Hallux Valgus, wie ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuSem

Re: Hallux Valgus, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:12

ik ook wel, maar zou het na een operatie ook nog kunnen?

annemieke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:14

Hakken zou wel weer kunnen maar echt hoge hakken heb ik niet geprobeerd, daar loop ik zowiezo niet op, Maar teenslippers gaat wel. en ben al heel blij dat ik geen pijn meer heb! :)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:14

Bij mijn moeder werd er voor de operatie gevraagd of ze nog hakken wilde dragen. In dat geval hadden ze haar teen in een andere stand teruggezet zodat ze er minder last van zou hebben als de hakken zou gaan dragen.

Zij heeft ervoor gekozen om geen hakken te dragen, achteraf maar goed, anders was het nog erger geweest waarschijnlijk.
Ze moet voor haar linkervoet eigenlijk ook terug maar na deze negatieve ervaring durft ze dat niet aan totdat ze natuurlijk helemaal niet meer vooruit kan ;-)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:27

Ik heb de reacties niet doorgenomen, maar wou toch snel reageren voor mensen overhaaste beslissingen ivm operatie gaan nemen. Ik heb immers zelf aan beide voeten halux valgus, al zo lang als ik me kan herinneren en kreeg er steeds meer last van. Via via ben ik in contact gekomen met een podotherapeut waar andere mensen veel baat bij hebben. Ik ben zelf vorig jaar in december begonnen met de therapie, waarbij ik 's nachts een soort silicone beugel over mijn voeten heen draag. Om de 6 weken moet ik terug om de beugel te laten aanpassen (een beetje zoals een beugel bij de tandarts) dus. Vrij snel na de start van de behandeling voelde ik al beterschap, en tot nog toe ben ik uitermate tevreden. Ik zou het iedereen aanraden, in ieder geval is het de poging waard voor je overgaat tot chirurgie (wat toch onomkeerbaar is).

Wil je meer informatie, dan kan je terecht op deze site : http://www.voet-en-houdingcorrectie.be/ . Wat mij betreft een absolute (en minimaal invasieve) aanrader met snel resultaat !!!!

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:09

Ik heb het ook, komt veel voor bij mn moeders familie.

Mijn moeder is eraan geopereerd, 6 weken in gips gezeten. Tis geen prettige operatie als ik het zo hoor, en ze heeft maar 1 kant tegelijk gedaan, dus eigenlijk ben je 12 weken uit de running. Ze loopt wel af en toe op lage hakken, maar nooit te lang. Ze heeft door de operatie ook een voetmaat groter gekregen (van 43/44 naar 45 dus das geen pretje).

Eigenlijk moet ik ook, maar zolang de pijn niet erg word, doe ik het niet! Enige waar ik veel last van heb zijn bij mijn rechtervoet de 2 kleine tenen, heb er af en toe uit het niets een ontzettende soort kramp in, die doorloopt in mijn onder/boven achterbeen, alsof je continue stroomschrokken krijgt. Maar weet niet of dit erbij hoort of ergens anders mee te maken heeft.

Mocht je speciale vragen hebben, stuur me maar een pb-tje, dan zal ik mijn moeder eens uithoren ;)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:17

Ik heb er vroeger voor bij de podotherapeut gelopen. Heb platvoeten en als ik netter op de buitenkant van mijn voet loop is de knobbel ook minder groot. Vooral rechts is het erg bij mij :j

herken ook de crime die schaatsen en skischoenen zijn pfff pijnlijk!!

Ik heb zelf juist het idee dat op hakken het minder erg is, dan ga ik automatisch netter op de buitenkant van mijn voet lopen en draait mijn 'duimteen' naar binnen. Juist op platte schoenen, vooral degenen zonder steun zoals de schoenen die het lekkerste lopen ;) krijg ik last van mijn knieen en kuiten.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:18

ik loop juist al op de buitenkant van mijn voet..

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:18

@joann de podotherapeut kan inderdaad heel veel goeds doen, een operatie is mij daardoor bespaart gebleven inderdaad!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 12:19

Ik ook :j
Ik moet volgens mij meer op de binnenkant gaan lopen..

Mijn podo heeft niks gedaan, nou ja, zooltjes die niet hielpen :=

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:10

Mijn moeder heeft het ook aan beide voeten gehad. Zij heeft zich in 1988 laten opereren, al een tijd geleden dus. Destijds in het VU ziekenhuis gedaan bij dr. Koekenbier en dr. Marti. Ze heeft beide voeten tegelijk laten doen om er in 1x af te zijn. Je moet rekenen op 6 weken (van opname tot weer normaal lopen). De eerste 2 dagen na de operatie zijn pijnlijk, daarna valt het mee. Zij heeft 6 weken in het gips gezeten, tegenwoordig is het 4-6 weken. Nu helemaal geen last meer en de tenen blijven recht. Heel soms nog een stekend gevoel bij wisseling van weer, maar dat is zeker niet te vergelijken met de pijn die daarvoor was.

Bij de operatie hebben ze een wigje uit de teen gehaald en daar een pennetje ingezet. Dat pennetje stak eruit en dat hebben ze er na een week of 4 uitgehaald. Nu is de teen dus niet meer stijf.

Zij is heel blij dat ze het gedaan heeft. Want ze is nu 99,9% pijnvrij. Zij zegt: zeker doen! Maar ga niet naar het eerste het beste ziekenhuis maar laat je goed adviseren.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:47

Ik heb het ook aan mijn rechtervoet. Aan mn linker ook een klein beetje, maar daar heb ik geen last van.
Bij mn rechter heb ik er wel veel last van. Soms gaat het een paar dagen goed, dan weer een tijd veel erger enz...
Uiterlijk valt het mee, maar de dokter in de kliniek zei dat er ws ook iets met de muniscus was (in dikke teen), die de pijn veroorzaakt. Ze hebben mij op de wachtlijst gezet, normaal zou ik deze zomer ergens geopereerd kunnen worden, maar ik twijfel nog heel erg...
De pijn is niet constant, maar met hoogtes en laagtes, ik heb steunzolen (die wel al iets helpen), maar ik ben ook nog maar 20... En mn moeder vindt dat het nog veel te vroeg is voor een operatie...
Dus ik ben er nog niet uit..

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:04

Nou, ik ben zojuist bij de huisarts geweest en moet toch aan beide voeten geopereerd worden, 31 maart naar de othopeed voor nieuwe foto's en intake ;(

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 12:20

Aan allebei tegelijk? :wow:
Mijn rechtervoet word alleen maar erger..

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:45

Nee, dat wss. niet, omstebeurt...

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:06

Dit topic ligt al een tijdje stil, maar ik heb afgelopen dinsdag mijn rechterteen laten opereren. Ik had er ontzettend veel last van en kon gewoon niet meer dan een half uurtje lopen of staan. Rechts is ook niet helemaal zoals het hoort maar dit was nog niet erg genoeg.

Bij mijn linkervoet hebben ze nu de teen rechtgezet en er zitten schroefjes in, precieze afwijking weet ik niet meer, ook heeft de dokter mijn middenvoetsbeentje verlengd omdat deze eigenlijk te kort was voor een goede voetstand. Ik zit nu dus in het gips, en heb nu al bijna geen echte pijn meer. Ik moest eigenlijk een week rust houden, maar mijn moeder ligt nu op bed met een longonsteking dus ik ben langzaamaan maar vast aan het strompelen gegaan. Ik heb er zo'n schoen onder en i.c.m. met krukken kan ik toch al aardig vooruit komen. Een nadeel vind ik wel dat die schoen zo zwaar is!!

Over 6 weken nu dus 5,5 weken mag het gips eraf en ga ik opnieuw op de foto, ik ben heel benieuwd. De hechtingen zijn oplosbaar dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.
Tegen de tijd dat ik uit het gips ben laat ik mijn resultaat wel een keertje zien!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 08:11

Ik hik ook tegen zo'n operatie aan, vooral laatste tijd.

Heb er toch wel weer meer last van gekregen :(
Maar als ik denk dat ik over paard weken weer naar school ga en moet werken om het te kunnen betalen.
Komt het mij nu helemaal niet lekker uit ;(

Heb even snel in je profiel gespiekt :o
Je bent 17 las ik, hoe doe jij dat nu? Met school en werk bedoel ik dan.

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat! :D

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:51

Ik ben met ziekteverlof van mijn werk tegen de tijd dat ik een uur met mijn voet naar beneden kan zitten ga ik weer aan het werk. Als school begint kan ik al weer aardig uit de voeten. Mijn paard stond al stil vanwege het veulen. Het punt is operaties komen nooit uit, en ze zijn bijna niet te plannen. Ik heb al hersenoperaties gehad midden in een schooljaar dusja. Laat zeggen als je iets mist van school is het echt we bij te halen en met goede hoop ben ik ook zo weer aan het werk.

Heb alleen nu te veel gedaan dus nu zit ik een beetje zielig te zijn.

Ik zal het resultaat laten zien!

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:56

Ik ben er zelf niet mee bekend, maar heb stage gelopen in het Catharina Ziekenhuis Eindhoven waar we dagelijks patienten kregen die zich hadden laten opereren aan een Hallux Valgus, het was bij ons gewoonte dat we de patienten een paar dagen later belden en allemaal zeiden ze dat het de beste keuze van hun leven was om zich te laten opereren *D
In het CZE was deze operatie ook gewoon een dagopname; 's morgens geopereerd worden en 's avonds of laat in de middag alweer naar huis!

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:14

Ik moest een nachtje blijven en de volgende dag in het gips. Maar er zijn verschillende soorten osteotomies voor halluxvalgus misschien heeft het daar mee te maken. Ik heb een hohmann osteotomie gehad.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:07

Hier begint de pijn ook weer op te treden, ik zou eigenlijk eind mei geholpen worden voor de 1ste voet, alleen toen had ik net een nieuwe baan.. nu is het even wachten op contractverlenging :+

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:15

Dat is waar Noraly, ze komen nooit uit..
Maar ik heb maar een 2 uur contract ;) Dus als ik met verlof zou gaan, krijg ik nog niks..

Osteotomie zegt mij niks :o Wat is dat?? :)

Nrkee, bij welke arts wordt dat gedaan??
SuSem, lastig hoor, met je werk!
Hoe lang nog tot je verlenging?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:16

nog niet bij gelezen maar ik ga oktober / november voor de operatie aan mijn linkervoet!!

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:17

als het goed is eind oktober. vind het lastig, ben afhankelijk van de auto, heb een (deels) buitendienstfunctie tegen die tijd en ov is geen optie..

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:29

SuSem schreef:
als het goed is eind oktober. vind het lastig, ben afhankelijk van de auto, heb een (deels) buitendienstfunctie tegen die tijd en ov is geen optie..

dat heb ik ook.
Maar heb eind van de maand nog een gesprek in het ziekenhuis wanneer ik precies weer kan lopen, autorijden etc
Zou eigenlijk in september gaan maar dan heb ik mijn proeftijd.

Ga in Ede bij dr Van Helden. Hij doet deze operatie veel en dat geeft een goed gevoel. Moet ook een nachtje blijven en daarna gipsevoetje omdat ik dan minder snel kan stoten.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:33

Ik ben wel benieuwd hoe snel je weer kan/mag autorijden inderdaad :j