zwanger & Vlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Re: zwanger & Vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:53

Rauw vlees heb ik niet gegeten tijdens me zwangerschap (nog niet tenminste :P)
Vanavond uit eten vind ik ook een drama want dan moet ik vragen of ze echt alles goed doorbakken.
Ik heb wel gewoon leverworst etc gegeten :P Bleek ook niet te mogen nou stiekem eet ik het toch alleen niet heel veel :P

Mijn moeder at altijd gewoon alles behalve echt rauw en alcohol (roken ook niet) deed ze niet.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:59

anneliesdj schreef:
CherylDaraxo schreef:
Het advies is om geen rauw vlees te eten.
Zou je een tartaar willen eten is het verstandig dit goed door te bakken i.v.m. besmetting
met listeria en toxoplasmose omdat dit schadelijk is voor het ongeboren kind.
Dit kun je nalezen op het voedingscentrum.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... n-met.aspx

Heb je ook een beetje doorgelezen over listeria en toxoplasma?

Listeria komt zeer zelden voor, jaarlijks overlijden daar (tromgeroffel) 80 mensen aan. Als je dat even afzet tegen de aantallen verkeersdoden of in ons geval de hoeveelheid ernstige ongelukken naar aanleiding van sporten... 80 mensen op 16 miljoen is belachelijk weinig.

Toxoplasmose is ook relatief zeldzaam, in elk geval wel in vlees. Maar toxoplasmose kan ook in kattenpoep zitten wat een kat dus meeneemt door rond te wandelen door het huis. Of wie graag in de tuin rommelt en daar weleens poep van de buurkatten tegenkomt loopt dus ook risico. Of wie groente uit eigen tuin eet (lekker gezond!), daar wandelen de buurkatten ook langs.
Om dan nog maar helemaal niet te beginnen over een manege oid waar paarden, honden en katten door elkaar lopen en eigenlijk niets schoon is.

Dus als je het realistisch bekijkt; de kans is veel groter om toxoplasmose op te lopen via je kat, tuin of paard dan dat je 't via vlees binnen krijgt. De kans op listeria leek me al wel duidelijk :+

Zowel listeria als toxoplasmose komt weinig voor. De kans is behoorlijk groot dat je een van die twee allang een keertje gehad hebt. Wat betreft die 80 mensen die er per jaar aan listeria overlijden. Dat zijn volwassen mensen neem ik aan? Een ongeboren kind kan er behoorlijk wat schade van oplopen. Dat is waarom we bepaalde voedingsadviezen geven. Toxoplasmose krijg je trouwens niet van je paard. Je moet echt in aanraking komen met kattenontlasting.

Een zwanger lijf kan echt wel tegen wat bacteriën. Plus dat je niet van ieder beestje dat je binnenkrijgt ook echt ziek wordt of dat het gevolgen heeft voor het ongeboren kind. Volgens internet zou je bijna niets meer mogen eten als zwangere. Zelfs kaneel zou slecht zijn. Ze vergeten er alleen bij te vermelden dat het dan wel om behoorlijke hoeveelheden gaat. Bij de meeste voedingsmiddelen is het allerbelangrijkste dat je het goed doorbakt of van te voren goed afspoelt. Verder hygiënisch te werk gaan bij het bereiden van je eten en natuurlijk ook nog gewoon genieten.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:06

Weet je wat het is, je kan jezelf zo gek maken als je wilt!
Een kennisje van mij die ook zwanger was zei tegen mij met sinterklaas dat ik geen pepernoten mocht eten omdat daar kaneel in zat en dat zou ook weer niet goed zijn. Ja dahaaag dan kan je straks niets meer en in een pepernoot zit zo belachelijk weinig kaneel. Doei hoor. Ik drink braaf geen druppel alcohol, rook niet, eet geen verpakte vis (verse vis wel eens, maar ben niet zo'n visliefhebber. Maar eet wel vissticks of kibbeling of een lekkerbekje van de viskraam of zelfgemaakte zalmsalade), geen rauw vlees (dus helaas bye bye carpaccio en filet americain). Biefstuk mag je wel doorbakken, maar dat smaakt niet vind ik, dus eet ik ook niet. Tartaar mag je ook prima hebben, maar ook wel even door bakken. Sappen kunnen geen kwaad, gewoon even op een laag vuurtje nog wat na laten sudderen.
Enne iets van rode wijnsaus ofzo mag je ook prima hebben, alcohol verdampt meteen bij het koken.
Tuurlijk ben ik ook 'bang' dat ik iets eet/drink en dat daardoor iets mis gaat met je kindje, maar meid je lichaam is zowiezo wel wat gewend en kan wel wat hebben. Als je in grote lijnen (dus alcohol, roken, verpakte vis en rauw vlees) keurig die dingen niet eet, verder wel lekker eten wat je wil (o ja, zou ik indd bijna de zachtgekookte eieren vergeten. En als je een eitje bakt, even netjes de dooier kapot maken en aan 2 kanten bakken ;))

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 16:21

Internet kan je ook gek maken hoor! Als ik het niet vertrouw vraag ik het wel na :')

Maar even iets heel anders. Krijgt hier iemand nog meer uitslag van de mama creme van zwitsal? Mijn buik zit onder de rode vlekjes. Ze jeuken niet!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:25

Nell_ schreef:
Bedankt voor alle reacties :D

Onley: Maar vond je dat niet eng om te eten?
Ik zou echt bang zijn dat áls het misgaat dat het dan daardoor komt.

Ik wist pas met 9 weken dat ik zwanger was, dus heb ook gerookt en wijn gedronken in het begin. Daar baal ik nu best wel van :=

nee eigenlijk niet ik zal je zeggen dat stukje bief was echt heerlijk haha
ik heb ook gewoon wijn gedronken roken doe ik niet dus dat scheelt weer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:03

Jollyjoy schreef:
Zowel listeria als toxoplasmose komt weinig voor. De kans is behoorlijk groot dat je een van die twee allang een keertje gehad hebt. Wat betreft die 80 mensen die er per jaar aan listeria overlijden. Dat zijn volwassen mensen neem ik aan? Een ongeboren kind kan er behoorlijk wat schade van oplopen. Dat is waarom we bepaalde voedingsadviezen geven. Toxoplasmose krijg je trouwens niet van je paard. Je moet echt in aanraking komen met kattenontlasting.

Die 80 is het totaal aantal, hoeveel kinderen daarvan zijn weet ik niet.

Van paarden zelf krijg je het niet maar je kunt het ook van pluimvee of vogels krijgen, bijna iedereen heeft katten en op manege's lopen vrijwel altijd katten rond, die komen ook in de stallen, vandaar dat ik ook paarden noemde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:08

onley schreef:
nee eigenlijk niet ik zal je zeggen dat stukje bief was echt heerlijk haha
ik heb ook gewoon wijn gedronken roken doe ik niet dus dat scheelt weer.

Ik heb ook wel alcohol gedronken, natuurlijk niet regelmatig maar als er eens een feestje was dronk ik ook weleens een glas maar daar bleef het dan wel bij. Dat werd trouwens ook gezegd door mijn verloskundige (en lees je ook vaak op internet) alcohol kan in principe geen kwaad als je het houd bij één glas 1 á 2 keer per week, ze zei letterlijk; 'je moet jezelf niet alles verbieden, dan heb je geen leven, dus ook dingen die je beter niet zou kunnen eten; als je daar nu echt eens vreselijk zin in hebt dan is dat echt geen ramp'.

Ik rookte ook voor mijn zwangerschap, ik wist met 3 weken dat ik zwanger was en met 5 weken ben ik gestopt met roken, van de ene op de andere dag :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:15

Het schijnt dat 85% van de mensen al een toxoplasmosebesmetting hebben doorgemaakt voor ze zwanger worden. Die antistoffen kunnen ze tijdens de bloedtest heel makkelijk zien als de verloskundige het aankruist tenminste. Het is geen standaard test. Als je het eenmaal gehad hebt krijg je het niet weer.

Lucky me, ik had het dus niet gehad.... Kon me dat niet voorstellen, want als er 1 veel buitengespeeld heeft was ik het...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:19

cruesli schreef:
eet geen verpakte vis

Wat is er met verpakte vis, waarom mag dat niet?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:49

Daar kan de listeria bacterie in zitten ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:02

Welke vis wordt daaronder verstaan, imo is alle vis toch verpakt?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:14

hehe, F_Orumster, loop eens over de markt naar een viskraam, vis genoeg die niet verpakt is hoor. GEelukkig maar ook, verse vis is echt veelste lekker om niet te bestaan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:15

Ohja, daar had ik nog niet over nagedacht :+ Ben niet zo thuis in de vissen, houd er niet van (maarja nieuwsgierig he)
Maar ik zou een marktkraam even hard wantrouwen dan een visinpakfabriek...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:19

Ik at gewoon alles hoor tijdens mijn 4 zwangerschappen.
Ook kan je gewoon bijna alles nog blijven doen,zwangerschap is n.l. geen ziekte.
Kijk wel goed uit voor Vitamine A,deze mag je niet teveel hebben tijdens de zwangerschap!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:32

Indd Gohya, vitamine A zit in orgaanvlees. Dus opletten met leverpaté en leverworst enzo. Mag je best eten, maar niet té veel (mja, alles waar té voor staat is niet goed ;))
Mijn VK zei dat indd vorig jaar nog werd gezegd dat je best af en toe een glaasje alcohol mag hebben, maar sinds een jaar ofzo zijn ze er dmv onderzoeken toch achtergekomen hoe ontzettend slecht dat ene glaasje alcohol al kan zijn, dus ik laat het mooi staan.

Hier geen uitslag van de mama creme Nell, misschien een ander cremepje proberen? Ik smeer nu al bijna 26 weken elke dag mn buik in, maar nog geen uitslag gehad.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:03

Anne_GTI schreef:
Het schijnt dat 85% van de mensen al een toxoplasmosebesmetting hebben doorgemaakt voor ze zwanger worden. Die antistoffen kunnen ze tijdens de bloedtest heel makkelijk zien als de verloskundige het aankruist tenminste. Het is geen standaard test. Als je het eenmaal gehad hebt krijg je het niet weer.

Lucky me, ik had het dus niet gehad.... Kon me dat niet voorstellen, want als er 1 veel buitengespeeld heeft was ik het...

hier net hetzelfde.
als ik het op 30 jaar tijd nog niet gekregen had, terwijl ik enorm veel buiten ben en geen dier met rust kan laten :+ , leek de kans dat ik het precies in die 9 maanden zou krijgen wel heel klein.
vandaar: beter geen rauw vlees en misschien wat extra opletten, maar jezelf niet gek (laten) maken ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 11:40

Waat zit vitamine A nog meer in? En zijn er juist vitamine die je extra moet :D

Ga idd andere cremepjes proberen! Smeer iedere dag ook, maar nu even niet om te kijken of de uitslag minder wordt.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:47

lol in dat opzicht ben ik dus een bofkont geweest :o :+ ( voor zover je me bofkont kan noemen dan)

ik ben namelijk iemand die vroeger toxoplasmose heb gehad.
als je dat eenmaal hebt gehad schijn je er resistent tegen te worden.(volgens de artsen dus,.)
De infectie blijft levenslang bestaan maar bij een normaal functionerend immuunsysteem wordt hij niet meer actief

ik heb tijdens mijn zwangerschappen dus lekker alles kunnen eten en heb 3 prachtige ,gezonde meiden. :D :o *\o/*

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:50

Nell_ schreef:
Waat zit vitamine A nog meer in? En zijn er juist vitamine die je extra moet :D

Ga idd andere cremepjes proberen! Smeer iedere dag ook, maar nu even niet om te kijken of de uitslag minder wordt.

Voor zover ik weet moet je extra calcium hebben tijdens je zwangerschap.
De baby ontrekt veel kalk van je.
Teveel Vitamine A kán aangeboren afwijkingen veroorzaken.
Je kan via google vinden waar die vitamine allemaal inzit en hoeveel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:53

ik heb ok practisch alles gegeten. Alleen geen rauw vlees zoals filet american. Bief half doorbakken, rood lust ik het niet eens.
Je moet echt overal op letten als je de "regeltjes volgt"
Geen leverworst producten, geen vitaminesap, geen tonijn ivm zink.
ik heb gegeten wat ik normaal ook al, alleen niet dagelijks zulke risico pruducten en heb een kerngezonde beeb gekregen

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:58

Vlees goed doorbakken, geen rauw vlees zoals filet american e.d., geen producten waar rauwe melk in is verwerkt zoals in veel italiaanse en franse kaas (mozzarella en brie bijv.), het hoort op de verpakking te staan als er gepast. melk is gebruikt alleen kon ik het destijds nooit vinden en at ik het gewoon niet :)
Verder goed en gevarieerd eten (schijf van 5) en foliumzuur.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:01

de kazen uit supermakrkten mag je gewoon eten hoor, alleen de lait au cru niet, en dat vind je bijna nergens meer
ik heb gewoon brie en schimmelkazen gegeten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:13

even een aanvulling: je mag best verpakte vis hebben, als je deze nog verwarmt. De bacterie zit namelijk niet in de vis, maar in de randjes van de verpakking, waar deze afgesloten is. Bij het er uit halen kan de besmetting dus overgaan op de vis. Dat is niet erg als je daarna de vis nog verwarmt, maar gerookte vissoorten zijn dus af te raden..

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:32

Voorkomen is beter dan genezen. Rauw vlees, rauwmelksebkazen en kattenbak annex tuinieren zou ik toch echt laten, net zoals de voor de hand liggende zaken zoals alcohol en roken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:43

_Nadia_ schreef:
Ach, ik heb 3 kinderen op de wereld gezet, en de vierde is onderweg. Ik heb me nog nooit aan die voorschriften gehouden, t wordt met het jaar gekker.

Hier denk ik altijd aan de opmerking: "ik rook al jaren en heb ook nog steeds geen kanker".

Door sommige dingen te eten heb je meer kans om bepaalde bacterien binnen te krijgen waar je ongeboren kind niet tegen kan. In de meeste gevallen zal er geen bacterie in zitten, maar het is toch wel heel cru als het je net wel gebeurd en je je ongeboren kind daardoor verliest.

Ik vind het best meevallen wat je niet zou mogen eten en drinken.
Voor de meeste dingen is het niet slecht als je het met mate gebruikt, maar volgens mij is dat niet alleen met je zwangerschap het geval. ;)