tandenvraag!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaNdiii

Re: tandenvraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:01

Ik heb geen idee. Lijkt mij in ieder geval ook niet. Alhoewel de tandarts pas wel zei dat mijn onderste verstandskies eruit gehaald moest worden op ten duur omdat hij anders door zou groeien naar boven (daar zijn ze namelijk al getrokken)

Maar ja dat zijn verstandskiezen en die zijn altijd een beetje apart. De rest van je tanden groeit volgens mij niet meer aan hoor. Anders zou je tandarts toch ook geen stuk aan je tand zetten mocht je die missen. Dan kan hij net zo goed de tand gelijk slepen en dan maar wachten tot hij weer aangroeit.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:27

Nee toch, wij zijn geen knaagdieren :P

Met zekerheid kan ik het niet zeggen maar ik denk dat mensentanden niet groeien! Heeft er al iemand een wetenschappelijke bron gevonden met het antwoord? :D

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:30

Tandmateriaal groeit nooit aan. Tanden en kiezen breken op ware grote door. Alles wat verdwijnt, komt niet meer terug. Naar mate mensen ouder worden, slijten de tanden en kiezen af. Mocht er ooit een klein stukje afgebroken zijn, dan kan de rest in de loop der jaren zover slijten dat alles weer gelijk is.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:10

verootjoo schreef:
__danielle__ schreef:
ja oke, maar tanden slijten dus wel.. is dit in dusdanige weinige mate dat je dit niet merkt? dat is dus ook een argument want hij zegt als dat niet meer aangroeit heb je op de 80e toch geen tanden meer over na 70 jaar slijten? (mits je dan zowiezo al geen kunstgebit hebt :D )

Ik ken niemand die op z'n 80e z'n eigen tanden nog heeft. Dus het is waar wat hij zegt, na 70 jaar slijten heb je idd geen tanden meer over ;)

Tanden groeien echt niet door, tenzij je vriend een konijn is. Anders zou de tandarts je kies niet hoeven vullen, maar zou het gewoon weer dicht groeien net als een gebroken bot :)

wij hadden laatst een patiënt en die was 81 jaar en had zij tanden en kiezen nog.. niet alles maar hij had ze nog wel!!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:25

MaNdiii schreef:
Ik heb geen idee. Lijkt mij in ieder geval ook niet. Alhoewel de tandarts pas wel zei dat mijn onderste verstandskies eruit gehaald moest worden op ten duur omdat hij anders door zou groeien naar boven (daar zijn ze namelijk al getrokken)

Maar ja dat zijn verstandskiezen en die zijn altijd een beetje apart. De rest van je tanden groeit volgens mij niet meer aan hoor. Anders zou je tandarts toch ook geen stuk aan je tand zetten mocht je die missen. Dan kan hij net zo goed de tand gelijk slepen en dan maar wachten tot hij weer aangroeit.

Dat komt omdat de tegenoverliggende kies er niet is. Dan "zoekt" je kies weer houvast.
De antegonist heet dat (tegenoverliggende element) Zo zal een kies graag naar het midden willen doorschuiven (mesiale drift) als er een kies (of tand) tussenuit is gehaald.

Als je blijvende gebit doorkomt groeit het nog wel een beetje, er is duidelijk verschil te zien tussen het gebit van een 15 jarige en een 25 jarige maar afgebroken stukjes groeien niet meer bij. Het groeien van je gebit tussen die leeftijd komt ook doordat je hoofd en kaak nog groeit dus je tanden groeien nog mee.

Soms "vullen" ze het met witte vulling zo'n afgebroken stukje op, composiet is gemaakt van glasdeeltjes waardoor het niet gaat glimmen (i.t.t. keramisch materiaal waarvan kronen o.a. worden gemaakt) zoals je eigen glazuur. Daarnaast is het ook poreuzer dan je glazuur en bij het drinken van koffie, thee, wijn en roken het composiet donkerder gaat kleuren. Dit duurt ongeveer tussen de 4 a 8 jaar bij gemiddeld gebruik. Daarnaast breekt het altijd weer af als het een heel klein stukje is. Dus zo'n stukje wat van je tand is afgespat zul je altijd ietsjes blijven zien, zeker naarmate de vulling ouder wordt.

Hoop dat je zo genoeg informatie hebt! :D