Eetstoornis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:07

horsees, ik denk dat je iets te heftig reageert ik denk juist dat TS het beter op haar tempo kan gaan doen,
dan dat ze het nu allemaal zo snel doet.
Ze heeft de eerste stap al gezet en dat vind ik al een hele stap.
Verder weet ik hier niet zo veel op te zeggen maar ik wens TS alle sterkte toe..

MaritB

Re: Eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:48

ik heb even een vraagje, hoe kun je weten of je een eetstoornis hebt?

ik ben bang ook last te hebben.. iig wordt helemaal panisch als ik aankom of als iemand zegt zoo jij hebt ook een buikje gekregen..
en at op een gegeven moment eigenlijk niet meer.. en als ik at was t 1 broodje of een halve.. terwijl ik zwaar werk (bij de paarden) en daar gemiddeld 9 uur werk en de hele dag loop, boxen mest ed..

en dan heb ik weer een periode dat ik veel eet, en als ik me dan weer dik voel, eet ik weer helemaal niet.. soms zo erg dat ik 7 kilo afval..
als t zo doorgaat blijft er weinig van me over... maar soms voel ik me ook weer trots dat ik zo slank ben ( op dit moment ben ik niet zo heel slank)

soepstengell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 09:58

Maritje1991 schreef:
ik heb even een vraagje, hoe kun je weten of je een eetstoornis hebt?

ik ben bang ook last te hebben.. iig wordt helemaal panisch als ik aankom of als iemand zegt zoo jij hebt ook een buikje gekregen..
en at op een gegeven moment eigenlijk niet meer.. en als ik at was t 1 broodje of een halve.. terwijl ik zwaar werk (bij de paarden) en daar gemiddeld 9 uur werk en de hele dag loop, boxen mest ed..

en dan heb ik weer een periode dat ik veel eet, en als ik me dan weer dik voel, eet ik weer helemaal niet.. soms zo erg dat ik 7 kilo afval..
als t zo doorgaat blijft er weinig van me over... maar soms voel ik me ook weer trots dat ik zo slank ben ( op dit moment ben ik niet zo heel slank)

ik weet niet of ik een eetstoornis heb, daarom heb ik ook een vraagteken er achter gezet.
heb het er gister met mijn therapeute over gehad en die vind/denkt van wel.
ik ga zelf nog wel even langs de dokter om met haar te kijken omdat die mij toch beter kent.
ik ga je zo even een pbtje sturen!

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:35

@ de vraag hierboven: Volgens de dokters heb je een eetprobleem tot je een diagnose anorexia/boulimia nervosa, binge eating disorder of een andere eetgerelateerde stoornis hebt.
@Shetjjesz:
Ja, je hebt ergens wel gelijk. Maar ik zou alles geven om nog in haar plaats te staan in plaats van waar ik nu sta. Ik heb idd iets van; zoek onmiddelijk hulp, omdat ik weet wat er gebeurt als ze het niet doet..
Ik heb haar ook gezegd, geef jezelf wat tijd, maar ergens moet je ook consequent zijn tegen jezelf en het niet blijven uitstellen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:21

Ik zou zeggen: je hebt een eetstoornis als je een ongezond eetpatroon hebt; je op een obsessieve manier denkt over eten (en evt. kcal/gewicht/uiterlijk/etc.) en hier ook gedrag aan koppelt (kcal tellen, lang voor de spiegel staan, zeer regelmatig wegen, telkens weer bedenken wat je hebt gegeten die dag..wat dan ook). Verder is het vaak zo dat eetgestoorden denken/hopen dat ze gelukkiger worden als ze slank zijn. Of mooier, of meer gewaardeerd, of iets van die strekking. Het gaat niet alléén om een lager gewicht, maar juist om wat ze daarmee hopen te bereiken.

Grofweg zijn er 3 types: weinig tot niks eten (anorexia), eetbuien en dan compenseren: meestal braken, maar kan ook door laxeren, of overmatig sporten (boulimia), of regelmatige eetbuien zonder compensatie (binge eating disorder). Dat kan natuurlijk ook afwisselen. Voor de officiële diagnose van met name de eerste 2 zijn ze best streng, zo zit er aan anorexia nervosa bijvoorbeeld ook een gewichts'eis', en mag je -als meisje- 3 maanden niet ongesteld zijn geweest. Als je niet aan álle criteria voldoet maar wel aan mijn bovenstaande verhaaltje, dan zal het meestal vallen onder een eetstoornis NAO = Niet Anderszins Omschreven.
Die is overigens ab-so-luut niet minder ernstig of lastig of gevaarlijk!

Als je symptomen niet zo heel ernstig zijn heb je een eetprobleem - dat wil zeggen dat er alarmbellen gaan rinkelen, dat het niet goed gaat, maar dat je nog niet zo ver bent dat het echt een eetstoornis is. Een eetprobleem waar niks aan gedaan wordt zal zich vaak wél tot stoornis ontwikkelen. Een voorbeeld daarvan kan zijn dat je jezelf dik vindt en soms probeert om zo min mogelijk te eten, maar dat je dat niet lang volhoudt en dan weer gewoon mee-eet met de rest (niet eetbuien, dus).

soepstengell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 15:21

horseees schreef:
@ de vraag hierboven: Volgens de dokters heb je een eetprobleem tot je een diagnose anorexia/boulimia nervosa, binge eating disorder of een andere eetgerelateerde stoornis hebt.
@Shetjjesz:
Ja, je hebt ergens wel gelijk. Maar ik zou alles geven om nog in haar plaats te staan in plaats van waar ik nu sta. Ik heb idd iets van; zoek onmiddelijk hulp, omdat ik weet wat er gebeurt als ze het niet doet..
Ik heb haar ook gezegd, geef jezelf wat tijd, maar ergens moet je ook consequent zijn tegen jezelf en het niet blijven uitstellen.

ik snap wel dat je het zo bedoeld, kwam op mij ook heftig over en daardoor ga ik denken dat je bedoelt dat ik DIT zelf wil ofzo.
waarschijnlijk bedoel je het helemaal niet zo maar zo kwam het gewoon even op me over op dat moment.
pff vandaag was ook niet echt een geweldige dag, had idee dat iedereen me op straat aan zat te staren omdat ze me dik en lelijk vinden.
werd er zo zenuwachtig/gefrustreerd van was ik thuis weer een eetbui.
nou ik kan deze week dus niet naar de dokter want die is er niet.. en die andere die heeft vorige keer met me therapie er ookal niks aan gedaan en het gewoon links laten liggen. Kan pas in de 2e week van de vakantie terecht bij mijn eigen dokter, wil niet bij die andere dokter.
(assistente, inval dokter ) voel me gewoon totaal niet op me gemak bij d'r en klap ook totaal dicht dan.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:27

horseees schreef:
@Shetjjesz:

Kijk is niet dat jou geen gelijk geef ofzo dat dan weer ook niet, maar zo reactie die jij plaatst uit sommige stukken die ik las had ik al idee van wow snap je. En tuurlijk wil je niet dat TS zelfde als jou gaat krijgen, dat wil iedereen denk ik wel voor TS voor zijn. Maar denk dat ze beter op haar tempo kan doen, en dat ze nu al de eerste stap heeft gezet is al iets.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:13

Klinkt idd of je een ES aan het ontwikkelen bent. Het beste kun je naar je HA gaan en zsm hulp zoeken want het is geen pretje. Ik ben zelf pas opgenomen in een kliniek voor een half jaar en het is een hel. Dus zoek snel hulp voor het verder uit de hand loopt.

soepstengell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 11:20

xMendy schreef:
Klinkt idd of je een ES aan het ontwikkelen bent. Het beste kun je naar je HA gaan en zsm hulp zoeken want het is geen pretje. Ik ben zelf pas opgenomen in een kliniek voor een half jaar en het is een hel. Dus zoek snel hulp voor het verder uit de hand loopt.

de huisarts is er de hele week niet, pas vanaf volgende week.

soepstengell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 16:22

ps. dus vanaf volgende week kan ik dus meer duidelijkheid krijgen, als de dokter er dan wel is.
vraag ik me heel sterk af, denk het namelijk van niet.

bedankt voor het reageren Shetjjesz! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:26

Je denkt dat de dokter er niet is, of dat je niet meer duidelijkheid gaat krijgen?
Knap dat je je therapeute hebt ingelicht trouwens!

soepstengell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 16:29

RedPassion schreef:
Je denkt dat de dokter er niet is, of dat je niet meer duidelijkheid gaat krijgen?
Knap dat je je therapeute hebt ingelicht trouwens!

dat me dokter er niet is.
ze is al een tijd vaak afwezig en we hebben dus wel een vanger maar ik kan me daar gewoon niet bij kwijt zeg maar.
voel me niet op me gemak en klap dan gewoon dicht.

daar was veel echt veel moed voor nodig, vond het echt dood eng.
ik trilde helemaal en toen ik het had vertelt begon ik al te huilen, moest me weer vast pinnen op het beeld waarvoor ik therapie heb maar dat ging gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:34

Even heel praktisch hoor, ondanks dat ik weet hoe vreselijk moeilijk het is. Je 'moet' naar de HA omdat je dan eventueel lichamelijk onderzocht kan worden (bloedwaardes etc.) als ze daar noodzaak voor zien. Daarnaast kan een HA je verwijzen naar een instelling/therapeut die wel ervaring heeft met eetstoornissen. Het gaat er dus om dat een HA een zo duidelijk mogelijk beeld van je probleem krijgt en als je het moeilijk vindt om te praten zou je dat ook gerust op kunnen schrijven (desnoods naar de praktijk mailen en vragen of ze contact met je opnemen). Of kan je iemand meenemen ter ondersteuning? Want het is wel erg belangrijk dat je gaat. :)

soepstengell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 16:44

RedPassion schreef:
Even heel praktisch hoor, ondanks dat ik weet hoe vreselijk moeilijk het is. Je 'moet' naar de HA omdat je dan eventueel lichamelijk onderzocht kan worden (bloedwaardes etc.) als ze daar noodzaak voor zien. Daarnaast kan een HA je verwijzen naar een instelling/therapeut die wel ervaring heeft met eetstoornissen. Het gaat er dus om dat een HA een zo duidelijk mogelijk beeld van je probleem krijgt en als je het moeilijk vindt om te praten zou je dat ook gerust op kunnen schrijven (desnoods naar de praktijk mailen en vragen of ze contact met je opnemen). Of kan je iemand meenemen ter ondersteuning? Want het is wel erg belangrijk dat je gaat. :)

uhm, ik weet even niet zo goed wat ik moet reageren omdat ik het hierboven al heb uitgelegd.
maar ik kan me gewoon niet open stellen naar iemand die me niet het gevoel geeft me te gaan helpen.
wat ze bij me probleem waar ik nu therapie voor heb ook niet heeft gedaan, ze is nergens achter aan gegaan.
terwijl die hulp toen zo hard nodig was.
toen onze eigen dokter terug was moest zij alles gaan regelen, en ze vond heel laks van de vervangster dat ze nergens achteraan is gegaan

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:44

TS hoe gaat nu met je??
Ook omdat je nog niet naar die dokter wou die nu vervanging is,

soepstengell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 22:12

Shetjjesz schreef:
TS hoe gaat nu met je??
Ook omdat je nog niet naar die dokter wou die nu vervanging is,

momenteel wel redelijk.
vanmorgen even een flinke dip en wilde eten maar was zo moe dat ik weer inslaap ben gevallen
en s'middags even alles van me af kunnen laten glijden omdat bij me paardje was.
en toen ik eenmaal thuis was begon alles weer en weer een dip met daar achter aan een eetbui, hoofdpijn.
lig nu in me bed en ga zo slapen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:16

Sterkte meis, slaap lekker en hopen dat je morgen een betere dag hebt!

soepstengell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 22:26

Maritje1991 schreef:
Sterkte meis, slaap lekker en hopen dat je morgen een betere dag hebt!

dankje meis, voor je berichtje.
doet me goed om te lezen, jij ook he! als er wat is PB box is altijd voor je open.
zal wel lukken denk ik morgen. :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:44

Thnx :)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:02

[quote="DaniBanani"]Ik zou zeggen: je hebt een eetstoornis als je een ongezond eetpatroon hebt; je op een obsessieve manier denkt over eten (en evt. kcal/gewicht/uiterlijk/etc.) en hier ook gedrag aan koppelt (kcal tellen, lang voor de spiegel staan, zeer regelmatig wegen, telkens weer bedenken wat je hebt gegeten die dag..wat dan ook). Verder is het vaak zo dat eetgestoorden denken/hopen dat ze gelukkiger worden als ze slank zijn. Of mooier, of meer gewaardeerd, of iets van die strekking. Het gaat niet alléén om een lager gewicht, maar juist om wat ze daarmee hopen te bereiken.

Hier herken ik me zo in! Ik ben soms zelfs bang om iets te eten. Ik voel me vaak ook erg ongelukkig, ik hoop dan dat ik gelukkiger word als ik dunner ben. Ik weet wel dat mijn gedachten irreël zijn, maar het is ontzettend moeilijk om van die controle op het eten af te stappen!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:56

Volgens veel heb ik ook een eetstoornis. Maar ik vind van niet, en overgens ga ik er bewust mee om. (pro ana dus).
Ik ben er tevreden mee, en ik zit er nu eenmaal in. Maar ik wil jou eruit laten, doe het niet. Je krijgt er juist meer problemen door, geloof me, ik ben ook jarenlang gepest zo onzeker als wat. Maar nu kan ik alleen nog maar boos worden als iemand reageerd op mijn lichaam dat je me botten ziet.

Je wordt niet zekerder van jezelf, ik ben ook nog steeds erg onzeker.
En momenteel een doodlopende put.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:04

Saams, pro ana is toch juist onverantwoord? ik heb wel eens op zo'n site gekeken en vond dat juist heel bizar slecht....

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:11

Saaams schreef:
Volgens veel heb ik ook een eetstoornis. Maar ik vind van niet, en overgens ga ik er bewust mee om. (pro ana dus).
Ik ben er tevreden mee, en ik zit er nu eenmaal in. Maar ik wil jou eruit laten, doe het niet. Je krijgt er juist meer problemen door, geloof me, ik ben ook jarenlang gepest zo onzeker als wat. Maar nu kan ik alleen nog maar boos worden als iemand reageerd op mijn lichaam dat je me botten ziet.

W8 even hoor , pro- ana is alles behalve bewust ...
Ik heb 5 jaar vast gezeten in de pro-ana wereld en hoop dat er niemand meer zo stom is als ik ooit was.
Ik ben nu 4 maandjes ofzo bezig met mijn strijd tegen boulimia en anorexia nervosa .
Dus meis als er iets is kan je altijd mailen/pb

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:59

Bij pro-ana hangt het er -naar mijn mening- erg vanaf welke sites je bezoekt. Er zijn er heel, héél veel die slechte adviezen geven en je echt het gevoel geven dat je waardeloos bent, tenzij je graatmager bent. Sites die je een valse spiegel voorhouden, leugens vertellen over hoe je je zal voelen als je afvalt/dun bent, en die soms ronduit gevaarlijke tips geven.

Maar er zijn ook sites die heel eerlijk zijn over hoe het is en wat de gevolgen kunnen zijn, maar die je wél een plek bieden als je nog niet klaar bent om het los te laten. Of zeggen welke tips je écht niet moet gebruiken omdat ze schadelijk voor je zijn, soms zelfs fataal. En in dat laatste geval vind ik pro-anasites niet per sé slecht.

soepstengell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 22:20

Saaams schreef:

misschien omdat ik moe ben maar omdat je zegt: Maar ik wil jou eruit laten, doe het niet.
krijg ik beetje het gevoel als of je zegt dat ik dit wil en het dus niet moet doen.
misschien/denk dat je het niet zo bedoeld maargoed.

ik wordt niet boos ik trek me alleen maar meer terug, bij mij zie je me botten niet, heb wel hele dunne polsjes .. ik heb juist last van eetbuien en dan me vinger in me keel stoppen.
momenteel heb ik last van me buik ( krampen )/ hoofdpijn wss door maandelijks gebeuren, dus ik ga nu maar is slapen

nestle schreef:
Saaams schreef:

W8 even hoor , pro- ana is alles behalve bewust ...
Ik heb 5 jaar vast gezeten in de pro-ana wereld en hoop dat er niemand meer zo stom is als ik ooit was.
Ik ben nu 4 maandjes ofzo bezig met mijn strijd tegen boulimia en anorexia nervosa .
Dus meis als er iets is kan je altijd mailen/pb

bedoel je het laatste voor mij ( pb/mail ) ?