Scum schreef:Ik kreeg een offerte van 2500. Schrok me kapot van de prijs. Het gaat volgens mij niet om een heel lastig iets. Is dat nou een absurde prijs of is dat gewoon wat het tegenwoordig kost?
Het kost inderdaad erg veel, maar 2500 lijkt me wel wat veel. Bij mij was het 4 jaar geleden ook iets van een 1500. Ik heb hier niks voor teruggekregen omdat het hier in België gezien wordt als cosmetische chirurgie. Over het feit dat het bij mij een erfelijke aandoening is (onder 4 melktanden mis ik grote tanden) willen ze hier niks van horen. In NL krijg je volgens mij wel een deel terug.
Citaat:
Door wie hebben jullie het laten zetten? Mijn eigen tandarts kan geen implantaten zetten, maar de kaakchirurg die daar in dienst is dat is echt een enorme beul, en daar wil ik het absoluut niet door laten doen.
Het implantaat zelf (dus de schroef die in je kaak gaat, om het plastisch te zeggen) heb ik bij de kaakchirurg laten plaatsen. Volgens mij is dat ook de enige die het kan/mag doen. De kroon (dus de eigenlijke porseleinen tand) wordt door de tandarts opgemeten en geplaatst.
Heb je geen andere kaakchirurg waar je terecht kan?
Citaat:
En na hoeveel tijd hebben jullie het implantaat gekregen? De kies/tand bij mij is er ca 4 maanden geleden uit gehaald en mij werd toen verteld dat je pas na 6 maanden een implantaat mocht laten zetten ivm botherstel.
Ik weet niet of er echt een aanbevolgen periode is tussen het weghalen van een tand en het plaatsen van een implantaat. Mijn melktand was op natuurlijke wijze uitgevallen toen ik 12 was en ik heb op mijn 17de mijn implantaat gekregen, dus daar kan ik je helaas niet meer over vertellen.
Het implantaat zelf is zoals ik al zei de "schroef" die in je kaakbeen wordt geplaatst. Nadat die is geplaatst, moet hij inderdaad 6 maanden lang in je kaaksbeen ingroeien. Pas daarna wordt je eigenlijke tand (de kroon) opgemeten en geplaatst. Ik heb toen gedurende die 6 maanden mijn beugel gedragen, een plaatje waar een vals tandje op zat, zodat het niet opviel dat ik een leeg gat in mijn mond had. Maar die beugel is daar niet speciaal voor gemaakt, die heb ik 2 jaar in afwachting van mijn implantaat gedragen. Je kan dus wellicht aan je kaakchirurg of tandarts vragen of er geen tussenoplossing is voor die periode van 6 maanden ingroeitijd, zodat je niet met een gat rondloopt.
Citaat:
Hoeveel behandelingen hadden jullie nodig en was het pijnlijk?
In het totaal:
- Eén afspraak ter voorbereiding bij de kaakchirurg: mijn mond nog eens nakijken, uitleg over hoe de ingreep in z'n werk zal gaan.
- De daadwerkelijke plaatsing van je implantaat.
- Een maand later nog eens een controle bij de kaakchirurg of alles er goed uitziet.
- Na de 6 maanden ingroeiperiode een laatste controle bij de kaakchirurg met de bevestiging dat de tandarts de kroon mag maken.
En dan bij de tandarts was het één afspraak om de kroon te laten opmeten en dan enkele weken later een afspraak om 'm te plaatsen.
Pijnlijk - nee, je bent plaatselijk verdoofd tijdens het plaatsen van het implantaat. De enige reden waarom ik er nare herinneringen aan heb, is omdat ik een gigantische naaldenfobie heb en de injecties van de verdovingen mij dus heel erg tegenvielen. Het plaatsen voel je natuurlijk wel en je voelt dat ze in je mond boren en prutsen, maar pijn doet het niet. Of het een aangenaam gevoel is... Nee, niet echt, maar na een halfuurtje is het helemaal voorbij. De hechtingen bleven bij mij één à twee weken zitten en kwamen daarna vanzelf los. Dat zorgt wel wat voor ongemak bij het eten, maar verder niks. Na de daadwerkelijke plaatsing van het implantaat (dus de ingreep bij de kaakchirurg) is er geen enkele behandeling die pijn doet. Het opmeten en plaatsen van de kroon (tand) is helemaal pijnvrij.
Hopelijk heb je hier wat aan