Stemmingswisselingen wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:50

Flaaf schreef:
Menino schreef:
Ja naja ik herken dat opzich wel... De stap zetten om (weer) naar een psycholoog te gaan, dat gebeurt toch niet, want op mijn goede momenten (die zeker in de winter in de minderheid zijn :O ) denk ik, het valt toch allemaal wel mee en het komt goed :Y) ... Op mijn mindere momenten word ik soms echt moedeloos, maar toch ben ik over het algemeen niet pessimisisch over mijn levensloop en toekomstbeeld. 't voelt voor mij meer als een fysieke omslag telkens, ook omdat mijn lichaam (of hersenen ) het van te voren echt al aangeven dat ik me op een punt bevind dat ik echt van het ene uiterste naar het andere uiterste kan gaan :')

Maargoed, ik ben ook heel perfectionistisch, en zolang alles nog volgens mijn perfecte wereldje gaat zit ik echt in een soort van roes / blijheids-mode... En als er dan iets gebeurt... Man, dan vergaat de wereld :D En het gevolg is dat ik dan maar gewoon uberhaupt niet mijn best meer ga doen om iets te bereiken, want de kuil waarin ik terecht kan komen als het misgaat is zo diep... Dat ik het gewoon niet meer probeer, zodat ik me uberhaupt maar aan de oppervlakte begeef, en ook niet in een diepe kuil kan vallen. Ik ben dus niet iemand die voor middelmatigheid gaat, dan verpest ik het maar meteen compleet. Dat is wel echt mijn main-issue Wsl :+ ... Verpest ik echt een hoop dingen mee :')

Jeetje, jouw verhaal kinkt wel heel herkendbaar. Vooral over dat perfectionisme en dat je de toekomst eigenlijk best rooskleurig tegemoet ziet :o Alleen dat stuk tussen toekomst en nu..
Ik kom hier uit een heel nuchter gezin en psygologen zijn zweverig blabla, dus ookal overweeg ik het zo'n 10x per jaar, ik doe het niet want dat is voor mij zoiets als je trots verliezen.
Maargoed, ook nu weer zit ik in een diep dal en ben mezelf kapot aan het maken en alles om me heen. Ík denk dat m'n ouders een veel beter leven gehad zouden hebben als ze een kind hadden waar ze echt trots op konden zijn en die niet op deze manier hun leven vergalde.

Aaah, je ouders zijn vast wel trots op je joh :(:) Je bent toch hun dochter, en perfecte dochters bestaan niet... Dus je ongemakken zullen ze heus wel voor lief nemen :(:) Wel erg dat je het idee hebt dat ze zo denken...!

Met mijn b12 is niets mis, was dat maar zo dan had ik een logische verklaring gehad :+

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:05

Hm, hier heb ik een tijd geleden eens een topic over geopend, Ik heb er last van ja, de ene periode meer dan de andere. Erg vervelend. Het ene moment kan je dag niet meer stuk, 10 seconden later sta je de boel bij elkaar te krijsen.
Ik weet nog steeds niet wat ik er aan kan doen.

Ik denk niet teveel frustraties en emoties opkroppen (daar ben ik dus niet zo goed in :+)

Ook erg lastig als er van die flinke woede aanvallen bij komen kijken. Helaas lijdt de hele buurt daar onder (de buren kunnen oordoppen aanschaffen) en een tijd geleden waren 2 kastdeuren de klos. :=

MaritB

Re: Stemmingswisselingen wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 23:06

ow, heb jou topic niet gezien!

ook herkenbaar!

Fijne en rustige dagen toegewenst iedereen!

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:09

Herken mezelf erg in dit topic. Bij mij is het vandaag ook vreselijk..wat een pesthumeur weer zeg! Gelukkig ziet niemand bij mij het, ik ga meestal even naar mn slaapkamer of ergens waar ik alleen ben!
Vind het zo sneu als ik andere mensen onterecht afsnauw e.d. :)

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:09

Hahahah ja lotgenoten :Y)

Ik heb er echt de pest in, vandaag had ik er ook weer last van.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:10

:wave:

Zag op pagina 1 iets over de pil staan; ik ben nu 3 week aan een andere pil en iemand hoeft maar iets negatiefs te zeggen en ik jank al zowat terwijl ik normaal toch wel sterk in mn schoenen sta. Nog meer mensen hier last van of ben ik nu gewoon écht een appart geval :+

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:12

Hmm ik weet niet of het aan de pil ligt..ik slik die al zolang en ik heb niet bijgehouden vanaf wanneer ik nou die buien heb :+

Heel herkenbaar dat als iemand ook maar 1 heel klein ding fout zegt ik moet janken :+
Vandaag maakte iemand een opmerking over een heel belangrijk persoon voor mij (iets in de trant van pfoe das ook 'n beste o.i.d.) en hupppaa daar kwamen de waterlanders weer aanzetten :P

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:13

Ik had eerst gewoon die 'standaardpil' en nu Jaz? (moet even nakijken weet niet zo uit mn hoofd) Nouu ik ben snel chagarijnig maar het is de laatste 2 week toch wel extreem...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:25

Maritje1991 schreef:
Ja, maar ook zo erg dat het hun leven beheerst?

ik heb er echt last van, kan er moeilijk mee leven. neig ook erg naar perfectionisme.. en als dat dan niet haalbaar is op dat moment.. sla ik om, en is het grote negatieve put!

Ben snel depressief en zie geen uitweg meer ed...

Ja, dat heb ik ook. Ik kamp met learned helplessness, een van de " symptomen" is dat je jezelf niet goed genoeg vindt.

Het lastige is: iedere keer als je zo zwaarmoedig wordt worden de verbindingen tussen je gevoelens, gedachten, geest en lichaam versterkt, waardoor het steeds erger wordt -> uiteindelijk depressie. Dat moet je voor zijn, of anders zsm doorbreken.

Hoe ik dat doe? Ik heb een vriend (niet partner, "gewoon" vriend ;) ) die me daarbij helpt. En verder lees ik veel, psychotherapie heb ik ook gehad, ook wel wat aan gehad maar niet wat ik verwacht/gehoopt had. Maar ik kies nu voorlopig even voor zelfhulp. Ben net weer wat nieuws begonnen te lezen, het heet Mindfulness en bevrijding van depressie. Het is een combinatie van inzichten uit academisch psychologisch onderzoek en mindfulness en ik denk dat ik er wel wat aan ga hebben.

Stemmingswisselingen kunnen door van alles veroorzaakt worden. Het lastige is om te achterhalen wat de oorzaak/oorzaken is/zijn. Zodra je daar achter bent kun je ook wat gaan doen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 23:46

oke!

Tjah, eigenlijk ben ik "bang" om echt te weten wat er is! "bang" dat het iets ergs is ofzo! snap je wat ik bedoel?

Terwijl er eigenlijk niets zou veranderen, misschien alleen beter worden. toch is het naar om er een naam aan te koppelen..

kan het niet zo goed verwoorden eigenlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:01

Ik snap het wel hoor. Het is eng om een plakkertje op je hoofd te hebben, dat idee. Maar vind je het dan leuker om het niet te weten en dus daardoor ook niet zo heel veel te kunnen doen en je steeds rot te voelen?

Moet ook zeggen: kwam d'r in september achter en toen was dat toch wel de spreekwoordelijke last die van mijn schouders viel :j

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:54

Wat ik me dan afvraag waarom zoveel mensen, inclusief mijzelf, die stap durven zetten?
Aangezien we allemaal wel weten dat we maar een keer leven, niets te verliezen hebben en waarom we al die tijd dan verspillen als we het al lang konden verhelpen..
Is er een bepaalde angst om zonder stemmingswisslingen te moeten leven? Als jullie snappen wat ik bedoel :P Dat je zegmaar toch iets van jezelf kwijtraakt en je misschien een beetje vervreemd gaat voelen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:39

Ik denk het wel Flaaf. Zo'n stemmingswisselingengebeuren bestaat uit gedachten en emoties enzo, en die versterken elkaar. Jutten elkaar op. Voor je het weet zit je in een patroon en patronen zijn zoals bekend lastig om weer van af te komen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 13:51

het is meer die angst om een stempel op je hoofd te krijgen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:07

Ja. Had ik ook. En nu het stempel er is valt het best mee hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:01

hmhmm... ik heb een stempel; Adhd ....maar het zegt me niet heel veel. Ik denk dat een stempel niets zegt en eigenlijk ook heel weinig inhoudt, het geeft alleen wat meer zelf inzicht mss... Maar dan nog, er zijn geen 2 personen bij wie de symptomen 100% hetzelfde zijn.. psychologie is geen exacte wetenschap, dus je moet zelf bepalen hoeveel waarde je er aan hecht :) ....

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:19

een stempel heb je niet veel aan vind ik zelf, hangt er natuurlijk ook vanaf waar het omgaat niet?
kijk als het iets is ergs is en alles ja oke dan zou ik het wel willen weten maar denk dat je geen stempel nodig hebt om zeker te weten of je stemmingswisseling hebt, dat merk je zelf ook wel.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 19:15

Nee, maar misschien kun je doordat je weet dat je iets 'hebt' er beter rekening mee houden, en ook je omgeving.

Kijk als je stemmingswisselingen hebt door bijvoorbeeld Borderline, kun je daar medicijnen voor krijgen..

heb al vaak gedacht mezelf te laten testen op add... maar die drempel is heel hoog!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:35

Stemmingswisselingen kunnen meer oorzaken hebben, het is in ieder geval goed om er wat mee te doen. Ongeacht welk plakkertje erbij hoort :) Het is namelijk zo dat de mechanismen achter stemmingswisselingen en somberheid enzo voor iedereen hetzelfde zijn -:) Niet wat je denkt is hetzelfde, maar de manier waarop je geest ermee omgaat is wel voor iedereen gelijk.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:39

wacht maar tot je zwanger bent............
Word niet goed van me eigen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:51

Nou gelukkig dan maar dat je d'r morgen van af bent :+

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:04

Ik meld me ook hier..

Heb zelf ook een depressie gehad (ben ik nu gelukkig voor het grootste deel uit maar soms kan ik zulke terugvallen krijgen..) en van mezelf kan ik alles zo laten verpesten door de kleinste dingetjes..

Ook kan ik er inderdaad heel slecht tegen als dingen opeens niet doorgaan o.i.d. heb me hele dag en alles vaak dan altijd daar op aangepast. Ook met verandering kan ik vaak slecht omgaan..

Is niet leuk maar je moet er mee leren leven denk ik maar. :=

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:01

Ik denk dat bijna iedereen die er inmiddels (goed/redelijk) mee om heeft leren gaan, toch vatbaar is voor terugvallen. Dat werk in het koppie zodanig logisch dat bij moment van zwakte (om 't maar even zo te noemen) je brein terugvalt op bekend terrein, en in jouw/mijn/ons geval is dat somberheid ect. 't is niet zoals je je wilt voelen maar wel veilig omdat je weet wat je eraan hebt, vandaar dat het onwijs moeilijk is niet in je oude gedrag terug te vallen. Máár als je dit weet, heb je alweer een stapje voor! ;)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:13

Hier nog iemand! Al mijn hele leven is er iets niet goed met de balans van stofjes/hormonen in mijn hoofd... Heel erg moeilijk vaak, mijn emoties en gedachtes zijn veel te intens. Ik denk ook vaak zwart-wit en negatief, met name over mezelf. Vaak gaat het ook wel goed, maar soms kom ik ineens in een 'gat'. Dan lijkt alles grauw en negatief, en het frustrerende is dat NIETS helpt, in de zin van: positieve gedachtes, oppeppers. Er zit echt niets anders op dan gewoon af te wachten tot ik weer een normale stemming heb. Als ik in dat gat zit, lijkt alles een beetje langs me heen te gaan, behalve mijn eigen gedachtes... Ik heb dan ook vaak last van 'wat moet ik eigenlijk met mijn leven'-gedachtes, maar dat komt ook omdat ik het niet zo leuk heb.

Zijn jullie ook wat introverter aangelegd? Ik ben zelf een heel erge kletskous, maar wel op een serieuze manier. Ik heb nooit echt los kunnen gaan, en dan bedoel ik ook letterlijk op feestjes en zo. Vandaar dat uitgaan niks voor mij is. Ik ben ontzettend geremd. Als ik in een groep ben met leeftijdsgenoten (op feestjes en zo, maar ook op school), doen die meiden vaak helemaal wild en melig en zo. Ik kan niet meedoen, ik ben gewoon zooo serieus! Ik voel me er dan nooit bijhoren en dan komt de somberheid weer, met allemaal negatieve gedachtes... Nog iets wat ik niet kan: lachen! Glimlachen kan wel, maar niet 'echt' lachen, met geluid... Vrijwel iedereen van mijn leeftijd is vaak lollig/melig, ik voel me dan poedersuiker dat dat niet in mij zit. Herkent iemand dit?

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:15

@ Rosa__ 't Is in ieder geval al goed dat je het van jezelf weet, dat maakt 't voor jezelf net even wat makkelijker dan wanneer je denkt/ervan overtuigd ben dat 't aan andere ligt, je bent serieus zeg je zelf maar ook heel eerlijk (naar jezelf) en dat zijn beide goede eigenschappen, vergeet dat niet. Je hoeft je zelf niet te meten met anderen, we verschillen allemaal van elkaar en met de een een wereld van verschil en met de ander net iets anders, laat je niet van je stuk brengen omdat een ander 't veel leuker lijkt te hebben. Heb je je weleens afgevraagd of datgene wat je doet, of waarin anderen zoveel lol hebben, wel helemaal JOUW ding is? wellicht liggen jouw interesses wel heel ergens anders, zit op op een ander ''niveau'' qua activiteiten/humor ect. nogmaals, probeer je niet te meten aan een ander, dat zal je zicht echt niet verbeteren. Ik herken bovendien je verhaal heel goed, introvert zijn maar toch, mits de belangstelling ervoor is, honderduit kunnen praten over iets interessants. En van die houterige houding kan je ook vanaf komen hoor, ik heb 't zelf ook, maar weet ook dat dat enkel is wanneer ik sowieso al niet op m'n gemak ben. Wil je ervan af dan kun je de situatie mijden, of het juist aangaan, je zult ermee om leren gaan, echt waar ;) je kunt tenslotte alles leren, vergeet dat niet! (pb maar hoor als je je verhaal wil doen o.i.d.) :)

[EDIT]typfoutje
Laatst bijgewerkt door Mischa op 27-12-10 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt