Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jet schreef:Ik heb niet anders geleerd op de EHBO dat je met lauw water koelt. Koud is veel minder lang vol te houden en het verdooft teveel, waardoor je echt even niets meer voelt. Ga je er daarna onder vandaan, openen de bloedvaatjes zich weer en wordt het weer heel heet. Hoe klein of hoe groot ook, ik weet niet beter dan koelen met lauw water.
carolalisa schreef:desty schreef:niet met koud water maar met lauw water spoelen
niet helemaal. met kleine wonden met koud water spoelen. met hele grote brandwonden inderdaad met lauw water koelen omdat je anders te snel afkoelt over je hele lichaam.
Daarnaast zou ik het niet volhouden; mn hand 10 minuten onder een koude waterstraal...alleen als t buiten 30 graden is, dan wel carolalisa schreef:Jet schreef:Ik heb niet anders geleerd op de EHBO dat je met lauw water koelt. Koud is veel minder lang vol te houden en het verdooft teveel, waardoor je echt even niets meer voelt. Ga je er daarna onder vandaan, openen de bloedvaatjes zich weer en wordt het weer heel heet. Hoe klein of hoe groot ook, ik weet niet beter dan koelen met lauw water.
ik doe de opleiding dierenartsassistente en ik leer op school dat je een kleinere brandwond koud koelt. mag zelfs met een coolpack. het moet gewoon gekoelt worden anders schroeit t als het ware door. grote brandwonden. (bijv eentje die 30% van het lichaam bedekt) koel je lauw omdat anders het lichaam veel te hard af kan koelen en het eventuel de shock kan verergeren of mede veroorzaken. ik kan je zelf de lesstof sturen waar dat allemaal in staat.
Jet schreef:Ik heb niet anders geleerd op de EHBO dat je met lauw water koelt. Koud is veel minder lang vol te houden en het verdooft teveel, waardoor je echt even niets meer voelt. Ga je er daarna onder vandaan, openen de bloedvaatjes zich weer en wordt het weer heel heet. Hoe klein of hoe groot ook, ik weet niet beter dan koelen met lauw water.

rommulus schreef:unicorn_kiss schreef:Je hand (in de veronderstelling dat je hand verbrand is) zon 10 minuten heel dicht bij de kachel houden.
om zo nog meer schade aan te richten ???
dit is dus een dikke no no
zo kan de verbranding nog verder door branden