Stoppen met roken, het kan!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Stoppen met roken, het kan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:51

Ik heb ook deze cursus gedaan. Rookte anderhalf pakje per dag en nu als bijna drie jaar niet meer.

Ben nog nooit zo blij met een cursus geweest, en hij werd ook nog betaald door de werkgever.

Vind roken nu echt smerig en ik vind het vooral stinken. Mijn collega rookt en als tie terug komt dan ruik je hem al aankomen :P

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:26

Kehdra: tis idd wel verschillend hoor over dat terug vallen, maar mijn ervaring hier in de praktijk is dat de meeste mensen toch wel eens terug vallen.

Ook al ben je 15 jaar gestopt, dat waakvlammetjes is er altijd. Maar nu denk je er niet meer aan. Maar als er ooit een ingrijpende gebeurtenis gebeurd, pakken de ex-rokers vaak als eerste weer naar dat sigaretje en dan zijn ze weer verslaafd.

Hier zijn een aantal vragen die ik altijd stel als ze bij mij komen:

1: waar rook je?
2: Wanneer rook je?
3: hoeveel rook je?
4: Klachten van het roken?
5: Wat biedt het roken je?
6: Hoe voelt het, als je je sigaretje op heb?
7: Waar zie je tegen op als je gaat veranderen?
8: Wat zijn de voordelen om te veranderen?
9: wat zijn de nadelen om te veranderen?
10: Wat vind de omgeving van het roken?
11: Wat zou je zelf graag willen?
12: Wat heb je nodig om jezelf een 8 te geven ipv een 7?
(uitleg, ik werk met lineaal: 0 is niet stoppen met roken en 10 is acuut stoppen met roken!
Welk cijfer geef je jezelf? )

Hierop borduren we dan verder.
Maar gelukkig kan ik zeggen, dat ik al een aantal mensen heb kunnen laten stoppen met roken.
altijd leuk.

Tevens zijn er altijd mensen die zeggen:
Jij kan makkelijk praten, jij weet niet hoe moeilijk het is.
Nou dat is het voordeel van ex-roker zijn, weet precies hoe moeilijk het is. Daar kan ze dan mooi effe mee om de oren slaan :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:53

eowyn04 schreef:
Ook al ben je 15 jaar gestopt, dat waakvlammetjes is er altijd. Maar nu denk je er niet meer aan. Maar als er ooit een ingrijpende gebeurtenis gebeurd, pakken de ex-rokers vaak als eerste weer naar dat sigaretje en dan zijn ze weer verslaafd.

Wat een kul..... In die drie jaar dat ik gestopt ben heb ik zo'n beetje alle ingrijpende gebeurtenissen voor mijn donder gehad die je kan hebben. Heb geen moment naar een peuk verlangd hoor.... Bah, ga me niet meer verlagen tot zo'n stinkverslaving! :r

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:59

Zooist schreef:
eowyn04 schreef:

Wat een kul..... In die drie jaar dat ik gestopt ben heb ik zo'n beetje alle ingrijpende gebeurtenissen voor mijn donder gehad die je kan hebben. Heb geen moment naar een peuk verlangd hoor.... Bah, ga me niet meer verlagen tot zo'n stinkverslaving! :r

Ik zeg ook niet dat dat bij iedereen is!

Maar bij heel veel mensen is dit wel het geval.
En gelukkig ben jij een persoon die dus niet naar de peuk heeft gegrepen!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:02

Ow, dan las ik het verkeerd!

Teken van zwakte :P

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:08

:D ;)

Maar eerlijk gezegd, teken van zwakte...
ja en nee. Toch kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die door iets, wat dan ook weer grijpen naar dat sigaretje.
Ook al is het een "smerige"gewoonte.

Maar ik geef het altijd mee aan de mensen:
Blijf waakzaam, want zeg nooit: dat overkomt mij niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:43

gohya schreef:
Maar moet je dan geen sterke wil hebben als je wil stoppen met roken?
Mijn wil is niet sterk genoeg om te stoppen,ik wil zelf wel maar iets in me hersens zegt steeds:ach waarom stoppen?Ik heb al vele pogingen gedaan,was niet echt moeilijk maar mijn wil was te zwak en de gewoonte was te sterk.Heeft het dan zin om dat boek te lezen?

Ja, dan raad ik je het boek / de cursus zeker aan!
Dat is het mooie aan de methode: het kan zonder wilskracht (ik was ook o zo vaak gestopt op karakter, hield het nooit langer dan een week vol zo ;))
Ben nu 3 jaar gestopt, met elke 'rooksituatie' opnieuw leren omgaan, zonder karakter, en nu voel ik me zo vrij als een vogel, was echt leuk om zo te stoppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:47

Over dat hervallen door ingrijpende gebeurtenissen: ook in de cursus leer je hiermee omgaan, zodat je niet opnieuw naar je sigaret hoeft te grijpen :)

Wel een interessante vragenlijst, eowyn04, ik wil best geloven dat zo'n gedragsanalyse mensen meer inzicht geeft in hun rookgedrag!

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:56

Ik ben 5 weken geleden gestopt, en heb het 3 weken erg moeilijk gehad..
Maar mijn method"?

Nee zeggen.. Ik wou stoppen, dus heb nee gezegd tegen mezelf..
Er zijn zoveel momenten dit jaar geweest waarop ik echt oprecht pijn en verdriet voelde.. een hoop ellende gehad! Daar had ik geen keuzen en moest er mee leren leven en accepteren..

Ik wilde gezond leven, meer uithoudingsvermogen hebben en niet meer met ademnood van het paard af komen! Dus conclusie: Stoppen met paffen :D ..
Kiezen opelkaar, beslissing gemaakt.. Conseqentie, je erg vervelend voelen.. Maar het levert je wat positiefs op!!

Kom op mensen, Ruggengraat!!

Heel veel succes iedereen... T voelt heerlijk om er af te zijn!! Frisse adem, meer lucht, schone kleren...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:00

Ik ben jaren geleden gestopt met het boek van Carr. Ik heb het 3 weken volgehouden en toen weer begonnen. Ik ben ook wel eens gestopt m.b.v. pleisters, maar daar ging ik van hallucineren. :D
De enige keren dat het mij gelukt is om lang (9 maanden) te stoppen, was tijdens de zwangerschappen.
Nu ben ik ruim 5 weken gestopt door een ziekenhuisopname. Ik ben nu 2 weken thuis, maar ik vind het zwaar. Ik kan nog niet veel doen, dus ik zit veel op de bank en daar hoort eigenlijk een sigaretje bij.
Ik ben niet van plan om nog te gaan roken (op doktersadvies), maar dit is geen eigen keus. Ik zou liever nog roken, ook al weet ik dat het stom is. En ik ben ook niet van plan om zo'n anti-roker te worden.
Vaak zijn ex-rokers het ergst en dat wil ik zeker niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:02

Bah, dit is dag nummer twee voor mij en ik wordt echt gillend gek....!

Ik denk dat ik mezelf eens een elektro-sigaret bestel...! :Y)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:07

Dag 2 was bij mij ook het ergste tot nu toe. Toen dacht ik ook echt overal rokende mensen om me heen te zien :')
Nu op dag 9 heb ik af en toe nog zwakke momenten.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:09

Mijn vriend is nu aan het stoppen met roken... Hij wil het al heel lang, maar heeft aardig wat stress over zich heen gehad. Hij probeert het nu met behulp van nicotine pleisters. Heeft de laatste week van 2010 alleen 's avonds 1 shaggie opgestoken, en vanaf zaterdag niks meer. Hij heeft het er wel zwaar mee, heel sneu om te zien eigenlijk :( iemand misschien tips daarvoor, hoe je er het beste mee om kan gaan om ze te steunen/helpen?

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:15

Door het er niet over te hebben en ze voldoende afleiding geven :D

Ik merk echt verschil, vorige week zat ik nog in een huisje met mn broertje en zusje (4 en 2) toen heb ik weinig aan sigaretten gedacht, thuis achter de pc en op de bank denk ik er des te meer aan :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:21

Hmm. Denk niet dat zo'n methode mij van het roken af zal brengen. Dat zal ik toch echt helemaal zelf moeten doen. Al ben ik daar nog helemaal niet mee bezig, whaha!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:23

Ik wil al jaren stoppen met roken,heb die kauwgom gehad,2 nicotine pleisters [op beide armen 1] en zelfs een nicotine inhaler.Die inhaler was totaal geen succes,je kreeg een volle stoot nicotine naar binnen dat je longen er vol van raakte.Het probleem bij mij is dat ik zo zwak ben,mijn wilskracht is 0,0 en ook krijg ik hallucinatie's als ik probeer te stoppen.Ik zie mensen op straat veranderen in sigaretten,ben dus gewoon een junk!
Iemand die toevallig haar boek verkoopt van Allen Carr?
Ik ben bang dat ze me in coma zouden moeten leggen wil het me lukken om te stoppen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:46

Adil18 schreef:

Heb ik ook al aangedacht of een waterpijp :D , en dan alleen voor de zwakke momenten.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:49

Robin_S schreef:
Wel een interessante vragenlijst, eowyn04, ik wil best geloven dat zo'n gedragsanalyse mensen meer inzicht geeft in hun rookgedrag!

Ja, dit zijn echt vragen waarbij je de mensen ziet nadenken.
Ze moeten nadenken over het anwoord en daar krijg je soms leuke en verassende antwoorden uit hoor.
van emotionele antwoorden met tranen tot lachende antwoorden.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:50

Adil18 schreef:

Go for it Adil!!
Ga je gedachten verzetten. Zoek afleiding, zodat je dat ding vergeet.

De eerse tijd zal het moeilijk zijn en moet je veel afleiding zoeken, straks gaat het beter.
Wanneer heb je de meeste moeite?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:52

annmary schreef:
Mijn vriend is nu aan het stoppen met roken... Hij wil het al heel lang, maar heeft aardig wat stress over zich heen gehad. Hij probeert het nu met behulp van nicotine pleisters. Heeft de laatste week van 2010 alleen 's avonds 1 shaggie opgestoken, en vanaf zaterdag niks meer. Hij heeft het er wel zwaar mee, heel sneu om te zien eigenlijk :( iemand misschien tips daarvoor, hoe je er het beste mee om kan gaan om ze te steunen/helpen?

Het is heel moeilijk.
Laat hem sjago zijn, laat hem maar tieren en brullen. dat is toch maar tijdelijk.

zoek evt samen afleiding. Ga leuke dingen doen.
Desnoods een beloning, eind van de week bv even uit eten of wat je leuk vind.
Misschien klinkt het raar, maar jezelf of hem belonen helpt vaak.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:58

gohya schreef:
Ik wil al jaren stoppen met roken,heb die kauwgom gehad,2 nicotine pleisters [op beide armen 1] en zelfs een nicotine inhaler.Die inhaler was totaal geen succes,je kreeg een volle stoot nicotine naar binnen dat je longen er vol van raakte.Het probleem bij mij is dat ik zo zwak ben,mijn wilskracht is 0,0 en ook krijg ik hallucinatie's als ik probeer te stoppen.Ik zie mensen op straat veranderen in sigaretten,ben dus gewoon een junk!
Iemand die toevallig haar boek verkoopt van Allen Carr?
Ik ben bang dat ze me in coma zouden moeten leggen wil het me lukken om te stoppen.

Lees de vragen eens door, en geef jezelf eens antwoord.
Ik heb hier wel een boek, maar helaas kan ik je die niet mee geven, want ook dat boek geef ik mee aan mijn patienten als ze het willen.

Ook jij kan het, maar je moet wel echt willen, anders heeft het geen zin.

1 ding, het is moeilijk, maar kunnen en willen liggen naast elkaar op het kerkhof ;)
Lukt het nu niet, dan lukt het mogelijk wel over een maand.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:08

Ik krijg nu een testmoment. Ik ga ff op bezoek bij de buurvrouw en die rookt als een ketter.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:09

toi toi toi!!

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:25

Ahhhh stoppen met roken!!!
Ik heb het boek al een keer gelezen een paar jaar geleden,1 week gestopt.
En nu ligt ie weer op mn nachtkastje doe er alleen al een half jaar over lees soms maar 1 pagina!
Te erg voor woorden gewoon,moet echt een schop onder mn kont hebben.
Voor de mensen wie wel gestopt zijn jullie mogen echt trots zijn op jezelf!!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:48

Ik ben weer terug van de buurvrouw. Ik vond het er zo lekker ruiken naar nicotine :D . Dat is pas erg.