kun je een zogenaamde rebound krijgen. Dan heb je idd een soort versterkte ADD klachten. Bij de een is dat heel erg, de ander heeft er geen enkele last van. Hoe dat met jou zit, kom je alleen achter om het uit te proberen.
Laat je ouders anders eens met de huisarts of een psyg erover praten die ze kan voorlichten over ritalin. Dr gaan nogal wat onzin verhalen rond over dit medicijn, omdat het al zo lang gebruikt word dat mensen dr vanales bij verzonnen hebben.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 13:53

boedjang schreef:
heeft die vriend van jou ook een ad(h)d stoornis? als je namelijk als "normaal" mens ritalin slikt voor de kick kan het wel zo werken, die zooi wordt ook verhandeld om die reden op scholen. Mijn dochter slikt concerta vanwege de korte werking van ritalin, het blijft een drug en heeft toch voor iedereen weer een andere werking, het zorgt ervoor dat je je beter kan focussen, kan handig zijn, ik hoop alleen maar dat zij er op een gegeven moment zonder kan.

Hij heeft niks voor zover hij weet. Wist alleen te vertellen dat hij dat ooit eens ergens gehoord had. ;)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:07

Airborn schreef:
Je ADD word niet erger als je helemaal stopt met de medicatie. Alleen iedere dag als je medicatie is uitgewerkt na de laatste pil kun je een zogenaamde rebound krijgen. Dan heb je idd een soort versterkte ADD klachten. Bij de een is dat heel erg, de ander heeft er geen enkele last van. Hoe dat met jou zit, kom je alleen achter om het uit te proberen.
Laat je ouders anders eens met de huisarts of een psyg erover praten die ze kan voorlichten over ritalin. Dr gaan nogal wat onzin verhalen rond over dit medicijn, omdat het al zo lang gebruikt word dat mensen dr vanales bij verzonnen hebben.

Mijn broer heeft vroeger veel problemen gehad en moest veel aan de medicijnen misgegaan met afbouwen vandaar dat ze het gewoon liever zonder medicijnen doen, opzich wel logisch maar jammer voor mij..

ik heb wel god hoe heet dat ook al weer... dan moest ik film kijken met allemaal dopjes op mijn hoofd geplakt, en als ik dan weer even afgeleid was zonder dat ik het doorhad ging het beeld stotteren zodat je weer op ging letten..
oh het heet neurofeedback heeft toen in mijn examenjaar wel gewerkt.. daarna ermee gestopt :)