Meer moeilijke prikkers hier ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:16

madeliefw schreef:
volgens mij is wel de regel 2 keer mis geprikt, dan moet iemand anders prikken. Zo heb ik wel geleerd op de hbo-v. Overigens zijn artsen niet altijd beter dan vpk hoor. Vpk leren het op school in een nep arm terwijl artsen het maar gewoon moeten proberen op een echte arm.

1 doktersassistente heeft het 2 x geprobeerd, toen haar collega 2 x en daarna een verpleegkundige 2 x. Toen de neuroloog, die zei ook: ik probeer het 1 x, en anders moet je naar anesthesie.
Het grappige was, dat de arts wel goed prikte (misschien geluk?), maar een verpleegkundige het infuus moest aansluiten, want dat wist hij niet. :D
In totaal heb ik 3 weken infuus gehad en ben ik 17 x geprikt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:55

Geen tips helaas, maar wel een stukje herkenning. Toen ik in z'huis lag ivm een infectie (sepsis opgelopen na zware bevalling) konden ze mij ook niet prikken. Waarschijnlijk doordat ik met de bevalling ook heel veel bloed had verloren. Eerst de verpleegkundige, toen de co assistente en toen ook de arts geen infuusnaald erin kon krijgen had iemand eindelijk de helderheid van geest om me naar de OK te sturen en me te laten prikken door de aneasthesist. Zat de naald trouwens wel heel l*llig maar was de enige manier, moest ik de hele week met een soort spalkje om mijn arm want als ik mijn had iets tever boog liep het infuus niet meer door. Lekker handig als je ook je pasgeboren kind vast wil houden. Heb ook heel slecht geslapen daardoor trouwens.

Electra63

Re: Meer moeilijke prikkers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:41

Bij mij zat de naald ook een paar keer bij mijn elleboog. En als ik dan mijn arm bewoog om te drinken, eten of tanden poetsen, ging het infuus op alarm. De verpleging had liever niet dat ik mijn arm bewoog, maar 3 weken je arm niet bewegen gaat een beetje moeilijk. En inderdaad met slapen was het heel vervelend en met naar de toillet gaan, overal die stok mee naar toe slepen.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:46

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:50

Ik zou zéker eens over een port a cath gaan informeren. Daar doe je dan een beetje Emla (verdovingszalf) op en je voelt niets van het aanprikken en infuus zit over het algemeen in één keer goed! Mijn dochter heeft 10 jaar! met haar eerste port a cath gedaan en heeft afgelopen zomer haar tweede gekregen omdat hij echt op was en vervangen moest worden )mocht je meer willen weten kan je me gerust PB-en)
Nadeel van op een gewoon vat Emla smeren is, dat de aderen nog verder terugtrekken, dus dat zal bij jou dan nog lastiger zijn. Met een PAC, maken ze een soort 'nepvat' .

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:01

Je kan ook vragen of ze een picklijn of een midlijn willen prikken dat is ong het zelfde als een infuus maar die kan daarna gewoon in je arm blijven zitten.
Ik ben zelf ook heel moeilijk te prikken en wil nog niet aan de port a cath gaan en nu als ik infuus moet krijg ik een midlijn daar sluit je de medicijnen op aan en er is niks meer aan de hand. Ik weet niet waar je naar het ziekenhuis moet? Maar in utrecht hebben ze een speciale echoappartaat waar ze je aders zoeken voordat ze prikken zodat ze de minste kans hebben om mis te prikken, bij mij werkt dat heel goed.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:53

Een paar tips van een prikker:
- Zorg dat je goed warm bent als je geprikt moet worden. Pak evt de arm in met een (warme) deken oid.
- Laat de arm waarin geprikt gaat worden een poos naast je bed/stoel hangen totdat je geprikt wordt.
- Geef het van tevoren aan als je roladeren, een stugge huid of andere bijzonderheden hebt.

annehoe schreef:
een shunt?

Een shunt is iets anders, een verbinding tussen een ader en een slagader wat gebruikt wordt bij dialyse.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:46

Ben jij een prikker superlotje?
Wel handige tips :j

xRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:10

Ik ben een moeilijke prikker
Meestal kunnen ze mijn aders niet vinden.
Dus nu moet ik voortaan vragen of ze dan in mijn hand willen prikken

Ik heb wel een keer gehad dat heel mijn arm zwart was na het prikken...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:50

mariskalove schreef:

Yep, ik ben een van die gemene mensen ;)
Maar vind het echt een uitdaging om zo goed en 'vriendelijk' mogelijk een infuusje te plaatsen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:56

Ik ben vandaag voor de eerste keer in 1 keer goed geprikt! *\o/*
Zag er al mega tegenop, maar eindelijk had ik iemand die het in 1 keer voor elkaar kreeg. Normaal kan ik m'n arm na het weetikhoeveel keer opnieuw prikken niet eens meer normaal buigen en nu heb ik helemaal geen last en er is zelfs niks te zien :))

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:21

hier ook een 'gemene' prikker :) nog enkele tips:
*laat ze de arm ontsmetten naar beneden toe, zo komen de aders beter bloot te liggen
*maak een vuist
*laat ze even 'kloppen' op je aders
*de afbindsnoer dicht bij de pols plaatsen als ze in de hand gaan prikken helpt ook wel eens :)

als men aangeeft dat ze moeilijk te prikken zijn maak ik gebruik van de kleinste naald :) gaat het dan nog niet of zijn de aders heel dun, dan kan je gebruik maken van een vleugelnaald. Nadeel hiervan is dat het langer duurt en je meer moet aanzuigen.

wat helpt bij rollende aders is dat ze de ader goed fixeren met hun vingers, sowieso moet je dat al doen ;)
bloed afnemen gebeurd hier in de elleboogplooi, onderarm, hand en dan pas gaan ze naar de voeten
als dat nog niet lukt kan de arts erbij komen om in de lies te prikken
ikzelf neem overal op de arm bloed af, ik weet dat de hand pijnlijker is maar als daar de beste ader ligt kies ik daar toch voor ;) liever dat dan onnodig te moeten steken

infuusjes worden geprikt op de onderarm of op de pols en vaak wordt er ook een centrale katheter gestoken als het echt niet lukt. dit raad ik af bij mensen die routinematig komen, daar opteer ik voor een port a catch ;)

ik ben zelf ook moeilijk te prikken en weiger bloed te laten nemen bij iemand anders dan mijn HA ;)
komt ook omdat ik stollingsproblemen heb en hij het beste weet hoe hij ermee om kan gaan
bij een CT scan waren ze er eveneens in geslaagd om de druk te hoog op te voeren waarbij mijn ader KNAL zei en het opgaf ;) sindsdien heb ik problemen in mijn rechterarm als ze willen prikken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:34

Ik heb jaren van ellende gekend met bloedprikken.
Wat een drama elke keer. Bont en blauw ben ik geweest.

Toen ik dus de eerste keer hier in onze nieuwe woonplaats bloed moest laten prikken was ik doods benauwd.
Mijn angst en probleem (hele dunne roladers) aangegeven bij de prikster en zij gaf aan dat het geen enkel probleem moest zijn dus dat ze me rustig zou prikken.

Ze prikte niet op de vaste plek, dus in je armholte zeg maar (kan even niet op de naam komen) maar zij prikt aan de zijkant van mijn arm op die hoogte.
En wonder boven wonder haalde ze gewoon in 1x de benodigde aantal buisjes eruit.
Nu ga ik altijd als dat ziekenhuis prikt en vraag ik om die plek te prikken en ik heb er nu nooit geen problemen meer mee.
Prikken is zo gepiept en sta met een paar minuten alweer buiten.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:44

superlotje schreef:
mariskalove schreef:

Yep, ik ben een van die gemene mensen ;)
Maar vind het echt een uitdaging om zo goed en 'vriendelijk' mogelijk een infuusje te plaatsen.

Ach.. gemeen.... :P
Beetje wel ja :')

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:49

oooo hier nog 1! wat een drama!

Ik zeg het altijd vast van te voren. Dan halen ze gelijk een ervaren iemand ipv dat de leerlingen op mij gaan zitten oefenen voor jan doedel.
Meestal zitten ze met 2 personen te prikken. 1 in de ene arm en 1 aan de andere arm.
En meestal laten ze nog een keer of 3/4 een andere persoon komen om te proberen.

En als ze bloed nodig hebben komt er amper wat uit :7

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:52

jep hier nog een!

en ik hoef gelukkig niet zo vaak, alleen nu wat meer ter controlle met pfeiffer.
maar ik word al koud bij het iedee, zech altijd van te voren dat ik moet liggen, zeggen ze altijd ik kan het wel hoor, prik altijd goed.
nee ik toch liggen.
bij ons in dorp, 2 x mis, iedere arm, ik flauwvallen. dan maar in hand, nee toch niet zijn te koud, voet gaat ook niet.
doorverwijzing ziekenhuis, daar ook mis 1 x gelukkig, daarna goed gegaan.
ik hoop echt dat niet meer hoeft.
tips heb ik niet, alleen van tevoren aangeven, ookal helpt dat niet heel vaak

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:08

Ik moet wekelijks laten prikken en het gaat nogal eens fout pfff. Maar ik heb een tip die ik in het buitenland heb opgedaan en die tot nu toe heeft geholpen.
Met een watje goed wat alcohol op de huid doen, daarna wat kloppen op de ader en hij is opeens beter zichtbaar.
Weet niet of het altijd werkt maar de mensen die ik ken die ook op deze manier laten prikken hebben er baat bij ;-)

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:39

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:51

Popke schreef:
Ik moet wekelijks laten prikken en het gaat nogal eens fout pfff. Maar ik heb een tip die ik in het buitenland heb opgedaan en die tot nu toe heeft geholpen.
Met een watje goed wat alcohol op de huid doen, daarna wat kloppen op de ader en hij is opeens beter zichtbaar.
Weet niet of het altijd werkt maar de mensen die ik ken die ook op deze manier laten prikken hebben er baat bij ;-)

mag ik zeggen dat ik dit best zorgwekkend vind :? het is verplicht om te ontsmetten

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:21

Armaris schreef:
Popke schreef:

mag ik zeggen dat ik dit best zorgwekkend vind :? het is verplicht om te ontsmetten

Dat klopt natuurlijk ook! Maar dan gaan ze snel met een watje over je arm. Ik bedoel meer overmatig alcohol erop en dat blijkt een ander effect te hebben.
Vraag mij ook niet waarom maar bij mij werkt het en bij vele andere ook ;-)

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:13

Yes yes, hier nog een moeilijk te prikken bokker.

Ik moet vanwege mijn stofwisselingziekte (Ziekte van Bartter, zeldzaam.. maar wie heeft 'm ? :S Juist ja.. ikke) geregeld het kaliumgehalte in mijn bloed laten checken. Ik ken dus inmiddels het protocol, het standaart riedeltje (voornaam, achternaam en geboortedatum) en ook dat je van goeie huize moet komen om mijn lichaam van bloed te ontdoen. Ik meld dit altijd van de voren zodat ze het niet eerst gaan proberen met een standaard naald, maar met een vlindernaaldje of een roze naaldje.

En, met alle respect voor alle co's hoor(!), maar die laat ik al niet eens proberen.. Zo'n teleurstelling voor beide partijen ;)