Wie stottert er nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:35

Hebben jullie het filmpje wat in mijn profiel staat wel eens gezien (laat stotteraars uitpraten!)? Echt heel erg leuk. :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:37

sundance11 schreef:
Het is wel zo als je als kind stottert en je bent er op tijd bij met een goede therapie is de kans aanwezig dat het kind ervan af komt.
Een reden waarom het bij volwassenen veel moeilijker is, is omdat zij ook al met veel psychische dingen zijn geconfronteerd, denk hierbij aan het pesten op de basisschool en middelbare school, afwijzingen tijdens een solicitatiegesprek etc. Een kind is zich hier veel minder bewust van.

Klopt, plus een volwassen stotteraar heeft een sterkere aanleg (predispositie) voor het stotteren.

Wat voor oefeningen moesten jullie bij de logopedist doen? :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 14:38

Cheetahfan schreef:
Ik heb veel gestotterd, ben toen ook naar logopedie gegaan.
Het heeft wel een beetje geholpen.
Nu stotter ik soms bij het begin van een zin, dan kom ik gewoon niet uit mijn woorden.
Of als ik boos/druk/gestressed word, dan kom ik vaak ook niet uit mijn woorden.
Best wel vervelend, want niemand neemt je dan meer serieus als je een punt wil maken. :Y)

Ik ben trouwens 14 jaar, weet niet precies vanaf welke leeftijd het begon eigenlijk. :o

Dat als je boos oid bent is inderdaad heel erg vervelend. Je kan gewoon niet boos worden, want veel mensen gaan lachen omdat het zo grappig is als je kwaad stottert, ik snap wel dat hun het grappig vinden, maar ik vind het echt heel erg vervelend want je kan je gevoelens gewoon niet uiten.

Vanavond reageer ik op de andere, maar ik ga paardrijden. Wil wel even zeggen dat ik het echt heel tof vind dat jullie op mijn topic reageren! :D

capopjekop

Re: Wie stottert er nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:45

Zelf stotter ik niet, heb wel iemand in mijn omgeving die wel stottert. Het kost wat meer moeite om een verhaal te volgen, want ik luister en probeer me tergelijk in te houden om het niet in te gaan vullen. Dat lijkt me namelijk erg vervelend als mensen dat gaan doen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:52

Ik stotter niet, dus voel me in die zin wel een beetje een binnendringer. Wel heb ik in mijn omgeving een paar mensen die stotteren, jullie zijn dus echt niet de enigen... Ik ben wel heel benieuwd naar hoe dat dan gaat bij bv logopedie, watvoor oefeningen moeten jullie dan doen?
Voor zover ik altijd heb begrepen is het niet dat je mond de klanken niet kan maken, maar dat het meer een kwestie is van het sturen van een signaal van je hersenen naar je mond om een woord te zeggen, maar dat dat niet helemaal doorkomt waarna het blijft hangen. Vandaar dat ik me afvraag wat de logopedie er dan mee kan...

Overigens was er met die top2000 a gogo (of weet ik veel hoe het heette) op een zeker moment ook een deelnemer die flink stotterde. Ik had er echt zwaar veel respect voor hoe ze soms echt meer dan een minuut kon doen over het uitspreken van een antwoord met al die blikken op haar gericht, en dan zonder blikken of blozen gewoon wist door te zetten. Zelf viel bij mij toen eerlijk gezegd pas het kwartje dat het wel echt rottig kan zijn om te stotteren. In mijn omgeving; het valt me gewoonweg niet op. Ik heb een collega gehad die ook flink stotterde maar dat heeft meer dan een jaar geduurd voordat ik uberhaupt doorhad dat ze stotterde, gewoonweg omdat ik het niet hoorde.

Zijn er nog oefeningetjes die jullie zelf kunnen doen? bv hardop denken als je alleen bent, verhalen ophangen tegen paardlief/huisdier, zeg maar praten zonder dat anderen je horen zodat er geen enkele druk op staat?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:59

Op de therapie beginnen wij altijd met een ontspanningsoefening zodat je in de basis komt. Iedereen heeft weer zijn eigen spreektechniek. Ik probeer de stotters langer te maken, alsware te doen inglijden. Ook heb ik de aandacht extra gefocust op mijn mond gebied, dat moet ontspannen zijn. Zo zie je dat erg erg veel dingen zijn die je moet doen om ontspannender te kunnen stotteren. Ik erger me soms wel eens aan mensen die dan zeggen maar je volgt toch therapie? Dus dan kun je dat ook altijd toepassen. Zo werkt het helaas niet, het kost ontzettend veel energie. Ga zelf maar eens als niet stotteraar de hele dag stotteren, daar vergelijk ik het altijd maar mee.

Als ik alleen ben of idd met mijn dieren praat ik wel eens met techniek omdat het dan altijd lukt en ik het zo makkelijker kan oefenen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:00

Hebben jullie er met zingen ook last van?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:13

nee ik niet, maar ga liever niet zingen ( is niet zo mooi haha) De hausdorfer methode is overegens wel gebasseerd op zingen volgens mij

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:39

Ik heb er inderdaad met zingen ook helemaal geen last van.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:14

Ik ben met logopedie vooral bezig met de "smooth speech" dit houd in dat ik een woord op een denkbeeldige glijbaan moet zetten. In mijn hoofd moet ik dan al naar de volgende klank gaan en die langer maken: du niet ppppaard maar paaaaaaaaard, waarbij de a naar beneden moet gaan en niet omhoog. Ik heb trouwens bj sommige mensen totaal geen last van stotteren. Toen ik een vriendje had, wist hij geen eens dat ik stotterde, stomweg omdat ik bij hem nooit stotter. Met dieren heb ik er ook haast geen last van.

@Sundance11: Dat zijn inderdaad van die domme opmerkingen. Er was een meisje die aan mij vroeg: Waarom doe je dat? En dan niet aardig bedoelt, maar gewoon alsof ik er zelf voor gekozen heb. Heb die vraag overigens maar niet beantwoord.

@capopjekop: Met zingen heb ik er geen last van, als het goed is niemand die stottert. Zingen doe je namelijk met je andere hersenhelft.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:28

Ja ik stotter ook,maar lang niet meer zo erg als eerst. Ik praat nu bijna vloeiend, tuurlijk soms een heel klein hakkeltje, maar verder gaat het hier nu heel goed! :j En dat moet ook wel, ik ga met mensen werken en ik moet bij mijn opleiding heelveel praten, en dan is het niet prettig als je bij elke zin helemaal vastloopt.

Ik ben vroeger heelveel naar therapie geweest, maar het heeft bij mij niet geholpen. En ik heb er best wel veel versleten eerlijk gezegd.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 07:44

sundance11 schreef:
Op de therapie beginnen wij altijd met een ontspanningsoefening zodat je in de basis komt. Iedereen heeft weer zijn eigen spreektechniek. Ik probeer de stotters langer te maken, alsware te doen inglijden. Ook heb ik de aandacht extra gefocust op mijn mond gebied, dat moet ontspannen zijn. Zo zie je dat erg erg veel dingen zijn die je moet doen om ontspannender te kunnen stotteren. Ik erger me soms wel eens aan mensen die dan zeggen maar je volgt toch therapie? Dus dan kun je dat ook altijd toepassen. Zo werkt het helaas niet, het kost ontzettend veel energie. Ga zelf maar eens als niet stotteraar de hele dag stotteren, daar vergelijk ik het altijd maar mee.

Als ik alleen ben of idd met mijn dieren praat ik wel eens met techniek omdat het dan altijd lukt en ik het zo makkelijker kan oefenen.

Nog even een vraagje, heb jij in groepsverband therapie? Waarom heb je daarvoor gekozen? (wil zelf namelijk ook kijken of groepsverband misschien beter voor mij werkt)

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:19

Omdat als ik met mijn therapeut alleen ben het allemaal goed kan en ik weet heel goed hoe k de therapie moet toepassen. In groepsverband deel je ook de ervaringen met anderen en dat vind ik zelf weer heel fijn.
Waar heb jij dan therapie?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:22

sundance11 schreef:
Omdat als ik met mijn therapeut alleen ben het allemaal goed kan en ik weet heel goed hoe k de therapie moet toepassen. In groepsverband deel je ook de ervaringen met anderen en dat vind ik zelf weer heel fijn.

Ja dat is inderdaad ook waar ik tegen aanloop, ik weet hoe het moet, maar ik kan het in de praktijk niet toepassen. Ik heb nu gewoon 1 op 1 logopedie in Doorn. Maar ik ben inderdaad aan het kijken naar iets in groepsverband.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:24

Je zou eens kunnen kijken bij www.stottercentra.nl, die hebben meerdere locaties in nederland. Weet zo niet wat voor jou de dichst bijzijnde locatie is.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:43

sundance11 schreef:
Je zou eens kunnen kijken bij http://www.stottercentra.nl, die hebben meerdere locaties in nederland. Weet zo niet wat voor jou de dichst bijzijnde locatie is.

Dankjewel! Helaas zit de dichtsbijzijnde in Amsterdam en moet ik dan alsnog 1 uur reizen.. Ik ga verder zoeken!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:57

Is gouda niet dichter bij voor jou?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:05

sundance11 schreef:

Dat vind ik juist helemaal niet fijn, ik kwam altijd heel 'down' terug van zo'n groepsessie. Vond het totaal niet prettig....

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:10

@sundance11: nee is 20 min verder weg.

@Marijee: Wat zorgde ervoor dat je je zo down voelde daarna dan?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:14

Meer om het feit dat er alleen negatief er over werd gesproken, ik had er gewoon niks aan. Sowieso ben ik geen voorstander van therapie omdat ik er zelf helemaal niks aan heb gehad.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:58

Stotter je nu nog steeds dan?
Ik heb ook wel eens dat er een paar tussen zitten die alles negatief bekijken, daar kan ik zelf ook niet zo goed tegen. Ik heb er ook een hekel aan dat sommige zichzelf zien als "wij stotteraars tegen de rest van de wereld" Want dan ga je jezelf wel erg een stempel opdrukken. Maar de één heeft het al geaccepteerd dat hij zij stottert en de ander nog niet. Denk dat het daardoor ook wel komt ho je zelf op dat moment in de schoenen staat.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:17

sundance11 schreef:
Stotter je nu nog steeds dan?
Ik heb ook wel eens dat er een paar tussen zitten die alles negatief bekijken, daar kan ik zelf ook niet zo goed tegen. Ik heb er ook een hekel aan dat sommige zichzelf zien als "wij stotteraars tegen de rest van de wereld" Want dan ga je jezelf wel erg een stempel opdrukken. Maar de één heeft het al geaccepteerd dat hij zij stottert en de ander nog niet. Denk dat het daardoor ook wel komt ho je zelf op dat moment in de schoenen staat.

Ik denk inderdaad ook dat het komt dat ik nu in de pubertijd zit (wat een afschuwelijk woord trouwens). Maar ik merk aan mezelf dat ik het ene moment het echt afschuwelijk vind, maar dan ben ik sowieso wat onzekerder. Heeft echt voor een groot deel met je hormonen te maken. Op het moment probeer ik me maar te bedenken, dat sommige mensen pukkeltjes krijgen en ik stotter :+

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:40

Toen ik 14/15/16 was vond ik het wel heel irritant dat ik stotterde, ik stotterde toen ook meer. Nu heb ik dagen/weken dat ik vrijwel niet stotter. Je groeit eroverheen denk ik, ik ben nu 18. Niet dat ik nu zo 'oud' ben ofzo, haha, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel? :+

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:29

_Rapido_ schreef:
Toen ik 14/15/16 was vond ik het wel heel irritant dat ik stotterde, ik stotterde toen ook meer. Nu heb ik dagen/weken dat ik vrijwel niet stotter. Je groeit eroverheen denk ik, ik ben nu 18. Niet dat ik nu zo 'oud' ben ofzo, haha, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel? :+

Hahaha, jaa inderdaad. Hopelijk groei ik er ook over heen. Mijn beide ouders hebben ook gestottert, en die zijn er ook overheen gegroeit. Dus ik heb nog hoop hihi. En tot die tijd proberen om het een beetje te accepteren.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:22

Ja ik stotter zelf ook, met mate. Wel moet ik zeggen dat ik nu bijna vloeiend praat, echt, het is ontzettend fijn. Soms een klein hakkeltje of een vastlopertje maar dan is het gewoon een kwestie van goed ademenen en dan kan ik er weer tegen aan :D Het is zelf nu zo, ik moet voor mijn opleiding onwijs veel prestenteren en voor de klas staan, dan praat ik zelfs vloeiend. Echt, het lijkt zelfs alsof ik helemaal geen problemen etc heb met praten :D

En ja, ik was/ben nooit fan geweest van therapieën. Het heeft bij mij nooit geholpen, ik kwam alleen maar in een negatieve spiraal terecht. Vooral de groeps therapie vond ik een regelrechte ramp.. Alles werd of zo negatief voorgesteld zegmaar, of alles wat zo zoet als wat. Nee, geef mij maar de realiteit, heb er meer van geleerd dan van therapie :)