Chlamydia (SOA) bij Mannen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 22:06

superlotje schreef:
Hoe waren zijn seksuele contacten in de weken voordat jij getest werd?
Chlamydia heeft een incubatietijd van 1-3 weken. Het kan dus zo zijn dat hij het toen bij zich droeg maar het nog niet aantoonbaar was.
En jij kunt het natuurlijk ook pas later van hem gekregen hebben. Na 1x seks met iemand met chlamydia hoef je niet perse direct besmet te zijn.
(Ben ik nu onveilige seks aan het stimuleren?! :P )

hihi :P.

Toen hadden we al dik 5 maanden seks met elkaar. (En als je net verliefd ben dan is dat niet maar eens per weer :P) Dus het lijkt me sterk dat ik het in al die tijd niet heb opgelopen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:06

Aha ok, maar je hebt evengoed een uitstrijkje gehad met dat wattenstaafje, want kon je arts je vertellen of dat uitstrijkje ook onderzocht is op chlamydia? Als dat het geval is, dan tellen we voor het gemak de urinetest gewoon even niet mee, dan issie automatisch weer betrouwbaar geworden die test.

Dat is het ook vaak he, mensen testen vaak pas als ze wat klachten krijgen en dan is het vaak al zo lange periode aanwezig..hoe jij gedaan hebt vind ik een mooie, voor je relatie en voor jezelf, om gewoon zeker te weten dat je schoon bent. Keurig..durfden er maar meer mensen zo open over te zijn en naar de arts te gaan voor een test, dan was er ook een hoop leed bespaard gebleven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:08

superlotje schreef:
Na 1x seks met iemand met chlamydia hoef je niet perse direct besmet te zijn.

Moet je helaas teleurstellen, ook van een one night stand zonder condoom kun je meteen chlamydia krijgen :)

Chantal_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 22:10

Amy77: Had mijn vriend dat toen ook maar gedaan. Als hij toen ook niks had, wist ik nu zeker dat hij is vreemdgegaan :P. Maar omdat ik het al deed, vond hij dat het voor hem niet nodig was. En nu beweerd hij dat ie die chlamydia al had voordat we met elkaar gingen. Ergens vind ik het ook een vies idee dat ik er misschien wel 2 jaar mee rond gelopen heb...

Lifaya: Klopt dat zei me dokter inderdaad ook. Dat je chlamydia meestal meteen al te pakken heb.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:11

lifaya schreef:
superlotje schreef:

Moet je helaas teleurstellen, ook van een one night stand zonder condoom kun je meteen chlamydia krijgen :)

ja dat is waar, het KAN maar het hoeft niet per se.
maar het lykt me sterk dat je maanden seks met iemand iemand met een SOA kan hebben zonder het ook te krygen!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:12

An1985 schreef:
lifaya schreef:

ja dat is waar, het KAN maar het hoeft niet per se.
maar het lykt me sterk dat je maanden seks met iemand iemand met een SOA kan hebben zonder het ook te krygen!

laten we zeggen dat Chlamydia de meest overdraagbare SOA is die er is ;) HIV schijnt een stuk trager te zijn. je moet gewoon nooit een risico nemen... beter voorkomen dan genezen (spreekt helaas uit ervaring)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:13

lifaya schreef:
superlotje schreef:

Dat kan zeker, maar het hoeft niet perse. Je kunt een tijd seks met iemand hebben zonder zijn of haar SOA over te nemen, hoewel de kans dat je niet besmet wordt wel steeds kleiner wordt. (zeker bij chlamydia)
Een kwestie van dom geluk of pech.
* Don't try this at home*

Ik hoop iig dat de chlamydia voor de TS geen verdere gevolgen heeft.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:15

ja is idd een 'vies' gek idee, iest waar je mss niet achter kunt komen, maar de kansen met veel vragen stellen aan je arts zo klein mogelijk kan krijgen ;)
Als je nl 2 jaar met chlamydia rondloopt, is het dan niet zo dat de kans op eierstokonsteking/dichtslibben etc aanwezig is? Dat weet ik nl niet zo 1,2,3, maar heb dat wel ooit eens begrepen, dat je geen merkbare klachten hebt als afscheiding etc, maar wel verstopte kwalen, waar je middels een echo etc achter kan komen? Zou je ook eens na kunnen vragen aan je arts.

Gewoon een lijstje voor jezelf maken met vragen die je kunt stellen en als je het vervelend vind kun je ook nog de ritgerstichting bellen om vragen te stellen, alleen de volgende vraag kan alleen je HA beantwoorden:

Is bij uitstrijkje ook chlamydia getest? Als dat zo is, dan kan je nl de urinetest niet perse meetellen en de uitstrijkje als antwoord gebruiken.

Even meedenken voor je hoor..
Twee jaar mss mee rondlopen, kunnen er dan onzichtbare kwaaltjes aan het ontwikkelen zijn, zoals eierstokken die dichtzitten/verkleven of hoe je dat ook noemt?

Chantal_Z

Re: Chlamydia (SOA) bij Mannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 22:18

Amy77: nu je dat zegt! Een vriendin van mij heeft paar jaar terug in het ziekenhuis gelegen door chlamydia, ze kreeg iets op dr eierstokken. Ze heeft 2 weken moeten blijven (was een verwaarloosde soa inderdaad). Maar zover ik weet heb ik er verder niks aan overgehouden. Dus het kan zomaar zijn dat ik het paar een paar weken heb gehad, en dat hij dus is vreemdgeweest.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:21

Zi eje en zo door vragen te stellen en elkaar op weg te helpen, komt er wellicht wat uit waar je wat aan hebt :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:23

lifaya schreef:
superlotje schreef:

Chlamydia is echt heel erg besmettelijk en de meeste mannen hebben helemaal geen symptomen. Ik denk dat die infectie van je vriend al wat langer geleden is aangezien hij die bijbalinfectie heeft gekregen, het lijkt me dat dit niet meteen gebeurt maar als het een tijdje doorsuddert. Maar wat ik niet geloof is dat jouw test van een aantal jaar geleden onbetrouwbaar is geweest....dat kan bijna niet waar zijn en dàt lijkt me nou een laatste strohalm waar je vriend zich aan vastklampt....(maar wil niet stoken natuurlijk....)
Sterkte (vooral met je twijfels omtrent trouw/vreemdgaan)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:25

Pfff, wat een nare situatie!
Heb beneden een folder liggen van deze soa zal hem morgen is uitgebreid lezen!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:36

Aan de ene kant kun je met Chlamydia lopen zonder dat je het door hebt, maar ik geloof niet dat jullie dan al beide 2 jaar zonder klachten lopen..

Ik word al helemaal hysterisch bij het idee dat ik in deze situatie zou zitten, mijn vriend is net zo'n jongen als jou vriend. Flirt e.d.
Maar zal ook niet vreemd gaan, en daarin geloof ik hem.

Maar als er dan een soa naar voren zou komen.... Ik denk dat ik altijd achterdochtig zou blijven...

Jeetje wat een k*t situatie voor jou zeg...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:01

Zei je vriend dat de test onbetrouwbaar was, voor of na het gesprek met je huisarts?
Want als hij het ervoor al riep, is dat een grote aanwijzing dat hij zelf onbetrouwbaar is. Je gaat zoiets niet roepen als je zelf zo schoon als een lei bent. Alsof hij even weet welke testen er wel en niet betrouwbaar zijn ;)
Als die test voor jou destijds onbetrouwbaar was geweest, hadden ze dat moeten vermelden bij het gesprek/ de test.

Over symptomen bij mannen:
http://www.sexwoordenboek.nl/chlamydia3.html
Je kan dus zeggen dat hij symptomen zou moeten hebben gehad. Als hij dat nog niet had in al die 2 jaar en nu pas wel, nog een aanwijzing dat hij een leugenaar is.

Iel, hij ging vreemd en heeft je gewoon een soa cadeau gedaan! Fijne vriend heb je dan..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:15

Het gevaarlijke aan chlamydia is juist dat je het niet merkt! Je kunt er inderdaad jaren mee rond lopen zonder jeuk, pijn, roodheid of andere klachten. Ondertussen is de ziekte ernstig genoeg om voor onvruchtbaarheid te zorgen. Er zijn mensen die er pas achter komen dat ze chlamydia hebben als ze proberen kinderen te krijgen en dat maar niet wil lukken. Die zijn dan vaak te laat met behandelen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:20

Misschien een rare vraag maar waarom heeft je vriend zich niet tegelijk met jou laten testen toendertijd??

Chantal_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 17:33

zonnebloem18 schreef:
Misschien een rare vraag maar waarom heeft je vriend zich niet tegelijk met jou laten testen toendertijd??

Omdat hij het ten eerste niet durfde (ik weet het heel slap) en ten tweede omdat hij ervanuit ging dat als ik niks had. Hij ook niks had.

Maar ik moet wel zeggen, dat als hij toen chlamydia had gehad. Had ik het na 5 maanden ook moeten hebben lijkt me...

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:49

Ik heb zelf chlamydia gehad en wist ik maar hoe ik eraan ben gekomen. Ik heb nu al bijna 6 jaar een relatie.
Denk dat we zo'n 3 jaar samen waren toen ik buikpijn kreeg, steeds erger en erger. Aantal keer huisarts geweest, die heeft de meest rare dingen bedacht wat ik zou kunnen hebben. Uiteindelijk heb ik aangegeven dat ik naar het ziekenhuis wilde omdat ik zelf dacht dat het een blindedarm ontsteking kon zijn.
Eerst echo gemaakt, daar zagen ze wat op mijn eierstokken, toen inwendige echo gehad. Daaruit bleek dat mij eileiders veel te groot waren, ongeveer 3 keer zo groot en dat ik er dingetjes (weet even het woord niet meer) op had zitten. Toen zijn we gaan bloedprikken waruit bleek ik chlamydia had. Ik kon meteen blijven in het ziekenhuis en heb er een week gelegen met een infuus ab. Elke dag inwendige echo en bloedprikken.
Met de dokters er over gehad hoe ik het heb kunnen krijgen. Aangezien mijn vriend het niet had, we hebben getest, heb ik het toch van en wc bril o.i.d. gekregen. Het kan dus wel!! Me vriend heeft voor de zekerheid nog wel wat pilletjes gekregen, stel dat hij het alsnog zou krijgen, kon ik het weer krijgen.
Ze hebben gezegt mocht ik problemen krijgen met zwanger worden dat ik i.p.v. na een jaar naar het ziekenhuis te mogen, ik na een half jaar al mag. Ik kan namelijk littekens op mijn eileiders hebben zitten.

Het kan zijn dat je vriend is vreemd gegaan, maar ik vind het erg onbeschoft dat vreemden dat tegen jou durven te zeggen, het hoeft niet namelijk. Het zou jammer zijn als jij je vertrouwen in je vriend kwijt raakt omdat vreemden n.a.v. een getypt verhaal durven te beweren dat jouw vriend is vreemd gegaan.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:49

Wow, dan ben jij wel een heel bijzonder geval zeg..want dit is geheel nieuw voor mij hoor..van een wcbvril oid..wat moet je je rotgeschrokken zijn en je vriend ook..want het eerste waar je toch aan denkt is vreemdgaan..
Lijkt me stug dat dr vent in de kroeg gaat zitten op een wcbril, die kans is zo ontzettend klein..dus als je dat niet meetelt, moet er gekeken worden naar de andere opties en die werken behoorlijk tegen zich als je het mij vraagt, met daarbij de TS haar intuitiegevoel nog. Het is zo moeilijk te achterhalen, de kansen dat HIJ het op een andere manier heeft opgelopen dan seksuele handelingen, is erg klein denk ik.

Hoffie777, en het was niet mogelijk dat je al die 3 jaar ermee rondliep, met de chlamydia, ik bedoel, dus van een vorige relatie nog en dat de eierstokellende het gevolg ervan was, dat kan nl wel, zolang na dato pas kwalen krijgen he. De incubatietijd is nl maar een paar weken als ik het goed heb. Dus dan ben jij enkelt drager geweest en dat dat de reden is dat jouw vriend het niet heeft gekregen?

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:43

Het kan bij mij niet van een vorige relatie zijn gekomen, ik was 16 toen ik mijn huidige vent leerde kennen. Daarvoor waren er wat jongens waarmee je zoent, meer niet.

Verder raad ik iedereen aan als je van partner wisselt even een test te doen, het is niet pijnlijk etc etc voor een vrouw (voor een man wel :P)
Als je een soa hebt en je weet het niet kan je er echt onvruchtbaar van worden en je merkt nergens iets van.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:47

volgens mij is het toch ook zo dat je de drager kan zijn van chlamydia? en dat je het dus niet zelf hebt maar wel kan doorgeven? :+ ik weet het niet, het is ook wat met die soa's :n

quote van internet:
Citaat:
chlamydia is een seksueel overdraagbare aandoening. Je kunt alleen besmet raken door intiem seksueel contact. Besmetting via de wc bril, bestek, kopjes, etc. is onmogelijk.

al is internet ook niet altijd betrouwbaar :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:58

Chantal_Z schreef:
zonnebloem18 schreef:

Omdat hij het ten eerste niet durfde (ik weet het heel slap) en ten tweede omdat hij ervanuit ging dat als ik niks had. Hij ook niks had.

Maar ik moet wel zeggen, dat als hij toen chlamydia had gehad. Had ik het na 5 maanden ook moeten hebben lijkt me...

Dit staat er op http://www.allesoverseks.be/cms/vragen/chlamydia/hoe-wordt-chlamydia-overgedragen.aspx
Citaat:
HOE WORDT CHLAMYDIA OVERGEDRAGEN?
De kans op besmetting is het grootst als er rechtstreeks contact is tussen de geslachtsorganen (vb door vaginale seks of anale seks) en wanneer er symptomen aanwezig zijn bij de bron. Anderzijds is er ook een (kleinere) kans op besmetting wanneer er geen symptomen zijn.

Dus bij geen symptomen is de kans op besmetting veel kleiner.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:55

@ts weet je al inmiddels wat meer?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:01

toch best wel grappig, ben met een campagne bezig voor school over soa's :=

(schets)
Afbeelding