Bezuinigen in de zorg.Is dit een oplossing?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:22

Ben bang van niet.
Ook al vind ik echt dat je een punt hebt, maar voor de zorg vind het te gevaarlijk. Misschien een strafsysteem, maar dan heb je ook nog marktwerking, dus als de ene verzekering gaat straffen en de andere niet......

Maar ik ben het echt met je eens hoor. Overgewicht, roken, alcohol, rijden zonder cap het valt in mijn ogen tot een risicogedrag.

Het is goed om er over na te denken.
Ook een punt blijven de mensen de zogenoemde zelfverwijzers op SEH posten en HAP.
Lastig, lastig. Maar gelukkig hebben we er in NL de beschikking over.

Het is ook lastig om een grens te stellen, bijv. de Korsakow lijders, wat ga je die laten doen om op te draaien voor de kosten???

(PS mijn rug zou het overigens fijn vinden als mensen van boven de 100kg niet meer ziek werden. ;) )
Is het dan ook risicogedrag van mij als ik ze toch verpleeg? Want ook al is het zwaar, ik blijf het toch maar doen. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:25

@Anoeska
Je begrijpt het niet wat ik bedoel.
Het heeft nix te maken met risico's nemen.
Het heeft te maken met overal schijt aan hebben en dan gebeurt er een ongelukje wat helemaal niet had hoeven te gebeuren,en het kost de zorg handenvol geld.Genoeg mensen die hele hoge premie's betalen en zelf eigenlijk bijna nooit een dokter zien of ziek zijn.Zulke mensen betalen wel die hoge premie omdat de zorg zo duur is geworden,omdat de zorg veel geld kost.

gohya

Re: Bezuinigen in de zorg.Is dit een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:28

Korsakow is een "ziekte" idd. veroorzaakt door drank.
Je werk heeft [bijna] nooit te maken met risico of onverantwoord gedrag.
Het is meer het "overal schijt aan hebben" gedrag.
Miss. komt het nu wat duidelijker over wat ik bedoel.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:29

Ik begrijp het prima, want je idee is natuurlijk niet bepaald nieuw te noemen. Maar ik ben het alleen niet met je eens. Ik denk dat je het allemaal een beetje te simpel ziet. Jij doet alsof het onderscheid tussen eigen schuld en iets wat je overkomt altijd heel makkelijk te maken is. Dat klopt wel als je alleen maar denkt in bankovervallers en mensen die een ziekte overkomt. Maar daar tussen zit een heel groot grijs gebied dat jij voor het gemak even overslaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:32

gohya schreef:
Lia_ schreef:
En als je dan gewond raakt bij het sporten, ook eigen schuld???

Sport is geen roekloos gedrag en bij een sportclub ben je verzekerd door de club zelf.

Als ik tijdens het beleren van een jong paard val ben ik daar echt niet voor verzekerd via de rijvereniging :D
En is het sport of bewust roekeloos gedrag om voor het eerst op een jong dier te stappen???

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:42

@Lia_
Nee dit is echt geen roekeloos gedrag.
Wel als je b.v. in ene op het jonge dier springt,zonder zadel of hoofdstel en gaat rond crossen.Dát is roekeloos gedrag

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:37

Zonder cap op een paard gaan zitten en geen gordel in de auto om vind ik roekeloos gedrag en mag van mij best bestraft worden met het betalen van een (groot) deel van de kosten. Met alcohol op de auto in keur ik al helemaal af dus die mensen mogen direct alles betalen van me als ze iets overkomt door hun drankgebruik. Omdat ze niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar brengen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:08

Heino schreef:
Zonder cap op een paard gaan zitten en geen gordel in de auto om vind ik roekeloos gedrag en mag van mij best bestraft worden met het betalen van een (groot) deel van de kosten. Met alcohol op de auto in keur ik al helemaal af dus die mensen mogen direct alles betalen van me als ze iets overkomt door hun drankgebruik. Omdat ze niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar brengen.

Kijk zulke dingen bedoel ik nou,iemand die er zelf om vraagt,die het van tevoren weet wat er kan gebeuren,zelf ook laten betalen.Hoeveel mensen worden er niet dood gereden door een dronken automobilist,zie zelf heel vaak ongeschonden blijft? Iedereen weet wat er kan gebeuren als je dronken auto gaat rijden,maar ach,schijt aan,gewoon rijden maar.
Net zoals iemand een bejaarde overvalt,de crimineel komt ten val en breekt zijn been.Laat hem alle kosten mooi zelf betalen dan van ziekenhuis,ambulance en behandeling.We zijn veel te soft in Nederland.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:18

iedereen is jong geweest en sommigen onder ons hebben zich vast wel eens roekeloos gedragen ..
wat met een 14jarige die zoveel alcohol drinkt dat hij/zij in coma raakt ? Die kosten lopen heeeel erg hoog op.. moet die 14jarige dan met zoveel schulden zitten voor ze nog maar de kans heeft gekregen om een eigen leven te starten ? Of moeten de ouders daarvoor boeten ?
of wat met COPD dat veroorzaakt is door roken ? die mensen zijn niet altijd meer in staat om full time te werken dus dan moeten ze maar de rest van hun leven met schulden leven ?

ik ga deels akkoord dat bij roekeloos gedrag een deel zelf moet betaald worden maar alles is niet realistisch :n dan maak je 1 keer een (soms domme) fout en dan mag je er de rest van je leven voor boeten :n dat vind ik onredelijk ... denk maar aan iemand die dronken is, in een ongeval raakt en bv een prothese nodig heeft .. dat is bijna onbetaalbaar .. en eerlijk is eerlijk bijna iedereen is wel al een keertje dronken geweest :) al was het in de tienerjaren ......

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:36

@Leentje_
COPD is een ziekte,mensen die niet roken kunnen dit ook krijgen net als longkanker,krijgen ook mensen die nog nooit gerookt hebben.Alle ziekte's moet je uitlsuiten van onverantwoord gedrag.
het gaat om dingen waarvan je vantevoren al weet dat het fout kan gaan,dat je iemand kan dood rijden,dat je iemand gehandicapt kan slaan,enz.
Niet alles bedoel ik dus,maar echt de dingen die iedereen weet van tevoren.
En ook gewoon dronken hoort daar niet bij,wél stomdronken en wél dronken achter het stuur.
Als iedereen weet dat je dan zelf alle kosten magbetalen van de zorg,denk je niet dat mensen wel 2 keer nadenken voor ze iets doen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:45

Mensen die roken weten ook dat ze longkanker kunnen krijgen. Mensen die veel eten/overgewicht hebben weten ook dat ze daar hartproblemen/suiker/en nog veel meer ziektes door kunnen krijgen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:50

gohya schreef:
@Leentje_
COPD is een ziekte,mensen die niet roken kunnen dit ook krijgen net als longkanker,krijgen ook mensen die nog nooit gerookt hebben.Alle ziekte's moet je uitlsuiten van onverantwoord gedrag.
het gaat om dingen waarvan je vantevoren al weet dat het fout kan gaan,dat je iemand kan dood rijden,dat je iemand gehandicapt kan slaan,enz.
Niet alles bedoel ik dus,maar echt de dingen die iedereen weet van tevoren.
En ook gewoon dronken hoort daar niet bij,wél stomdronken en wél dronken achter het stuur.
Als iedereen weet dat je dan zelf alle kosten magbetalen van de zorg,denk je niet dat mensen wel 2 keer nadenken voor ze iets doen?

so where do you draw the line ;) ? hoofdoorzaak van COPD is toch roken ;) dus als rokers COPD krijgen is dat too bad, tough oliebol ?
want dan is het meestal toch veroorzaakt door het roken ..

het is allemaal zeer vaag en niet realiseerbaar .. ik denk dat je zelf niet weet waar je de grens wil hebben ..
als je een plan als deze realiseerbaar wil maken moet dat veeel duidelijker zijn

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:51

Nee, dit kan niet, omdat je dan iemand straft voor iets wat niet illegaal is. Je geeft dus in principe iemand een 'boete' voor iets wat gewoon mag. Er staat geen straf op roken, veel drinken ed.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:56

Elke bezuiniging is slecht wat ze ook maar willen bezuiningen omdat er altijd weer iets anders tegenover staat.

Het beste oplossing zet de mensen aan het werk!
meer werk=meer productie = meer inkomen = meer uitgaven = meer belasting voor de gemeente.
Hoe minder aantal mensen in de uitkering zitten des te beter voor het land.
Nu zeg ik niet van ze op de uitkering moet bezuingen, want in tegendeel staat er weer iets tegen over op.

Zet mensen aan het werk die willen werken maar geen werk kan vinden.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:57

kensha schreef:
Elke bezuiniging is slecht wat ze ook maar willen bezuiningen omdat er altijd iets weer tegenover staat.

Het beste oplossing zet de mensen aan het werk!
meer werk=meer productie = meer inkomen = meer uitgaven = meer belasting voor de gemeente.
Hoe minder aantal mensen in de uitkering zitten des te beter voor het land.
Nu zeg ik niet van ze op de uitkering moet bezuingen, want in tegendeel staat er weer iets tegen over op.

Zet mensen aan het werk die willen werken maar geen werk kan vinden.

hier kan ik me in vinden :j
de meeste mensen zitten terecht thuis met een uitkering maar helaas houd je toch ook een minderheid die onterecht thuis zit met een uitkering, dat ze daar maar eens achteraan gaan :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:02

jaaa doen! Vooral als we dan weer met 1 man meer kunnen staan in de avond.
ik haat bezuinigingen in de zorg!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:04

Bezuinigen is niet zomaar minder geld uitgeven of meer mensen aan het werk zetten. Het is kijken naar de dingen die je doet en die handiger / efficiënter doen, waardoor je minder kosten hebt. Maar daar is de overheid en de zorg nog niet altijd even handig in.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:24

gohya schreef:
@Lia_
Nee dit is echt geen roekeloos gedrag.
Wel als je b.v. in ene op het jonge dier springt,zonder zadel of hoofdstel en gaat rond crossen.Dát is roekeloos gedrag

Maar waar trek je de grens dan? Zonder cap op een jong paard zitten is geen roekeloos gedrag, maar zonder cap en zonder zadel op een jong paard rijden is geen roekeloos gedrag.
Gewoon dronken zijn is geen roekeloos gedrag, maar stomdronken zijn is wel roekeloos gedrag.
Een slagaderlijke bloeding omdat je agressief wordt en een ruit inslaat door de coke is wel roekeloos gedrag, een slagaderlijke bloeding omdat je iemand die jou bedreigt een ruit door duwt is geen roekeloos gedrag?

Daar valt niet echt een waterdicht systeem voor te maken. En daarbij: zorg is bijna niet te betalen. Als een ambulancerit al 750 euro kost, kan je je wel indenken wat drie dagen ziekenhuis met ernstige alcoholvergiftiging kost. Iemand met een laag salaris zal jaren bezig zijn met de ziektekosten van één keer 'schijt hebben aan alles' (wat is de definitie daarvan?).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:31

Oke mijn idee is dus niet haalbaar/uitvoerbaar.
Als er nou eens als eerste bezuinigd gaat worden op alle energie die verbruikt word voor nix.
Kijk eens om je heen hoeveel lampen er branden waar bijna niemand komt.Op heel veel stille wegen kunnen lantaarns om en om branden.Ik bepaalde woonwijken [zoals bij mij aan de overkant] branden zoveel lantaarns dat het gewoon pijn aan je ogen doet.Het is een klein woonwijkje waar ze makkelijk de lampen ook om en om aan kunnen doen.Als dit in heel nederland gebeurt besparen ze al veel geld dat dan voor de zorg gebruikt kan worden.Ook op scholen en kantoren branden heel veel lampen terwijl er niemand aanwezig is.Zet er een goed alarm systeem op en laat alle lampen uit.Ik hoorde pas nog op t.v. dat we in nederland 17 miljoen euro gewoon weg gooien.Voorbeeld?er word een rotonde gebouwt,kost veel geld.Later blijkt dat toch niet zo'n goed idee,rotonde moet weer weg en weg is al het geld wat er voor betaald was.En zo zijn er zoveel dingen waar geld aan verspilt word,wat de zorg heel goed kan gebruiken.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:34

Ja dat is waar, net als lichten in etalages. Maar bezuinigen op energie zie ik niet helemaal voor me, vooral omdat energiemaatschappijen niet onder de overheid vallen.. ben even de naam kwijt van hoe dat ook alweer heet, heel suf :+ Dat is dus gewoon iets waar de maatschappijen geld aan verdienen en ook niet illegaal, om lichten aan te laten staan..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:37

Meer tax op sigaretten en alcohol. Bezuinigen op defensie. Dat lijken me goeie dingen om mee te beginnen.

Maar ach, iedereen denkt er anders over. Zo zijn er genoeg mensen die de btw-stijging op concert/theater-kaartjes een prima bezuiniging vinden, maar met alle feesten waar ik heen ga is dat toch een flinke hap uit mijn bankrekening in een jaar. :D Ik laat dit soort dingen maar over aan de regering, komt het vast goed. En zo niet, dan niet. :P

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:39

Wat ik dan zo raar vind;op t.v. zie je spotjes dat we energie zuinig moeten zijn.We moeten rekening houden met de natuur,en het scheelt ons weer geld.Maar waarom moet de burger bezuinigen op energie en de gemeente's niet?Alles moet energie zuinig worden,nu weer de led lamp en men stookt/brand er maar op los.
Beetje krom is dat.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:40

Ja onwijs krom! :j Helemaal mee eens :j Ik zou het ook geweldig vinden als het verboden zou worden om je licht aan te laten staan als je niet thuis bent of als een winkel niet in gebruik is. Maar dat zie ik niet echt gebeuren :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:42

gohya schreef:
Oke mijn idee is dus niet haalbaar/uitvoerbaar.
Als er nou eens als eerste bezuinigd gaat worden op alle energie die verbruikt word voor nix.
Kijk eens om je heen hoeveel lampen er branden waar bijna niemand komt.Op heel veel stille wegen kunnen lantaarns om en om branden.Ik bepaalde woonwijken [zoals bij mij aan de overkant] branden zoveel lantaarns dat het gewoon pijn aan je ogen doet.Het is een klein woonwijkje waar ze makkelijk de lampen ook om en om aan kunnen doen.Als dit in heel Nederland gebeurt besparen ze al veel geld dat dan voor de zorg gebruikt kan worden.Ook op scholen en kantoren branden heel veel lampen terwijl er niemand aanwezig is.Zet er een goed alarm systeem op en laat alle lampen uit.Ik hoorde pas nog op t.v. dat we in nederland 17 miljoen euro gewoon weg gooien.Voorbeeld?er word een rotonde gebouwt,kost veel geld.Later blijkt dat toch niet zo'n goed idee,rotonde moet weer weg en weg is al het geld wat er voor betaald was.En zo zijn er zoveel dingen waar geld aan verspilt word,wat de zorg heel goed kan gebruiken.

Mensen zoeken (schijn)veiligheid.
Als er iemand een keer is aangerand op een donker stukje zegt iedereen... lampen aan.
Zo ook bij bedrijven.
Het opstarten van lampen is in verhouding heel prijzig. Vooral die grote tl's verbruiken bij het opstarten bijna net zoveel als dat je ze een paar uur laat branden.
Ook gaan ze langer mee, omdat het opstarten meer levensduur verkortend is dan laten branden.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:02

@ Brainless Serieus? Interessante info, goed om te weten :j Had ik nou nog nooit over gehoord!