een week weer bezig omdat ik weer verkouden ben
Nee geen idee meer hoe dat middel heet, maar kan alleen op recept verkregen worden, dus
misschien dat je huisarts het wel kent
Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Booooo schreef:Ik ben jaren verslaafd geweest aan Otrivin neusspray. Ik moest het minstens 3x op een dag hebben anders werd ik gek. Na jaren was het zo erg dat zelfs Otrivin niet meer hielp, van binnen was alles dicht geslipt. Ik ben toen aan mijn neus geopereerd en dit was echt geen pretjeHierna mocht ik het absoluut noooooit meer gebruiken, anders was heel de operatie voor niks geweest. Na de operatie heeft het veel moeite gekost, maar ik ben er vanaf en gebruik nooit meer neusspray
Zelfs niet met mijn hooikoorts haha!
Het is echt zoals de dokter zegt even doorzetten. Het viel mij serieus al mee dat ik het na ong. 3 nachten al niet meer nodig had, had het eigenlijk erger verwacht. 
ProudJustify schreef:Idd, het duurde bij mij ook wel wat langer dan een etmaal, na een paar nachten ging het
goed en kon ik idd weer slapen. Maar hebben jullie het dan nu ook niet meer nodig als je verkouden
bent?
.
. Eigenlijk is het om te janken, maar ja ik kan er ook niks beter van maken. 
. femmefatale1 schreef:Hier een ex-junk![]()
Ik heb heel wat jaren aan die zooi gezeten. Op het laatst gingen er 3 flesjes per week doorheen![]()
Had al vanalles geprobeerd..
De huisarts gaf me Nasonex wat voor geen meter hielp.. ik bleef naar die neusspray grijpen.
Zij vertelde me dat het opereren zou worden omdat ik weinig doorgang had...![]()
Willen afkicken is 1; maar geen lucht krijgen en het gevoel hebben dat je hoofd kan exploderen én tóch door moeten zetten is 2..
Ik ben dus zelf aan het mixen gegaan![]()
Ik ben begonnen met 100 neusdruppels te mengen met zoutoplossing. Dat werkte..
Tenminste.. ik kreeg het nog wel benauwd, maar wist dat het even duurde voordat het werkte (omdat je minder neusspray binnen kreeg).. dus 5 minuten langer volgehouden en mijn neus ging weer open..![]()
Dat 2 weken volgehouden tot ik eraan gewend was, daarna nog maar 75 neusdruppels gemengt met zoutoplossing..
Ook dat weer 2 weken volgehouden en toen nog maar 50 neusdruppels gemengt met zoutoplossing..
Op het laatst nog maar 25... en toen was de stap naar 0 neusdruppels (en dus alleen pure zoutoplossing) véél makkelijker![]()
Wat ik nu alleen nog gebruik in mijn neus is chinuforce van Dr Vogel.
Werkt, én is niet verslavend..

Citaat:Neusdruppels geven acute verlichting door het werkzame bestanddeel Xylometazoline. Via het slijmvlies gaat het naar de bloedvaten in de neus en die vernauwen waardoor het hele neusslijmvlies slinkt en je weer vrij kunt ademen.
Als het is uitgewerkt, zullen de bloedvaten weer verwijden en bij langdurig gebruik zelfs reactief zwellen. Daardoor kom het neusslijmvlies in een vicieuze cirkel terecht. De neus stelt zich in op de neusspray waardoor er telkens neusdruppels nodig zijn om gewoon door de neus te kunnen ademen. Op de lange termijn is echter telkens meer nodig voor hetzelfde effect. Verslavingen van meer dan 20 jaar zijn daarom zeker geen uitzondering.
De verhalen gaan dat neusspray schadelijk is en tot bijvoorbeeld tot beschadiging van het neustussenschothebben geleid.
Neusdruppels zijn niet verantwoordelijk voor het ‘wegrotten’ van het tussenschotje. Cocaïne en extreem neuspeuteren zijn daar volgens hem de boosdoeners van.
Toch heeft het gebruik van neusdruppels wel gevolgen. Zo verandert het slijmvlies in de neus bij langdurig gebruik en raken de trilhaarcellen enigszins beschadigd. Zonder trilharen bent u vatbaarder voor bijvoorbeeld infecties. Maar, zodra u stopt met neusspray’s herstellen de cellen zich weer. Er treedt dus geen blijvende schade op.
Neusspray bevat de stof Xylometazoline. Deze stof kan gevolgen hebben voor de hartfrequentie en het samentrekken van de hartspier. Dit gebeurt gelukkig alleen bij extreme hoeveelheden. Kinderen zijn hier echtger gevoeliger voor, maar alleen bij extreem veel gebruik is.
Ondanks dat de gevolgen van langdurig gebruik van neusspray niet dramatisch zijn, is 'afkicken' bij verslaving natuurlijk wel altijd beter. Dit kan door simpelweg een week niet toegeven, en dus een week lang het product niet te gebruiken. Ook kunt u 'afkicken' met behulp van uw KNO-arts die medicijnen kan voorschrijven die u daarbij helpen.
HannahFrouk schreef:Wat??? En is dat zenuwstelsel belangrijk?Ik denk dat je wel van een echte "verslaving" kunt spreken, want neusspray werkt meestal op het orthosympathische zenuwstelsel.

. Natuurlijk wil ik niemand weerhouden om af te kicken. Maar als je echt een allergie hebt, waarbij voorgeschreven medicijnen niet goed helpen, is er soms geen andere oplossing. IggyPop schreef:Booooo schreef:Ik ben jaren verslaafd geweest aan Otrivin neusspray. Ik moest het minstens 3x op een dag hebben anders werd ik gek. Na jaren was het zo erg dat zelfs Otrivin niet meer hielp, van binnen was alles dicht geslipt. Ik ben toen aan mijn neus geopereerd en dit was echt geen pretjeHierna mocht ik het absoluut noooooit meer gebruiken, anders was heel de operatie voor niks geweest. Na de operatie heeft het veel moeite gekost, maar ik ben er vanaf en gebruik nooit meer neusspray
Zelfs niet met mijn hooikoorts haha!
Begrijp ik het dus goed dat de neusspray er voor heeft gezorgd dat je geopereerd moest worden?![]()
Man heftig, hoe lang heb je het gebruikt voor het zo erg werd?
Ik heb dit echt jaren gebruikt.. zo'n 8 jaar denk ik.