Misselijk wanneer ik vroeg uit bed moet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:46

Ik volg dit even :P

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:13

Ik heb het ook. Wat bij mij het belangrijkste is, is dat ik toch iets probeer te eten en thee drink. De warmte van de thee werkt bij mij heel rustgevend. Ik ken na jarenlang maag- en darmproblemen te hebben gehad heel goed wat ik moet eten wanneer ik er last van heb. Alleen de oplossing dat ik 's ochtends niet meer misselijk wakker word weet ik niet. Acupunctuur heeft mij heel erg geholpen. Zelfs zo goed dat ik er maanden geen last van heb gehad, alleen de afgelopen 2 maanden begint het weer terug te komen die misselijkheid.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:32

Probeer hetvolgende:

Niets meer eten of drinken na 21h00. (zorgen dat je genoeg gegeten hebt zodat je ook niet hongerig naar bed gaat)
Zet je bed met het hoofdeind een stukje omhoog. (dus iets onder de poten, geen kussen bijvoorbeeld onder het matras, je moet nog steeds geheel recht liggen en niet in een kromming)
Neem een rennie voor het slapen gaan.
Wordt het erger als je ´s ochtends water drinkt als je wakker wordt?
Heb je het idee als je wat eet/drinkt voor het slapengaan en gaat liggen dat het meteen weer omhoog komt?

Helpt all bovenstaande en herken je je erin, doe dan een 24uurs maagzuurmeting.
Is niet het leukste onderzoek maar wel nuttig.

Maar hangt natuurlijk wel een beetje af hoe misselijk je bent en hoe lang het duurt voor het weer weg is.

ThinkAgain

Re: Misselijk wanneer ik vroeg uit bed moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:38

Ik heb hier ook last van, ga ook even volgen. Ik kan 's ochtends ook slecht eten, brood gaat er gewoon niet in en als ik water of melk drink ben ik de rest van de dag misselijk, dus ik eet 's ochtends altijd wat kwark, zo goed en zo kwaad als het gaat. Meestal helpt het wel, en als ik denk dat kwark er ook niet in gaat eet ik een mandarijntje. Drinken doe ik op school, want dan heb ik wel weer dorst en word ik er niet meer misselijk van

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:43

Ik had hier vanmorgen nog last van :j

Wat bij mij het beste helpt is de wekker een half uurtje eerder aan te zetten.
Langzaam wat rechterop gaan zitten in bed (tv/ nieuws/ boekje).
Dan pas opstaan.

Doe ik mijn ogen open, sta direct op en neem een glas drinken dan moet ik 9 van de 10x overgeven.
Bij mij voelt het als een soort kater en je kan dan echt niks meer...

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:46

doei schreef:
Doe ik mijn ogen open, sta direct op en neem een glas drinken dan moet ik 9 van de 10x overgeven.
Bij mij voelt het als een soort kater en je kan dan echt niks meer...

Had je water genomen?
Of een sap?
Of thee?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:47

doei schreef:
Ik had hier vanmorgen nog last van :j

Wat bij mij het beste helpt is de wekker een half uurtje eerder aan te zetten.
Langzaam wat rechterop gaan zitten in bed (tv/ nieuws/ boekje).
Dan pas opstaan.

maar als je nu misselijk bent van de vermoeidheid, is het dan niet beter op te lossen door eerder te gaan slapen dan door vroeger op te staan? Ik denk dat het in elk geval veel tijd kost om een slaapgebrek oid op te kunnen lossen, vaak word je de eerste tijd alleen maar vermoeider. Maar moet er persoonlijk niet aan denken om dan m'n wekker om 6 uur te moeten zetten ipv half 7 bijvoorbeeld, dan haal ik m'n slaap helemaal niet meer

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:48

Ik heb er ook ongeveer een half jaar last van gehad.. Kwam bij mij onbewust door de stress. In eerste instantie dacht ik stress? Ikke!? Maar uiteindelijk ben ik hier echt serieus over gaan nadenken en had ik echt té veel stress.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:57

Rivano schreef:
Had je water genomen?
Of een sap?
Of thee?

Ik neem meestal water en soms sap.
Die misselijkheid begint met krampen in mijn kaken. Kan dan helemaal niet aan thee of iets met een duidelijke geur denken...

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:10

Hier nog iemand... écht vroeg op staan is voor mij dus een nachtmerrie...
heb het nooit niet gesnapt, maar zie nu dat er wel veel mensen met hetzelfde probleem zitten...
Ik krijg als ik misselijk ben echt niets binnen, dus ik moet enkele uurtjes wachten voor het over is... :(

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:12

doei schreef:
Rivano schreef:
Had je water genomen?
Of een sap?
Of thee?

Ik neem meestal water en soms sap.
Die misselijkheid begint met krampen in mijn kaken. Kan dan helemaal niet aan thee of iets met een duidelijke geur denken...

Bij bepaalde aandoeningen (*wil niet zeggen dat iedereen die hier last van heeft een aandoening heeft*) maakt het drinken van water op de nuchtere maag het juist erger, dan komt het er gewoon weer uit. Als je problemen door maagzuur/reflux komen, dan kan dit botsen met de neutrale PH waarde van water.

Ik zou als iemand er echt veel last van heeft langs de huisarts gaan.
Sommige oorzaken van deze ochtendmisselijkheid zijn prima op te lossen en kan andere problemen voorkomen.
Ze kunnen soms ook een relatie hebben met luchtwegproblemen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:20

Rivano schreef:
Bij bepaalde aandoeningen (*wil niet zeggen dat iedereen die hier last van heeft een aandoening heeft*) maakt het drinken van water op de nuchtere maag het juist erger, dan komt het er gewoon weer uit. Als je problemen door maagzuur/reflux komen, dan kan dit botsen met de neutrale PH waarde van water.

Ik zou als iemand er echt veel last van heeft langs de huisarts gaan.
Sommige oorzaken van deze ochtendmisselijkheid zijn prima op te lossen en kan andere problemen voorkomen.
Ze kunnen soms ook een relatie hebben met luchtwegproblemen.

Ik kan 's ochtends absoluut geen water of sap drinken. Dat komt er geheid weer uit en kan ik meteen de hele dag (en meestal dagen er na) bijna niets meer binnenhouden. Dan is mijn hele maag van slag. Oorzaak volgens artsen: spastische maag en niet goed werkende maagklep.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:27

@Rivano
Ik heb astma!
Goed dat je dit opmerkt,want ik ga hier toch weer mee naar mijn huisarts.

Tjeetje er hebben dus best veel mensen last van!

Dit heb ik al gedaan om ertegen te vechten:
- Heb een tijdje slaappillen gehad die hielpen met inslapen en hielpen bij een beter ritme krijgen.
- Met of zonder slaappillen blijf ik nachtmerries krijgen (ik weet alleen niet waar ze overgaan).
- Overdags heb ik geen last van stress of erge spanning.
- Een tijdje gestopt met "de pil" om te kijken of het daar vandaan kwam.
- Over 3 weken staat er een afspraak bij de maag-lever- darm arts.

Ik ben altijd weleens een keer misselijk geweest in de ochtend.
Het laatste jaar is het eigenlijk 7 ochtenden in de week en gaat vaak gepaard met overgeven.
Wanneer ik heel langzaam rechtop ga zitten, om vervolgens te staan dan kan ik het spugen tegenhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:28

ik heb niet dat ik misselijk ben als ik vroeg op moet staan.Ik heb wel dat als ik ff iet vroeg op heb hoeven staan en het moet ineens weer, dat ik dan die nacht ervoor niet slaap, bij het idee dat ik er vroeg uit moet hihi. ben met werken enzo ook gewend pas sávonds te beginnen of eind van de middag dus stond sowieso nooit extreem vroeg op. Haha morgen om half 10 op stal zijn vanwege de paardentandarts, gaat nog moeilijk worden :P en donderdag half 9 voor de hoefsmid :P

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:37

Same here. Misschien ligt het aan je pil? Ik kreeg het zelf nl pas toen ik met de pil begon.
Zoals Zinn zegt: water drinken (doe ik altijd onder de douche) heeft bij mij een positief effect, maar het gaat niet helemaal weg.
Ik eet s' ochtends 1 cracker of met moeite 1 boterham (het smaakt me dan ook echt niet) en 2 uur later krijg ik trek en dan kan ik weer normaal eten.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:44

Ik heb het vroeger heel vaak gehad, misselijk met opstaan, maar steeds weken last en dan weer weken niet.
Als ik misselijk was kon ik ook niet eten. Ging echt kokhalsen als ik dat probeerde. Thee of water, kwam er ook weer uit.
Ik nam dan drinkontbijt en dat hield ik binnen. Want als ik niks at, dan ging ik uur later haast van mijn stokkie omdat ik niks binnen had.

Apart om te lezen dat meer mensen hier last van hebben!

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:45

scheepie schreef:
Apart om te lezen dat meer mensen hier last van hebben!

Volgens mij is het ook echt een vrouwenkwaaltje.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:49

Ik lees ook even mee. Ik heb dit ook al tijden, ik krijg het gewoon echt niet voor elkaar om te eten als ik net uit bed kom (als ik om 11 uur wakker wordt heb ik ook geen trek). Ik zorg meestal dat ik eten mee heb, zodat ik, wanneer ik op school kom kan ontbijten (als ik uit Zwolle kom is dat twee uur later) en anders ga ik na 2 uur college naar mijn kamer om wat te eten. Maar eten als ik net uit bed kom... Ik kan het gewoon niet.

Toen ik in Zwolle in de dierenkliniek werkte ('s ochtends vroeg operaties, dus dan wil je wel wat gegeten hebben) zette ik 's ochtends mijn wekker een uur te vroeg en ging ik eerst een half uurtje met de hond uit, nog wat rondhangen in de woonkamer, en daarna kreeg ik dan met veel pijn en moeite een broodje naar binnen.

Yoghurt ofzo gaat wel beter, maar dan nog steeds niet als ik net uit bed kom...

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:34

doei schreef:
@Rivano
Ik heb astma!
Goed dat je dit opmerkt,want ik ga hier toch weer mee naar mijn huisarts.

Ze kwamen achter mijn maagprobleem toen de longarts een 24 uur maagzuurmeting liet doen.
Ik zei toen "Mijn maag!?!?! Ben alleen vaak misselijk in de ochtend, maar verder "nergens" last van hoor." ;)
Uit die 24 uurs test kwam heel duidelijk het probleem naar voren, en met water drinken had ik een 'highscore'.
Toen ze me voor de maag behandelde ging het ook veel beter met mijn longen!
Als je EN problemen met maagzuur hebt, EN longproblemen dan kan dat elkaar versterken.

doei schreef:
Dit heb ik al gedaan om ertegen te vechten:
- Over 3 weken staat er een afspraak bij de maag-lever- darm arts.

Probeer als je wilt 1 keertje een ranitidine pilletje. (bij de Etos te koop zonder recept, natuurlijk wel eerst de bijsluiter lezen.)
Als je zelfs slaappillen probeert, dan lijkt me ranitidine niet zo´n wild idee. Als je dat nou 2 opeenvolgende ochtenden neemt (en daarna niet meer) dan kun je over 3 weken in ieder geval vertellen aan de arts of dat hielp of niet. Dat kan hem/haar een idee voor richting geven. (Rennie is iets heel anders dan ranitidine. Ze pakken ieder verschillende oorzaken aan. Vandaar dat some de 1 wel werkt en de andere niet, voor dezelfde klacht.)

doei schreef:
Wanneer ik heel langzaam rechtop ga zitten, om vervolgens te staan dan kan ik het spugen tegenhouden.

Dat lijkt me inderdaad een goede reden om een dokter te bezoeken.
Probeer ook eens die tips die ik gegeven heb een paar posts terug. Van dat bed en dergelijke.
Als je zoals Flosje446 een probleem met de maagklep hebt dan kan alleen van dat bed al een verschil maken. Dan loopt er namelijk geen maagsap je slokdarm in. (en niet omdat je hoofd verder dan de aardstralen afligt ofzo.. het heeft een medische achtergrond je bed zo te zetten.)

Flosje446 schreef:
Ik kan 's ochtends absoluut geen water of sap drinken. Dat komt er geheid weer uit en kan ik meteen de hele dag (en meestal dagen er na) bijna niets meer binnenhouden. Dan is mijn hele maag van slag. Oorzaak volgens artsen: spastische maag en niet goed werkende maagklep.

Water is dan net als een mentos in een 7up fles doen. ;)
"Veel water drinken is altijd goed" lees je vaak, maar ik denk wel dat je met me eens bent dat dat nògàl persoonsgebonden is.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 17:52

Afgelopen maandag moest ik weer vroeg uit bed en dit keer heb ik meteen een paar slokken water genomen en later nog een paar slokken cola. De misselijkheid bleef nu al wel langer weg, maar in de bus (remmen-gassen-remmen-gassen) kwam het alsnog naar boven.
Zijn er al meer mensen die iets geprobeerd hebben?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:56

Bij mij helpen Lu Ontbijtcrackers heel erg. Ben niet meer misselijk geweest. *klopt af*

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 18:28

Maar als ik het goed heb begrepen at jij daarvoor 's ochtends niets he? En dat is het hem juist, ik eet áltijd een boterham en dat neemt de misselijkheid niet weg.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:41

Jawel, ik at af en toe heus wel maar alleen omdat het moest. Dat hielp ook niet tegen de misselijkheid, integendeel..
Maar sinds ik die ontbijtcrackers neem, is het opgelost.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:44

Roosch schreef:
Bij mij helpen Lu Ontbijtcrackers heel erg. Ben niet meer misselijk geweest. *klopt af*

Dat had ik ook gedaan!
Hielp bij mij ook erg goed, ik sta 's ochtends om 6 uur op en was altijd ook zo misselijk en eten lukte me al helemaal niet.
Idd sinds de ontbijtcrackers ben ik er helemaal van af :)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:51

Ik heb de ontbijtcrackers nog niet geprobeerd. Ik neem nu steeds maagtabletten van de Kruidvat, die werken wel. Alleen afgelopen maandag moest ik helaas toch overgeven. :\