Hsp

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Re: Hsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:53

Mijn vriend is een HSP'er, heeft ADD & PDD-NOS. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:10

HSP is iets wat blijvend is, daar kun je niet vanaf komen ;) je kan wel leren om er op een goede manier mee om te gaan idd door te leren je beter af te sluiten voor de energie van anderen, en door op tijd je rust te pakken en teveel aan prikkels proberen zoveel mogelijk te vermijden.

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 10:58

Hoe of bij wie zou ik dat kunnen leren? Emoties van mensen opvangen vind ik lang niet altijd erg, zolang het maar niet teveel word, of er een enorm rare sfeer hangt, daar wat ik vaak wat emotioneel van, en ineens ontzettend chaggerijnig :? . Zeker als ergens een discussie/ruzie is geweest merk ik het direct.

Last van een kriebelend kaartje in mn nek van kleding stoort me niet zo erg. Wel dingen als iemand die slurpt aan haar thee, soep o.i.d. Ik kan dan zoo kwaad worden, krijg dan het idee dat diegene mij loopt te stangen, terwijl dat natuurlijk helemaal niet de bedoeling is van hem/haar. En van dat vervelende wil ik af komen :j !

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:06

Daar heb ik eigenlijk niet zoveel last van. Dan heb ik wel weer irritatie aan kaartjes in me nek, van die draadjes in me sokken die aan mijn tenen zitten en strakke kleding vind ik ook niets.. :o Super irritant, maarja moet er maar mee leven.

Maar aan de ene kant denk ik van ja, er zijn wel degelijk mensen die hsp zijn, soms denk ik bij mezelf echt van ja ik weet precies wat ze bedoelen als ik bijv een boek erover lees.
Maar aan de andere kant denk ik, in zo'n test, staan vragen waarop iedereen ja kan antwoorden. Niet dat zo'n test volkomen betrouwbaar is maar iedereen heeft toch wel een bepaalde gevoeligheid in zich zitten?

Ik heb wel eens advies gekregen van iemand die kennis had over hoog sensitieve mensen. Ik vertelde wat me dwars zat, en uiteindelijk zei diegene dat ik klachten en stress overnam van anderen. Ik heb vaak last van mijn ogen, maar ook echt alleen wanneer ik op school zit. Maar geloven dat ik wat overneem doe ik niet helemaal... Want het voelt gewoon als iets van me eigen.

Ik wil leren ermee om te gaan, want het is wel wat moois. Ik zou het niet weg willen geven.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:36

Ik denk ook niet dat ik snel zo'n test zou doen. Vaak zegt je gevoel al wel dat het klopt. Ik had erover gelezen wist meteen dat dit was waar ik dus steeds 'last' van heb.
Mijn vriendinnen zeggen altijd dat ik een 'stofjes fobie' heb. Bij mij gaat het best wel ver, maar ik kan er echt niks aan doen.. Sokken, bepaalde stoffen op banken, spijkerbroeken, zalfjes op mijn handen, bepaalde sop doekjes en ga zo maar door.. Ik kom er niet aan hoor!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:49

ik heb ooit een tip gehad om beter met sommige prikkels om te leren gaan. Vooral als het erom gaat dat je zeer gevoelig bent voor de sfeer en gevoelens van anderen. 'Probeer als je iemand ziet eens te letten op de kleur van zijn kleding. Probeer naar iemand te kijken en dan voor jezelf te zeggen wat die persoon aan heeft'. Het klinkt heel gek, maar het werkt wel. Omdat je vaak zo gewoon bent om naar iemands gezicht en houding te kijken en daar meteen een gevoel aan te 'plakken', ben je ditect weer binnen dat spectrum bezig. Het helpt om je te concentreren op andere zaken.
Ik ben enorm gevoelig........veel hsp-ers zijn daarom ook zo gek met paarden, zij geven je het gevoel dat je op de grond blijft. Je kunt 'aarden'' met je paardje.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:08

Ik ben ook hoogsensitief en heb er best veel last van. Moet zeggen dat ik er niet echt bewust mee bezig ben dus ook niet mijn best heb gedaan er mee te kunnen leven, maar het belemmerd me wel, als ik er zo over na denk.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:23

mirim schreef:
ik heb ooit een tip gehad om beter met sommige prikkels om te leren gaan. Vooral als het erom gaat dat je zeer gevoelig bent voor de sfeer en gevoelens van anderen. 'Probeer als je iemand ziet eens te letten op de kleur van zijn kleding. Probeer naar iemand te kijken en dan voor jezelf te zeggen wat die persoon aan heeft'. Het klinkt heel gek, maar het werkt wel. Omdat je vaak zo gewoon bent om naar iemands gezicht en houding te kijken en daar meteen een gevoel aan te 'plakken', ben je ditect weer binnen dat spectrum bezig. Het helpt om je te concentreren op andere zaken.
Ik ben enorm gevoelig........veel hsp-ers zijn daarom ook zo gek met paarden, zij geven je het gevoel dat je op de grond blijft. Je kunt 'aarden'' met je paardje.

Dat ga ik zeker eens proberen! Je hebt wel gelijk, het eerste wat je doet is op iemands houding en gezicht letten..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:55

dejavu schreef:
Gelden al jullie symptomen niet gewoon voor iedereen? Ik bedoel, wie vindt die prikkende kaartjes in je nek nu niet irritant? Wie heeft na veel contact te hebben gehad met grote groepen mensen, nu niet even een moment van rust nodig? Wie merkt er nu niet dat er ergens ruzie is geweest?

Ik vind HSP zwaar overschat. Iedereen denkt het te zijn, want ieder mens kan zich met de symptomen identificeren. Ts, als ik jou was, zou ik langs een psycholoog gaan. Niet omdat je maf bent, maar gewoon om te kijken of iemand die er meer verstand van heeft dan een stel internetsites, deze conclusie ook trekt. Het lijkt me dat zo iemand jou veel beter kan 'helpen'.

Ik durfde het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat je zeker gelijk hebt. In mijn omgeving claimen zoveel mensen HSP te zijn/'hebben', dat ik een tijd terug ook maar zo'n zelftest ben gaan doen, ik herkende me er wel in. De uitslag was duidelijk: hoog sensitief. En dat zal ongetwijfeld ook kloppen. Maar wie is dat niet? Wij mensen hebben ons gewoon zo ontwikkeld dat we enorm gevoelig zijn voor diverse prikkels, dat is in mijn ogen niet zozeer een 'probleem', 'stoornis' of 'gave', maar iets wat 'mensbreed' voorkomt. Volgens mij is HSP net als depressies (was vorige week nog een documentaire over) iets wat onder bepaalde bevolkingsgroepen bijna hip is om te hebben/zijn, waardoor er veel meer mensen mee ge(zelf)diagnostiseerd worden dan dat er mensen zijn die het daadwerkelijk hebben.

Daarom: ik ben ook gevoelig, maar HSP vind ik wat overrated. :)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:43

Myukii schreef:
dejavu schreef:
Gelden al jullie symptomen niet gewoon voor iedereen? Ik bedoel, wie vindt die prikkende kaartjes in je nek nu niet irritant? Wie heeft na veel contact te hebben gehad met grote groepen mensen, nu niet even een moment van rust nodig? Wie merkt er nu niet dat er ergens ruzie is geweest?

Ik vind HSP zwaar overschat. Iedereen denkt het te zijn, want ieder mens kan zich met de symptomen identificeren. Ts, als ik jou was, zou ik langs een psycholoog gaan. Niet omdat je maf bent, maar gewoon om te kijken of iemand die er meer verstand van heeft dan een stel internetsites, deze conclusie ook trekt. Het lijkt me dat zo iemand jou veel beter kan 'helpen'.

Ik durfde het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat je zeker gelijk hebt. In mijn omgeving claimen zoveel mensen HSP te zijn/'hebben', dat ik een tijd terug ook maar zo'n zelftest ben gaan doen, ik herkende me er wel in. De uitslag was duidelijk: hoog sensitief. En dat zal ongetwijfeld ook kloppen. Maar wie is dat niet? Wij mensen hebben ons gewoon zo ontwikkeld dat we enorm gevoelig zijn voor diverse prikkels, dat is in mijn ogen niet zozeer een 'probleem', 'stoornis' of 'gave', maar iets wat 'mensbreed' voorkomt. Volgens mij is HSP net als depressies (was vorige week nog een documentaire over) iets wat onder bepaalde bevolkingsgroepen bijna hip is om te hebben/zijn, waardoor er veel meer mensen mee ge(zelf)diagnostiseerd worden dan dat er mensen zijn die het daadwerkelijk hebben.

Daarom: ik ben ook gevoelig, maar HSP vind ik wat overrated. :)

Maar heb je er ook last van? Ik heb er van kleins af aan al last van het is heel fijn te weten waar het weg komt.. Als je er geen last van hebt is het geen probleem lijkt mij. Niemand weet ook verder dat ik het heb, het is alleen voor mezelf wel heel fijn..

En het stukje dat veel mensen HSP zijn ben ik het niet mee eens, er zijn zat mensen in mijn omgeving die het absoluut niet zijn.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:12

Ik denk ook wel dat veel mensen gevoeliger zijn dan anderen. op het internet staat dat 20 % van de mensen gevoeliger is, maar ik denk dat dit wel meer is. Maar als je nooit ergens last van hebt is het toch prima?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:27

Lieveranders: Het beperkt me wel in sociale contacten ja. :) Ik ga niet graag naar verjaardagen of borrels, omdat iedereen daar door elkaar praat en ik kan absoluut geen gesprek volgen en voeren, als er andere prikkels zijn. Verder ben ik altijd al gevoelig voor stemmingen van andere mensen, ik voel me rot als er ergens een nare sfeer hangt, of als iemand anders zich rot voelt. Maar ook daarin voel ik me niet apart ofzo. Ik denk dat een groot gedeelte van de bevolking daar in meer of mindere mate wel 'last' van heeft. :)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:58

Myukii schreef:
Lieveranders: Het beperkt me wel in sociale contacten ja. :) Ik ga niet graag naar verjaardagen of borrels, omdat iedereen daar door elkaar praat en ik kan absoluut geen gesprek volgen en voeren, als er andere prikkels zijn. Verder ben ik altijd al gevoelig voor stemmingen van andere mensen, ik voel me rot als er ergens een nare sfeer hangt, of als iemand anders zich rot voelt. Maar ook daarin voel ik me niet apart ofzo. Ik denk dat een groot gedeelte van de bevolking daar in meer of mindere mate wel 'last' van heeft. :)

Maar als je toch weet waar het weg komt, kun je er wat mee gaan doen..

Maar ja is dat niet met alles zo, dat veel meer dingen aan het licht komen bij mensen en iedereen wel iets heeft? Maar dat wil niet zeggen dat iemand er niet erg veel last van kan hebben, ondanks dat HSP bij veel mensen voorkomt. (waar ik het trouwens niet helemaal mee eens ben, ik ken weinig mensen in mijn omgeving die het hebben)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:04

Natuurlijk, het is handig als het een naampje heeft en je onder die naam kan zoeken wat je eraan kan doen. :)

Maar ik vind het altijd 'gevaarlijk', die zelfdiagnoses, of door de huisarts. Zelftesten zijn handig en leuk, maar herkennen veel mensen zich in. En de huisarts is in veel gevallen niet deskundig genoeg om zulke dingen te diagnosticeren. Net als dat er naar schatting ±400.000 (dacht ik, kunnen ook een ton meer of minder zijn) mensen anti-depressiva slikken, terwijl ze zonder zouden kunnen. Ten eerste omdat het een 'hype' is om een depressie te hebben (waarmee ik niet wil zeggen dat een échte depressie niet écht heel heftig is. Ik spreek uit ervaring. :) ), ten tweede omdat de huisarts deze medicijnen mag voorschrijven en dat hoogstwaarschijnlijk ook te vaak/te snel doet.
Nu is het één niet geheel met het ander te vergelijken, maar ik ben niet zo van het labelen en (zelf)diagnosticeren.

Maar als het iemand helpt om het label HSP te hebben: zeker doen! Alleen maar fijn dan! :)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:12

Myukii schreef:
Natuurlijk, het is handig als het een naampje heeft en je onder die naam kan zoeken wat je eraan kan doen. :)

Maar ik vind het altijd 'gevaarlijk', die zelfdiagnoses, of door de huisarts. Zelftesten zijn handig en leuk, maar herkennen veel mensen zich in. En de huisarts is in veel gevallen niet deskundig genoeg om zulke dingen te diagnosticeren. Net als dat er naar schatting ±400.000 (dacht ik, kunnen ook een ton meer of minder zijn) mensen anti-depressiva slikken, terwijl ze zonder zouden kunnen. Ten eerste omdat het een 'hype' is om een depressie te hebben (waarmee ik niet wil zeggen dat een échte depressie niet écht heel heftig is. Ik spreek uit ervaring. :) ), ten tweede omdat de huisarts deze medicijnen mag voorschrijven en dat hoogstwaarschijnlijk ook te vaak/te snel doet.
Nu is het één niet geheel met het ander te vergelijken, maar ik ben niet zo van het labelen en (zelf)diagnosticeren.

Maar als het iemand helpt om het label HSP te hebben: zeker doen! Alleen maar fijn dan! :)

Ik ben het in zekere zin wel met je eens, dat er tegenwoordig snel diagnoses gegeven worden. Maar ik heb voor mezelf een label HSP en verder niemand die dat weet.. Ik doe er niks mee, zou het ook nooit als excuus gebruiken. Het helpt mij zelf gewoon erg veel..

Omdat HSP iets 'ongrijpbaars' is heb ik het idee dat mensen al snel zoiets hebben van je stelt je aan en wie heeft hier nou geen last van? Dat stoort mij wel..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 09:05

weten wat je 'hebt' is handig omdat het voor jezelf dan een plekje kan krijgen. Maar je er achter verschuilen en het te pas en te onpas gebruiken........dat vind ik niet kunnen! "ja, ik kan er niets aan doen ik ben nu eenmaal HSP/ hoogbegaafd/ autistisch"..noem maar op! Het is gewoon een uitgangspunt waarmee je aan het werk kunt gaan. Iedereen mag aan zichzelf sleutelen om een prettiger persoon te worden, zowel voor je zelf als voor je omgeving. Bij ons in huis zijn de meesten hoogsensitief, de meesten hoogbegaafd en hebben wat autistische kenmerken. Een heeft zelfs vrijstelling van de leerplicht omdat school beslist geen optie is. Maar niemand hoeft zich hier in huis te verschuilen achter al deze dingen, we zijn er allemaal mee aan het werk om een zo normaal mogelijk leven te leiden. En het lukt aardig:-)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:09

Voor alles zijn er tegenwoordig plakkertjes, en soms zijn die goed en soms niet.
Hsp is een karakter eigenschap, een deel van jezelf.
20% is hsp, ze zijn belangrijk want het zijn raadgevers en van nature mensen die 'het goede doen'.
Ze zorgen voor dieper contact.
Je moet het aanvaarden om er mee om te kunnen, bepaalde dingen niet doen andere wel.
Elke Hsp is ook anders, heeft andere dingen waar ze minder tege kunne, andere beter.
Zo ga ik wel naar feestjes met goeie vrienden, maar kom ik zot als ik me maar een klein beetje niet op mijn gemak voel bij iemand.

Ik zou zeggen lees er over, leer er over en beslis dan wat je er mee doet.

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:56

mijn psychotherapeute is erachter gekomen dat ik ook hoog gevoelig ben het is iets dat nu ik er meer over lees op zijn plek valt en sja het is geen belemmering op het moment dat je weet hoe je met jezelf omgaat en welke situaties je beter niet in kunt belanden maar uiteindelijk is het wel mooi vele mensen zien het als een belemmering ik zie het echter als iets goeds want ik maak dingen intenser mee en dat helpt bij mijn hobby namelijk fotograferen en bij mijn hobby piano spelen want ik kan daardoor anderen ontroeren. het is allemaal maar net hoe je ernaar kijkt je kan het als iets negatiefs zien en als iets positiefs en nee het is geen ziekte en zeer zeker geen aandoening helaas geven veel mensen tegenwoordig graag een stempel aan een ander.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:09

Ook ik ben er een aantal jaren geleden achter gekome dat ik hoog sensitief ben, moet zeggen dat er wel veel stukjes op de plaats vielen toen....

ik heb last van harde geluiden/ herrie, felle lichten, chaotische omgeving, met rotzooi of drukte, mensen massa's, stemingen van andere mensen,
ook voel ik bij mensen ( en soms dieren) aan als er iets mis is met ze.
Daarnaast ben ik vaak absurt vol emoties, kan het ene moment wel janken en het andere moment lachen,
heb wel geleerd de laatste jaren om die emoties meer onder controlle te houden.
Ook trek ik me extreem veel van het leed van anderen aan en cijfer mezelf daar vaak bij weg.

zo kan ik nog wel even doorgaan met de lijst. :')

Het is als HSP'er niet altijd makelijk, het is verder iets ergs, maar het kan een grote invloed hebben op je leven.
Ik zie het namelijk als een "gave"dat ik er voor mensen kan zijn en ze kan helpen/ bijstaan zonder dat ze een woord hoeven te zeggen.
Maar het kan zich ook tegen je keren, als je daarin doorslaat.. en vergeet dat het leven niet om het geluk van anderen draait.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:22

Ja dat klopt zeker, het is echt een gave. Zolang je er mee om weet te gaan en het je niet in negatieve zin gaat beinvloeden..

Lukt het jou om er op een positieve manier mee om te gaan?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:48

Nu ik ouder ben ( nouja ouder, ben bijna 25 ) lukt het me beter om m'n emoties onder controlle te houden.
Ook dingen waar ik normalite liever voor zou weglopen, probeer ik wel te doorstaan. ( oke behalve de tandarts die mijn verstandskiezen eruit wil halen al 2 jaar )

Maar ik blijf het vervelend vinden soms, omdat ik eigenlijk mensen in mijn omgeving e.d. er niet mee lastig val hoe ik me voel, ze horen mij nooit klagen.
En soms moet ik wel een prijs betalen voor het feit dat ik er altijd ben voor mensen en iedereen maar wil helpen. ( dat moet ik nog af gaan leren)
Ik moet nog meer aan mezelf gaan denken.

Maar doordat ik zo ben, kan ik me ( naar mijn idee) in veel situaties aanpassen en ik kan ook met eigenlijk alles en iedereen overweg.
Ik begrijp zelfs mensen die zichzelf niet begrijpen, snap jij hem nog? :D

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:01

Ow ja ik snap je heel goed! Ik heb soms ook het idee dat ik mensen soms beter snap dan zij zelf! En dan weet ik zeker dat bepaalde dingen diegene kunnen helpen, maar dat is soms heel lastig om te zeggen want je wil iemand ook niet tegen het hoofd stoten...

Maar ik heb er ook een behoorlijke tijd last van gehad hoor. Maar ik sta er nu op de een of andere manier heel anders in. Ineens was bij mij een omslag, zo van vanaf nu ga ik het helemaal anders doen! Ik denk gewoon veel meer aan mezelf, want anderen doen het niet hoor! En soms gaat het helemaal tegen je eigen gevoel in, maar diep van binnen weet je ook wel dat je niet iedereen tevreden kan houden. En al helemaal als je het niet altijd terug krijgt, dat kwetst enorm dan!

En dat van het klagen heb ik ook hoor, je wil er niemand mee lastig vallen. Maar aan de andere kant staat het jezelf soms zo enorm in de weg en snappen anderen niet waarom je soms 'down' bent..