Het ik ben begonnen met zwemmen topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:25

70 kilo _O- _/-\o_ kom ik aan met mijn bijna 90 kilo

daan

Re: Het ik ben begonnen met zwemmen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:32

Haha nou met 70 kilo sta je echt niet voor schut hoor. Bij ons in het bad loopt echt van alles rond, juist wel leuk vind ik dat. En ook ik (bijna 40) zwem nu stukken langzamer dan dat ik deed toen ik 11 was maar ja. Heb ik tenminste een doel:)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:12

ik ben nu iets van 7 keer geweest en merk toch dat mijn conditie beter word
eerst zwom ik max 2 baantjes en nu al 6 tot 8
zwem ook sneller dus gaat best lekker

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:27

Ook bij ons zwemt echt van alles rond en niemand die zich aan het uiterlijk van een ander stoort. Zou alleen willen dat ze de verschillende tempi meer scheiden. Zwem nu in de baan met wedstrijdzwemmers, de recreatiebanen zijn me te vol en gaan me te langzaam := maar dat betekent wel extra hard doorzwemmen.

Auch, ik heb spierpijn trouwens. Dinsdagavond bijna een uur gezwommen, groot deel alleen benen en geoefend met onder water draaien aan het einde van de baan (wat ik altijd een beetje griezelig vind). Mijn bovenbenen totally disagree.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:31

bij ons hebben ze ook geen lijnen uitstaan om de banen aan te geven
iedereen zwemt door elkaar
op maandag is het altijd erg druk maar de rest van de week gaat wel
wij hebben 3 baden waar gezwommen kan worden
meestal zijn er dan 2 tegelijk waar je in kan
vaak is dat het instructiebad en doelgroepenbad(erg warm water)
bij ons heb je de slakken in baan een tot 4 en de laatste twee banen zijn voor de snelzwemmers
gaat eigenlijk altijd wel goed

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 10:43

Ik ben momenteel ook 70 kg, maar met mijn 1.62 is dat gewoon te zwaar.
Helaas heb ik door het zwemmen een blessure aan mijn knie en elleboog gekregen (zwemmersknie) Blijkbaar iets te enthousiast geweest.
Maar iedere dag verheug ik mij er toch weer op om even lekker wat baantjes te trekken. Ennn... een bijkomstig voordeel... Ik ben al bijna 3 kilo afgevallen in een 1,5 week tijd.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:59

valt nog mee hoor met je 70 kilo ik ben een stuk zwaarder
ik ben 90 kilo en ben 1,67 dus het kan echt erger allemaal
ik probeer ook zeker 3 keer in de week te gaan alleen is het deze week niet gelukt
omdat ik heen en weer moest tussen paard en dierenarts(kat ligt daar)
maar goed van al dat heen en weer geren val je ook wel af
ik hoop voor eind mei nog 10 kilo kwijt te zijn want dan gaan we op vakantie en iets slanker mag dan wel van mij
tenminste reden om leuke rokjes te kopen :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:05

Ik zwem elke week op woensdag avond. Ga het helaas niet redden qua werk/huishouden/paard ed om meer te zwemmen.

Ben gaan zwemmen omdat ik na mijn 2 knieoperaties iets moest doen en toch niet teveel. Zwemmen was een mooie oplossing.

Merk wel dat als ik een paar weken niet ga dat ik last krijg van mijn rug/schouder, waarschijnlijk doordat ik die dan te eenzijdig belast (40 uur p/w achter de pc en 4/5x pw paardrijden).

Wij zwemmen ongeveer 40 baantjes in 35 minuten.
Als we zin hebben of het lekker gaat plakken we er nog een baantje of 10 aan vast.

Kunnen jullie ook altijd zo lekker slapen nadien? En voor de ochtend zwemmers, ben je dan niet duf als je gaat werken?

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:06

ik heb 12 jaar aan wedstrijdzwemmen gedaan, dus nu zwem ik helemaal nooit meer,
simpel baantjes trekken vind ik oersaai want dat gaat me te langzaam haha.

Ook kan ik het zwemmen niet meer echt oppakken omdat ik met de borstcrawl heel lang met een blessure aan beide schouders rondgelopen heb, en ik kon pas fatsoenlijk en pijnvrij zwemmen als ik op een bepaald conditie en kracht niveau zat waardoor ik een andere techniek kan gebruiken om pijnvrij te zwemmen.

Ik zwom destijds een km of 10 per week. Had gelukkig nooit last van droge huid of haren.

Nu doe ik lekker paardrijden en af en toe keertje joggen.

Zelfs wanneer ik in centerparcs ben kan ik niet rustig aan doen en vlieg ik overal door het water en de wildwater glijbaan, dagje thermaalbad is ook niets voor mij omdat me dat te langzaam gaat. sja..

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:08

Ik wil binnenkort ook gaan beginnen met zwemmen. :) Vind het altijd heel leuk, maar ben een beetje bang dat het snel gaat vervelen, dat baantjes zwemmen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:08

Ik meld me ook! Sinds een tijdje zwem ik 1x in de week. Ik vind het heerlijk.
Ik doe het niet om af te vallen ofzo (67 kg / 1.67, niet heel licht maar ben tevreden). Gewoon om lekker te bewegen en mijn conditie een beetje op peil te houden.. :)
Dit doe ik gezellig samen met een vriendin, we zwemmen in drie kwartier (soms wat minder) ongeveer 40 baantjes.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:09

Jolienn schreef:
Ik wil binnenkort ook gaan beginnen met zwemmen. :) Vind het altijd heel leuk, maar ben een beetje bang dat het snel gaat vervelen, dat baantjes zwemmen.

Je kan samen met een vriend/vriendin gaan, doe ik ook, en tot nu toe verveelt het mij nog niet. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 11:10

Nee je krijgt zo veel energie als je smorgens lekker fris uit get zwembad komt. En sávonds slaap ik inderdaad wel lekker.
De dinsdag avond zwemmen we tegenwoordig met zijun 3tjes, zoon van 12 en mijn man zwemt dan ook mee.
De donderdag ga ik ergens tussen de middag en de maandag en vrijdag probeer ik er om 07.00 uur al in te liggen.
De woensdag neem ik maar even vrij-af om mijn lichaam wat bij te laten komen.

Ik ga wel heel lui met de auto naar het zwembad... als het wat beter weer word dan zal ik wat meer de fiets pakken of skatenend.
(kan niet wachtend op het mooie lente weer)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 11:14

Citaat:

Ook kan ik het zwemmen niet meer echt oppakken omdat ik met de borstcrawl heel lang met een blessure aan beide schouders rondgelopen heb, en ik kon pas fatsoenlijk en pijnvrij zwemmen als ik op een bepaald conditie en kracht niveau zat waardoor ik een andere techniek kan gebruiken om pijnvrij te zwemmen.

Ik zwom destijds een km of 10 per week. Had gelukkig nooit last van droge huid of haren.

Zelfs wanneer ik in centerparcs ben kan ik niet rustig aan doen en vlieg ik overal door het water en de wildwater glijbaan, dagje thermaalbad is ook niets voor mij omdat me dat te langzaam gaat. sja..

12 jaar is lang zeg!!!
Kreeg je ook les in hoe je moest zwemmen? Want ik hoor toch wel veel over zwemblessures zoals een zwemmersschouder bij borstcrawl en zwemmersknie bij gewoon zwemmen.
Ik wil een goede borstcrawl nog steeds leren, lijkt me heerlijik om zo snel te gaan.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:18

annebe schreef:
Citaat:

12 jaar is lang zeg!!!
Kreeg je ook les in hoe je moest zwemmen? Want ik hoor toch wel veel over zwemblessures zoals een zwemmersschouder bij borstcrawl en zwemmersknie bij gewoon zwemmen.
Ik wil een goede borstcrawl nog steeds leren, lijkt me heerlijik om zo snel te gaan.

Ik heb 9 jaar bij een zwemclub gezwommen waar ik dus de training volgde, helaas bleef mijn trainster erbij dat mijn schouders verzuurden en dat het geen blessure was.
het werd steeds erger en voelde niet goed dus ben ik naar een andere club gegaan, hier hebben ze me direct uit het water gehaald en me een andere techniek aangeleerd, anders zou ik mijn schouders kapot zwemmen. Ook moest ik thuis oefeningen doen met gewichten om mijn schouders sterker te krijgen zodat ik de techniek beter toe kon passen. het heeft wel een maand of 3 geduurd voor ik vrijwel pijnloos kon zwemmen. Ik deed ook al 6x in de week paardrijden en ik moest op stage gaan en toen ben ik gestopt, nadat ik mijn doel bereikt had 1e van limburg worden bij de dames.

Nog 2x geprobeerd om weer te gaan zwemmen maar dan spelen mijn schouders weer op en dan gaat me de zin weer over, ben nu heel gelukkig met lekker paardrijden.

Als je in de buurt woont wil ik je wel 'zwem'les geven haha

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:26

Hier nog een :D
Ik doe 2x per week finessen (en zumba :P ) en 2x per week zwemmen. Zwemmen is voor mij erg prettig gezien ik een schouder- en knieblessure heb gehad en dit altijd zwakke punten zullen blijven :)
Ik ga ook vaak om 7.00 uur en als ik dat niet redt (ivm werk, ik werk onregelmatig) dan ga ik tussen de middag. 's avonds heb ik 1x gedaan, maar dát was een ramp := dan zwem je echt kop aan kont :=

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:28

Het is ook niet mijn favoriete moment om te zwemmen, 's avonds, maar kan niet anders. Duik wel weer zodra het weer het toe laat de zee in, in plaats van het zwembad. Toch een stuk leuker en intensiever. Bodyboard mee, en ik ben blij :)

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:40

Sodeletuut schreef:
Jolienn schreef:

Je kan samen met een vriend/vriendin gaan, doe ik ook, en tot nu toe verveelt het mij nog niet. :)

Iemand hier die in Leeuwarden woont toevallig? :)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:53

ik ga ook samen met een vriendin al kletsend zwemmen zo wat baantjes weg
s'avonds is ook altijd druk maar ook ik kan niet anders aangezien ik overdag voor de kids zorg en de tijden van het zwembad niet aansluiten
als mijn zoontje op de speelzaal zit op de maandag op donderdag zou het wel kunnen maar ik ben dan te druk met huishouden/boodschappen etc
dus zwemmen doe ik in de avond slaap ik lekker van

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 11:58

Bedankt voor je aanbod! Ben bang dat wij erg ver van elkaar af wonen.
Maar een keer een proffesionele zwemles zou wel goed zijn om geen verkeerde techniek aan te leren.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:37

Snel zwemmen heeft naast de juiste techniek nog het meeste te maken met ademhalen. Je gaat namelijk het hardst als je zo min mogelijk adem haalt. Kijk maar eens naar een zwemwedstrijd op TV. Dit omdat je dan het vlakst in het water ligt.

Om zo min mogelijk adem te halen moet je je longvolume vergroten. Dit kun je trainen door steeds langer onder water proberen te blijven. Natuurlijk wel op tijd boven komen , het is niet de bedoeling dat je verdrinkt. Dit dien je wel te onderhouden.
Daarom dat ikzelf nu geen 1,5 baan in een 25 meterbad meer haal. :o

En dan over de borstcrawl.Het is de bedoeling dat je met je armen het water pakt en er niet erop slaat zoals de meesten doen.

Heb zelf 4 jaar aan wedstrijdzwemmen gedaan. Neurochirurg adviseerde te gaan zwemmen na mijn herniaoperatie. Ben op mijn 12-de begonnen. Buren zaten in het wedstrijdzwemmen en vroegen een keer mee te gaan om te kijken of het iets voor mij was. Ben uiteindelijk 4 jaar gebleven. Maar ja op een gegeven moment komt er werk, uitgaan, school en vriendjes om de hoek kijken. En zie dan nog maar eens de discipline op te brengen om 4 keer in de week te trainen en in het weekend wedstrijden te zwemmen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 09:17

Vanmorgen zag ik weer 2 dames en hun papa die duidelijk wisten wat ze aan het trainen waar en zijn gleden zo perfect door het water heen tijden de borstcrawl. Erg mooi om te zien. Ze sneden als het ware door het water heen, vrijwel geen spatje water kwam omhoog.

Dat longvolume ken ik, vroeger kon ik ook veel langer onder water blijven, tegenwoordig voel ik me meer een vette walvis die gelijk weer boven komt drijven en dan nog niet een te spreken over de druk op mijn oren als ik richting bodem ga.
Oefenen, oefenen en nog een oefenen... en een goede duikbril kopen, ben elke keer bang dat ik mijn lenzen kwijt raak.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:21

Ik zem ook :)
Met een zomerstop altijd van 6 weken :o

ik train op dinsdagavond met de wedstrijdzwemmers mee, en dan zaterdag en zondag voor of na mijn werk zwem ik nog even fanatiek :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 09:37

Een vraag tussendoor.. Zwemmen jullie voor je conditie, spieropbouw of om af te vallen?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:43

Conditie en om alles strak te houden. Bovendien maakt het mijn hoofd leeg na een werkdag.