verstandskiezen laten verwijderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:39

AmyII schreef:
Veel tandartsen zijn ook van mening dat de last die je hebt na een narcose erger is dan de last die je hebt na plaatselijk verdoven en eruit halen. Daarom zijn veel tandartsen tegen het narcose gebeuren.

en vanwege de risico's ;) Narcose is niet bepaald goed voor je lichaam. 1 op de zoveel mensen wordt niet meer wakker uit de narcose.

Musetta

Re: verstandskiezen laten verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:53

Ik wil niet meer :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:56

persoonlijk lijkt me het risico op niet meer wakker worden minder erg dan een verdovingsspuit in je verhemelte :') Men wat is dat een ellende. Dat was nog t ergst van de hele behandeling. Dat purren in je tandvlees vond ik niet zo erg. Misschien ook door alle kalmeringspillen die ik kreeg voor ze me die spuit konden geven :+

Maar ik ben wel echt verschrikkelijk met spuiten hoor... De man die ik had zei dat ie nog nooit zoiets (zo'n debiel bedoelde ie denk ik) had meegemaakt :oo

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:01

Oei oei :D
Ja, je hebt ergens wel een punt. Overlijden in een narcose is de mooiste dood, maar natuurlijk wel zonde als je nog zo jong bent.
Ik heb een hart dat sneller klopt dan dat van de gemiddelde mens, maar misschien is dat juist goed in een operatie? Ik heb er geen verstand van...

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:27

Geloof me het valt allemaal reuze mee, je moet gewoon tegen jezelf zeggen dat je je niet moet aanstellen.
Bij mij zijn ze er ook allemaal uitgehaald onder plaatselijke verdovingen, het is niet fijn, maar ff je tanden erin en gaan. :P

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 18:02

Bedankt voor de reacties, ze hebben me min of meer wat geruster gemaakt.
De chirurg liet mij zelf kiezen wat ik het liefste wou, volledige narcose of plaatselijke verdoving.
Bij dit laatse zei hij ook dat dit dan per tand 2-3 spuiten zijn en dat het in mijn geval beter was om volledig te slapen.

Ik denk wel dat je eerder met de auto een ongeval kunt hebben dan dat je niet meer ontwaakt uit narcose :D .

@ Sizzle: mijn bovenste kiezen zijn volledig doorgekomen, ze zijn zelfs al wat teveel naar onder gezakt omdat ze onderaan geen steun hebben.
De onderste kiezen zitten nog voor de helft onder mijn tandvlees en nogal ver achteraan in mijn mond ( zowat in de knik van mijn kaakbeen). Heb wel geluk dat alle kiezen mooi recht staan. Volgens de dokter zal alles makkelijk te trekken zijn, maar over zenuwen ofzo heeft hij niks gezegt dus ik ga ervan uit dat daar geen problemen mee zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:04

Watch_Me schreef:
, maar ff je tanden erin en gaan. :P

Tanden eruit :P

Ik vond het echt enorm meevallen hoor, paracetamolletje erna en wat favorite vla inkopen bij de supermarkt.
Ik heb er nauwelijks last van gehad en kon gewoon eten (wel en beetje onhandiger als normaal).
Ik ben ook daarna gewoon met het OV naar huis gegaan (had wel een paar uurtjes vrij genomen) en heb gewoon lekker met een boekje op de bank gezeten. Gewoon even geen dingen doet zoals bukken en rennen want dat voel je wel, maar verder was ik de volgende ochtend gewoon weer topfit aan het werk hoor.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:16

@Sizzle: Mijn stomatoloog zei dat het op zich wel mócht met plaatselijke verdoving, maar dat het in mijn geval niet aan te raden valt. Mijn vier wijsheidstanden zijn er tussen 10-50% (mijn intuïtieve schatting) door, waarvan er een deel zeer scheef aan het groeien is. Hij liet op de röntgenfoto ook het zenuwtje zien dat normaal gezien (op de foto) ongeveer een halve cm lang zou moeten zijn op je 16-jarige leeftijd. Bij mij was die zeker 4 cm en volledig naar voren vertakt. Vandaar had ik veel eerder moeten gaan, maarja, ik had te veel tandartsvrees en niemand die me een duwtje in de rug gaf.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:21

Ik heb ook verstandskies laten trekken poosje terug.. ik kan je zeggen ik was ECHT zo enorm bang, waardoor de chirurg maar zei dat we ze niet gelijk allebei gingen doen dus nu moet ik helaas nog wel een keer terug :o

Maargoed hij was dus niet doorgekomen, en daarom was ik bang dat het meer pijn zou gaan doen ofzo maar eerlijk gezegd valt het echt best mee
Je krijgt gewoon een spuit en dan heb je geen gevoel meer, ik moest dan 1 kies dus ik stond met 3 minuten ofzo weer buiten :') Bij jou kost het dan misschien 10 minuten.
Daarna voel je je echt nog wel een uurtje rot omdat je zo'n gevoelloos 'gevoel' in je mond hebt, dat is gewoon heel erg irritant en daardoor voel je je niet prettig maar is dus niet pijnlijk

Echt, gewoon je ogen dichtdoen en door de angst heb je nieteens door dat er iemand een naald in je tandvlees prikt omdat het gewoon zo snel gaat en daarna is je gevoel weg

Als je zorgt dat je op tijd je pijnstiller hebt voel je er ook als het goed is geen pijn meer aan, ik ben nog gewoon naar mn paard geweest, en de volgende dag weer stage. Viel echt alles mee.

Ohja eten is even vervelend. Zorg dat je genoeg soep in huis hebt :=

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:12

Ik heb het afgelopen jaar ook mijn verstandskiezen laten trekken, in twee keer.
Ik zag er enorm tegenop, had het zeker 5 maanden uitgesteld, maar toen mijn controleafspraak bij de tandarts er aan kwam, vond ik dat ik het wel moest laten doen. Anders had die arme man voor niets een verwijsbrief geschreven.
Ik kon gelukkig beide keren direct door na mijn werk, dus dat was een goede afleiding. De eerste keer viel me enorm mee, prikken zijn wel wat vervelend, maar als dat ingewerkt is voel je weinig meer. Alleen het gewrik en gekraak klinkt en voelt heel gek. Thuis gelijk gekoeld. Alleen durfde ik pas om 21uur weer te eten ivm de verdoving, en dat was wel lang na mijn lunch om 12 uur. Een van de kiezen was wat ontstoken, die heeft nog een week erna wat gerommeld. Op de paracetamols die ik voor het trekken geslikt had na heb ik verder ook geen behoefte aan pijnstilling gehad.
De tweede keer dat ik mocht ging het bijna net zo soepel. Alleen wilde de laatste kies er echt niet uit, dat was wat minder. Uiteindelijk gelukt met veel moeite, maar ik kreeg wel direct een ijszak mee van de kaakchirurg, met de mededeling dat het wel flink zou gaan zwellen. Dat leek me wat minder, omdat ik de volgende dag weer moest werken. Daarom thuis bijna continue gekoeld en zelfs op een ijszak in slaap gevallen.
Heeft nog wel een paar dagen gebloed, maar verder geen problemen en weinig pijn.

Het is mij dus enorm tegengevallen ondanks dat ik er erg tegenop zag.
Eigenlijk verbaasd het mij ook om hier te lezen hoe vaak het wel niet onder narcose wordt gedaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:25

Het verbaast mij hoe snel jullie allemaal weer op de been waren. Ik heb beide keren een week lang plat gelegen met koorts en kon weinig. Met lokale verdoving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:59

Het valt allemaal best wel mee TS, je valt zo rustig in slaap, gaat eigenlijk allemaal heel vlot :)

Alleen het ontwaken was bij mij persoonlijk één grote tegenslag: mijn lichaam werd op een veel te vlugge manier wakker waardoor ik erg zwaar lag te daveren en te klappertanden. Was ook aan het roepen dat dat niet mijn lichaam was (?) Gelukkig ben ik snel weer in slaap gevallen, en een tijd later 'normaal' wakker geworden ;)

Maar toen de volgende slechte ontdekking: blijkbaar had de chirurg een zenuw geraakt, mijn halve tong lam. Nu, 2,5 jaar later, is die nog steeds gevoelloos.

Maar dat zijn nu weer typisch dingen die ik meemaak, normaal gezien gaat alles vlekkeloos en ik heb nog nooit iemand horen klagen :) Buiten dan die niet zo flatterende dikke wangen achteraf, maar ach, dat geneest vrij snel :)

Veel succes!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:15

Wat een herkenning, allemaal mensen die ook bang zijn voor prikken en liever onder narcose gaan dan het geklooi in je mond mee te maken }> :wow: Ik ben gewoon hysterisch :+

ik ben ook onder volledige narcose geweest voor het verwijderen van mijn verstandskiezen. Prikje voor het infuus doet wel zeer, maar van die verdovings creme scheelt wel. De ingreep heb ik niets van mee gekregen. Het herstel verschilt per persoon. Ik zal mijn ervaring hier niet neer zetten, daar wordt je niet vrolijk van en dat hoeft helemaal niet te gebeuren. Mijn tip is wel, vraag snel om goede pijnstilling, en nog belangrijker: antibiotica!!! Onzin dat je eerst een ontsteking moet krijgen voor ze antibiotica voorschrijven. Dat is weer écht die babaarse hollandse geneeskunst waar ook geen verdoving bij bevallingen wordt gegeven enzo!

Succes en sterkte!

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:34

Robin_S schreef:
Maar toen de volgende slechte ontdekking: blijkbaar had de chirurg een zenuw geraakt, mijn halve tong lam. Nu, 2,5 jaar later, is die nog steeds gevoelloos.

Dat is dus een voorbeeld van omstandigheden waar ik nu bang voor ben. Mijn pijngrens is best hoog en ik heb geen naaldenangst, maar eerder een sterk wantrouwen in de capaciteiten van anderen en in toevallige pech. Ik hou van mijn tong... :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:21

Haha :9 Gelukkig gebeuren zo'n dingen echt maar once in a while ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:07

Het komt echt allemaal wel goed :j

Dat met die antibiotica ben ik het dan ook weer niet zo eens. Ik ben altijd hondsberoerd van antibiotica dus als het niet hoeft zou ik het nooit preventief gebruiken. Maar ook dat is weer persoonlijk natuurlijk.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:17

Hoi allemaal, ik ben weer thuis.
Ik moet zeggen dat alles hééééél goed is meegevallen.
Enkel het infuus was het ergste. Ze staken het infuus erin en direct daarna werd ik in slaap gedaan. Heb toen nog een uur of 2 met het infuus in bed gelegen.
Maar voor de rest nergens last van, geen pijn helemaal niks. ( ga hout vasthouden en hopen dat alles zo blijft)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:38

mooi zo!

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:10

Fijn om te horen! :)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:01

Fijn om te horen dat het je is meegevallen :) En 2 uur nog met het infuus in valt mee hoor. Het had veel langer gekund :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:06

ik heb nu ook 1 verstandskies die doorkomt,moet er eigenlijk ook uit maarja,zie het niet zo zitten haha

2 jaar geleden hebben zijn mijn amandelen verwijderd en omdat ik zoveel pijn had dat ik niet in slaap kwam hebben ze me morfine gegeven,je raad het al,met een flinke naald in mijn buik.
vond ik ook niet zo leuk....

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:16

AmyII schreef:
Veel tandartsen zijn ook van mening dat de last die je hebt na een narcose erger is dan de last die je hebt na plaatselijk verdoven en eruit halen. Daarom zijn veel tandartsen tegen het narcose gebeuren.

wat ben ik dan blij met mijn tandarts! die vertelde mij dat ik 3 kiezen er echt uit moesten, dus alle 4 dan maar. En ze schreef direct op mijn verwijskaart dat ik onder narcose moest, vanwege de gevoeligheid van mijn tanden en mijn kleine vrees voor kiezen trekken.

Echter snap ik heel goed waarom er veel tandartsen zijn die er tegen zijn. Ik heb ook moeite met infuus prikken, bloedprikken heb ik al zoveel moeten doen, dat ik daar echt niet meer bang voor ben, maar infuusprikken vind ik verschrikkelijk.

Toch heb ik het laten doen, de chirurg maakte er geen probleem van.
Ze hebben mij "geopereerd" ik ben naar de uitslaapkamer gereden, en daarna naar de dag verpleging. Daar kreeg ik het heel benauwd, hebben ze mij terug gestuurd naar de uitslaapkamer, daar heb ik 2 uur gelegen. ze wisten niet waar het vandaan kwam.
De dag daarna weer benauwd, naar de huisartsenpost gegaan, die zei je hebt astma.
2 dagen later weer benauwd, ondanks de medicatie, ben toen met de ambulance naar het ziekenhuis gegaan.
Daar bleek dat ik zoals het er naar uit zag, tijdens de operatie een daling van mijn bloedgaswaarde heb gehad, en dat ik een onopgemerkte hyperventilatie heb gehad. daarna geen last gehad, maarrrrrr ik ben 3 weken ziek geweest, at amper, was helemaal kapot.
heb spijt als haren op mijn hoofd,

Aan de andere kant, ben er wel in 1x vanaf, dus het is echt een bepaalde keuze die je maakt ;)
wel fijn dat het bij jou goed is afgelopen :D

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:57

Musetta schreef:
Ik wil niet meer :')

Ik moet binnen 2 weken ook onder volledige narcose :P Ik nu ook niet meer :P

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:39

Het valt echt wel reuze mee hoor. Ik heb me lang sterk gehouden maar toen ik mij ging aanmelden bij de dagverpleging hield ik het niet meer, en bolden de tranen over mijn wangen gewoon van de schrik.
Ik was toen op de kamer en mocht een prachtig jurkje aandoen :+ . Toen lag ik in bed te wachten tot ze me na een kwartiertje kwamen halen. Ze reden mij naar het operatiekwartier en daar mocht ik op de tafel gaan liggen en kreeg ik het infuus gestoken. Paar minuten later kwam de anesthesist en de chirurg. De anesthesist spoot een spuit leeg in mijn infuus en een verpleegster hield een masker met zuurstof en waarschijnlijk nog iets anders erin voor mijn mond en ik moest toen goed inademen.
Nog geen 2 tellen, en ik lag in slaap. Toen ik wakker werd in de uitslaapkamer wist ik niet meer dat ik in de kliniek lag, dacht dat ik gewoon wakker werd in men eigen bed tot ik iemand verschrikkelijk hoorde snurken.

Werd toen naar de kamer gebracht met 2 grote ijszakken rond men hoofd en een vieze bloedsmaak in men mond.
Ik mocht niet spoelen of drinken de eerste 2 uur, en dan gaat de tijd heel traag vooruit als je geen radio of tv op de kamer hebt.
Toen mocht ik drinken en als dat goed binnen bleef mocht het infuus eruit en kon ik mijn kleren terug aandoen. Dan nog even op controle bij de arts en hup de auto in en naar huis.

Ik heb veel schrik gehad en eigelijk is dat helemaal niet nodig.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:44

wauw, dat gaat toch even anders als bij mij.

want ik kreeg in de "wachtruimte" van de operatie ruimte mijn infuus, en een infuuszak.
toen moest ik nog een half uur wachten, en toen mocht ik de operatiekamer in.
daar kreeg ik de spuit in mijn infuus en toen was ik weg.
toen ik na alle comotie voor de 2e keer op de dag verpleging kwam, heb ik gewoon nog 2 uur geslapen....