Een apparaat waarmee je iemand zijn hart weer in het juiste ritme kan brengen. Even kort door de bocht gezegt
Horsesandme
Geplaatst: 17-01-11 16:51
Aan de muur bij mijn buurvrouw der achtertuin. Heel dichtbij dus. Wij hebben met de Hele buurt zo'n aparaat geregeld. Leek ons een veilig idee en aangezien wij het meest in het middelpunt wonen hangt ie daar De hele buurt heeft de sleutel en het merendeel kan der mee omgaan door cursussen!
Dat is wel een super initiatief dan bij ons hangt hij in het buurtcentrum (dorp)
Horsesandme
Geplaatst: 17-01-11 16:54
TE5 schreef:
Ik weet het wel, maar ze kunnen gebruiken, nee
Zonder ehbo of bhv zou je m kunnen gebruiken. Het aparaat praat en zegt precies wat je moet doen. Maar het is wel handing als je kan reanimeren.
Muurp
Geplaatst: 17-01-11 16:55
Dat is super Horsesandme!
Ik wil ook proberen om er een met de buurt aan te schaffen. Mijn ouders hebben een eigen bedrijf (supermarkt), dus dat zou een mooi punt zijn. Ligt centraal in het dorp.
Letsdunit
Geplaatst: 17-01-11 16:55
Grappig de banner van AED staat nu boven het stukje wat ik aan het typen ben. Ik kijk altijd om me heen waar die dingen hangen en vind ook eigenlijk dat er mee aandacht aan besteed moet worden.
Kitty84
Geplaatst: 17-01-11 16:57
Ik vind die acties van de hartstichting om reanimatieles te promoten altijd goed. Eigenlijk zou iedereen in op de middelbare school moeten leren reanimeren (al doe je het tijdens gym ofzo weet ik veel), dan heb je in ieder geval een basis op dat moment. Tuurlijk werkt het oefenen, maar als je er al kennis mee hebt gemaakt, dat werkt alleen maar in je voordeel
ikenindi
Geplaatst: 17-01-11 16:59
ik weet dat ze ze bij ons op school hebben, maar geen idee waar...
BraveSpots
Geplaatst: 17-01-11 17:57
Ik weet ze in de meeste openbare gebouwen waar ik vaak kom wel hangen (vast winkelcentrum, station,...). Beroepsafwijking denk ik . En op school hebben we er één aan de receptie liggen, en een hoop neppe om te oefenen in de klas .
Kan ze ook correct gebruiken.
Urielle
Geplaatst: 17-01-11 18:07
44Myrthe44 schreef:
Hele domme vraag misschien.. Maar wat is een AED??
ik wist het ook niet. En ik weet er ook geen geplaatst.
Kitty84
Geplaatst: 17-01-11 22:46
De langere uitleg dan Het is een koffertje met daarin een defibrillator dat bij een "hartstilstand" gebruikt kan worden. Er zitten twee grote plakkers in die op iemand geplakt worden op een bepaalde manier (volgens aanwijzing op de plakkers) Niet alle vormen van circulatiestilstanden geven een reden voor het AED om een schok te geven en sowieso als er een schok gegeven wordt moet er tussendoor gereanimeerd worden. Zodra je de klep open doet begint het apparaat tegen je te praten (bel 112, plak de plakkers, dat hij het ritme analyseert, dat je moet reanimeren, dat je moet stoppen zodat hij kan kijken naar het ritme en of er wel of niet een schok nodig is). Sommige geven zelf een schok (nadat ze je ruimschoots gewaarschuwd hebben hoor ) en anderen hebben een knop die ingedrukt moet worden. Het succes van een AED zit hem erin dat een hartstilstand (niet echt een stilstand, maar zo wordt het genoemd) door ritmes van het hart waarbij het hart niet meer effectief pompt maar alleen maar chaotisch 'fladdert', deze zijn door een AED mogelijk op te heffen, waardoor het hart weer effectief gaat pompen en de circulatiestilstand ook stopt. Vroeger moest er gewacht worden op de ambulance voordat er wat gedaan kon worden (natuurlijk werd er wel gereanimeerd) nu kan er directer actie ondernomen worden wat de prognose ietsie beter maakt (deze is vaak niet al te best).
suikermeisje
Geplaatst: 17-01-11 22:47
ik weet gedeeltelijk hoe het werkt, heb er wel iets van gehad op school wist niet waar ik ze kon vinden (bij de c1000 bij mijn school hangt er een) en weet in Tiel ok wel paar te vinden, maa rin mijn dorp wist ik het echt niet, net gekeken en bij best veel bedrijven hebben ze een AED.
Waar zou je zo'n cursus kunnen volgen? Ik let er wel altijd op of dat ik ze zie hangen, maar zou eerlijk geen idee hebben hoe ik het direct moet gebruiken.