Minder werken door zwangerschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

:)Ikkuh:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 13:35

Chubby schreef:
:)Ikkuh:) schreef:
Ik heb op zich niet gigantisch zwaar werk, maar het zijn voornamelijk de lange dagen.. Gisteren had ik bijv een vrij rustige dag, maar dan moet ik van half 9 tot half 7 werken en dan ben ik 's avonds als ik zit te eten gewoon kapot en wil ik het liefst gelijk naar bed.. Als ik in een week 2 dagen van half 9 tot 5 moet en verder ook langere dagen heb dan ben ik aan het einde van de week gesloopt..

Meid, dat hoort er gewoon bij. Ik doe ook praktisch niets meer naast mijn werk, so be it. In de weekenden mijn huishouden en even langs het paard voor een borstel en verder bijtanken.

Wellicht kun je in overleg met je baas je uren/dagen anders verdelen, of wat langer pauze tussendoor zodat je een middagdutje kunt doen. Maar ziekmelden omdat je moe bent, vind ik persoonlijk not done.

Het gaat ook niet alleen om het moe zijn.. In mijn openingspost staat dat ik er de laatste tijd ook rugklachten (waar ik al snel gevoelig voor ben en bij een fysio voor heb gelopen) en buikklachten bij heb gekregen.. Als het nou alleen het moe zijn was, oke daar valt mee te leven, maar ik heb geen zin om straks een verergering van de rest van de klachten te krijgen..

Uren/dagen veranderen is bij ons erg lastig, aangezien we op sommige dagen net de praktijken bezet hebben met een assistente (hebben meerdere vestigingen) dus dat doen ze liever al niet.. Aangezien ik van de ene naar de andere praktijk rij zal een middagdutje behoorlijk lastig worden..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:42

Uren/dagen veranderen is bij ons erg lastig, aangezien we op sommige dagen net de praktijken bezet hebben met een assistente (hebben meerdere vestigingen) dus dat doen ze liever al niet..

Dat wordt er toch niet beter op wanneer je je ziekmeldt?

Hier ook wel last van de onderrug en buik hoor, ik ga er van uit dat het erbij hoort ;) Er verandert zoveel daarbinnen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 16:13

Chubby schreef:
Uren/dagen veranderen is bij ons erg lastig, aangezien we op sommige dagen net de praktijken bezet hebben met een assistente (hebben meerdere vestigingen) dus dat doen ze liever al niet..

Dat wordt er toch niet beter op wanneer je je ziekmeldt?

Hier ook wel last van de onderrug en buik hoor, ik ga er van uit dat het erbij hoort ;) Er verandert zoveel daarbinnen..

Nee klopt, maar als ik aangeef dat ik het lichamelijk niet volhou bij mn collega's dan krijg ik gelijk al de Moeten we ons dan altijd aanpassen als jij je even niet goed voelt? reactie van eentje.. En dat klinkt alsof ik me altijd ziekmeld ofzo, maar dat is niet zo.. Ja net de laatste tijd meer magoed dat had ook zo zn redenen.. Dan kan ik het beter via een arbo ofzo regelen, dan moet er wel wat geregeld worden..

Wat betreft mijn onderrug, ik heb daar vaker last van gehad en vorig jaar winter was het zelfs zo erg dat ik soms niet eens meer wist hoe ik moest gaan staan/zitten/liggen.. Hiervoor heb ik bij een fysio gelopen en sinds die tijd ging het weer beter.. Tot de afgelopen weken.. En het zal ook wel deels bij een zwangerschap horen (vooral de buikklachten) maar lange dagen op mn werk maken dat er niet beter op.. Ik ben een tijdje geleden 2,5 dag vrij geweest en zelfs op mn werk werd er gezegd dat ik er beter uit zag.. Dan kan ik rustig op mn eigen tempo de dingen doen, ff mn rust pakken als dat nodig is en gaat het ook allemaal prima..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:18

Hoe ze het geregeld heeft weet ik niet, maar een zwangere collega van mij is al vóór dat ze op de helft zat, terug gegaan van 40 naar 25 uur in de week. Dit wordt opgevangen door het UWV, soort van ziektewet voor zwangeren ofzo, haha, dus haar salaris blijft gewoon voor 40 uur.

Hoe het precies zit weet ik niet maar je zou het even kunnen navragen aan het uwv!
Ze had trouwens niet echt 'klachten' zoals harde buiken of iets dergelijks, maar was gewoon erg vermoeid altijd.

PBA_

Re: Minder werken door zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:38

Je kan je voor een x aantal procent ziekmelden als je dat nodig vind. Als je je ziekmeld en het zwangerschaps gerelateerd is krijg je 100% vergoed.

Ik baal een beetje van de antwoorden van je bent niet ziek maar zwanger. Helaas kan je door een zwangerschap je heel beroerd voelen. Niet bij iedereen is het rozegeur en maneschijn.

Ik heb mij bijvoorbeeld erg snel moeten ziekmelden. Kon rond de 25 weken echt bijna niet meer lopen (horeca en geen andere mogelijkheden daar) nu ik eenmaal bevallen ben kan ik meteen weer (bijna) alles.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 16:42

Yucca schreef:
Hoe ze het geregeld heeft weet ik niet, maar een zwangere collega van mij is al vóór dat ze op de helft zat, terug gegaan van 40 naar 25 uur in de week. Dit wordt opgevangen door het UWV, soort van ziektewet voor zwangeren ofzo, haha, dus haar salaris blijft gewoon voor 40 uur.

Hoe het precies zit weet ik niet maar je zou het even kunnen navragen aan het uwv!
Ze had trouwens niet echt 'klachten' zoals harde buiken of iets dergelijks, maar was gewoon erg vermoeid altijd.

Dat is ook wat ik dus bedoel.. Anders zou ik vanaf het moment dat ze het nieuwe rooster in willen laten gaan 10u per week minder gaan werken en ook in mn verlof, en dat gaat me behoorlijk wat geld schelen per maand.. En dat is nou ook weer niet de bedoeling..

@ PBA: Wat ik vooral irritant vond, was dat mijn collega die die opmerking plaatste over het aanpassen aan hoe ik mij voelde, in eerste instantie al op 2 ochtenden in 1 week had gezegd dat ik er zo belabberd uit zag alsof ik op het punt stond om flauw te gaan vallen.. Nadat ik een week compleet uitgeteld in mn bed lag van alles bij elkaar en er ook nog ns griep bij kreeg was het ineens over met het begrip voor mijn zwangerschap..

Mijn vriend is normaal niet snel van het ziekmelden, als ik me ziek zou melden terwijl het niet nodig is zou ik van hem ook echt op mn donder krijgen, maar zelfs die heeft zoiets van Je moet naar je lichaam luisteren en aan jezelf en je kind denken.. Die heeft ook wel door dat ik als het echt moet ook wel door stuiter maar dat dat op een gegeven moment gewoon weer mis gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:16

Dat moe zijn gaat over, echt. Ik klaarde na 18 weken op, ben nu 35 weken en moet nu elke dag verplicht een uurtje rust nemen, anders dender ik maar door :Y)

Maar dat s'avonds niet zoveel meer doen, dat blijft. Het kost gewoon energie en je bent eerder moe of buiten adem. Op zondag heb ik momenteel ook niet zoveel puf als anders. Beetje boekje lezen en bijtanken.
Maar dat doffe, lamme gevoel van het begin van de zwangerschap, dat is wat anders en dat zal hopelijk voor jou echt zo lang niet meer duren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:48

@ [***]: Ik kan me goed voorstellen dat het in het begin veel energie kost, het is ook niet niks wat daar binnen aan de gang is.. Het verstoort in principe even je hele ritme.. Ik vind het alleen zo belabberd dat in het begin van de zwangerschap iedereen zo is van Als je je niet lekker voelt of iets eerder wilt stoppen ofzo Geen probleem.. En als je dan aangeeft dat je het fulltime werken op dit moment ff niet trekt dan word je zo'n beetje met de neus aangekeken.. Ik heb ook aangegeven dat het niet de bedoeling is dat ik tot mn verlof minder ga werken, ik hou het alleen op dit moment gewoon niet vol..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:04

De ene zwangerschap is echt de andere niet.
Bij de eerste was ik gruwelijk moe (het gevoel dat ik een 120-urige werkweek draaide ongeveer :+ ) maar behalve me niet lekker voelen was er eigenlijk vrij weinig aan de hand.
Bij de tweede voelde ik me veel beter maar had ik vreselijke harde buiken, al toen ik net wist dat ik zwanger was voelde het allemaal niet goed. Op 14 weken zwangerschap kon ik al in de ziektewet wegens steeds terugkerend bloedverlies en die 'harde buiken' waren veel te vroege weeën, mijn lijf was gewoon bezig met de baby eruit te werken.
Dus ik zal de laatste zijn om tegen een ander te zeggen dat ze zich aanstellen, of dat het geen reden is om je ziek te melden. De een gaat er fluitend door, een tweede voelt zich rot maar is kerngezond, een derde heeft echt een achterliggend probleem. Het zou zonde zijn als TS alsnog een miskraam krijgt omdat ze zichzelf overvraagt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:42

Janne, de ene zwangerschap is de andere niet. dat jij na verloop van tijd weer mere kon doen is fijn. Helaas is dat lang niet bij iedereen zo. Ik was bijvoorbeeld zo moe dat ik bijna niet eens meer een blokje om kon met de hond.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:48

Chubby schreef:
Ik heb op zich niet gigantisch zwaar werk, maar het zijn voornamelijk de lange dagen.. Gisteren had ik bijv een vrij rustige dag, maar dan moet ik van half 9 tot half 7 werken en dan ben ik 's avonds als ik zit te eten gewoon kapot en wil ik het liefst gelijk naar bed.. Als ik in een week 2 dagen van half 9 tot 5 moet en verder ook langere dagen heb dan ben ik aan het einde van de week gesloopt..

Meid, dat hoort er gewoon bij. Ik doe ook praktisch niets meer naast mijn werk, so be it. In de weekenden mijn huishouden en even langs het paard voor een borstel en verder bijtanken.

Wellicht kun je in overleg met je baas je uren/dagen anders verdelen, of wat langer pauze tussendoor zodat je een middagdutje kunt doen. Maar ziekmelden omdat je moe bent, vind ik persoonlijk not done.

Ben ik met je eens, moet toch te overleggen zijn?
Ik bedoel je baas zit er echt niet op te wachten om je volledig te betalen als je iedere keer ziek bent.
Ik ben gewwon in overleg met mijn baas de uren gaan werken die ik zou gaan werken na de bevalling.
Tuurlijk ga je dan achteruit op je salaris, maar over 6 maanden gea je waarschijnlijk ook minder werken omdat het kindje er dan is?
Biij mij was dat wel zo en ik ben gewoon eerder minder gaan werken en ik heb hierdoor mijn baas ook de kans gegeven om iemand anders te vinden om mijn uren op te vangen en die tijdens mijn verlof mij helemaal kon vervangen.
Enne weet je, meestal gaat het na de 20ste week beter met je...
Succes! *\o/*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:33

@ PBA: Als ik 's ochtends de hond heb uitgelaten voor ik naar mn werk ga, ben ik al bekaf.. Laat staan na een hele dag werken, dan kun je me echt opvegen..

@ Kyraliam: Klopt dat ik na die tijd minder zal gaan werken, maar ik heb al niet zo'n geweldig loon, en als het op een andere manier te regelen is, zonder dat dat teveel moeite kost, waarom zou ik dan nu al maandelijks t/m mn verlof iets van 300 euro laten schieten?.. Ik heb hier ook al vaak zat ruzie over gehad met mijn vriend (die er zowieso al moeite mee had dat ik minder ging werken straks) en dan probeer ik liever zo iets te regelen, dan dat ik misschien t/m oktober straks elke maand 300euro minder verdien.. Ze zullen straks waarschijnlijk toch wat moeten regelen met mijn uren die wegvallen, dus waarom zou dat nu niet kunnen als ik voor een deel minder ga werken..

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:39

Lieve ikkuh als je het in oktober al met zoveel minder moet doen, moet dat nu toch ook kunnen>
Enne vertel je vriend maar dat een kindje ook een fulltimejob is, zelfs meer want je bent 24 uur per dag mama.
Als het een echte vent en papa was zou hij daar over na denken en misschien een bijbaan nemen zodat het voor jou makkelijker wordt!
Opkomen voor jezelf meid en voor je kind!

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:33

Je werkgever kan een ziektewetuitkering voor je aanvragen bij het UWV, dit kan volgens mij ook als je gedeeltelijk ziek ben door je zwangerschap. Anders moet je dit even navragen bij het UWV.
Hier in ieder geval een stukje uitleg van het UWV:

Ik heb een werkgever

Bent u ziek geworden vóór, of direct na afloop van uw zwangerschapsverlof? En komt de ziekte door uw zwangerschap of bevalling? Dan kan uw werkgever een Ziektewet-uitkering voor u aanvragen. U merkt daar weinig van: u ontvangt tijdens uw ziekte meestal gewoon uw loon.
De Ziektewet-uitkering begint op de eerste dag dat u niet kunt werken, en duurt tot u beter bent of uw verlof begint. De Ziektewet-uitkering is 100% van uw dagloon. Dit is het gemiddelde loon dat u per dag verdiende in het jaar voordat de uitkering begint. Voor het dagloon geldt een maximum.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:30

Ik had me voorgenomen om heel stoer zwanger te zijn, ik wilde per sé dat
niemand 'last' van me zou hebben.
Tot ik zwanger was.... vanaf week 5 tot einde zwangerschap heb ik in de
ziektewet gezeten, ik kon werkelijk helemaal níets meer.
Weet je, je kan het nog zo graag willen, als het niet gaat dan gaat het niet meer.
Op zich wordt je werkgever gewoon gecompenseerd als jij tijdens je zwangerschap
niet volledig kan werken, laat je niet zomaar ompraten om nu al een deel van je
contract in te leveren.
Om te beginnen zou ik een afspraak maken met de huisarts, die weet je in ieder
geval de goede kant op te sturen. Je kan via je werkgever een gesprek met de
bedrijfsarts aanvragen, in jouw geval waarschijnlijk een arts bij de Arbo.
Je mag nu even aan jezelf denken hoor! ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:12

klopt de werkgever krijgt het vergoed als je zwangerschapsgerelateerd ziek bent. Op deze manier kunnen ze een ander inroosteren of aannemen. Het kost ze dus niets alleen een beetje begrip. Je hebt ook recht op extra pauze alleen ik kon die gewoon niet opnemen. Had ik dat wel gedaan dan had ik mezelf niet kapot gelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 09:33

kyraliam schreef:
Lieve ikkuh als je het in oktober al met zoveel minder moet doen, moet dat nu toch ook kunnen>
Enne vertel je vriend maar dat een kindje ook een fulltimejob is, zelfs meer want je bent 24 uur per dag mama.
Als het een echte vent en papa was zou hij daar over na denken en misschien een bijbaan nemen zodat het voor jou makkelijker wordt!
Opkomen voor jezelf meid en voor je kind!

Maar waarom zou ik dat nu al doen, als dat in principe niet eens nodig is?.. Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar kan mijn vriend ergens ook wel begrijpen dat het nu nog niet nodig is.. Als het nu zo geregeld kan worden dat het met minder uren kan maar er geen loon vervalt om het even zo te zeggen, waarom zou ik dan mezelf in mn vinger snijden (zei je dat nou zo? (A)) en al een paar maanden eerder 300euro per maand minder gaan verdienen?..

Ik ga maandagochtend maar eens bellen naar de huisarts om een afspraak te maken. Dan kan ik daar mee overleggen wat het beste is om te doen..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:57

Ik ben ook minder gaan werken, gedeeltelijk ziekgemeld, omdat het te zwaar werd en ik bloedingen had
Maar kun je niet eerst eens proberen om bijvoorbeeld andere werkzaamheden te doen?
Pas als dat niet mogelijk is, kun je minder werken.
Dat bepaald een (bedrijfs) uwv arts, geen huisarts ( in mijn geval)

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:34

Yucca schreef:

Heb ik ook! Ik ben met 15 weken voor 40% ziekgemeld, maar krijg gewoon volledig salaris via UWV.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:22

Dat moe zijn, is vaak ook tijdelijk, meestal heb je na een tijdje moe zijn weer energie voor 10 man
Wat zegt je verloskundige ervan?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:00

Bedrijfsarts inschakelen als je ECHT last hebt. Dan kan je misschien iets regelen om minder te gaan werken. En wil of kan je dat niet dan eventueel met je baas wat regelen zodat je misschien langer pauze kan hebben en vaker. Wat me wel logisch lijkt als je baas ziet dat het echt niet gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 09:19

Lynn_Nikita schreef:
Ik ben ook minder gaan werken, gedeeltelijk ziekgemeld, omdat het te zwaar werd en ik bloedingen had
Maar kun je niet eerst eens proberen om bijvoorbeeld andere werkzaamheden te doen?
Pas als dat niet mogelijk is, kun je minder werken.
Dat bepaald een (bedrijfs) uwv arts, geen huisarts ( in mijn geval)

Zoals ik eerder al zei, heb ik niet eens gigantische zware werkzaamheden.. En toch blijf ik last houden.. En naast die vermoeidheid krijg ik ook andere klachten.. Vooral mijn rug ga ik weer steeds vaker voelen, en aangezien ik daar al een keer voor bij de fysio heb gelopen wil ik dat nu liever voor zijn, voordat ik straks weer niet weet wat voor houding ik aan moet nemen om geen last van mn rug te hebben..
Mijn verloskundige heb ik nog geen bericht terug van gehad (heb een mail gedaan aangezien ze alleen 's ochtends bereikbaar zijn voor vragen en afspraken maken etc.. Een kennis van mij heeft het via haar huisarts geregeld, dus moet het in eerste instantie ook via een huisarts kunnen ipv een bedrijfsarts..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:17

TS, probeer toch wat te regelen met je werk en wat betreft je rug; snél de fysio bellen :j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:30

Quellian schreef:
TS, probeer toch wat te regelen met je werk en wat betreft je rug; snél de fysio bellen :j

Ik moet vanavond werken bij degene die dit soort zaken allemaal regelt dus ik zal wel even informeren naar onze bedrijfsarts..
Een gesprek met de bedrijfsarts moet sowieso geen kwaad kunnen lijkt mij, ook voor hun niet.. Dan hebben hun meer duidelijkheid en ik ook..
Ik zal bij de fysio eens informeren of ze nog andere oefeningen hebben die ik kan doen, ze heeft me toen wel een oefening meegegeven en die heeft me het afgelopen jaar ook geholpen, maar die word een beetje lastig als mijn buik meer begint te groeien :P (op je rug liggend met je linkerknie richting je rechter schouder en met je rechterknie naar je linkerschouder, maja zodra daar een grotere buik zit ben ik bang dat dat hem niet meer gaat worden :+ )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 13:26

Ik zal even een kleine update geven:

Ik heb inmiddels met mijn baas gesproken, en hij heeft contact gehad met de ARBO.
Zij zouden contact met mij opnemen ivm een afspraak en daar hoor ik dus deze week waarschijnlijk meer over. Hij dacht zelf dat ze het over de 28e had gehad, dus dat zou mooi vlot zijn.. Ik gok dat het via een brief gaat (die ik dan vandaag of morgen waarschijnlijk ontvang) aangezien ze anders naar mijn idee al wel gebeld had..