Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Zeker als ergens een discussie/ruzie is geweest merk ik het direct.
!
Super irritant, maarja moet er maar mee leven.mirim schreef:ik heb ooit een tip gehad om beter met sommige prikkels om te leren gaan. Vooral als het erom gaat dat je zeer gevoelig bent voor de sfeer en gevoelens van anderen. 'Probeer als je iemand ziet eens te letten op de kleur van zijn kleding. Probeer naar iemand te kijken en dan voor jezelf te zeggen wat die persoon aan heeft'. Het klinkt heel gek, maar het werkt wel. Omdat je vaak zo gewoon bent om naar iemands gezicht en houding te kijken en daar meteen een gevoel aan te 'plakken', ben je ditect weer binnen dat spectrum bezig. Het helpt om je te concentreren op andere zaken.
Ik ben enorm gevoelig........veel hsp-ers zijn daarom ook zo gek met paarden, zij geven je het gevoel dat je op de grond blijft. Je kunt 'aarden'' met je paardje.
dejavu schreef:Gelden al jullie symptomen niet gewoon voor iedereen? Ik bedoel, wie vindt die prikkende kaartjes in je nek nu niet irritant? Wie heeft na veel contact te hebben gehad met grote groepen mensen, nu niet even een moment van rust nodig? Wie merkt er nu niet dat er ergens ruzie is geweest?
Ik vind HSP zwaar overschat. Iedereen denkt het te zijn, want ieder mens kan zich met de symptomen identificeren. Ts, als ik jou was, zou ik langs een psycholoog gaan. Niet omdat je maf bent, maar gewoon om te kijken of iemand die er meer verstand van heeft dan een stel internetsites, deze conclusie ook trekt. Het lijkt me dat zo iemand jou veel beter kan 'helpen'.
Myukii schreef:dejavu schreef:Gelden al jullie symptomen niet gewoon voor iedereen? Ik bedoel, wie vindt die prikkende kaartjes in je nek nu niet irritant? Wie heeft na veel contact te hebben gehad met grote groepen mensen, nu niet even een moment van rust nodig? Wie merkt er nu niet dat er ergens ruzie is geweest?
Ik vind HSP zwaar overschat. Iedereen denkt het te zijn, want ieder mens kan zich met de symptomen identificeren. Ts, als ik jou was, zou ik langs een psycholoog gaan. Niet omdat je maf bent, maar gewoon om te kijken of iemand die er meer verstand van heeft dan een stel internetsites, deze conclusie ook trekt. Het lijkt me dat zo iemand jou veel beter kan 'helpen'.
Ik durfde het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat je zeker gelijk hebt. In mijn omgeving claimen zoveel mensen HSP te zijn/'hebben', dat ik een tijd terug ook maar zo'n zelftest ben gaan doen, ik herkende me er wel in. De uitslag was duidelijk: hoog sensitief. En dat zal ongetwijfeld ook kloppen. Maar wie is dat niet? Wij mensen hebben ons gewoon zo ontwikkeld dat we enorm gevoelig zijn voor diverse prikkels, dat is in mijn ogen niet zozeer een 'probleem', 'stoornis' of 'gave', maar iets wat 'mensbreed' voorkomt. Volgens mij is HSP net als depressies (was vorige week nog een documentaire over) iets wat onder bepaalde bevolkingsgroepen bijna hip is om te hebben/zijn, waardoor er veel meer mensen mee ge(zelf)diagnostiseerd worden dan dat er mensen zijn die het daadwerkelijk hebben.
Daarom: ik ben ook gevoelig, maar HSP vind ik wat overrated.
Ik ga niet graag naar verjaardagen of borrels, omdat iedereen daar door elkaar praat en ik kan absoluut geen gesprek volgen en voeren, als er andere prikkels zijn. Verder ben ik altijd al gevoelig voor stemmingen van andere mensen, ik voel me rot als er ergens een nare sfeer hangt, of als iemand anders zich rot voelt. Maar ook daarin voel ik me niet apart ofzo. Ik denk dat een groot gedeelte van de bevolking daar in meer of mindere mate wel 'last' van heeft.
Myukii schreef:Lieveranders: Het beperkt me wel in sociale contacten ja.Ik ga niet graag naar verjaardagen of borrels, omdat iedereen daar door elkaar praat en ik kan absoluut geen gesprek volgen en voeren, als er andere prikkels zijn. Verder ben ik altijd al gevoelig voor stemmingen van andere mensen, ik voel me rot als er ergens een nare sfeer hangt, of als iemand anders zich rot voelt. Maar ook daarin voel ik me niet apart ofzo. Ik denk dat een groot gedeelte van de bevolking daar in meer of mindere mate wel 'last' van heeft.
), ten tweede omdat de huisarts deze medicijnen mag voorschrijven en dat hoogstwaarschijnlijk ook te vaak/te snel doet.
Myukii schreef:Natuurlijk, het is handig als het een naampje heeft en je onder die naam kan zoeken wat je eraan kan doen.![]()
Maar ik vind het altijd 'gevaarlijk', die zelfdiagnoses, of door de huisarts. Zelftesten zijn handig en leuk, maar herkennen veel mensen zich in. En de huisarts is in veel gevallen niet deskundig genoeg om zulke dingen te diagnosticeren. Net als dat er naar schatting ±400.000 (dacht ik, kunnen ook een ton meer of minder zijn) mensen anti-depressiva slikken, terwijl ze zonder zouden kunnen. Ten eerste omdat het een 'hype' is om een depressie te hebben (waarmee ik niet wil zeggen dat een échte depressie niet écht heel heftig is. Ik spreek uit ervaring.), ten tweede omdat de huisarts deze medicijnen mag voorschrijven en dat hoogstwaarschijnlijk ook te vaak/te snel doet.
Nu is het één niet geheel met het ander te vergelijken, maar ik ben niet zo van het labelen en (zelf)diagnosticeren.
Maar als het iemand helpt om het label HSP te hebben: zeker doen! Alleen maar fijn dan!