Welke test heb je eerder gedaan? Grote kans dat je dezelfde test krijgt, zo veel kinderintelligentietesten zijn er namelijk niet
Daphne__
Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-10 22:49
Pfoe daar vraag je me wat Ik zou het niet weten, hoe kom ik daar achter?
QueenBeeBee
Geplaatst: 12-12-10 22:50
Daphne__ schreef:
Pfoe daar vraag je me wat Ik zou het niet weten, hoe kom ik daar achter?
Opvragen bij Jeugdzorg
Maar verder maakt het niet zoveel uit, na een jaar kun je het opnieuw laten testen zonder daar direct effect van te hebben dat je eerder een test hebt gedaan.
nikkigioa
Geplaatst: 12-12-10 23:55
Voor mijn werk (psycholoog) neem ik veel intelligentietesten af. Je geeft zelf aan dat een aantal factoren de test de vorige keer behoorlijk beinvloed hebben, dus ik zou zeker een nieuwe test doen. Ik krijg hier vaak mee te maken hoor, dan doe ik op een later moment natuurlijk(!) een nieuwe test. De eerste resultaten beschouw ik dan als volledig onbetrouwbaar (er zijn redenen genoeg waarom kinderen heel laag scoren op een intelligentietest, denk aan stress, aandachtsproblematiek, vermoeid, ziek, faalangst/spanning, etc). Wel wordt een wachttermijn gehanteerd van minimaal een jaar (tussen test 1 en test 2), in verband met een eventueel leereffect. Of je moet een ander testmiddel gebruiken. Trouwens, iemand is nog lang NIET zwakbegaafd bij een intelligentie-coefficient lager dan 90! > 70 zeer lage intelligentie (zwakbegaafd) 70 - 80 lage intelligentie 80 - 90 benedengemiddeld 90 - 110 gemiddeld 110 - 120 bovengemiddeld 120 - 130 hoge intelligentie 130-145 zeer hoge intelligentie (hoogbegaafd) (bron: handleiding WISC-III nl en WAIS)
nikkigioa
Geplaatst: 12-12-10 23:57
QueenBeeBee schreef:
Indeling naar intelligentie
Hoger dan 130 Zeer begaafd
121-130 Begaafd
111-120 Hoog gemiddeld
Dit klopt dus niet, 105 - 110 is hooggemiddeld (namelijk, een hogere, maar nog steeds gemiddelde score). Je bedoelt vast bovengemiddeld!
Ik heb het van een site afgehaald alleen om te laten zien dat het inderdaad onder de 90 niet gaat om zwakbegaafdheid. Site van orthopedagogen, en volgens mij staat er qua indeling hetzelfde alleen ietse andere benaming
Aangezien ik er binnen mijn werk ook dagelijks mee te maken heb, weet ik zeer zeker wel wat ik bedoel
Mensen, die indeling verschilt per test en theorie dus ik begrijp niet helemaal waarom er nu tig indelingen gepost gaan worden.. Werkt alleen maar heel verwarrend voor TS..
Volgens mij hoor je elke keer een andere test te krijgen, anders krijg je een leereffect.. Er zijn ook testen die niet praten over IQ maar ontwikkelingsleeftijd.
Ik heb ook ooit een test moeten doen. Die kwam zo hoog uit dat ik me af vraag of dat uberhaubt wel klopt :S Ik had een score van 128 en ben niet echt.. euh ... slim ofzo
Ik ben de zus van Daphne__ en het iq dat ze zou hebben klopt echt van geen kant. Ze kan onwijs goed leren en is helemaal niet zwakbegaafd. Maar de volgende keer iets serieuzer en de score zal wel zeker hoger zijn.
Van leereffecten is nauwelijks sprake als er 1.5 jaar tussen de tests zit. Er word een tijdsmarge gehanteerd van minimaal 9 maanden, dus daar zit ze ruim overheen. Wellicht neemt t wat spanning weg omdat TS al een beetje weet wat te verwachten bij een test, bv dat het meerdere onderdelen heeft, dat sommige op tijd gaan, dat de opgaven steeds een beetje lastiger worden. Maar dit is geen staatsgeheim en word normaal aan het begin van afname verteld
Succes TS, laat je niet gekmaken en zie het als een leuk spelletje. En vergeet dus niet, dat IQ-schatting..niet voor niets een schatting is. Een IQscore verteld niet of je dom bent of slim. Het geeft aan hoe je met informatie omgaat...eigenlijk geeft t aan hoe goed je bent in t maken van tests.