Verbrand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:12

Zowieso geen ijs ofzo op doen! dingen kouder dan lauw zijn helemaal niet goed voor brandwonden, dan beschadig je de huid nog meer.
Goed vette zalf op smeren, en daar een pleister overheen zodat je dr niet steeds aan kan zitten of tegen aan stoot.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 21:13

Nee het is geen blaar lijkt een beetje op mijn litteken op mijn arm toen een van mams hengsten mij gebeten had zeg maar

wat rozer van kleur zit geen licht of vocht onder

Ik heb nu de uierzalf erop zitten :j

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:13

Als het slechts om rode huid gaat, is tandpasta een redmiddeltje. Het haalt de pijn uit de huid binnen een paar minuten.
Dik opsmeren en tenminste een uur laten zitten.

Als je wondje een blaar of erger is, zul je even langs de apotheek moeten voor geoliede metholgaasjes ed.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:15

heb je aftersun ??
dan is dat ook prima en wel het fijnste ;) (evt zonne brand kan ook)

dan kun je hem vergelijken met een wat deep fried zonne brand :+

unicorn_kiss

Re: Verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:41

Je hand (in de veronderstelling dat je hand verbrand is) zon 10 minuten heel dicht bij de kachel houden.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:43

tandpasta idd!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:43

unicorn_kiss schreef:
Je hand (in de veronderstelling dat je hand verbrand is) zon 10 minuten heel dicht bij de kachel houden.

om zo nog meer schade aan te richten ???
dit is dus een dikke no no
zo kan de verbranding nog verder door branden

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:09

veerledec schreef:
Flammazine is voor brandwonden.

Ben ik mee eens, helpt bij mij direct :)

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:12

Nestocyl werkt hier heel goed, trekt de brand er meteen uit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:38

Nestocyl inderdaad, of Buchem Balsem, beide bij de apotheek of goede drogist te krijgen. Daar heb je nu niets aan, maar morgen kan je dat wel halen.
Voor nu heb je je best gedaan en werkt volgens mij verder afleiding het beste. Voor vannacht zorgen dat je het niet open kan schuren of de zalf eraf kan vegen, dus even inpakken met wat je voorhanden hebt.
1e graads is overigens een soort van rood, tweede graads met blaren, derde graads is zwart. 1e graads kan je heel goed zelf oplossen, tweede graads ook nog wel zolang de blaar dicht blijft, maar derde graads vereist toch wel deskundige hulp.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:41

lauw verband helpt vaak ook wel.
wordt het toch gekoeld, (extra)
en je kan minder makelijk krabben

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:43

desty schreef:
niet met koud water maar met lauw water spoelen

niet helemaal. met kleine wonden met koud water spoelen. met hele grote brandwonden inderdaad met lauw water koelen omdat je anders te snel afkoelt over je hele lichaam.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:48

Ik heb niet anders geleerd op de EHBO dat je met lauw water koelt. Koud is veel minder lang vol te houden en het verdooft teveel, waardoor je echt even niets meer voelt. Ga je er daarna onder vandaan, openen de bloedvaatjes zich weer en wordt het weer heel heet. Hoe klein of hoe groot ook, ik weet niet beter dan koelen met lauw water.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:48

Zag het al eerder voorbijkomen, maar Biogaze is echt een aanrader! Werkt snel!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:49

Heb vroeger als klein meisje een flinke brandwond op mijn borst gehad, moest hier boter opdoen, dat verzacht de pijn en neemt de jeuk ook weg! Heb toen heerlijk geslapen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:53

Jet schreef:
Ik heb niet anders geleerd op de EHBO dat je met lauw water koelt. Koud is veel minder lang vol te houden en het verdooft teveel, waardoor je echt even niets meer voelt. Ga je er daarna onder vandaan, openen de bloedvaatjes zich weer en wordt het weer heel heet. Hoe klein of hoe groot ook, ik weet niet beter dan koelen met lauw water.

ik doe de opleiding dierenartsassistente en ik leer op school dat je een kleinere brandwond koud koelt. mag zelfs met een coolpack. het moet gewoon gekoelt worden anders schroeit t als het ware door. grote brandwonden. (bijv eentje die 30% van het lichaam bedekt) koel je lauw omdat anders het lichaam veel te hard af kan koelen en het eventuel de shock kan verergeren of mede veroorzaken. ik kan je zelf de lesstof sturen waar dat allemaal in staat.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:54

carolalisa schreef:
desty schreef:
niet met koud water maar met lauw water spoelen

niet helemaal. met kleine wonden met koud water spoelen. met hele grote brandwonden inderdaad met lauw water koelen omdat je anders te snel afkoelt over je hele lichaam.

Het lauw water is niet alleen voor het afkoelen; koud water op een brandplek doet ook simpelweg meer pijn ;) Daarnaast zou ik het niet volhouden; mn hand 10 minuten onder een koude waterstraal...alleen als t buiten 30 graden is, dan wel

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:06

ik heb t ook een keer gehad op de camping nog wel... hete olie over mn dunne zomerbroekje dus dat brandde lekker.... en ik heb ervan geleerd dat ik iets van brandzalf in huis en caravan heb liggen.
heel handig. ik heb er toen komkommer op gedaan en calendulan emulsie, das er ook voor.
sterkte :(:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 08:56

carolalisa schreef:
Jet schreef:

ik doe de opleiding dierenartsassistente en ik leer op school dat je een kleinere brandwond koud koelt. mag zelfs met een coolpack. het moet gewoon gekoelt worden anders schroeit t als het ware door. grote brandwonden. (bijv eentje die 30% van het lichaam bedekt) koel je lauw omdat anders het lichaam veel te hard af kan koelen en het eventuel de shock kan verergeren of mede veroorzaken. ik kan je zelf de lesstof sturen waar dat allemaal in staat.

Even een link naar de site van het Rode Kruis: http://www.rodekruis.nl/dit-doen-we/Eer ... 3godT1hJoQ .
Hier staat toch ook dat het koelen met lauw water gedaan wordt. Vroeger was het inderdaad met koud water, maar daar is men van teruggekomen. Misschien dat het bij dieren anders is, of dat men nog neit zover denkt als bij mensen... Je zou eens op je opleiding kunnen vragen waarom dat anders is dan in de mensen-EHBO wordt aangeraden, ik ben wel erg benieuwd eigenlijk.

TS, wat heb je nu gedaan vannacht en heb je nog een beetje geslapen?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:13

Jet schreef:

:j

met koud water sluit de huid zich zodat het niet echt koelt (sluit de hitte in)
met lauw water blijft de huis open staan zodat de hitte er uit kan

dat is weer anders bij chemische brand wonden
dat is 3 koud en dan 30 min lauw
dan wil je juist dat de huid zich sluit zodat de chemische stoffen niet meer kunnen door dringen en dus meer schade toe brengen

tevens is burn free ook een aan rader voor eerste hulp ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 11:51

Ik heb er uit eindelijk calendula zalf op gedaan en ik heb nergens meer last van gelukkig :D

Het is echt een roze/bleek stukje lijkt wel een litteken geworden

Zo heeft mijn moeder jaar of 6 geleden koffietroep over der arm gekregen met kokend water dat brand door... die heeft pas een lelijk litteken en wat zenuwen beschadigd
Je ziet echt heel goed dat het een mengsel van 1,2,3 de graads brand wonden is

Vroeger heb ik mijn hele hand verbrand ook de rechter had mijn hand op een gloeiend heet gasfornuis gelegd zien jullie wel dat ik een dom blondje ben _O-

Ik heb daar ook wat zenuwen beschadigd in mijn hand palm

Deze keer was het echt op de knokkel van mijn duim
Bedankt voor alle tips!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:37

rommulus schreef:
unicorn_kiss schreef:

om zo nog meer schade aan te richten ???
dit is dus een dikke no no
zo kan de verbranding nog verder door branden

Nee hoor, is een oude methode, helpt prima ;)
Je moet je natuurlijk niet opnieuw verbranden, maar de pijngrens doorbreken