ADD test

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: ADD test

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:25

Wat jij wilt, DSM en ICD vinden er alleen wat anders van :)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:27

Das heel fijn, alleen daar heb ik niets aan. Ga vrijdag naar de ADD lezing, als ik de kans heb zal ik het daar nog wel eens vragen.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 07:33

Heino schreef:
Wat jij wilt, DSM en ICD vinden er alleen wat anders van :)

De DSM is slechts een manier om de aandoeningen te classificeren, bovendien is de DSM steeds in beweging. In de DSM-V wordt ADD een aparte categorie naast ADHD, dus niet meer een subtype ervan. De inzichten zijn er dus al, de implementatie ervan in boekjes laat altijd wat langer op zich wachten.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 07:55

even stipje! ben benieuwd hoe de rest is getest, ik ben al heel lang bezig met testen (aantal jaren), maar blijkbaar is er iets fout gegaan! nu weer op nieuw testen/gesprekken/lijst invullen..
en het lijkt erop dat het eindelijk zo is.. zo zie je maar weer, de aanhouder wint :+

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 07:58

waarom wil je graag getest worden?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 08:01

? Misschien omdat TS bepaalde terugkomende klachten heeft?

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 08:34

Ik heb zelf sterk het gevoel dat ik ADD heb.

Kwam hier achter toen bij mijn zoontje vermoedelijk ADD werd vast gesteld. Ik ging informatie opzoeken over ADD en herkende zoveel van mijzelf, echt een aahaa moment.

Maar ik vind het zelf erg moeilijk nog om de stap te zetten richting huisarts voor behandeling. Zijn hier meer volwassenen die deze diagnose pas op latere leeftijd kregen en zijn jullie wel of niet onder behandeling en hoe ervaren jullie dit?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:49

Ik pb je even, silvana84.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:26

Muizenissen schreef:
In de DSM-V wordt ADD een aparte categorie naast ADHD, dus niet meer een subtype ervan. De inzichten zijn er dus al, de implementatie ervan in boekjes laat altijd wat langer op zich wachten.

Is dat inmiddels al duidelijk dan? Dacht dat het één van de opties was maar dat men er nog niet uit was wat er nu precies mee ging gebeuren :)

Silvana: ik heb de diagnose ook pas op latere leeftijd gekregen. Heb behandeling gehad (medicatie + groepsgesprekken + individuele gesprekken) maar ben er uiteindelijk niet veel mee opgeschoten. Omdat ik vond dat men verschrikkelijk geprotocolleerd werkte en niet zozeer naar individu keek. En protocol werkt bij merendeel van de mensen, maar als jij nu net geen prototype bent wordt het lastig.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:41

Ik denk dat de gewoontes bij mij ook al zo ingesleten zijn dat ik niet zo maar een geconcentreerd persoon ga worden met therapie en medicatie.
Ik ben nou eenmaal snel afgeleid, maar wel creatief ik heb gewoon iemand nodig om al die goede ideeen uit te werken(er zijn vast genoeg mensen waarbij hun talent ligt in afwerking ik ben er gewoon voor de voorbereiding).

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:44

ik heb zoon test op de computer en daar kwma uit dat ik ADD heb dus nu gaan we het voor het eggie laten testen

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:57

DDW1190 schreef:
? Misschien omdat TS bepaalde terugkomende klachten heeft?

wellicht is mijn vraagstelling niet handig.
ik vraag naar de motivatie, omdat deze wisselend kan zijn.
Ik heb diverse mensen in mijn omgeving met ADD of ADHD en ik ken diverse mensen die werken met mensen met ADD en ADHD, een diagnose kan zowel handig zijn als tegen werken.
Daarom vroeg ik het me af.
Ik zie ook mensen die 1 van de 2 hebben en inmiddels geleerd hebben hier mee om te gaan, zonder diagnose, bij andere kan een diagnose, rust, erkenning of herkenning zijn wat juist veel oplevert.

dus ik ben oprecht geïnteresseerd in de motivatie waarom iemand zich wil laten testen :)

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:54

De ADD dingen die ik heel erg in mezelf herken zijn het onrustig zijn in m'n hoofd, ik ben eigenlijk altijd maar aan het piekeren, ik kan me vaak slecht concentreren maar als ik iets leuk/interessant vind kan ik me juist onwijs goed concentreren en me totaal afsluiten voor de buitenwereld... Ook vind ik het lastig om vriendschappen te onderhouden, ik weer niet wat ik verkeerd doe, maar elke keer gaat het mis. En ik ben ook een ramp in plannen, planningen die ik maak komen nooit uit en ik heb altijd te weinig tijd. Ik maakt me altijd zorgen over dingen die nog maanden ver weg zijn.

Ik zou als ik het echt heb de diagnose graag willen weten omdat ik dan vanuit school wat meer begrip krijg (en ik hoop ook extra ondersteuning) en ik hoop dat mijn ouders me dan wat beter begrijpen...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:06

Mijn broertje had het ook en bij mij vermoedden we het, vandaar dat we het bij mij ook wilden laten testen. Bij mij was het naar de huisarts gaan voor een doorverwijzing naar de psychiater. Gewoon een onafhankelijke met een eigen praktijk, lijkt mij de snelste optie, want hoor van anderen vaak dat het via een instelling gaat en dat duurt dan heel erg lang allemaal. Daar heb ik met mijn moeder een gesprek gehad met wat vragen tussendoor en aan het einde kreeg ik de diagnose. Voordat die officieel op papier stond werd het eerst aan mij gevraagd, want niet iedereen is het er zelf mee eens en wil niet zo'n label.

Het heeft mij wel geholpen mijzelf te begrijpen. (je gaat toch denken dat als je alleen motivatie en concentratie kan opbrengen voor leuke dingen dat je wel lui moet zijn). En daardoor konden anderen mij ook weer beter begrijpen. :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:49

Jeudi, wat jij hebt herken ik ook erg in mezelf..

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:53

Ik heb (nog) geen test laten doen omdat ik niet weet hoe mijn ouders hier instaan en heb het nog niet met ze besproken... Maar ik word af en toe zo vreselijk moe van mezelf, en ik 'hoop' min of meer dat ik ADD heb, dan kan ik er aan gaan werken

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:56

Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 24-01-11 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:56

hoezo je ouders, het gaat toch om jezelf?
inderdaad het zou inderdaad fijn zijn, zodat anderen het ook vooral kunnen begrijpen, dat je je niet aanstelt..

ik kan me er best wel aan ergeren al staat het nog(steeds) niet vast, dat mensen zeggen dat ik het niet als excuus moet gebruiken..

hoe gaan jullie hiermee om?

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 22:22

Ik ben 16, ik kan wel leuk naar de huisarts stappen en me laten doorverwijzen maar ik zal in het hele proces toch m'n ouders nodig hebben en dat vind ik moeilijk...

Bedankt Heino voor de tip van het boek en wat je zegt is waar eraan blijven werken kan sowieso!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:48

Dat boek is inderdaad fantastisch :j Je hebt je ouders in zekere zin wel nodig ja, toch zou ik me er niet al te afhankelijk van maken. Ik weet niet of je zelf openstaat voor medicatie mocht je vermoeden kloppen, maar voor mij is er daarmee een heleboel ten goede veranderd :j

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 08:43

Heino schreef:
Dat kan toch sowieso al Jeudi, er aan werken? :) Klachten blijven immers hetzelfde, stempeltje of niet.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Ik vind dit wel een fijn boek, staan wat handige tips in om met ADHD problemen om te gaan

Grappig, ik ben net in dit boek bezig. Feest van herkenning.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:25

Ik zal even alles ophelderen.

ADD of ADHD krijg je al mee vanaf je geboorte. Het is een gedragsstoornis. Het kan zijn dat het later verergert of juist afneemt.
Het is dus niet zo dat je ADHD ontwikkelt.

ADHD is verdeeld op bepaalde chromosomen en daarbij dus genetisch bepaald.
Het X-chromosoom kan ADHD dragen en bij het geboren kind tot uiting komen.

Wat betreft een test, zal ik kijken naar de officiële DSM IV criteria en het laten vastleggen bij een pyscholoog of orthopedagoog.
Dan kan je kijken naar een behandeling die het voor jou makkelijker maakt om met deze gedragsstoornis om te gaan.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:51

Dat is erg interessant Viv, maar het is niet de bedoeling om een topic van meer dan een jaar oud om hoog te schoppen. Zeker gezien er recentere topics over dit onderwerp zijn (ook iig 1 die nu actief is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:33

Ik ben zeer recent getest. Ik liep al bij de psycholoog en de psychiater voor een gedragsstoornis zonder naam, toen iemand mij op bokt wees op ADD. Toen heb ik bij de psychiater een test aangevraagd en dat was een vragenlijst. Hier kwam ik met de max score door. Ik had niet echt de meest opvallende symptomen waardoor ze er niet aan dachten maar er viel een boel op zijn plek.
Ik ga echter wel een observatiegroep in op het ziekenhuis omdat ik nog meer klachten heb.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:33

Ik heb in januari het onderzoek naar ADHD gehad. Het is een combinatie van vragenlijsten, in mijn geval: hoe was het op de basisschool en hoe heb je er nu last van? Daar komt dan uiteindelijk iets uit.. Daarnaast krijg je ook wat gesprekken met een psycholoog om te kijken of je wel in aanmerking komt.

Grappig om te lezen hoe de verschillende gedachtes zijn over ADHD, ik heb een psycho educatiegroep gevolgd waar ontzettend veel informatie werd gegeven. Één ding daarvan was dat ADD eigenlijk niet bestaat... ADHD valt te verdelen in 3 subtypes:
1. ADHD met vooral hyperactiviteit en impulsiviteit
2. ADHD met vooral concentratie problemen en een opvallend aandachtstekort probleem
3. Het gecombineerde ADHD type.

Type 2 wordt dus in de volksmond ADD genoemd, omdat veel mensen zeggen ja ik heb wel ADHD, maar dan zonder de H.

Wat je veel ziet is dat mensen in de kindertijd ook heel druk zijn en dat dat later minder wordt. Veel mensen denken daardoor dat je er vanaf kan komen, dit is niet zo, je kan er mee leven leven door middel van therapie en medicijnen.