Ibuprofen, zo sterk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:22

Menino schreef:
Pinacolada schreef:
Vanaf 1 januari is het ook alleen nog maar op recept verkrijgbaar..

nee :oo ?

oliebol {x)
Ik ben allergisch voor paracetamol: van een tabletje ben ik een week ziek geweest: rode bulten overal, vervellende huid en voelde mij daarnaast niet lekker.
Ik weet dat ik met combinaties met andere medicijnen op moet passen, en dan heb ik maar hoofdpijn.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:23

mika11 schreef:
De meeste mensen krijgen er geen problemen mee, maar het risico is wel groter dan met paracetamol.
Ik heb ook wel brufen geslikt en er nooit last van gehad.
Je kunt, net als Tesseke, de pech hebben dat je er toch last van krijgt.

Inderdaad
Heb het 2 keer een week moeten nemen.
1e X was dat men wijsheidstanden aan het uitkomen waren, superveel pijn deed en helemaal ontstoken was. Hier heb ik niets aan overgehouden.
2e X was dat ze verwijderd waren, ibuprofen afwisselend met aspiriene indien ik er last van had. Ben toen regelmatig iets vergeten in te nemen omdat ik er geen/weinig last van had en heb dus veel minder ingenomen dan toen ze aan het uitkomen waren en hier heb ik dus de pech gehad.
Tijdens de week was er niets aan de hand, maar toen ik gestopt met met de medicijnen kreeg ik de volle laag :(

Nadia
Oppermuts

Re: Ibuprofen, zo sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:27

LZP --> MW

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:30

Ik wil graag weten waar ik de offciële info kan vinden over pijnstillers en benodigde recepten. Hier gaat er nogal wat doorheen en ik zit er niet op te wachten om om de haverklap mijn huisarts te moeten bellen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:30

Alleen de grootverpakkingen gaan op recept. Je kan nog steeds halen vanaf 1 jan. maar kleinverpakkingen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:33

Ah, thanks Suzanne F. Was al op de site van huisarts en apotheek aan het zoeken en via google kwam ik niet heel veel tegen.
Nogal een naïeve maatregel als je het mij vraagt, maar goed, als het helpt, dan helpt het. :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:04

Ik heb ook even gezocht, geloof dat het straks alleen nog verkocht mag worden:

In supermarkten per 12 van 200mg
In drogisterijen per 24 van 400mg, of 48 van 200mg
In apotheken per alles wat meer is dan bovenstaande hoeveelheden, maar zonder recept, volgens mij heb je dat -net als nu- pas nodig vanaf 600mg.

Dus dan is het nog steeds prima te verkrijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:26

Millanka schreef:
Ik lees over Ibuprofen en heb de indruk dat het echt sterk spul is. Over parasetamol word een stuk makkelijker gedaan, maar bij ibu is het toch echt zo rond de 4 uur ertussen en max 4 tot 6 per dag.

is het echt zo(veel) sterk(er), dan parasetamol?

4 tot 6? Van de ibuprofen 400 mag je er maximaal 3.. anders is het al te veel :=

Ik gebruik zelf bijna nooit ibu.. alleen als het echt met paracetamol niet kan werken. Het is inderdaad veel sterker omdat er een ontstekingsremmend middel in zit :j

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:11

antje_vip schreef:
Ik snap niet dat jullie allemaal zo'n last hebben van de ibu :o Ik vind het geweldig spul :D
Ik ook! Paracetamol werkt bij mij voor geen meter..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:19

Hvelreki schreef:
Ik ook! Paracetamol werkt bij mij voor geen meter..

Hier hetzelfde.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:39

hier nog iemand waarbij paracetamol echt NIET werkt.
zelfs als ik 2 tabletten van 500mg tegelijk neem merk ik werkelijk geen verschil.

1 ubo'tje van 200mg heeft veel meer effect bij mij dan 2x 500mg paracetamol.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:19

is een paar jaar geleden ook een hele documantaire over geweest op tv. Nederland is één van de weinige landen waar het tot nu toe nog steeds zonder recept verkrijgbaar is. Mijn vader is hart patient en bij hem zijn ze ten strengste verboden. Aangezien hart klachten in de familie zitten heeft de cardioloog ook aangeraden dat de wij als kinderen ook maar beter geen ibuprofen konden slikken, want voorkomen is beter dan genezen. Nou dat zeg wat mij betreft al wel genoeg over wat voor troep het is. En ja het werkt beter dan paracetamol, maar nee ik gebruik het niet meer :n

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:24

Inbrufen bruis heb ik altijd, Helaas werkt dat niet altijd bij mij.. maar het neemt makkelijker in dan een paracetemol.. mijn vriend kan geen pillen slikken dus die heeft altijd inbrufen bruis..
Ik vind het niet zwaarder dan een paracetemol maar dat verschilt per persoon natuurlijk, Dus daar is weinig over te zeggen..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:26

ik kan er niet goed over, krijg er huiduitslag van helaas.. maar goed paracetamol doet bij mij z'n werk niet...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:28

Zal per persoon verschillen. Bij mij werken pijnstillers niet, ik heb ibuprofen ook geprobeerd maar er gebeurde (helaas) niets. Nu ben ik ook redelijk resistent voor verdovingen bij bijv. de tandarts... erg vervelend want pijnstillers blijven troep en ik zou echt een extreem (véél) te hoge dosering moeten slikken wil het aanslaan.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:28

Op 1 of andere manier doet ibuprofen bij mij helemaal niets. Het enige dat werkt is Panadol plus. Zo reageren mensen dus heel verschillend.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:31

Overigens heb ik van ibu ook wel teveel geslikt maar het werkte écht niet (niet veel te veel hoor, miss 2 a 3 pilletjes teveel voor op één dag. ;) ) Ik vrees dat wil het werken bij mij, ik een heel pakje (ik heb het over 600mg) achterover moet slaan. Zelfde geldt voor aspirine, paracetamol, etc..

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:34

ik vind ibuprofen helemaal niet zo sterk.. ik kan het op een lege maag slikken, met alcohol.. nooit problemen mee gehad. paracetamol werkt totaal niet, ik neem als ik migraine heb of andere pijn dan ook altijd 2 400 gram ibuprofen en dat helpt redelijk..nog steeds niet geweldig:P

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:35

Ik heb nooit last gehad van Ibuprofen. Maakt niet uit op welk moment van de dag ik het inneem. Je moet natuurlijk niet meer dan de toegestane hoeveelheid nemen, maar als het echt zo gevaarlijk was dan was het al lang en breed niet meer verkrijgbaar. Ibuprofen kan overigens ook erg goed samen met paracetamol. Dus voel je je echt, maar dan ook echt niet lekker, dan kan je altijd een ibuprofen en twee paracetamol nemen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:36

Ook dat werkt niet bij mij helaas, ibu combineren met paracetamol. :\

Gelukkig hoef ik het eigenlijk nooit in te nemen *klopt af* maar is het nou waar dat het alleen nog maar op recept te verkrijgen is vanaf 1 januari?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:37

nou ibuprofen werkt bij mij als een trein.
heb een keer 2 ibu's van 600 mg genomen met 1 uur ertussen. (eeh tja, 'noodsituatie'.. had een zware luchtweg ontsteking en moest nog met het vliegtuig naar huis.. had er 1 genomen maar merkte niets dus toen nog maar 1). had ik beter niet kunnen doen.. heb de hele vlucht compleet stoned/dronken in dat vliegtuig gezeten met mn hoofd tegen de stoel voor me. (want als ik mn hoofd optilde draaide het heel vliegtuig om me heen).

lijkt me wel lastig trouwens, als pijnstillers niet werken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:45

Ik slik Nurofen, 1 s'morgens na het ontbijt en 1 s'avonds voor het slapen.
Ik heb wel af en toe last van brandend maagzuur, maar daar werkt een rennie dan weer tegen.
OP mijn nuchtere maag heb ik dat 2 keer gedaan, maar dan kots ik ze er na een 1/2 uur gewoon weer uit!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:11

Millanka schreef:
#) Jemug, als ik dat allemaal lees durf ik hem al bijna niet meer in te nemen! raar dat ze dat zo makkelijk verkopen als het zulke schade kan aanrichten. Iedere pil kan natuurlijk schade aanrichten maar dit is best heftig!

Waarom wil je Ibuprofen innemen? Weet niet waarvoor je dat wil maar ik neem liefer een extra paracetamol dan ibuprofen.

Van wikipedia:
Bijwerkingen
In juni 2005 kwam in het nieuws dat ibuprofen bij regelmatige inname 24% meer kans op een hartaanval met zich mee zou brengen dan wanneer het middel niet geslikt zou worden.[5] In een verrichte meta-analyse was dit relatief verhoogde risico op het krijgen van een hartinfarct lager, namelijk 11%.[6] Een recent gepubliceerde studie kon echter geen oorzakelijk verband tussen (langdurig) gebruik van ibuprofen en het optreden van acute hartinfarcten aantonen.[7] Ibuprofen interfereert met een aantal medicijnen tegen een hoge bloeddruk. Regelmatig gebruik van ibuprofen kan maagklachten veroorzaken (met name maagzweer), daarom is het verstandig de tabletten alleen op een volle maag in te nemen, en bij langdurig gebruik een arts te raadplegen. Zeker ouderen moeten waken voor gebruik van NSAID's, met name gezien het risico op maagbloedingen.

Hier kun je ook heel veel over ibuprofen lezen:
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=385

Lees iig voor gebruik goed de bijsluiter door. Niet iedereen mag/kan het zomaar innemen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:16

ik wordt van 2 paracetamol te gelijk al slaperig. heb 2-3x ibuprofen genomen i.v.m. pijnlijke schouder en daarna er ook een maagwandontsteking aan over gehouden. dus voor mij geen ibuprofen meer.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:20

Menino schreef:
Pinacolada schreef:
Vanaf 1 januari is het ook alleen nog maar op recept verkrijgbaar..

nee :oo ?

Gauw even een voorraadje halen.
Ik gebruik ze niet vaak, en ook niet op lege maag.. maar is echt geweldig spul :D