Ik verwaarloos mezelf.. moeilijke keuzes maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Re: Ik verwaarloos mezelf.. moeilijke keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:25

Je kunt toch gewoon veel afwisselen en af en toe een stukje vlees eten. Je hebt echt niet veel vlees nodig.
Je moet gevarieerd eten.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:28

mensen zijn omnivoren, en volgens mij is het niet onmogelijk om als vegetarier te leven (er zijn heel veel mensen die dat doen) maar dan moet je wel zorgen dat je alle voedingstoffen binnenkrijgt. Als je van thuis uit al een beetje eenzijdig eet, en je schrapt dan simpelweg het vlees zonder dat goed op te vangen kom je in de problemen.

Met zulke klachten als je nu hebt lijkt me een bezoek aan de diëtiste sowieso geen gek idee, of je nu wel of geen vlees in je dieet wilt gaan opnemen. Zo iemand kan je ook helpen hoe je een verantwoord dieet samenstelt waar alle voedingsstoffen in voor komen die je nodig hebt.

En ihkv een eerlijk antwoord vs een aardig antwoord: biologische teelt zegt NIETS over dierenwelzijn! Het geeft alleen garantie voor de herkomst van het voer e.d. Wil je scharrelvlees, dan moet je naar de scharrelslager. De Groene Weg slager let op beide zaken. En eet anders een stukje wild, dat heeft een prachtig leven gehad en heeft nooit medicatie gezien. (moet je wel een echte wilde eend halen en geen gekweekte bij de AH)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 09:30

Tantjeuh;
Ochtend; Niks (Ik ontbijt niet)
Tussendoor; Niks
Middag; 1 Broodje
Tussendoor; Niks
Avond; 1 eetlepel groente en 1 aardappel

Niet zo goed dus... :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:37

Meid, pas hier echt mee op, je eet inderdaad echt veel te weinig... Ik heb eventjes gegoogled op vitamineB12-tekort, en er wordt inderdaad ook bij vermeld dat zenuwpijnen (door beschadigde gevoelszenuwen) hier één van de symptomen bij is (het wordt omschreven zoals jij het ook omschrijft, als bv een pijnscheut bij een simpele aanraking).

Ik denk niet dat je per sé terug vlees moet eten om dit probleem op te lossen, maar wel dat je echt je eetpatroon moet gaan veranderen als je van je gezondheidsklachten af wil. Je lichaam heeft voedsel nodig om te kunnen functioneren, als het tekorten krijgt dan toont je lichaam dat, op de manier waarop het dat nu doet... Eet je zo weinig omdat je wil afvallen?

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:52

Daphne__ schreef:
Tantjeuh;
Tussendoor; Niks
Middag; 1 Broodje
Tussendoor; Niks

Nou, als dit je dieet is, zal het iedereen wel duidelijk zijn dat het niets te maken heeft met al of niet vlees/vis eten.

Natuurlijk ben ik geen levend bewijs (of eigenlijk letterlijk gezien natuurlijk wel :+ ), maar ik eet al ruim 20 jaar geen vlees en vis, en functioneer prima...
Zoals meerdere posts hiervoor al aangegeven hebben, een mens heeft echt niet de hoeveelheden vlees nodig die tegenwoordig gegeten wordt. Een mens is een omnivoor, als het een kachel was 'een allesbrander', maar persoonlijk denk ik dat we weinig tot geen vlees nodig hebben om gezond oud te kunnen worden. En dat het een groter risico is om teveel vlees te eten dan te weinig...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:25

Het zit gewoon tussen je oren, je eet niet iets wat aan een bot zit het heeft uiteindelijk aan een beest gezeten met botten... Pfff... zeur niet zo en eet, je hebt het nodig en dat jij je ziek zwak en misselijk komt niet door een fysieke toestand, het vlees was niet bedorven, extreem vet of zout. Dus dan zou je er geen last van moeten krijgen. Negeer dat gevoel en ga lekker verder met leven. Zul je zien ben je zo van dat gevoel af.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:29

Daphne__ schreef:
Tantjeuh;
Ochtend; Niks (Ik ontbijt niet) => probeer brinta
Tussendoor; Niks => sinasappel
Middag; 1 Broodje =>probeer eens een danootje erbij te eten.
Tussendoor; Niks=> kop thee met en koekje

ik zou zeggen dat je een eetstoornis hebt, is dit echt alles?
geen geheim appeltje of snoepje wat je vergeten bent?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:30

Fred_Kroket schreef:
Het zit gewoon tussen je oren, je eet niet iets wat aan een bot zit het heeft uiteindelijk aan een beest gezeten met botten... Pfff... zeur niet zo en eet, je hebt het nodig en dat jij je ziek zwak en misselijk komt niet door een fysieke toestand, het vlees was niet bedorven, extreem vet of zout. Dus dan zou je er geen last van moeten krijgen. Negeer dat gevoel en ga lekker verder met leven. Zul je zien ben je zo van dat gevoel af.

Iets wat tussen je oren zit, valt jammer genoeg niet zomaar 'eventjes' makkelijk te negeren...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:37

tantjeuh schreef:
Fred_Kroket schreef:

Iets wat tussen je oren zit, valt jammer genoeg niet zomaar 'eventjes' makkelijk te negeren...

Nee maar er maar over door blijven gaan helpt ook geen zier. Ik zeg niet dat het makkelijk is maar overdrijven is ook een vak. Dus gewoon eten, wij Nederlanders gruwelen bij sommige Afrikaanse stammen die weet ik het wat voor insecten eten. En misschien vinden zij onze Hollandse garnalen te goor om naar te kijken.

Het is maar net waarmee je bent opgegroeid en wat je "normaal" vind. Als er geen fysieke reden is dan zit het tussen je oren en alleen jij kunt die gedachte wegnemen. Dus begin daar maar eens mee om jezelf niet "bang" te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:42

Je hoeft echt geen vlees te eten als je hier geen zin in hebt.
Wat je kan doen is voedingssupplementen bijnemen (B12 + levertraan), en je verder beperken tot kip, kalkoen en vis? Eet enkel vlees als je er écht zin in hebt :)

Verder is het wel belangrijk dat je overige voeding wél vol voedingswaarden zit.. anders pleeg je inderdaad roofbouw op je lichaam.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:43

Daphne__ schreef:
Tantjeuh;
Tussendoor; Niks
Middag; 1 Broodje
Tussendoor; Niks

Hoeveel weeg jij? Snoep jij niets? Wat drink je erbij?
Kan me niet voorstellen dat er geen alarmbelletjes zijn gaan rinkelen bij een huisarts.
Denk dat vegetarisch zijn niet de oorzaak is van je slap voelen, maar bij jouw dieet wel een goede bijdrage..

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:43

Als ik het zo lees heeft het bij jou niks te maken met geen vlees eten maar eet je gewoon in het algemeen erg slecht. Vlees bevat veel energie dus het zou zeker kunnen dat je meer energie hebt als je dat zou eten. Maar daar zit in jouw geval het probleem niet.
Ik ben zelf ook al ruim 10 jaar vegetarier, en heb nergens last van. Ik eet wel eieren overigens. En af en toe (1x per 2 weken) vleesvervangers.
Ga alsjeblieft gewoon eerst eens gezond en gevarieerd eten!

Karlijnxxx schreef:
Ik deel je gevoel van 'het is zielig voor de dieren' maar bedenk wel: jou leven is veel belangrijker dan die van een dier!! Dat is wat telt.

Ook al vind ik dat je voor je zelf moet kiezen als bewezen wordt dat je echt niet zonder vlees kunt, maar dit vind ik een zeer arrogante uitspraak.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:52

Karlijnxxx schreef:
Ik deel je gevoel van 'het is zielig voor de dieren' maar bedenk wel: jou leven is veel belangrijker dan die van een dier!! Dat is wat telt.

Ook al vind ik dat je voor je zelf moet kiezen als bewezen wordt dat je echt niet zonder vlees kunt, maar dit vind ik een zeer arrogante uitspraak.[/quote]

Ik vind jouw uitspraak arrogant... Ik neem aan dat als jij honger hebt je niet zegt tegen je hond/paard/kat wat voor dier dan ook.. Ach eet jij dat maar op. Als je echt honger hebt praat je echt wel anders. We leven in een enorme welvaart waarin we eten weggooien wat over is, we consumeren maar raak, we kunnen uit veel te veel kiezen en laten dus ook veel te veel staan. Als we ervoor zorgen dat we niet de spotprijs voor vlees willen betalen dan is de massaproductie opgelost en dan is dat varken niet meer zielig en willen we het dan wel weer eten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:05

Ik heb geen eetstoornis hoor :)
Weeg ook te veel (Wel door medicijnen, maargoed), en meer dan wat ik toenstraks typte eet ik niet echt.
Heeeeel soms wel een snoepje, maar 9 van de 10 dagen hebben we die niet eens in huis :Y)

Ik dronk er vroeger sap en wat cola bij, maar dat heb ik veranderd in thee :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:07

je kunt ook een eetstoornis hebben als je teveel weegt ;)

ik denk dat jij meer hebt aan een dieetiste dan aan je huisarts :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:12

Als je vegetarisch gaat eten, moet je echt zorgvuldig kijken naar je menu. Alleen maar stoppen met vlees eten kan inderdaad schadelijk zijn.
Zelf ben ik 12 jaar 'vleesloos' geweest, maar ben wel zo nu en dan vis blijven eten omdat ik niet zo heel graag noten etc. eet (allergie).
Toch merkte ik soms dat mijn weerstand na al die jaren wel teruggelopen was. Na een fikse virusinfectie, ben ik weer biologisch vlees gaan eten (2x per week). Ik merk dat dit mij goed doet.

TS. Het lijkt me verstandig als je het niet lukt om te gaan overleggen met je huisarts. Misschien kan een dietiste of therapeut jou helpen om beter voor jezelf te gaan zorgen. Heb je goede steun van je ouders?
Veel sterkte. Dit is alvast een goed begin.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:18

Maar heb je ook tegen je kinderarts gezegd dat je dit eet op een dag? Als dat zo is, snap ik echt niet waarom hij/zij jou met alleen 'je moet weer vlees eten' naar huis heeft kunnen sturen. Al zou je 's avonds wel een stukje vlees bij je aardappelen/groente nemen, dan is het nog steeds niet voldoende om alles genoeg binnen te krijgen. :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:19

Ik ga mee met minikatje.
Met zo'n crash dieet helpt vlees eten ook niet. Dan kun je onderhand een hele koe opeten om het een beetje aan te laten zetten.
Een diëtist kan je helpen een verantwoord dieet samen te stellen, moet ook lukken zonder vlees. Maar misschien heb je wel meer hulp nodig dan alleen een diëtist.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:20

Je eet echt véééél te weinig. Als ik zo weinig eet ga ik me ook heel snel beroerd voelen hoor..en ik denk dat het niet beter gaat worden van een stukje vlees erbij. Wil je je beter gaan voelen zul je waarschijnlijk je eetpatroon drastisch moeten verbeteren..

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:21

Daphne__ schreef:
Tantjeuh;
Tussendoor; Niks
Middag; 1 Broodje
Tussendoor; Niks

Nou meid, dan komt het niet omdat je geen vlees eet dat je je zo voelt hoor. Mijn zoontje van 2 eet nog meer. Je weet zelf ook wel dat dat niet gezond is.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:26

Nou ik snap met zulke eetgewoonten wel dat je van alles tekort komt zeg, en dat heeft niets te maken met vegetarisch zijn of niet. Dat je niet al veel eerder van je graadje bent gegaan...
En idd erg slecht van die arts om iemand die zoveel last heeft met eten (sorry ik vind dit heel erg klinken als een flinke eetstoornis) naar huis te sturen met het advies eet maar een stukje vlees. Ik zou echt aandringen op een doorverwijzing naar een diëtist als ik jou was, want met wat jij eet kan dat nooit goed gaan, of je er nou vlees bij eet of niet.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:27

Fred_Kroket schreef:
Nee maar er maar over door blijven gaan helpt ook geen zier. Ik zeg niet dat het makkelijk is maar overdrijven is ook een vak. Dus gewoon eten, wij Nederlanders gruwelen bij sommige Afrikaanse stammen die weet ik het wat voor insecten eten. En misschien vinden zij onze Hollandse garnalen te goor om naar te kijken.

Het is maar net waarmee je bent opgegroeid en wat je "normaal" vind. Als er geen fysieke reden is dan zit het tussen je oren en alleen jij kunt die gedachte wegnemen. Dus begin daar maar eens mee om jezelf niet "bang" te denken.

Het zou mooi zijn als het leven zo rechttoe rechtaan zou kunnen werken, maar zo zit het niet in elkaar.

TS: ik denk dat het inderdaad wel een goed idee is om eens met een dieëtiste te gaan praten. Het kan zeker zijn dat je overgewicht hebt, en dat is natuurlijk ook niet gezond, maar een crashdieet maakt je lichaam kapot. Zeker op jou leeftijd, als je nog volop in de groei bent, moet je je lichaam voldoende voedingsstoffen geven om te ontwikkelen. Met een goed dieët met voldoende fruit, groenten, bruin brood, noten,... zal je zeker en vast ook kunnen afvallen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:33

Ik heb me nooit verdiept in vegetarisch en wat je moet doen om sommige dingen op te vangen (kan mijn stukje vlees niet missen).

Wat ik wel heb kwa ervaring is van de broer van mijn vriend. Vegetarisch, lette goed op de nodige vitamine en at goed gevarieerd. Ging prima, tot hij in Rusland ging werken. Daar overwinteren trok zijn lichaam echt niet ondanks goede zorg. Met beperkt toch weer wat vlees eten was hij snel een ander mens. Betekend niet iedere dag dikke biefstukken enz. Maar gewoon af en toe iets om toch net wat andere voedingsstoffen binnen te krijgen.

Wat jij eet (met of zonder vlees) is gewoon erg weinig. Zelfs voor mij (die ook niet veel eet ;) ).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:37

in noten zitten vaak ook bepaalde stoffen die je normaal uit vlees haalt, sowieso heb je ook t nepvlees om t zo te noemen :P hier zitten vaak ook voedingsstoffen in.
wat veel mensen niet begrijpen die stoppen met vlees eten, is dat alleen stoppen dat op je bord te leggen niet genoeg is. je moet een vleesvervanger zoeken zodat je alle stoffen die je nodig hebt gewoon binnen krijgt.

ik eet niet elke dag vlees, hoeft voor mij ook totaal niet. maar echt stoppen kan ik niet, vind gewoon te lekker.
Wel eet ik geen paardenvlees, kopen scharreleieren enz...mn vriendin is het wel, maar was ook makkelijk
thuis moest ze eten wat de pot schaft (dus ook vlees) en ze luste alleen frikandelle en kip... dus door met die 2 dingen te stoppen die ze ook niet vaak kreeg, hoefde ze gelijk niet de rest ook nog te eten en werd geaccepteerd dat ze geen vlees at. de moeder ging wel opzoek naar vervangende dingen. Ze is nu uhm denken hoor 13 jaar ofzo (miss 12)gestopt met vlees en nog gezond

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:46

Daphne__ schreef:
Tussendoor; Niks
Middag; 1 Broodje
Tussendoor; Niks

Nou sorry, maar dit is echt niet gezond meer en heeft denk ik ook weinig te maken met het geen vlees eten. nou ja, het zal wel het extra zetje gegeven hebben. door zo weinig te eten, gaan je darmen ook minder werken en halen hierdoor de voedingsstoffen er niet of nauwelijks uit. ontbijt zorgt er juist voor dat je de boel op gang brengt/houdt en dat je darmen goed hun werking kunnen doen.
je zegt dat je te dik bent (door medicijnen). je moet niet gaan denken dat weinig eten/ontbijt overslaan ervoor zal zorgen dat je minder gaat wegen. het kan ook averechts werken. ik ga er maar even vanuit dat je dit voedingspratroon niet aan je huisarts/kinderarts verteld hebt want anders had die echt wel andere maatregelen genomen.

ik zou dus je voedingspatroon drastisch veranderen.
een beetje zoals dit:
- Ochtend: 2 bruine boterhammen met boter en beleg, beker drinken en evt. bakje yogurt of een stuk fruit.
- tussendoor: boterham of een stuk fruit, 2 plakken ontbijtkoek of wat dan ook
- lunch: 2 boterhammen met beleg en beker melk/drinken
- tussendoor: fruit, cracker, kwark
- avond: 2 lepels groente(200 gr) en meer aardappelen met jus en vlees. evt. af en toe een klein stukje als je persee minder vlees wilt.
- later in de avond: bakje vla, yogurt of kwark.