Neusspray verslaving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:22

Ben er laatst nog 3 weken vanaf geweest, gewoon zelf gestopt, maar ben nu sinds
een week weer bezig omdat ik weer verkouden ben :\

Nee geen idee meer hoe dat middel heet, maar kan alleen op recept verkregen worden, dus
misschien dat je huisarts het wel kent :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:22

Booooo schreef:
Ik ben jaren verslaafd geweest aan Otrivin neusspray. Ik moest het minstens 3x op een dag hebben anders werd ik gek. Na jaren was het zo erg dat zelfs Otrivin niet meer hielp, van binnen was alles dicht geslipt. Ik ben toen aan mijn neus geopereerd en dit was echt geen pretje := Hierna mocht ik het absoluut noooooit meer gebruiken, anders was heel de operatie voor niks geweest. Na de operatie heeft het veel moeite gekost, maar ik ben er vanaf en gebruik nooit meer neusspray :D Zelfs niet met mijn hooikoorts haha!

Begrijp ik het dus goed dat de neusspray er voor heeft gezorgd dat je geopereerd moest worden? :7
Man heftig, hoe lang heb je het gebruikt voor het zo erg werd?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:24

Echt mensen, het duurt hoogstens een etmaal als je cold turkey stopt. Dan opeens gaat je neus weer 'open'. Echt, geloof me en doe het!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:26

Ik ben ook zo'n jaar verslaafd geweest, kon niet slapen voordat ik gesprayd had.. M'n vriend is er meerdere malen gek van geworden omdat ik half in paniek was omdat ik m'n neusspray niet bij me had als ik bij hem sliep.

Ik ben op het punt gekomen dat ik het ook echt zat was en heb toen ook 3 half slapeloze nachten gehad, maar nu ben ik er vanaf! :D Het is echt zoals de dokter zegt even doorzetten. Het viel mij serieus al mee dat ik het na ong. 3 nachten al niet meer nodig had, had het eigenlijk erger verwacht. :+

Dus mijn advies, leef even met drie slapeloze nachten en dan komt het weer helemaal goed, haha.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:27

Nasonex is niet verslavend/schadelijk bij langdurig gebruik. Alleen verkrijgbaar op recept geloof ik, maar dat moet te regelen zijn. Mijn vriend gebruikt dit nu voor het slapen gaan, anders houdt hij mij de hele nacht wakker :P.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:28

Idd, het duurde bij mij ook wel wat langer dan een etmaal, na een paar nachten ging het
goed en kon ik idd weer slapen. Maar hebben jullie het dan nu ook niet meer nodig als je verkouden
bent?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:28

Hier een ex-junk :+

Ik heb heel wat jaren aan die zooi gezeten. Op het laatst gingen er 3 flesjes per week doorheen :o
Had al vanalles geprobeerd..
De huisarts gaf me Nasonex wat voor geen meter hielp.. ik bleef naar die neusspray grijpen.
Zij vertelde me dat het opereren zou worden omdat ik weinig doorgang had... :(

Willen afkicken is 1; maar geen lucht krijgen en het gevoel hebben dat je hoofd kan exploderen én tóch door moeten zetten is 2..
Ik ben dus zelf aan het mixen gegaan }>
Ik ben begonnen met 100 neusdruppels te mengen met zoutoplossing. Dat werkte..
Tenminste.. ik kreeg het nog wel benauwd, maar wist dat het even duurde voordat het werkte (omdat je minder neusspray binnen kreeg).. dus 5 minuten langer volgehouden en mijn neus ging weer open.. :j

Dat 2 weken volgehouden tot ik eraan gewend was, daarna nog maar 75 neusdruppels gemengt met zoutoplossing..
Ook dat weer 2 weken volgehouden en toen nog maar 50 neusdruppels gemengt met zoutoplossing..
Op het laatst nog maar 25... en toen was de stap naar 0 neusdruppels (en dus alleen pure zoutoplossing) véél makkelijker ;)

Wat ik nu alleen nog gebruik in mijn neus is chinuforce van Dr Vogel.
Werkt, én is niet verslavend.. :)*

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:29

ProudJustify schreef:
Idd, het duurde bij mij ook wel wat langer dan een etmaal, na een paar nachten ging het
goed en kon ik idd weer slapen. Maar hebben jullie het dan nu ook niet meer nodig als je verkouden
bent?

Jawel, ik gebruik het zodra ik weer verkouden wordt, maar mag het dan van mijzelf max 2 weken gebruiken, dan is je verkoudheid wel over.
Dan is het met een etmaal weer klaar. Elke keer even moeilijk om te stoppen, maar iig 2 weken goed geslapen :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:30

Hmmm maar dat stoppen is elke keer weer een drama :=
Nah ja, voor nu nog verkouden, dus nog maar even niet stoppen, ga daarna
zeker weer een poging wagen :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:33

Ja dat stoppen is elke keer moeilijk, al wordt het steeds iets makkelijker voor me en zorg dat ik de stop-uren niet 's nachts heb (overdag wat afleiding, 's nachts kun je zo panisch zijn!)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:34

Ik moet ook zeggen dat ik het nu voornamelijk gebruik voor ik ga slapen :j
De rest van de dag probeer ik het al weer zonder te doen.

Ga lekker mijn bed opzoeken :D

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:40

Ik schaam mij diep ervoor om dit te zeggen, maar ik denk dat ik vanaf mijn 15e iedere nacht neusspray gebruik en ik ben nu bijna 27 :o .
Het probleem bij mij is dat ik allergisch ben voor huisstofmijt en ik dit overal tegenkom. Overdag trek ik het prima, maar ik kan gewoon niet slapen als ik niet door mijn neus kan ademen. Dus ik spray 1x per nacht neusspray. Ben al bij de dokter geweest voor andere soort spray's, niks hielp. Ik krijg gewoon geen lucht meer 's nachts. Mijn huisarts heeft dus gezegd, als echt niks anders helpt, dan maar Otrivin. En dit doe ik dus meer dan 10 jaar, en heb nergens last van.
Mijn opa overigens, gebruikt het nog veel langer, heeft dezelfde allergie en die moest op een gegeven moment poliepen uit zijn neus laten verwijderen. Dat was geen pretje. Maar goed, mijn smaak en reuk zijn nog perfect en ben ik verkouden gebruik ik gewoon wat meer :') . Eigenlijk is het om te janken, maar ja ik kan er ook niks beter van maken.

_Tara_

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:42

Mensen die verslaafd zijn, raad ik aan om Cinuforce of de Eucalyptus spray van Weleda te gaan gebruiken. Vooral de cinuforce met menthol werkt echt heel goed en mag langere tijd gebruikt worden.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:44

Oh ja nog een tipje, wat ook helpt en minder schadelijk is: kinderneusspray. Niet die voor baby's dus, maar voor kinderen. Dat is otrivin op lichtere basis. Mijn probleem is, die spuit ik 2x zo snel op.. Maar misschien helpt het voor jullie :D

@ tara, als je allergisch bent gaat je neus alleen maar meer dichtzitten van andere sprays. Tenminste, bij mij werkt het averechts.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:09

Erg lastig, ik herinner me een zelfde soort topic van enige tijd geleden.

Kijk eens in mijn onderschrift, met een klein beetje iboga supplement zou je er makkelijk van af zijn (zonder enige bijwerkingen).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:13

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb dit ook gehad, alleen dan nog wel erger. Niet zo lang als jij, maar ik begruikte het echt best vaak op een dag. Ik heb toen van de huisarts een andere spulletje gekregen. Dat hield mijn neus iets minder goed open dan Otrivin, maar het werkte goed genoeg. Dat kon ik onbeperkt gebruiken. Na 6 weken was het op, en was ik van mijn verslaving af. Nu gebruik ik alleen (als het echt nodig is) baby Otrivin ;) .

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:19

femmefatale1 schreef:
Hier een ex-junk :+

Ik heb heel wat jaren aan die zooi gezeten. Op het laatst gingen er 3 flesjes per week doorheen :o
Had al vanalles geprobeerd..
De huisarts gaf me Nasonex wat voor geen meter hielp.. ik bleef naar die neusspray grijpen.
Zij vertelde me dat het opereren zou worden omdat ik weinig doorgang had... :(

Willen afkicken is 1; maar geen lucht krijgen en het gevoel hebben dat je hoofd kan exploderen én tóch door moeten zetten is 2..
Ik ben dus zelf aan het mixen gegaan }>
Ik ben begonnen met 100 neusdruppels te mengen met zoutoplossing. Dat werkte..
Tenminste.. ik kreeg het nog wel benauwd, maar wist dat het even duurde voordat het werkte (omdat je minder neusspray binnen kreeg).. dus 5 minuten langer volgehouden en mijn neus ging weer open.. :j

Dat 2 weken volgehouden tot ik eraan gewend was, daarna nog maar 75 neusdruppels gemengt met zoutoplossing..
Ook dat weer 2 weken volgehouden en toen nog maar 50 neusdruppels gemengt met zoutoplossing..
Op het laatst nog maar 25... en toen was de stap naar 0 neusdruppels (en dus alleen pure zoutoplossing) véél makkelijker ;)

Wat ik nu alleen nog gebruik in mijn neus is chinuforce van Dr Vogel.
Werkt, én is niet verslavend.. :)*

Dit klinkt echt veelbeloven :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:21

Ik denk dat je wel van een echte "verslaving" kunt spreken, want neusspray werkt meestal op het orthosympathische zenuwstelsel. Dat wil dus zeggen dat als je stopt, je echt zo'n 'turkey" effect krijgt. Als ik jou was zou ik je probleem uitleggen aan de huisarts en erbij vermelden dat je echt het idee hebt dat je eraan verslaafd bent. Misschien dat hij voor die paar dagen dat je moet afkicken een alternatief heeft.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:27

Citaat:
Neusdruppels geven acute verlichting door het werkzame bestanddeel Xylometazoline. Via het slijmvlies gaat het naar de bloedvaten in de neus en die vernauwen waardoor het hele neusslijmvlies slinkt en je weer vrij kunt ademen.

Als het is uitgewerkt, zullen de bloedvaten weer verwijden en bij langdurig gebruik zelfs reactief zwellen. Daardoor kom het neusslijmvlies in een vicieuze cirkel terecht. De neus stelt zich in op de neusspray waardoor er telkens neusdruppels nodig zijn om gewoon door de neus te kunnen ademen. Op de lange termijn is echter telkens meer nodig voor hetzelfde effect. Verslavingen van meer dan 20 jaar zijn daarom zeker geen uitzondering.

De verhalen gaan dat neusspray schadelijk is en tot bijvoorbeeld tot beschadiging van het neustussenschothebben geleid.

Neusdruppels zijn niet verantwoordelijk voor het ‘wegrotten’ van het tussenschotje. Cocaïne en extreem neuspeuteren zijn daar volgens hem de boosdoeners van.
Toch heeft het gebruik van neusdruppels wel gevolgen. Zo verandert het slijmvlies in de neus bij langdurig gebruik en raken de trilhaarcellen enigszins beschadigd. Zonder trilharen bent u vatbaarder voor bijvoorbeeld infecties. Maar, zodra u stopt met neusspray’s herstellen de cellen zich weer. Er treedt dus geen blijvende schade op.
Neusspray bevat de stof Xylometazoline. Deze stof kan gevolgen hebben voor de hartfrequentie en het samentrekken van de hartspier. Dit gebeurt gelukkig alleen bij extreme hoeveelheden. Kinderen zijn hier echtger gevoeliger voor, maar alleen bij extreem veel gebruik is.

Ondanks dat de gevolgen van langdurig gebruik van neusspray niet dramatisch zijn, is 'afkicken' bij verslaving natuurlijk wel altijd beter. Dit kan door simpelweg een week niet toegeven, en dus een week lang het product niet te gebruiken. Ook kunt u 'afkicken' met behulp van uw KNO-arts die medicijnen kan voorschrijven die u daarbij helpen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:35

HannahFrouk schreef:
Ik denk dat je wel van een echte "verslaving" kunt spreken, want neusspray werkt meestal op het orthosympathische zenuwstelsel.
Wat??? En is dat zenuwstelsel belangrijk? :P
Ik heb nog steeds een neustussenschot en gebruik ook geen cocaïne of peuter extreem neus ;). Natuurlijk wil ik niemand weerhouden om af te kicken. Maar als je echt een allergie hebt, waarbij voorgeschreven medicijnen niet goed helpen, is er soms geen andere oplossing.
Ik kreeg tegen mijn allergie wel tabletten Zyrtec, maar dit kan ik ook niet iedere dag blijven slikken want dan is er ook sprake van verslaving. Dan liever alleen 's avonds 1x sprayen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:58

IggyPop schreef:
Booooo schreef:
Ik ben jaren verslaafd geweest aan Otrivin neusspray. Ik moest het minstens 3x op een dag hebben anders werd ik gek. Na jaren was het zo erg dat zelfs Otrivin niet meer hielp, van binnen was alles dicht geslipt. Ik ben toen aan mijn neus geopereerd en dit was echt geen pretje := Hierna mocht ik het absoluut noooooit meer gebruiken, anders was heel de operatie voor niks geweest. Na de operatie heeft het veel moeite gekost, maar ik ben er vanaf en gebruik nooit meer neusspray :D Zelfs niet met mijn hooikoorts haha!

Begrijp ik het dus goed dat de neusspray er voor heeft gezorgd dat je geopereerd moest worden? :7
Man heftig, hoe lang heb je het gebruikt voor het zo erg werd?

Ja dit klopt, vanbinnen was alles dichtgegroeid, en daardoor kon ik dus echt blijven sprayen maar zelfs dit hielp niet meer. Ik rook niks meer, proefde niks meer van me eten. Ben toen doorgestuurd naar het ziekenhuis, en daar gingen ze lekker alles wegsnijden zodat ik weer fatsoenlijk door me neus kon ademen :D Ik heb dit echt jaren gebruikt.. zo'n 8 jaar denk ik.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:51

Hier moet ik ook altijd goed op letten. Als ik verkouden ben ga ik altijd otrivin gebruiken omdat ik met een verstopte neus zo moeilijk in slaap kan komen en altijd benauwd/duizelig wakker word. Maar het punt is dat je er dan aan gewent raakt ofzo. Afbouwen gaat heel moeilijk omdat je neus (tenminste de mijne) dan altijd verstopt is met slapen gaan. Ik gebruik het dus alleen voor het slapen gaan. Moet nu ook weer gaan afbouwen :=

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:57

Nu heb ik nog nooit neusspray gebruikt, maar wat ik me afvraag: je gebruikt dit omdat je neus verstopt zit? Dan kan je toch gewoon door je mond ademen? Of begrijp ik iets nu niet helemaal goed?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:17

Dan krijg ik op een of andere manier nog te weinig lucht gezien ik er vrij snel wakker van word omdat ik het dan benauwt heb.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:35

Wat zijn er eigenlijk veel mensen "verslaafd" aan neusspray zeg! Ik heb het 1x, na lang twijfelen, gebruikt en kreeg er knallende koppijn van (is een bijwerking). Dat is zo lang twijfelde was niet omdat ik bang was voor een verslaving maar ik bin dhet eng om iets in me neus te spuiten, en dan moet je ook nog zo vies je neus ophalen en die neusspray een soort van "inslikken" brrrrrr, krijg er helemaal de rillingen van!

Ik gebruik dus nooit neusspray, omdat ik er bang voor ben... is weer eens wat anders.... (en er blijkbaar hoofdpijn van krijg)