Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Safiera schreef:Ik sluit me bij de rest aan, maar wil toch nog even een opmerking maken:
Er is geen 'kom' bij de knieschijf! Een schouder bijv. kan uit z'n kom schieten, maar een knieschijf ontwricht
Via google: "Een patellaluxatie is een ontwrichting van de knieschijf. Normaal zit de knieschijf vast in een groeve aan het uiteinde van het dijbeen. Stevige bindweefselbanden houden de knieschuif in deze groeve en beletten dat ze zijwaarts naar buiten of binnen kan bewegen.
Bij een patellaluxatie zit de knieschijf (de patella) los en kan naar buiten (laterale patellaluxatie) of naar binnen (mediale patellaluxatie) bewogen worden."
, ga die oefeningen dan doen en stop voorlopig met dat handballen. 
Roosch schreef:Ik snap niet dat iedereen zegt dat een knieschijf niet uit de kom kan, terwijl dat in het ziekenhuis toch echt de diagnose was bij mij.
Ik heb ook mijn knieschijf uit de kom gehad. Kon dan eeeeeecht niet meer lopen en ging bijna van m'n stokje van de pijn.
Enkeltje ziekenhuis, 6 weken spalk, 2,5 maand krukken en een lading fysiotherapie.
Vraag me dan ook af of dit hetzelfde gevoel is als wat jij hebt, TS, want als ik het goed begrijp ga jij, als het je gebeurt, gewoon door met alles?
Hahaha! Maar bedankt voor het me erop wijzen
Fred_Kroket schreef:LoveLoes schreef:@fred_kroket: Ik heb al een paar keer gezegt dat ik naar de fysiotherapeut ben geweest. En dat ik oefeningen ga doen, even beetje beter lezen./quote]
Hee... met je even een beetje beter lezen, ga die oefeningen dan doen en stop voorlopig met dat handballen.
Je moet zelf een beetje beter opletten en die oefeningen gaan doen, alleen naar een fysiotherapeut gaan lost het niet op. Je moet het zelf willen en zelf doen. Waarschijnlijk zijn de banden rondom je knie slap geworden (door groei of door intensieve belasting of door een trauma) handballen (en paardrijden) zijn korte intensieve en ook onverwachte bewegingen waarbij veel druk op je knie komt te staan. Je moet gecontroleerde statische bewegingen gaan maken.
Intapen of zo'n band om je knie helpt natuurlijk wel even en kan prettig aanvoelen maar het is niet de oplossing. Het enige wat helpt is je spieren sterker maken en toch oppassen met onverwachte en draaiende bewegingen. Ik moest bijvoorbeeld echt wennen om niet op mijn knieën te zitten op de bank. Of niet altijd met je knieën over elkaar.
Last but not least, het inkorten bij iemand van 16 jaar doen ze echt niet, je bent nog in de groei en dit soort operaties doen ze alleen als er echt niets anders meer helpt (dus na intensieve fysiotherapie en oefeningen) en daar wordt je knie niet per definitie heel veel beter van.
maXcomX schreef:Safiera schreef:Ik sluit me bij de rest aan, maar wil toch nog even een opmerking maken:
Er is geen 'kom' bij de knieschijf! Een schouder bijv. kan uit z'n kom schieten, maar een knieschijf ontwricht
Via google: "Een patellaluxatie is een ontwrichting van de knieschijf. Normaal zit de knieschijf vast in een groeve aan het uiteinde van het dijbeen. Stevige bindweefselbanden houden de knieschuif in deze groeve en beletten dat ze zijwaarts naar buiten of binnen kan bewegen.
Bij een patellaluxatie zit de knieschijf (de patella) los en kan naar buiten (laterale patellaluxatie) of naar binnen (mediale patellaluxatie) bewogen worden."
Precies! Een knieschijf kan niet uit de kom, die heeft het namelijk niet.
Soms wordt het ook verward met een zgn "dienstmeidenknie".
Een knieschijf die van positie veranderd komt veel voor bij jongeren tot 18 jaar. Meestal gaat dat vanzelf weer over als de groei eruit is. Het heeft te maken dat alles nog niet volgroeid is en daardoor, bij bijvoorbeeld intensieve sporten de ideale verhouding nog niet in balans is. Daarom wordt jongeren in de groei ook ontraden om intensieve sporten te beoefenen die gewrichten teveel belasten.
Fred_Kroket schreef:Het maakt mij ook niets uit, maar ik wordt zo moe van mensen met klachten en fysiotherapie bezoek en dan klagen dat het nog niets heeft geholpen... Je moet het namelijk zelf doen...
Maar veel succes! Bij mij heeft krachttraining (na ongeveer 4 maanden zo'n 2 keer per week merkte ik veel verschil) enorm geholpen, mijn knie kon lateraal bewegen (van links naar rechts als het ware) en er zat heel veel speling in. Nu kan ik zonder geknak of gewiebel knielen en heb geen pijn meer met traplopen of fietsen. Wel moet ik oppassen met paardrijden en onverwachte draaibewegingen.
LoveLoes schreef:Fred_Kroket schreef:Het maakt mij ook niets uit, maar ik wordt zo moe van mensen met klachten en fysiotherapie bezoek en dan klagen dat het nog niets heeft geholpen... Je moet het namelijk zelf doen...
Maar veel succes! Bij mij heeft krachttraining (na ongeveer 4 maanden zo'n 2 keer per week merkte ik veel verschil) enorm geholpen, mijn knie kon lateraal bewegen (van links naar rechts als het ware) en er zat heel veel speling in. Nu kan ik zonder geknak of gewiebel knielen en heb geen pijn meer met traplopen of fietsen. Wel moet ik oppassen met paardrijden en onverwachte draaibewegingen.
Oke, dus je hoeft de oefeningen niet elke dag te doen zo'n 2 keer per week is voldoende? En wat voor oefeningen moest jij doen ?
Fred_Kroket schreef:Naja, ik sport twee keer in de week dus dan pak ik die oefeningen mee en pak ik ook best veel gewicht mee.
Ik zou squatten http://roelbos.nl/algemene-krachttraining/squatten-de-puntjes-op-de-i.html
En Lungen http://goodlooksecrets.com/wp-content/uploads/2010/06/wrk_lunge.jpg
En verder dus opletten dat je die knie niet overstrekt of te ver doorbuigt. Je moet even kijken met hoeveel gewicht je squat of lunged, hoeft niet met gewicht hoor! Je kunt ook gewoon met je eigen lichaamsgewicht die oefeningen doen voor de spiegel. Let op dat je bovenlichaam trots blijft! (je kunt een bezemsteel in je nek leggen om rechtop te blijven staan!)
Begin met 15 keer die oefening doen en dat 3 keer achter elkaar. Eerst 2 keer per week dan 3 keer per week en bouw dat uit tot 2 keer per dag bijvoorbeeld. (als je er vanuit gaat dat je zonder gewicht traint!) En fietsen is ook heel goed voor je knie! Niet in een te lichte versnelling dat je wel wat druk voelt maar geen pijn natuurlijk!
Die oefeningen zal wel lukken
En ik fiets elke dag naar school ongeveer 10 km dus dat gaat ook goed
Fred_Kroket schreef:Roosch schreef:Ik snap niet dat iedereen zegt dat een knieschijf niet uit de kom kan, terwijl dat in het ziekenhuis toch echt de diagnose was bij mij.
Ik heb ook mijn knieschijf uit de kom gehad. Kon dan eeeeeecht niet meer lopen en ging bijna van m'n stokje van de pijn.
Enkeltje ziekenhuis, 6 weken spalk, 2,5 maand krukken en een lading fysiotherapie.
Vraag me dan ook af of dit hetzelfde gevoel is als wat jij hebt, TS, want als ik het goed begrijp ga jij, als het je gebeurt, gewoon door met alles?
Ja... maar jij bent 21 en TS is 16 en groeit nog. Knieschijf gaat niet uit de kom omdat er geen kom is zoals bij heup of schoudergewricht. Maar knieschijf gaat van zijn plaats.
.

LoveLoes schreef:Hallo,
Ik heb het wel vaker dat mijn knie schijf uit de kom gaat. Vindt het vooral pijnlijk maar meestal was het even een paar uur rustig aan doen en dan weer voorzichtig lopen en de volgende dag merkte ik er niks meer van. Nu heb ik vandaag weer mijn knie schijf uit de kom gehad, nu heb ik er veel last van, en kan niet zelfstandig lopen. Ik kan morgen dus niet naar school. Zijn er meer van jullie die dit hebben? En hoe erge last hebben jullie ervan en schaffen jullie dan een paar krukken aan?
Groetjes,