Beelddenkers.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Re: Beelddenkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:58

Even kijken waar ik me allemaal in herken. 'rare zinsopbouw' als ik praat. Ik zet heel veel woorden door elkaar. Dit gebeurt meestal, omdat ik terwijl ik praat alweer in mijn hoofd ben 'verdergedwaalt'.

Ik kon pas heel laat klokkijken. Ik snapte het gewoon niet. Inmiddels kan ik het prima, alleen iemand de tijd vertellen gaat soms nogal verkeerd ook al weet ik dondersgoed hoe laat het is. Vroeg heb ik ook vaak een uur eerder op het station gestaan dan de bedoeling was.

Straatnamen? Moet je me echt niet vragen. Ik woon al 21 jaar in IJsselstein en ken bijna geen straten. Weet niet eens de straatnaam van mijn werk, of de winkelstraat hier. Ik weet net de straten naast mijn straat. De weg vinden kan ik overal prima. Geef me een kaart en ik vind alles, geef me een handgeschreven routebeschrijving... dan gaat het al snel mis.

Zoals veel al zeggen, met breuken ging het ook niet van een leien dakje. Heb sowieso erg veel moeite gehad met het leren van rekenen e.d. Ook met schrijven heb ik erg veel moeite gehad met bepaalde woorden. Beetje werd bij mij altijd beedje bijvoorbeeld.

Zo zijn er wel meer dingen waar ik me in herken.

Ik wil er graag meer over weten. Ik hoor hier mensen die er mee om hebben leren gaan, dankzij bepaalde leermethodes. Dit is de eerste keer dat ik er in mijn leven van gehoord heb. Niemand heeft mij ooit een andere leermethode aangereikt of het begrepen. Heeft iemand hier nog extra informatie over, goed informatieve sites, boeken, folders o.i.d.?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:22

Even volgen, er komt mij veel te veel bekend voor :o

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:22

Nee...ik heb geen voorbeelden van sites of zo.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk nauwelijks mee bezig ben dat ik een beelddenker ben.

Pas nu ik weer een deeltijdstudie (psychologie) heb opgepakt is het eigenlijk helder geworden bij mij: oh....is het dat!
En ook door de processen in de groepjes met medestudenten die mij niet kunnen volgen...
De mensen in mijn omgeving zijn al zo gewend aan mijn snelle denken.
Bijv. doordat ik veranderde van werkplek kon ik mijn honden niet meer meenemen naar het werk. Ik wilde daarom een mooie grote kennel bouwen waar ze dan lekker in konden zijn als ik weg was en waar de uitlaatservice ze gemakkelijk uit kon halen en ook lekker vies en smerig na de wandeling weer in kon doen. Ik op internet kijken naar bouwpakketten van kennels. Kijken wat de afmeting waren. Een goede plek op het erf opgezocht (maar daar stonden nog struiken en lag nog wat laatste restanten stenen van de verbouwing). Ik zie die kennel daar dan al staan. Dus ik tegen mijn man: Kijk....dan de kennel hier zo....en daar het dichte gedeelte en daar het open gedeelte, moeten we wel even kijken hoe die dakplaten uitkomen tegen het dak van de schuur en daar dan een deurtje en hier... en dat past precies!
Mijn man: Uhm....dat weet ik niet hoor. Heb je het al gemeten?
Ik: Nee!
Hij: Hoe weet je dan dat het past?
Ik: Nou, de schuur is zo lang, dat weten we, dit stuk er achter is zo lang en dit is zo breed, dus dat past precies.
Hij: Ik wil dat toch meten en dat gaat niet zo lang die troep hier staat en die struiken. En geef mij even de tijd om ook te bedenken hoe ik het me moet voorstellen als hier een kennel staat. Ik kan dat niet zoals jou zo voor me zien (hij weet dat ik dat wel zie).
Dus wat ik dan doe is: struiken rooien, stenen opruimen en het dus bouwrijp maken.
Mijn man met zijn meetlintje: Goh...je hebt gelijk....het zal precies gaan passen. Jij hebt ook altijd geluk hè...

Of het volgende: toen we hier net woonden ging mijn man naar het buitenland. Een vriendin van me kwam aan met een krat kippen, omdat ze dacht dat het kippenhok dat we wilden bouwen al klaar was. Maar daar waren we nog niet aan toe gekomen. De kippen konden even tijdelijk in een afgezet stukje in het voerhok van de stal, maar het was eigenlijk te klein en direct los laten lopen gaat natuurlijk ook niet.
Dus er moest een kippenhok komen. Ik had mijn man aan de telefoon en die zei: als ik volgende week terug kom, maken we wel even een bouwtekeningetje. Dan moet je maar zeggen hoe je het kippenhok wilt hebben en dan bereken ik hoeveel hout we nodig hebben en dan bouw ik het wel. Maar ik had die bouwtekening al lang in mijn hoofd. Dus ik in de auto, hout gehaald. Zaag er bij, schroeftol...en aan de slag.
Komt de buurman kijken. Vraagt hoe het gaat worden. Dus ik: nou, zo daar de uitloop, daar het nachthok, dan zo de legnesten en de stok... Zegt de buurman verwonderd: bouw je dat dan zo uit je hoofd????
Uhm ja...idd....is dat zo gek? Dat vond de buurman heel gek.
Toen mijn man de volgende week thuis kwam, zaten de kippen al in hun nieuwe hok. Gelukkig vond mijn man het hok ook mooi en degelijk gebouwd, maar die moet dan wel vreselijk lachen om de manier waarop dat weer gegaan is.

Wat iemand zei over namen trouwens....ik had mijn man de eerste keer ontmoet en was behoorlijk onder de indruk...zeg eigenlijk maar...al behoorlijk verliefd.... Na drie weken kwam ik hem weer tegen op een feest. Hij kwam gelijk op me af en begon tegen me te praten. Ik wist alles nog van onze vorige gesprekken, ik kon uittekenen hoe hij er toen uitzag en was ook onder de indruk hoe er er nu uitzag. En toen stelde ik hem de vraag: Zeg...sorry...misschien heel stom, maar hoe heet je ook al weer????
Waarop hij dacht dat ik hem dus niet zo leuk vond, want dan had ik dat toch wel onthouden... Gelukkig is het die avond ondanks dit toch wat geworden en zijn we al weer jáááááren samen. Maar ik moet dat nog wel vaak horen hoor..... Je wist niet eens mijn naam meer!!!!!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 12:32

Wauw, wat doen jullie verhalen mij goed! Klokkijken heeft ook lang geduurd bij hem. Hij kan ook veel praten, maar weinig zeggen, want het gaat eigenlijk van de hak op de tak.
Wizewo, het op tijd weggaan naar huis heb ik ook zo met hem gedaan, waar ben je, hoe ver zou dat zijn, dan moet je dus zo laat weg. Maar plannen bij kinderen worden vaak net zo makkelijk gewijzigd en dan gaan zij basketballen op het veldje en ja, hoe laat moet je dan weg, want dat hadden wij niet besproken! Vandaar dat wij toen zoiets hadden van: Waar je ook bent zo laat ga je naar huis.

Creatief is ook wat hij is en wat past bij een Beelddenker. Hij kan uren bezig zijn met het ontwerpen van basketbalschoenen. Hij ziet dat in zijn hoofd en tekent het feilloos neer. Geschiedenis gaat hem ook gaat af, want dat boek staat vol plaatjes en foto's. Er wordt mij nu al zoveel duidelijk, ben hier toch wel blij mee.

Volgende week woensdag wordt hij getest met een simpel testje met blokken, twee weken later nog een keer en daaruit kan deze mevrouw heel veel halen. Komt Beelddenken er echt uit dan krijgt hij een uitgebreidde test en aan de hand daarvan trainingen hoe hij hier mee om moet gaan. Ook krijgen wij begeleiding om hem te helpen met studeren.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:06

Vraag dan ook gelijk even of hij getest kan worden op dyslexie.... al is het alleen maar om wat dingen uit te sluiten!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 13:48

Komt ook aan de orde en ook faalangst komt naar boven bij deze test. Want hij is ook bang om fouten te maken en wordt daar natuurlijk onzeker van.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:56

Okay...fijn... Goed dat alles even bekeken wordt!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 14:01

Er zijn nl. meer bureau's waar deze testen gedaan worden en alleen bij deze kwam faalangst en dyslexie voor bij de uitleg op hun site en daarom heb ik voor dit bureau gekozen.
Ik moet wel uitkijken dat ik mij niet teveel vastpin op het beelddenken en straks toch verder moet, maar goed er zijn veel overeenkomsten dat het mij niet zou verbazen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:07

Ik ben zelf ook een beelddenker, daarnaast ben ik dyslectisch en heb ik een dijk aan faalangst.
Dit kan sommige dingen (met name op school) heel erg lastig maken. Begrijpend lezen kan ik bijvoorbeeld alleen als het boek/verhaal me heel erg interesseerd, anders kan ik het simpel weg vergeten. Voorlezen kan ik niet (faalangst).
Het enige wat mij heel erg heeft geholpen met leren (van alle vakken) is hetgene wat je leest ook horen. Op deze manier kon ik het me altijd inbeelden, er in mijn hoofd mee spelen en dan bleef het hangen. Alleen lezen had bij mij geen zin en pas bij de derde middelbare school wouden ze me daarmee helpen. Toen is het dus ook goed gegaan.

Klokkijken kan ik nog steeds niet goed op een analoge klok, digitaal wil wel.

Ik ben hiervoor bij een vrouw geweest die mij heeft leren omgaan met beelddenken. Bijvoorbeeld: knip letter van het alfabet uit (allemaal), hussel ze door elkaar en laat je zoon ze oplossen.
Dit doet hij dan waarschijnlijk niet door eerst de A, dan de B en dan de C op te zoeken, maar doordat hij bepaalde patronen herkent en weet waar die ongeveer moeten komen. Bijvoorbeeld KLM en XYZ. Zoeken naar de letters heeft in zijn geval waarschijnlijk dan ook geen zin, maar gewoon "scannen" en er zo nu en dan een uitpikken.

Het is maar een voorbeeld, maar dat soort dingen hebben mij goed geholpen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:11

astridelise schreef:
Er zijn nl. meer bureau's waar deze testen gedaan worden en alleen bij deze kwam faalangst en dyslexie voor bij de uitleg op hun site en daarom heb ik voor dit bureau gekozen.
Ik moet wel uitkijken dat ik mij niet teveel vastpin op het beelddenken en straks toch verder moet, maar goed er zijn veel overeenkomsten dat het mij niet zou verbazen.

Heel goed wat je zegt over dat vastpinnen. Het is goed dat er tegenwoordig allerlei testen zijn om dingen vast te stellen. Maar het verlamt ook wel eens, zie ik in de praktijk. Zo in de zin van: mijn kind heeft..... dus..... en is het niet anders...
Daarnaast is ieder kind ook weer anders. Stel je hebt een introvert kind. Dat wil niet zeggen dat dan alles wat over introvert zijn geschreven is, ook van toepassing is op jouw kind. Wat voor de ene wel werkt, hoeft voor de andere niet te werken.
Altijd naar het individu blijven kijken vind ik.
En vooral oppassen dat het "labeltje" dat het kind gekregen heeft, geen excuus gaat worden. Daar ontwikkelt zo'n kind zich niet verder mee namelijk. (ik wil niet zeggen dat jij dat zou doen hoor...maar ik zie het in mijn werk heel veel om mij heen dat dat wel gebeurt).

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:20

Mijn zoon heeft dyslexie en is ook een beelddenker. Hij heeft dit in combinatie van ADHD. Hij denk ook in beelden heeft av leesniveau 1 en zit in de derde klas ( gr 5) Heeft moeite met diktee schrijft het zelfs verkeerd over. Moeite met woorden en opdrachten, problemen met concentreren. Ik moet zijn leerlessen voorlezen en dan leert hij van mij. Eigenlijk alles was ik lees is van toepassing op hem. Hij is ontzettend intelligent, onthoudt alles en heeft op een paar struikelblokken na heel goede punten. Wat ik doe is alles op internet opzoeken en plaatjes laten zien. Als hij het eenmaal snapt gaat het veel beter. Hij kent nog steeds het alfabet niet of de dagen en maanden van het jaar. Ik ben bezig met hem met klei en schilderen om dat te leren. Verder lezen we samen, maar niet teveel het moet wel leuk blijven. Hij is erg creatief en sportief en maakt de leuke knutselwerkjes. Ik vind het belangrijk dat hij zich geaccepteerd voelt en weet dat hij heel slim is alleen dat schrijven wat moeilijker gaat. Mijn man is ook dislexie's en de rest van zijn broers ook dus het zit vaak in de familie. Mijn zoon staat al 4 maanden op een wachtlijst om te testen. Zijn adhd is al gediagnostiseerd en de dyslexie weet ik 100% zeker( ik werk met kinderen) en mijn man heeft precies hetzelfde.

Met lezen slaat hij woorden en letters over. Leest over leestekens en zijn stem blijft het zelfde. Dus geen vragende zinnen maken. Hij schrijft wat hij hoort. Zijn handschrift is niet te lezen en soms schijft hij zijn naam zelfs fout. Gelukkig houdt zijn juf rekening met hem bij proefwerken ontcijfert ze zijn handschrift en telt de schrijffouten niet. Hij schijft de goede antwoorden alleen een een stuk anders. Gelukkig ben ik de sint, toen ik zijn brief las moest ik bijna huilen. Alles was fout geschreven. Het kost me veel tijd, geduld en energie maar we komen er wel, met of zonder proffesionel hulp. Weet je wat ook helpt als ik hem wat vraag, geef ik hem altijd tijd over zijn antwoord na te denken, als hij snel antwoord krijgt hij vaak iets anders dan hij bedoelde. Omdat hij het verkeerde woord gebruikte.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 15:50

Polly, ik ben mij er ook van bewust dat dit niet alles oplost aan mijn zoon en ik waak er ook voor dat hij een stempel krijgt opgedrukt. Lucas is ook een karakter mannetje dus dat hoeft ook niet weg, hahaha kan niet eens weg! Dagen en maanden gaat idd ook moeizaam, de ene keer wel en de andere keer moet hij weer nadenken.

Shahazai, dank je wel voor jouw tip, maar als er bij hem uitkomt dat hij een Beelddenker is dan krijgt hij training in hoe hij hiermee moet omgaan en daar zit ook begeleiding bij voor het studeren. Ik ben benieuwd of jouw tip daarin voorkomt.

Ik had geen idee toen ik dit topic maakte of ik wel reacties zou krijgen, dus ik ben blij verrast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:46

wizewo schreef:
Nog net een stukje bijgevoegd :P

Hehe, inderdaad, soms is dat leuk, maar als je foute verbanden gelegd hebt, wel lastig te corrigeren om dan alles trager als "gewonen" letterlijk stap voor stap opnieuw te doen. Kijken waar je fout gegaan bent. Liggen die verbanden wel goed, zitten ze je kwaad aan te kijken omdat je "gewoon maar iets roept", wat achteraf inderdaad correct is.

hehe, ik herken net iets typisch beelddenker in mijn tekst...ik laat het staan. ;)

Je bedoelt het 'kijken' waar je fout gegaan bent??

Interessant topic dit! Grappig om te zien dat mensen blijkbaar op verschillende manieren denken, wist ik niet.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:53

@ Wieke, wist ik ook niet. Nu blijkt een vriendin van mij ook een Beelddenker te zijn, zij kende dit dus wel en was verbaast dat ik er nog nooit van gehoord had.

AlzahraShams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:16

Jeuj, lotgenoten! *\o/*

Ik ben ook een enorme beelddenker, wat soms heel erg verwarrend is. Ook heb ik een fotografisch geheugen, dát werkt vaak wel in mijn voordeel. Ik onthoud namelijk eerder gezichten/kleding/andere kenmerken, dan namen en feiten, en dat soort dingen :+

*gaat even 't topic lezen*

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 08:24

Welkom bij de club!! :wave:
Zelf heb ik het idee dat ik het in een lichte vorm ben. Bijv. als iemand mij de weg vraagt dan zie ik het in mijn hoofd hoe zij moeten rijden, maar vind het moeilijk om het te vertellen hoe zij moeten rijden, het liefst teken ik het beeld in mij hoofd dan even voor ze.
Ik ben zelf ook even gaan nadenken en klokkijken heeft idd bij mij ook lang geduurd.
Het verhaal over het kippenhok heeft mij doen nadenken, dat heb ik ook, ik zie allang of iets past of niet en hoe het in elkaar moet.
Op 1 van de site's over Beelddenken wordt ook over een gave gesproken en zo laat ik het ook aan mijn zoon zien.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:43

Jennasilver schreef:
Mijn zoon heeft dyslexie en is ook een beelddenker. Hij heeft dit in combinatie van ADHD. Hij denk ook in beelden heeft av leesniveau 1 en zit in de derde klas ( gr 5) Heeft moeite met diktee schrijft het zelfs verkeerd over. Moeite met woorden en opdrachten, problemen met concentreren. Ik moet zijn leerlessen voorlezen en dan leert hij van mij. Eigenlijk alles was ik lees is van toepassing op hem. Hij is ontzettend intelligent, onthoudt alles en heeft op een paar struikelblokken na heel goede punten. Wat ik doe is alles op internet opzoeken en plaatjes laten zien. Als hij het eenmaal snapt gaat het veel beter. Hij kent nog steeds het alfabet niet of de dagen en maanden van het jaar. Ik ben bezig met hem met klei en schilderen om dat te leren. Verder lezen we samen, maar niet teveel het moet wel leuk blijven. Hij is erg creatief en sportief en maakt de leuke knutselwerkjes. Ik vind het belangrijk dat hij zich geaccepteerd voelt en weet dat hij heel slim is alleen dat schrijven wat moeilijker gaat. Mijn man is ook dislexie's en de rest van zijn broers ook dus het zit vaak in de familie. Mijn zoon staat al 4 maanden op een wachtlijst om te testen. Zijn adhd is al gediagnostiseerd en de dyslexie weet ik 100% zeker( ik werk met kinderen) en mijn man heeft precies hetzelfde.

Met lezen slaat hij woorden en letters over. Leest over leestekens en zijn stem blijft het zelfde. Dus geen vragende zinnen maken. Hij schrijft wat hij hoort. Zijn handschrift is niet te lezen en soms schijft hij zijn naam zelfs fout. Gelukkig houdt zijn juf rekening met hem bij proefwerken ontcijfert ze zijn handschrift en telt de schrijffouten niet. Hij schijft de goede antwoorden alleen een een stuk anders. Gelukkig ben ik de sint, toen ik zijn brief las moest ik bijna huilen. Alles was fout geschreven. Het kost me veel tijd, geduld en energie maar we komen er wel, met of zonder proffesionel hulp. Weet je wat ook helpt als ik hem wat vraag, geef ik hem altijd tijd over zijn antwoord na te denken, als hij snel antwoord krijgt hij vaak iets anders dan hij bedoelde. Omdat hij het verkeerde woord gebruikte.

alsof het over mijn zoon gaat
heeft jou zoon ook wanneer er iets gelezen word, dat hij het anders zegt, maar hetzelfde bedoelt?
Ooit kreeg ik eens een briefje voor moederdag, het woordje zij was op div.manieren geschreven.
Soms heb ik het idee dat hij oud hollands schrijft :+

Hij zit nu in 3e vmbo, zijn leraar nederlands vind dislexie totaal niks en kan er niks mee en wil er niks mee. Zo mega moeilijk. Zoveel strijd, woede, onmacht. En wat zegt zoon, joh mam, heb die vent enkel dit jaar joh!

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:48

Ik volg dit topic even. Als begeleider in het voortgezet onderwijs zit er dit jaar in de 1e ook een leerling die een beelddenker is. Op dit moment gaat het redelijk goed. Maar een stukje extra informatie en inlevingsvermogen is nooit weg natuurlijk!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 09:08

@ Esmeralda, wat goed dat jouw zoon zo kan reageren, mijn zoon is daar nog net even te jong voor. Hij loopt nu vooral op tegen het feit dat hij voelt dat zij hem niet begrijpen, maar is niet in staat om het uit te leggen wat hij bedoelt.

@ Suzanne, heb je al Gegoogle-d op Beelddenken? Ik ben op bureaubezem terecht gekomen ( zoveel is er trouwens nog niet ) en de uitleg is zo helder en via links ben ik ook op tips uitgekomen. Ook zijn er trainingsdagen voor ouders en leerkrachten.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:17

astridelise schreef:
@ Esmeralda, wat goed dat jouw zoon zo kan reageren, mijn zoon is daar nog net even te jong voor. Hij loopt nu vooral op tegen het feit dat hij voelt dat zij hem niet begrijpen, maar is niet in staat om het uit te leggen wat hij bedoelt.

Die periode heb ik gelukkig achter de rug.
Maar tjonge wat een ellende vooraf.
Idd het onbegrip het niet snappen van.
Mijn zoon was opstandig, woede aanvalle, ect ect.
Op de dag dat hij de uitslag kreeg, ik ben niet dom/stom of wat dan ook, maar het heeft een naam, verandere hij 100%. In een lieve, gezellige, begrip vol, medelevend kind.

Nog steeds ondervind hij last, zoals nu dan zijn leraar nederlands.
Maar doe dingen hem 1x voor en leg rustig en duidelijk uit en hij snapt het.
Hij heeft nu een baantje bij de fotostudio.( foto,s maken heeft zijn passie, zie link in onderschrift) En daar zijn ze super blij met hem. En zouden hem graag willen hebben voor vast. Maar goed hij wil lasser worden haha

AlzahraShams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:21

astridelise schreef:
Welkom bij de club!! :wave:
Zelf heb ik het idee dat ik het in een lichte vorm ben. Bijv. als iemand mij de weg vraagt dan zie ik het in mijn hoofd hoe zij moeten rijden, maar vind het moeilijk om het te vertellen hoe zij moeten rijden, het liefst teken ik het beeld in mij hoofd dan even voor ze.
Ik ben zelf ook even gaan nadenken en klokkijken heeft idd bij mij ook lang geduurd.
Het verhaal over het kippenhok heeft mij doen nadenken, dat heb ik ook, ik zie allang of iets past of niet en hoe het in elkaar moet.
Op 1 van de site's over Beelddenken wordt ook over een gave gesproken en zo laat ik het ook aan mijn zoon zien.

Ik heb dat ook, over de weg vragen. Een ander mens zou zeggen; 'ja en dan bij pietjestraat rechts, en dan de 2de links' ofzoiets. Ik vind dat echt moeilijk, ik onthoud/zou het zeggen als; 'Bij dat gele bord naar rechts, en dan na die rode auto met die 2bomen erlangs naar links' :+
Oke, dit komt echt heel stom over, maar hoop dat jullie 't beetje begrijpen..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 13:02

Heb ik ook, bijv. bij de voortuin die er zo en zo uitziet moet u links af.

Esmeralda, mijn zoon is al wat vrolijker met het idee dat er niks geks met hem is. Het meisje bij wie dit al getest is kent hij heel goed en zij hebben ook samen op de kleuterschool gezeten. Zij is 1 jaar ouder, maar trokken samen heel veel op. Hebben toen met z'n tweeën ook een heel landschap op de witte bank van haar moeder getekend. Zij was 5 en Lucas 4 en dit zagen zij voor zich en hebben dat aan ons willen laten zien. Nu begrijpen wij deze actie ook.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:04

Esmeralda mijn zoon heeft altijd een moeilijk karakter gehad. Snel boos, snel afgeleid enz. In de eerst klas schreef hij soms in spiegelbeeld en draaide oo en aa om. Dat doet hij nog steeds ik weet niet hoe hem het verschil kan leren. Als mijn zoon vraagt waarom heb je dat gedaan? Ik deed niet per ongeluk( terwijl hij express bedoelt). Hij maakt geen taken af of doet ze half. Als hij je wat uitlegt, begrijp je niks meer van. Gelukkig heeft zijn vader het ook en heb ik bij alledrie kinderen altijd goed opgelet en viel het bij hem heel erg op. Vooral dat lezen. Nu lees ik er boeken over en blijkt dat adhd vaak samen gaat met dyslexie en hoge intelligentie. Want hij is alles behalve dom als hij het eenmaal snapt weet hij het voor altijd. Ja, mijn zoon kan een woord op vele manieren schrijven. Hij krijgt elke week dictee woordjes die moet hij thuis 3 keer opschrijven en elke keer is het anders geschreven. Zelf bij overschrijven gaat het mis.

Wat jammer dat zijn leraar geen rekening met hem houdt, dat is toch niet zoveel gevraagd alsof hij er wat aan kan doen. Op Aruba moeten leraren rekening houden met een dyslexie verklaring ze krijgen meer proefwerk tijd, grotere letters en bij grote problemen mondelinge overhoringen.

Ooh weetje wat mijn zoon ook doet als je hem wat vraagt zegt hij altijd die/ daar/ die ene en dan weet je nog steeds niks.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 13:13

Jennasilver herkenbaar! Dictee was ook een drama en met heel vaak de woorden schrijven bleef het even zitten om een week later het al weer kwijt te zijn.
Met dyslexie wordt wel rekening mee gehouden ( bij de meeste scholen dan ), volgens mij zijn de scholen dat ook verplicht, omdat het erkent is. Bij de meeste scholen krijgen de kinderen meer tijd voor bijv. proefwerken en worden de opdrachten via koptelefoons voor gelezen.
Cito toetsen worden ook apart afgenomen bij kinderen met dyslexie. Nu het Beelddenken nog!
Proefschrift is er al, nu nog de erkenning.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:21

Astridelise hoe oud is je zoontje?