Adhd/add...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:20

(Niet alles gelezen, maar wil toch even wat zeggen..)

Ik kan (uiteraard) niet beoordelen of je adhd/add hebt. Maar ik wil je wel even iets geven om over na te denken.

Stel nou, je laat je testen, en het blijkt dat je echt iets hebt. Wat dan? Je verandert er niet van...jij bent en blijft jezelf.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je je niet moet laten testen hoor, het is zeker fijn om het te weten mocht er iets zijn. Maar ik wil wel zeggen, denk er voor jezelf alvast even over na hoe belangrijk je dat nou eigenlijk vind. Uit je verhaal begrijp ik dat je ermee zit, anders zou je het zo niet opschrijven natuurlijk. Maar ik begrijp ook dat je in principe goed functioneert...3vwo is echt niet makkelijk. Daarnaast heb je een bijzonder goede kijk op jezelf, op hoe je bent en dat vind ik op jouw leeftijd erg knap.

Wat ik je kan aanraden: Relativeer een beetje. Je bent jong, moeilijke leeftijd, en dan bedoel ik niet qua gedrag maar zeker ook je concentratievermogen kan te maken hebben met de puberteit. Oftewel, het kan nog heel veel verbeteren. Blijf je best doen, probeer je voor korte perioden echt te concentreren op een opdracht oid, en gun jezelf ook voldoende rust tussendoor. Heel belangrijk, ben niet te streng voor jezelf! Accepteer dat je je niet lang achter elkaar kan concentreren, werk in kleine blokjes. Zoek een omgeving waarin jij je goed voelt om te leren, als dat zonder enige afleiding is, prima. Maar kan je je eigenlijk beter concentreren met radio of tv aan, doe dat dan gewoon. Zoek je eigen manier...

Veel van wat je omschrijft kan (deels) voortkomen uit je leeftijd, en omdat er ongetwijfeld vanalles gebeurt in je leven en ook omdat je concentratie en leervermogen nog niet optimaal is. Je bent nog volop in ontwikkeling hoor dus maak je niet al teveel zorgen!

Tot slot, vergelijk jezelf niet teveel met anderen. Je bent drukker dan anderen, praat meer ed, op die manier moet je niet eens denken. Jij bent namelijk jezelf, en een ander zal dus altijd anders zijn. Het is normaal dat die verschillen je op beginnen te vallen, jij en je leeftijdsgenoten ontwikkelen zich nu tot de persoon die je bent/wordt. En die verschillen zijn nou eenmaal vaak nadrukkelijker aanwezig dan in de kleuterklas bv. Maar dat wil niet zeggen dat je afwijkt of dat anders zijn persé negatief is he! Kortom accepteer dat jij misschien voor je gevoel 'te' druk bent, 'te' veel praat en 'stuitert' maar besef wel dat zolang jij ermee om kan gaan en je er niet alteveel hinder van ondervind, dat er eigenlijk niets aan de hand is. Je compenseert het nl ook weer, de liefde, passie die je beschrijft moeten anderen misschien missen en dat vind ik toch echt een goede eigenschap hoor!

Lang verhaal geworden toch, hele korte samenvatting; maar je niet te druk, je bent wie je bent, vergelijk je niet met anderen want iedereen is uniek, en probeer te leren leven (en werken) met al je goede en minder goede eigenschappen.

llindaaa

Re: Adhd/add...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:51

@ Esther.

Dankje el voor je reactie, echt. Ik heb het nu al drie keer gelezen en heb er echt wat aan!

Anoniem

Re: Adhd/add...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:05

Ik zou gewoon naar een psycholoog/psychiater(verschil is dat een psychiater ook medicijnen mag geven en een psycholoog niet) gaan en het laten testen! Dat heb ik zelf ook gedaan want ik had precies hetzelfde 2 jaar terug als waar jij nu mee zit :).

Bij mij is er toen uitgekomen dat ik ADD had en toen heb ik ritalin gekregen, eerst ging op de havo altijd met hakken over de sloot over en ik ben nu goed geslaagd voor mn havo en zit nu in vwo 5 met hoge punten!
Ik heb echt veel meer rust gekregen in mijn hoofd door de ritalin en ik vind het heerlijk spul, maar dat zal ook per persoon schelen en er zijn ook meerdere manieren als medicijnen.

Als je meer vragen hebt of het leuk zou vinden om met een ADD'ertje te kletsen(ik ben 17 dus scheelt niet zoveel in leeftijd), stuur maar een pb! Dan mag je mn mail/msnadres wel hebben :).

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:29

Desiree_1993 schreef:
Ik zou gewoon naar een psycholoog/psychiater(verschil is dat een psychiater ook medicijnen mag geven en een psycholoog niet) gaan en het laten testen! Dat heb ik zelf ook gedaan want ik had precies hetzelfde 2 jaar terug als waar jij nu mee zit :).

Bij mij is er toen uitgekomen dat ik ADD had en toen heb ik ritalin gekregen, eerst ging op de havo altijd met hakken over de sloot over en ik ben nu goed geslaagd voor mn havo en zit nu in vwo 5 met hoge punten!
Ik heb echt veel meer rust gekregen in mijn hoofd door de ritalin en ik vind het heerlijk spul, maar dat zal ook per persoon schelen en er zijn ook meerdere manieren als medicijnen.

Als je meer vragen hebt of het leuk zou vinden om met een ADD'ertje te kletsen(ik ben 17 dus scheelt niet zoveel in leeftijd), stuur maar een pb! Dan mag je mn mail/msnadres wel hebben :).

Verschild inderdaad per persoon, zo ben ik er eigenlijk nog niet helemaal achter of het werkt :P
die rust is er wel, maar het ligt ook wel aan de situatie.
Ik heb kort geleden een werkgroep bijgewoond, over ADHD (inleidende groep), erg leerzaam ook hoe andere ermee omgaan en hoe het zich uit.

Desiree: heb jij trouwens vaak last van hoofdpijn? ik heb de laatste tijd veel last, maar of dat nu door de ritalin komt...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:32

Ik heb ADD (had de H vroeger, is weggegaan in de pubertijd) en dat " soms niet kunnen concentreren" betekent niet dat je meteen ADD hebt :)
Ik heb echt bijna altijd concentratie problemen, heel vervelend en soms ook gewoon met mijn medicatie. Dat agressief heeft ook niet per definitie met ADD te maken maar meer met jou als persoon in combinatie met de pubertijd. Ik reageer ook heftig, ja, maar ben de pubertijd inmiddels wel weer uit :+ ik reageer niet per definitie agressief, gewoon heftig om het maar zo te zeggen :)

Maar mocht je nog twijfelen zou ik even naar een HA gaan en vragen wat die er over denkt.