Hoe is het om 'oude' ouders te hebben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 11:51

Johanna59 schreef:
Eigenlijk hoort niemand zich daar me te bemoeien lijkt mij. Overal wordt al een menig over gevormd. Laat iedereen in zijn waarde en gelukkig zijn.

Niemand bemoeit zich er ook mee. Ik ook niet. Het gaat mij totaal niet aan hoe mijn vriendin haar leven inricht.
Ik vroeg mij alleen af hoe het zal zijn. En er zijn veel mensen die ervaring mee hebben zo te zien en die laten weten hoe zij het ervaren hebben.
Nergens heb ik een oordeel gezien gelukkig.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:54

Mijn moeder was 20 en mijn vader 25 toen ik ter wereld kwam, ik zelf was 21 toen mijn meisje geboren werd.Eigenlijk wel heel erg jong en veel dingen moet je laten terwijl je leeftijdsgenoten wel allemaal leuke dingen doen.
Nu inmiddels ben ik 28 en ik vind het echt geweldig dat ik zo jong moeder ben geworden en dat mijn ouders nog zo lekker jong zijn, heb er ook nooit een moment spijt van gehad.
Uitgaan etc doe ik ook, alleen dan ong. maar 1x per maand,voor mij meer dan genoeg.

Vaak genoeg ga ik lekker winkelen met dochter en moeder, of met z'n 3 paardrijden (3 generaties te paard) mijn vader gaat vaak genoeg hele stukken fietsen met mijn dochter of tikkertje spelen in de tuin.

Vriendin van mij is sinds 2 maanden moeder, haar ouders zijn beide al eind 60 en lang niet zo fit meer als mijn ouders, oppassen willen ze ook niet vaak omdat het te vermoeiend is zo'n klein baby'tje.

Dan ben ik toch wel blij met mijn jonge fitte ouders, al zullen vast niet alle oudere ouders ook echt oud zijn.
Mijn schoonvader is ook al gepensioneerd maar die gaat nog steeds 2x in de week voetballen met zijn seniorenclub.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:57

Mijn vader is 54, m'n moeder 55. Ik zelf ben 23 en broertje is 20. Geen idee of ik oude ouders heb... Heb iig nooit problemen er mee gehad...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:57

Marloez schreef:
mika11 schreef:
Marloez: heb je dan wel een goede band met je zussen? Die zijn dan zeker ook veel ouder dan jij?

Alleen de zus die 4 jaar ouder is als mij zie ik écht als zus.. Want mijn moeder was in verwachting toen ze scheidde. Ik scheel 4 jaar met haar en tot mijn 17e ongv heeft ze thuis gewoond. :) De rest zie ik idd meer als.. ja wat eigenlijk. Ik bezie ze wel als naaste familie maar ik heb er geen broer/zus gevoel bij!

Dat heb ik ook :). Alleen mijn vader is relatief "oud" (nu 68, ik ben 23), en had twee dochters uit een vorig huwelijk. Mijn oudste (half)zus is dus 45, de andere 40. Mijn 'echte' zus is maar vier jaar ouder dan mij, en zij is ook de enige die ik echt als zus zie. De andere twee zijn inderdaad meer naast familie dan zussen voor mij..

Een aantal bovengenoemde dingen herken ik wel. Er zit toch wel een generatiekloof, waardoor je telkens te horen krijgt "jamaar, in mijne tijd..", "ik moest gaan werken toen ik 14was hoor!" en er ook wel een andere manier van denken is (waarvoor ik al lang blij ben dat mijn moeder niet zo oud is... Toen mijn zus na haar studies voltijds ging werken en nog thuis woonde, stond mijn vader er bv op dat ze haar volledige loon af zou geven. Dat was bij hem vroeger ook zo, en hij vond dat niet meer als normaal nadat zij jaren voor haar gezorgd hebben.... Gelukkig dat mijn moeder die discussie is aangegaan, en mijn zus gewoon een normaal bedrag-300€- moest afgeven). Ook het idee dat ik mijn pa wel vroeg zal moeten afgeven spookt regelmatig door mijn hoofd.. hij is alles behalve fit, heeft zware astma, is 20kg te zwaar heeft twee jaar geleden een hartaanval gehad, 6jaar geleden darm- en nierkanker gehad,.... Het doet je dus wel nadenken, en het is geen fijn idee...

Al bij al, ik heb er geen grote problemen mee, al ben ik wel blij dat mijn moeder 'nog maar' begin vijftig is :+

XChrisjeX

Re: Hoe is het om 'oude' ouders te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:05

Mijn vader is 84 en mijn moeder 75.
Ikzelf ben 36, naarmate je zelf ouder word ga je merken dat je oudere ouders heb. Ze gaan dingetjes mankeren en worden vergeetachtig, ook heb ik het gevoel dat je niet alles met ze kan bespreken. Ze vergeten snel de dingetjes die je vertel en ze leven in hun eigen kleine wereldje. Die dingen zijn veel belangrijker, als bv: Goh Ma, ik ga vanavond naar Nick en Simon....ze weet dan wel wie het zijn, maar bijster intressant vind ze het niet. Als je klein bent heb je het niet zo in de gaten....dan draait de wereld toch wel door en zijn hun op een leeftijd dat het allemaal nog wel gaat. Maar zodra ze wat gaan mankeren, dan ga je het pas merken.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:57

Mijn vriend is 36 en zijn ouders zijn ergens in de 80..
Hij heeft het nooit echt leuk gevonden, meer omdat iedereen altijd vroeg van goh lekker met opa en oma opstap?

Zijn ouders zijn nog ouder dan mijn oma...

Ikzelf heb jonge ouders gehad mijn vader is 47 en mijn moeder zou nu 45 geweest zijn.
En ik heb zelf al een zoontje van 6...
Dus bij ons zit het wel in de familie om jong kinderen te krijgen :+

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:19

ibij mij is het helemaal anders helaas

ben enig kind, mijn ouders kregen me toen ze 29 en 35 waren. best jong zou je denken? niet dus
mijn grootouders zijn op vroege leeftijd overleden en ik zie mijn ouders steeds meer en meer aftakelen
de uitspraken van 'in mijnen tijd' 'ik ging werken op mijn 15e' komen hier regelmatig aan bod

dus of het zo goed is om jonge ouders te hebben? nah, dat denk ik niet ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:24

Het ligt denk ik heel erg aan het type puder :)
Natuurlijk komt ouderdom vaak met gebreken... maar ik ken ook genoeg mensen van ver in de zestig doe nog jong, vitaal en ondernemend zijn/doen :j
Maar ook mensen die op hun 50e al helemaal op, versleten en afgetakeld zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:27

Mijn moeder was 43 toen ik kwam en mijn vader bijna 48.
Heb een zus die 11 jaar ouder is.

Ik heb er echt nooit moeite mee gehad, toen ik kleiner was vroegen andere kinderen wel eens 'goh, komt je opa je halen' en dan schoot ik altijd acuut in de verdediging 'NEE, dat is m'n vader!' :+

Verder nooit problemen gehad met hun leeftijd, ook niet toen ik puber was. Ik werd niet ouderwets of extra streng opgevoed, integendeel. Oké, we hadden onze issues, maar dat waren eigenlijk de standaard puber-ouders issues en ik was gewoon een verschrikkelijke rotpuber :=
Soms waren er wat generatiekloof dingetjes, maar dat valt eigenlijk best mee. Ik denk dat er in andere gezinnen wel weer andere zaken zijn.

Ook mijn ouders zijn tot op heden hele actieve, bereisde en maatschappelijk betrokken mensen waardoor ik ze ook nooit als 'oud' heb beschouwd en beschouw. Zijn nog voor allerlei nieuwe dingen in, zien zelf ook nog weinig problemen en gelukkig redelijk vrij van gezondheidsklachten.

Met mijn zus word de band wel naarmate ik ook ouder word, steeds beter.
Maar toen ik nog jonger was, was er eigenlijk totaal geen band. Maar weet niet of het met de leeftijd te maken heeft, want we hebben ook 2 totaal verschillende karakters.
En ja, toen ik 10 was, was zij het huis al uit...

Verder, wat ik al eerder las, ik mijn grootste angst ook dat ik mijn ouders niet lang mee bij me heb.
Daar kan ik ook serieus van over m'n toeren raken...als ik er echt bij stil ga staan zeg maar.
Maar goed, ik weet ook wel weer dat het hebben van jongere ouders geen garantie is om ze lang bij je te hebben.

Grappige is wel dat mijn zus ook pas op haar 36e aan kinderen begon, en ze is nu 39 en de tweede is net een half jaar.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:29

Mijn "stiefbroertje en zusje" zijn 13 en 14 jaar en hun vader is 56. Ze hebben er helemaal geen problemen mee, maar hij gedraagd zich ook nog wel erg jong hoor voor zijn leeftijd ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:36

Mijn schoonmoeder heeft 6 kinderen in de leeftijd van 26 tot 12, maar ze zou graag nog een baby willen en dat terwijl ze al langzaam tegen de 50 loopt.
Ik vind dit lastig! met name voor het kindje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:39

ben 18 bijna 19.

vader is 63 en moeder is 54 :)

maar vindt 50 jaar wel extreem vanwege de risico's voor jou en je kind.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:40

Kanelly schreef:
Verder, wat ik al eerder las, ik mijn grootste angst ook dat ik mijn ouders niet lang mee bij me heb.
Daar kan ik ook serieus van over m'n toeren raken...als ik er echt bij stil ga staan zeg maar.
Maar goed, ik weet ook wel weer dat het hebben van jongere ouders geen garantie is om ze lang bij je te hebben..

klopt, maar het is idd geen garantie :) Ik heb dan redelijk jonge ouders, maar bv mijn vader is al opgegeven.
Dus om die reden zou ik het iig niet laten om laat kinderen te nemen. Niemand kan in de toemkomst kijken en voor hetzelfde geld wordt je wel 100 ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:52

Marloez schreef:
Mijn moeder is 70 en mijn vader 75, ik ben 21.

Zo zeg, dat is nogal wat. :oo
Dat je moeder zo laat nog vruchtbaar was, onvoorstelbaar.

Ik ben ook een kind van 'oude' ouders. Ik ben enig kind en m'n moeder was 38 toen ze me kreeg, mijn vader 39.
Ik wilde niet graag komen geloof ik, na al die jaren kinderloos te zijn geweest was ik daar ineens.
Heb het in mijn jeugd vaak als onprettig ervaren, omdat ze extreem beschermend waren. Dat heeft waarschijnlijk niks met leeftijd te maken maar goed.
Ook waren ze nogal ouderwets.
Maar nu jaren later en wat verandering in de gezinssamenstelling heb ik een papa van 60, die nog steeds ongelooflijk jong in z'n hart is.
Hij doet allerlei leuke dingen en is zelfs modern. (facebook, hyves, msn, you name it, daddy got it. :D )

TS, ik waardeer je belangstelling en interesse naar mensen die oudere ouders hebben, maar het bevriende stel van jullie kiest er zelf voor om kinderen te krijgen.
Ze leven nu. Ook mensen met jonge ouders kunnen hun ouders verliezen op jonge leeftijd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:54

c_alsemgeest schreef:
Het ligt denk ik heel erg aan het type puder :)
Natuurlijk komt ouderdom vaak met gebreken... maar ik ken ook genoeg mensen van ver in de zestig doe nog jong, vitaal en ondernemend zijn/doen :j
Maar ook mensen die op hun 50e al helemaal op, versleten en afgetakeld zijn :')

Ja dat is zo, maar ik denk wel dat je energie gewoon een stuk minder is/wordt na mate je ouder wordt. Ik ben nu 31 en merk echt wel verschil met 10 jaar geleden.. Mijn ouder waren zijn 55+ en fit, maar na een dagje met een jong kind zijn ze wel weer blij als het naar huis gaat en ze die tijd gehad hebben! :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:55

ja dat is waar, je takeld toch gewoon af :+

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:00

mika11 schreef:
Johanna59 schreef:
Eigenlijk hoort niemand zich daar me te bemoeien lijkt mij. Overal wordt al een menig over gevormd. Laat iedereen in zijn waarde en gelukkig zijn.

Niemand bemoeit zich er ook mee. Ik ook niet. Het gaat mij totaal niet aan hoe mijn vriendin haar leven inricht.
Ik vroeg mij alleen af hoe het zal zijn. En er zijn veel mensen die ervaring mee hebben zo te zien en die laten weten hoe zij het ervaren hebben.
Nergens heb ik een oordeel gezien gelukkig.

Hihi,moet wel lachen als ik dit topic lees hoor.
Het lijkt er een beetje op dat je er negatief tegenover staat anders vraag je je dit niet af.
En nu wat ga je met deze reacties doen,veranderd dit je mening?
Weet je vriendin dit ook dat je je dit afvraagt?

Ben het dus helemaal met Johanna eens.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:09

Mijn vader is 67. Ik zelf ben 17, heb wel een oudere zus maar die wordt straks ook nog maar 19.
Mijn moeder is daarentegen 21 jaar jonger dan mijn vader.. Ik heb dus 1 oude ouder en ik merk er weinig van. Heb er eerlijk gezegd alleen maar profijt van, vader is natuurlijk al met pensioen dus kan me aandacht geven wanneer ik die wil. Ik merk bij leeftijdgenootjes dat hun vader er niet echt voor ze is zoals mijn vader er voor me is.
Een nadeel is inderdaad wel het beschermende. Ik ben de jongste, ben een meisje dus jongens zijn allemaal eng en taboe. :+

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:11

Ik denk trouwens dat 'oude' ouders over het algemeen beter voorbereid zijn dan jonge ouders.
Mensen die voor hun, pak'mbeet 21e, kinderen krijgen, kiezen daar niet zo gauw bewust voor.
Bovendien heeft een persoon die ouder is, een lading meer levenservaring dan een jonkie van <21.

Bovenstaande om maar even mee te gaan met het generaliseren van 'mensen die wat ouder zijn takelen af.'
Tuurlijk is de kans op gezondheidsklachten wat groter als iemand ouder wordt, maar over het algemeen is dat toch pas als je de 70 gepasseerd bent.
Ik noem mijn pa wel eens liefkozend 'ouwe', maar hij is nog gewoon aan het werk, doet alles nog en afgezien van een enorme rokershoest kan die zo door de APK van dit jaar hoor.
Ook de mensen waar hij mee optrekt zijn nog prima in vorm, ook in de 60 maar oud? Nee.
Daarentegen ken ik ook een lading mensen van onder de 30 die enorme gezondheidsklachten hebben.

Mijn punt is: je bent zo oud als je je zelf voelt en de leeftijd waarop men kinderen krijgt is voor iedereen anders.
Leeftijd heeft niks te maken met of iemand een goede papa of mama is of niet.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:36

cupcake_x schreef:
Valt best goed mee, buiten soms conflicten etc.
Maar denk dat dat ook wel aan zijn ouderdom vasthangt..
Want meestal gaan die conflicten over meningsverschillen..

Ik denk dat je die meningsverschillen ook had gehad als je vader jonger was geweest, is gewoon inherent aan je eigen leeftijd.

Mijn ouders waren beide in de 40 toen ze mij kregen, onverwacht, een nakomertje. Mijn zus en broers zijn minimaal 17 jaar ouder dan ik. Ik geloof niet dat mijn relatie met mijn ouders anders is dan die van anderen met hun ouders.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:37

Idd, je moet ook kijken naar de omstandigheden, niet iedereen kiest er bewust voor om oude ouders te worden, misschien laat een relatie, of wilde het zwanger worden niet lukken! Ik heb zelf een kinderwens en op het moment geen relatie, maar als die er komt ben ik ook geen jonge ouder meer, ben nu 35!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:03

Mijn ouders zijn ook vrij 'laat' aan kinderen begonnen (moeder was 37 bij geboorte van haar eerste kind). Mijn moeder heeft dat heel bewust gedaan omdat ze eerst eigen leventje wilde opbouwen en ook om zich af te zetten tegen haar moeder. Oma was namelijk net 20 toen ze mijn moeder kreeg, wilde toen eigenlijk nog geen kinderen en heeft m'n moeder dat ook vaak duidelijk gemaakt.
Ik heb er nooit iets van gemerkt dat m'n ouders ouder waren dan 'normaal'. Zoals hier al vaker gezegd, hangt het gewoon af van het karakter van de ouders, leeftijd op zich zegt niet zoveel.
Ikzelf zal ook geen jonge moeder worden (iets met studeren, ontbrekende geschikte partner en voorlopig ontbrekende kinderwens) als ik ooit aan kinderen begin. Maak me er niet druk om.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:06

Mijn moeder is 46, mijn vader 66. Ik ben zelf 18.
Ik heb er zelf echt helemaal geen last van. Mijn vader is misschien iets minder actief als de jongere vaders, maar dat ligt meer aan zijn karakter.
Ik denk niet dat ik een andere relatie heb met mijn ouders, als dat leeftijdsgenoten hebben met hun ouders die een stuk jonger zijn. :n

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:26

Ik ben 21 en mijn ouders zijn 57 en en 55. Ik vind mijn ouders redelijk oud, kan dit ook merken aan de 'generatiekloof'. Denk wel dat het wellicht niet aan de generatiekloof ligt, maar misschien gewoon een hun persoonlijkheid, want mijn oudste zus is 31 en haar behandelen ze volgens mij net zo qua 'vroeger deden we dat niet'. Ik ben wel een voorstander van jonge ouders. Mijn schoonmoeder was 40 toen ze haar laatste kind kreeg, en ik merk nu dat ze echt oud(49) is voor haar zoontje van nu 9. Mijn schoonvader is 2 jaar ouder nog maar die is wel erg jeugdig.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:15

TS, ik waardeer je belangstelling en interesse naar mensen die oudere ouders hebben, maar het bevriende stel van jullie kiest er zelf voor om kinderen te krijgen.
Ze leven nu. Ook mensen met jonge ouders kunnen hun ouders verliezen op jonge leeftijd.

Ja dat snap ik heel goed.
Echter, de vader van dit stel (48 jaar) is modern en actief.
Mijn vriendin heeft een verhoogde kans op postnatale depressie vanwege depressies in het verleden.
Gebruikt nog steeds medicijnen vanwege angststoornis.
Desondanks en met de risico's van dien is de baby gewenst en is het hopen dat zij geen postnatale depressie krijgt.