Coeliakie (Gluten-intollerantie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Venthe

Re: Coeliakie (Gluten-intollerantie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:18

Ik heb het zelf niet maar een vriendin van mij wel.
Zij bakt soms haar eigen brood een heeft een recept voor heerlijke koekjes (ze zijn echt heerlijk!) zal het eens aan haar vragen.
Zij heeft 1x per jaar een glutendag en eet ze dus alle dingen die ze zo erg mist (voornamelijk brood en evergraan enzo) en dan is ze een paar dagen flink ziek maar kan ze er weer tegen aan voor een jaar

Ik wens je heel veel succes, het lijkt me echt moeilijk

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:08

Ik heb een meisje bij de kookclub die heeft het ook, als die gluten eet ligt ze een maand in het ziekenhuis.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:34

ik heb de laatste weken veel buikpijn weinig trek in eten. poep de hele week niet ondaks zakjes movicolon
vroeg me af of dit een glutenallergie kan zijn ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:36

Niet kunnen poepen is vaak een allergie van een voedingsmiddel,dat is vaak tarwe of melk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:41

Lastig, hoor.. Ik ken vier mensen en nog een gezinnetje met kleine kinderen met een glutenallergie. Ze doen allemaal vaak boodschappen bij de Jumbo, die hebben vaak een speciale afdeling vol glutenvrije spullen. Ook die Ikea heeft veel glutenvrije producten, ook taarten geloof ik! :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:43

Albert heijn heeft in de vriezer een cake, is iets van 5 euro.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:43

okee dat verstopping symptoon is van glutenallergie staat dus verkeerd op wikipedie

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:14

jetwii schreef:
okee dat verstopping symptoon is van glutenallergie staat dus verkeerd op wikipedie

Nee hoor, staat er prima op. Verstopping kan wel degelijk een symptoom zijn van Coeliakie. Maar het kan natuurlijk heel goed ergens anders door komen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:08

Een GV tip: de maaltijd pakketten van Bertolli zijn (afgezien van de pasta) glutenvrij. Dus ook de lasagne en de witte bechamelsaus.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:30

Bij mij is het al een jaar of 12 bekend dat ik coeliakie heb.
De eerste jaren hield ik me trouw aan het dieet, maar sinds een jaar of
6 eet ik weer gewoon. Ik voel me nooit ziek meer, zie er gezonder uit dan
ooit te voren (vroeger was ik dun en bleek, wat ook een gevolg
zou zijn van gluten), en ik heb nog nooit wat gebroken. Weet iemand
van welke gevolgen ik nog meer last zou kunnen krijgen?
Ik ben er wel mee bezig in mn hoofd soms, maar zo lang
ik me gezond voel eet ik liever gewoon. De dokters hebben wel gezegd
toendertijd dat coeliakie nooit overgaat.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:23

Coeliakie heb je de rest van je leven. Ik denk dat je darmen de eerste 6 jaar weer goed genezen zijn, daarom voel je je nu prima. Het lijkt mij dat je dan wel weer een terugval kunt verwachten.

Ik heb als gevolg van Coeliakie nu ook lactose-intollerantie. Mijn darmen zijn nu zo beschadigd dat ik heb het ontwikkeld. Het gaat wel weer over zodra mijn darmen weer redelijk hersteld zijn zeggen ze.

Ik heb nu nog steeds dezelfde klachten. Sterker nog, ik voel me sinds het dieet minder goed. Een beetje zoals jij dus Mavelle! Misschien missen we wel heel veel voedingsstoffen? Ik ben dood moe, mijn spieren trillen, ik val moeilijk in slaap en heb vooral savonds vreselijke buikpijn. Verder voel ik me de hele dag ziek, zwak, misselijk.

Voor zover ik weet kan coeliakie (in de meer ergere gevallen) zorgen voor botontkalking, onvruchtbaarheid, maar sowieso voor vitaminen tekorten.

Nog even en ik kap met gluten vrij eten. Ik wil me niet zieker voelen. het zou me juist beter moeten maken ..

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:43

Herstel van die darmschade kan wel 2 jaar duren. Eventueel zou je kunnen kijken of je een vitamine B12 tekort hebt, wat vaker voorkomt bij coeliakiepatienten.
Mavelle; je zou een bioptie kunnen laten doen om te kijken of je idd geen darmschade hebt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:13

loveshadow schreef:
Lastig, hoor.. Ik ken vier mensen en nog een gezinnetje met kleine kinderen met een glutenallergie. Ze doen allemaal vaak boodschappen bij de Jumbo, die hebben vaak een speciale afdeling vol glutenvrije spullen. Ook die Ikea heeft veel glutenvrije producten, ook taarten geloof ik! :)

Deze heeft (of in ieder geval had) de AH ook, snicker, daim en cheesecake 'taart' als ik het me goed herinner. Ook heeft de AH een mokkaschuim taart en mokka schuimgebakjes die gv zijn. Helaas omdat de meeste van mijn kennissen dit weten en ze persé wat willen aanbieden (ik sla al zo vaak dingen af) krijg ik altijd die mierzoete dingen lol, 1 a 2 keer per jaar heerlijk, maar niet te vaak :P

Smidtje, jammer dat je je zo rot voelt onder het dieet.
Misschien dat het helpt, maar ik had ook de eerste paar weken/2 maanden veel meer last, ik vermoed dat mijn darmen nog echt moesten wennen aan het nieuwe dieet en ik had veel last van mijn bloedsuikerspiegel (die stuiterde vlgs mij op en neer), met als gevolg constant honger, terwijl ik ervoor nooit honger had (altijd het gevoel vol te zitten), trillen, misselijkheid.

Mavelle, als ik jou was zou ik toch een keer een consult aanvragen bij een mdl arts, wil je niet bangmaken maar schade (langdurige) kan irreversibel zijn. In mijn geval zitten mijn darmen nog altijd op Marsh 4 ondanks dat mijn antistoffen onderhand al 5 jaar laag/nul zijn. Nu moet ik wel zeggen dat ik een uitzonderingsgeval ben (mijn arts in de VU vind me een interessante casus :P, zijn maar een paar gevallen van bekend)