Hevige angsten, hoe kom ik er van af?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:20

Sinds toen kijk ik ook echt geen horror films meer hoor, dat dat even duidelijk is!
Het is opgerakelt toen ik bij m'n vriend thuis paranormal activity aan zag staan.. precies de eindscène. Sindsdien heb ik er weer last van.

Ik heb er vroeger wel wat lacherig over gepraat met wat vrienden/vriendinnen en met mijn ouders wat serieuzer.
Ik moet mijn therapeute nog bellen voor een nieuwe afspraak, de komende 3 weken konden we geen van beide helaas..
Zal het er dan nog eens met haar over hebben, zodra ik gebeld heb.

Medicijnen liever niet, ik moet ook vroeg op voor stage etc. en slaapmedicatie ben ik weer bang dat ik daar te moe voor ben dan na de nacht.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:23

Wat erg voor je dat dit is gebeurd door alleen een film te kijken... Ik wist echt niet dat een film zo'n indruk op iemand kan maken :oo Wil je mij ook de naam van de film pb'en?

Edit: bedankt voor je pb. Ik heb die film ook gezien. Echt heel vervelend dat dit zo gegaan is bij jou... Ik dacht ook misschien de tip om hem nog een keer te kijken, maar als je therapeut zegt dat dat niet goed is...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:38

Ik raad je aan om eerst goed uit te laten zoeken of je angsten in de eerste plaats veroorzaakt worden door een angststoornis óf door PTSS. Beiden veroorzaken namelijk veel vergelijkbare klachten, maar moeten anders behandeld worden :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:44

wat ik hier las over de film nog een keer kijken, kan wel degelijk nut hebben. Als het de film is die ik denk dat het is (zou wel in pb willen krijgen, de titel, dan kan ik er wat beter over oordelen), de eerste keer dat ik 'm zag was ik ook ongeveer 11, met school op reis in de bus, dus ook geen mogelijkheid om het uit te zetten. Helemaal gek werd ik ervan, maar later toch nog een keer gekeken met m'n vriend, en heb toen werkelijk dubbel gelegen om sommige dingen.

Als je plaatjes ziet, ga je zelf de enge beelden erbij verzinnen. Als je de film nog eens ziet, ga je zien hoe vreselijk slecht het is. Als het de film is die ik denk dat het is, kan ik je overigens wel aanraden om dan ook echt alleen de film te kijken waar je zo bang voor bent. De huidige horrorfilms, series en opvolgers, zijn zo verdomd goed gemaakt dat ik wel eens een week lang wakker heb gelegen, omdat ik ervan overtuigd was dat ze achter m'n deur stond.

wat ik je ook kan aanraden voor het slapengaan, heeft bij mij erg geholpen, is zorgen dat je in 5 minuten even alle enge beelden door je heen laat gaan, laat het je maar even heel erg bang maken, en dwing jezelf daarna om aan leuke dingen te denken. Bij mij helpt dat onwijs tegen de nachtmerries, want ik droom zelf over dingen waar ik overdag niet de tijd voor heb gehad, om erover na te denken.

Veel sterkte in elk geval, het is rot als je zoiets overkomt!

spookje1

Re: Hevige angsten, hoe kom ik er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:22

Bedankt ook voor jullie reacties; erg grappig ik krijg heel veel PB's met mensen die al verwachten dat het over deze film gaat. Dat zal toch ook wel iets zeggen :)

En peacehorses; belachelijk dat ze zoiets laten zien voor deze leeftijd, ik neem het eerlijk gezegt best de tante van het vriendinnetje kwalijk dat ze ons deze film heeft laten zien.
Ik vind dat ze beter had moeten weten..

Ik ga proberen om mijn gedachtes nog even ergens anders op te zetten, en dan en poging doen om te slapen.

Ook iedereen bedankt voor de PBtjes die ik krijg :) ! Weltrust!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:31

klopt dat ze beter had moeten weten, maar je kunt natuurlijk niet altijd inschatten hoe iemand erop reageert. Maar ik vind dat er niet voor niets op staat, dat het voor 16 jaar en ouder is, dan ga je dat in elk geval niet draaien in een bus met schoolkinderen van 11 en 12.
Mijn moeder wil ons nu die films nog niet eens laten kijken, maar aangezien het nu eigen verantwoordelijkheid is moeten we dan zelf ook maar met de gevolgen omgaan. Nu kun je alleen beter relativeren, dat kun je nog niet als je 11 bent, dus dan is het gewoon onwijs eng en kunnen al die figuren uit die films op random plaatsen opduiken, voor zover jij weet.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:52

Ik denk dat ik weet welke film het is, en weetje; ik heb ook echt 'last' gehad van die film.
Niet zo ernstig als jij, maar ik heb 'm gekeken tijdens een filmavond op school, de helft van de tijd naar de grond gekeken en van de beelden die zijn blijven hangen zelf wat gemaakt. Zelfs nu kan ik er niet goed aan denken zonder dat ik het 'eng' vind. Heel raar is dat. Misschien samen maar nog een keertje kijken? :D
Nee, ik wil je even laten weten dat je dus niet de enige bent... En wil je veel succes wensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:00

Ik ben ook heel benieuwd om welke film dit dan gaat. Sorrie ik kan je je hier niets zinnigs over vertellen omdat ik nog steeds op zoek ben naar dé horror die indruk op mij maakt.
Dit is niet bot of sarcastisch bedoel, wil hier alleen maar mee zeggen dat ik werkelijk geen flauw idee heb hoe je zo'n angst heb ontwikkeld.

Zelf heb ik een overgeeffobie en krijg daar ook de meest uiteenlopende reacties op, voor mij een diepgewortelde angst waar geen dozijn horrorfilms tegen op kunnen, voor een ander een lachertje weet ik inmiddels.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:31

LZP > MW

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:09

Ik ben nu ook wel heel benieuwd welke film het is. Geen idee namelijk...

Wel heel erg vervelend TS dat 't zo gelopen is. Hopelijk dat je met de tips van andere Bokkers vooruit komt! Kan me trouwens goed voorstellen dat dit weer omhoog kwam na de eindscene van Paranormal Activity. In heel die film gebeurd helemaal niks, alleen die laatste scène schrik je je de pleuris.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:22

Kan het een plan zijn om de biografieen van de acteurs te lezen en (als die er zijn) films van deze acteurs te kijken die wél fijn zijn?
Misschien plaatjes van ze waarop ze heel oké zijn?
Al denk ik niet dat het handig is als je die zelf gaat googlen, maar er zijn ongetwijfeld mensen die dat met alle liefde voor je doen

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:41

Jeetje, ben nou ook wel erg beneiuwd naar de titel hoor...

En idd lijkt me heel moeilijk, ken wat jij hebt wel maar dan in hele hele hele lichte vorm!
Overleg goed met je therapeute en stopt niet vroegtijdig met je therapie is het enige wat ik je aan kan raden!

STERKTE!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:49

delerium schreef:
Kan het een plan zijn om de biografieen van de acteurs te lezen en (als die er zijn) films van deze acteurs te kijken die wél fijn zijn?
Al denk ik niet dat het handig is als je die zelf gaat googlen, maar er zijn ongetwijfeld mensen die dat met alle liefde voor je doen

Of naar de Making of kijken? Dan zie je hoe vreselijk nep het allemaal is.
Het is wel erg hoor, dat je zoveel last hebt van een film. Jeetje... :(:)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:52

Miryamk schreef:
delerium schreef:

Of naar de Making of kijken? Dan zie je hoe vreselijk nep het allemaal is.
Het is wel erg hoor, dat je zoveel last hebt van een film. Jeetje... :(:)

Dat vind ik wel een goede tip. Als ik iets eng vind in een film zegt mijn vriend ook altijd dat ik de cameraploeg ed die er bovenop staan er maar eens bij moet denken....dat maakt het al een stuk minder spannend. Maar daarvoor zit je angst er nu misschien al teveel in. Veel sterkte TS!

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:39

Omdat ik ook erg veel PB'tjes krijg met de vraag over welke film het gaat, besluit ik toch maar om het hier neer te zetten.
Zal het wat groter neerzetten:

The Grudge

Alleen de naam al laat me rillen..
Afgelopen nacht is redelijk goed gegaan, ik ben gelukkig niet wakker geworden al heb ik wel weer gedroomd.. Onschuldig ditmaal, puur dat we de film gingen huren in de videotheek en dat we nogal lang naar het hoesje keken..
Vandaag heb ik ook een gesprek gehad met mijn mentor, aangezien ik soms nogal als een zombie in school loop door te weinig slaap.

Ik zal even proberen om op iedereen te reageren.
Peacehorses: Dat vind ik inderdaad erg bizar.. zeker als je voor zo een klas staat lijkt me dat je wel ietwat verstand hebt van het kinderbrein en hoe dat zich gaat ontwikkelen wanneer zo een film zich voordoet..
Cynthy: Bedankt voor je reactie, misschien moeten we dat maar doen haha, met een heel boktclubje :+
Chiqa: Ik hoop dan bij deze dat jij je film gevonden hebt, er is ook een 2 en 3 van welke nog veel enger schijnen te zijn maar daar kan ik gelukkig niets over vertellen. En wat betreft je overgeeffobie, je bent echt niet de enige! Ik heb heel veel mensen in mijn omgeving die ook absoluut niet tegen overgeven kunnen, het lijkt me erg lastig! Veel sterkte daarmee nog.
_Tara_: Ik krijg ook best wat PB'tjes van mensen die me echt goede tips geven gelukkig. En, heel erg, maar het filmhoesje van de 2e zag ik liggen bij de videotheek en dat deed me ook alweer rillen.. haha :P
Delerium: Dit is denk ik wel een hele goede tip, ik zal even vragen of iemand in mijn omgeving daar bij kan helpen. Via PB heb ik ook een foto van de normale persoon die 'the grudge' speelt, heb hier een hele tijd naar gestaard maar kon geen overeenkomsten vinden...
Crista: Ook jij sterkte dan, al is het minder het is evengoed niet prettig. Ik ga denk ik toch opzoek naar een andere therapeut :)
Miryamk: De making of kijken kreeg ik ook als tip, maar ik ben stiekem toch bang dat ik door die geschminkte gezichten van het moment van opname toch weer zo schrik.. Maar daar zit ik ook erg over na te denken.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:58

ik heb door dit topic de afgelopen nachten ook niet kunnen slapen _O- al mijn oude angsten kwamen ook weer omhoog, haha :') Maar het heeft bij mij geholpen om een stuk te lezen (in het engels, dus dan moet je over het algemeen wat beter je best doen met lezen). Nachtmerries zijn wel uitgebleven gelukkig.

En wat ik las over de making of kijken, denk dat dat wel een goed idee is, misschien wel beter dan de echte film kijken. Of bloopers, whaha :+ Maar ik schrik me zelf ook altijd dood als ik zo'n hoesje nog zie liggen, van een van die films, het zijn ook gewoon geen prettige films.
Kun je nagaan dat mijn vrienden mij ook altijd the grudge noemen omdat ik ook van dat vage stijlloze haar heb wat altijd half voor m'n gezicht hangt _O-

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:30

Ik ben eigenlijk een beetje benieuwd hoe het nu gaat? Je hebt het een en ander nu verteld en dus boven gehaald. Heb je meer last van angsten gekregen?

Ik heb zelf een aantal paniekaanvallen gehad. Gelukkig ben ik hier zelf weer vanaf gekomen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:53

Yamcha schreef:
Zoek iemand op die EMDR therapie kan geven. EMDR kan wonderen doen, juist bij een PTSS.

Belangrijk zoek een "goede" EMDR therapeut, ééntje die erkend is! Welke vorm is gebruikt? Klikjes?

De film zelf ken ik niet, maar ik kan me de invloed van een film heeeeel goed voorstellen, en ik denk ook dat het heel goed voor je zou zijn om naar de making of te kijken. Misschien eerst naar de making of van een andere wat enge film.

Sterkte meid!

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 11:40

Sorry voor mijn late reactie maar ik ben een weekend weg, en had niet op bokt gekeken. Nu ook via mobiel een update.

In de trein kwam er een japanse jongen van rond de 20 in de rij naast ons zitten met wat langer haar, gelukkig zat mijn vriend ervoor maar ik kreeg het helemaal benauwd van hem..

Hier gaat het redelijk, maar dat komt ook omdat ik afgeleid ben. Vooral hier in de avond, vreemde omgeving, ben ik in de avond/nacht wel angstig maar dat heeft mijn vriend vlot door waarna we dan bijv. Een leuke film gaan kijken.

Ik las een vraag van iemand wat voor methode EMDR er gebruikt werd, hoe het heet weet ik niet maar het gaat met vingerbewegingen die ik moet volgen.
Welke anderen worden er ook gebruikt?

En weet iemand of de making of ook op dvd is, of móet dat via youtube?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 08:51

Spookje,

Een vraagje aan jou, je verteld over je angsten, geluiden s`nachts, bang voor personen met een japans uiterlijk enz......
Mijn vraag is: Op het moment dat je bang was, gebeurde er toen ook wat?
Behalve je eigen angst gebeurd er niks toch?? Laat dat tot je door dringen!!

Als iets of iemand je kwaad zou willen doen was dat allang gebeurd.

Wat de making of aangaat waarschijnlijk via youtube, maar ga dit niet op eigenhoutje doen!!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:53

Toen ik klein was, ging ik IT kijken (met die clown), ik was zó bang, dat ik doordraaide als ik alleen naar boven moest, dit heeft 5jaar geduurd, op een gegeven moment was ik er klaar mee en heb besloten om die film nog eens te kijken (ik was toen 15). Toen ik die film opnieuw zag, kon ik alleen maar lachen en denken: Waarom ben ik voor die film zó bang geweest? Toen was het ook over eigenlijk..

The grudge is idd een rótfilm. Ik snap best dat je daar nachtmerries e.d aan over hebt gehouden..

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:56

haha sharoontje, IT is inderdaad zo'n baggerfilm xD maar als je klein bent is alles helemaal ontzettend eng, en vroeger was dat natuurlijk ook de engste film die er was. Net als de film Birds van Hitchcock, mijn ouders zitten helemaal te bibberen als je het daarover hebt maar laatst was hij weer op tv en gingen we 'm met z'n allen kijken (gezellige familiefilm xD) en het lijkt gewoon nergens op _O-

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 18:56

Allereerst sorry voor mijn (alweer) late reactie.

ThreeFingers:
Dat is iets wat ik zelf ook al regelmatig heb bedacht, maar dat helpt op die angstige momenten niet.. Ik besef het overdag heel goed maar op de een of andere manier gaat er een knop om.

Sharoontje:
Die film heb ik zelf niet gezien, dus kan ik niet over oordelen haha :P

Momenteel ben ik weer aan het oppassen, en heb mijn laptop mee, films mee, en ik ga echt hopen er geen last van te hebben! :)
Heb een nieuwe afspraak staan met mijn psycho, vond het niet echt fijn om het er via de telefoon over te hebben. Begin volgende maand ga ik het aankaarten bij haar. :)

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 20:45

Weer een update:

Afgelopen nacht kort, maar wel diep geslapen en (helaas?) weer gedroomd over deze film..
Beetje gekke situatie, want allereerst droomde ik over iets heel anders, gebeurtenis van mijn stage.
Plots droomde ik dat ik in een zwembad was en met een groep vriendinnen nog even gingen afspoelen in de douches, waarna we opeens met zijn 2 stonden, iedereen verdween, en we deden snel de deur op slot.
Deze ging van het slot af en toen stond 'zij/het' in ene in die douche.. Gelukkig ging op dat moment mijn wekker..

Heb vanmiddag besloten dat ik volgende week in de ochtend de film met mijn vriend ga bekijken. Ik moet het gewoon een keer doen, misschien heb ik het wel erger in mijn hoofd zitten en ben ik opgelucht, en anders nouja.. erger moet het toch niet kunnen worden lijkt me.. Angst heb ik toch al, misschien dan alleen met een ander beeld?
Bah.. Ik irriteer me er echt aan dat ik er nog steeds (en steeds meer) last van heb.. :(

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:56

Misschien heb je wat aan deze tips; (spreek uit ervaring maar ben er wel vanaf)

*Probeer in je gedachten te houden dat het alleen maar angst is wat je voelt en dat angst je ook helemaal niets kan doen.
*Probeer als je voelt dat je angstig word in gedachten zo vaak mogelijk tegen jezelf te zeggen het is maar angst wat ik voel, de beelden die ik nu in mijn hoofd heb zijn niet echt, maar beelden die je steeds zelf weer naar boven haalt.
*Angst voed zich met angst, hoe banger jij word, hoe echter de angstige beelden gaan lijken en hoe vaker ze door je gedachten zullen gaan.
*Weet dat alleen jij die vervelende beelden steeds maar weer boven haalt doordat je steeds alert bent op je angst, dus zodra je iemand met een japans uiterlijk tegenkomt, wordt je alweer bang om bang te worden.
*Angst wordt erger als je moe bent, daardoor kom je makkelijk in een cirkel door de angst slaap je slecht en door het slecht slapen, krijg je weer meer angst en het is niet makkelijk daar uit te komen.

Meid ik weet hoe lastig het is om uit deze cirkel te komen, ik wil je wel aanraden om niet naar de medicatie te grijpen omdat dit slechts je angsten onderdrukt, het is ontzettend makkelijk om aan deze pilletjes te komen. Maar je komt er heeeel moeilijk weer vanaf en stoppen kan ook weer andere nadelige gevolgen hebben. Zoek liever een goede therapeut die je zonder medicatie verder helpt. Ik heb ook nooit iets geslikt en ik ben er ook vanaf geraakt!! Jij kan het vast en zeker ook, heb vertrouwen in jezelf dat je hier weer uit komt. Het is echt alleen angst wat je voelt, als je een paar uur of een dag, paar dagen (ik weet niet hoe vaak je hier last van hebt) er even niet aan hebt gedacht en je voelt het weer opkomen denk dan even hoe het komt dat je weer angstig wordt. Waarschijnlijk roep je het zelf weer op omdat je er constant alert op bent. Wat ik ook weleens doe als ik me angstig voel of mijn hoofd niet leeg krijg is me op mijn buik ademhaling concentreren en van 10 naar 0 te tellen terwijl ik me op mijn ademhaling concentreer gaan je gedachten weer dwalen begin dan opnieuw . Misschien kun je hier helemaal niets mee of lukt het je nu nog niet om je gedachten op deze manier te beheersen. Dan hoop ik dat je hoe dan ook op welke manier dan ook van je angsten af komt, het komt vast en zeker goed! Je mag me altijd een pb sturen als je daar behoefte aan hebt!