Enkel gebroken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:30

Ik vond het echt erg dat ik geopereerd moest worden vond het doodeng...
Maar voelde in de spalk duidelijk het bod bewegen dus dat dat niet zo ging genezen was snel duidelijk...
Vooral die dagen van het wachten op de operatie waren erg.........
Nu gaat de pijn langzaam weg en hoop ik straks weer helemaal goed te herstellen.

dus ts als ze je toch gaan opereren is dat het beste... maar wie weet zit je wel goed in het gips en blijft het bod op zijn plek zodat het goed kan genezen en is het niet nodig.

Nadia
Oppermuts

Re: Enkel gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:37

LZP --> MW

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 10:19

Ik weet ook wel dat dat dan het beste is, en als het moet dan moet het maar! Niks aan te doen...
Maar graag is anders!
Ik ga zo mijn eerste les via Skype volgen! Ben benieuwd hoe dat gaat haha!

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:51

en hoe was je les ??
Maar waarom kan je niet gewoon naar school eigenlijk dan ?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:54

Toen ik mijn enkel had gebroken was ik 8, en ik hoefde niet naar school (ben toen alleen geweest voor het Kerstdiner :P ) , maar ja, hoeveel mis je als je in groep 6 3 weekjes in het gips zit? Als je zo jong bent, geneest het als een malle!

Maar ik geloof dat ik toen gewoon ontzettend veel tv gekeken heb :P .

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:11

Ik ben 19, dus ik moet toch echt 6 weken!

Ik ga niet naar school omdat ik bang ben dat ik dan toch belast of ergens tegen aan stoot ( of iemand tegen mij!) en dan moet ik sowieso geopereerd worden.
Klasgenoot was zelf ziek helaas! Maar morgen is ze der weer! Nog een keer proberen!

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:14

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:38

HedwigG schreef:
Ik heb ook een plaat en nu nog 6 schroeven, er is 1 uitgehaald na die 7 weken. Ik heb er totaal geen last van, en laat het ook mooi zitten. Als ik nu weer zou vallen is de kans zo klein dat het opnieuw breekt omdat het metaal het bot allemaal op zn plek houdt. Het scheelt dat jij je enkel vanaf morgen licht mag belasten, ik heb echt 7 weken onbelast gelopen. maar als het gips er af gaat, 1 tip denk niet dat je gelijk goed kan lopen en te veel wil gaan doen want je krijgt dan echt last dat merk ik nu wel!

Ik heb mijn enkel eind september gebroken en heb ook een plaat gekregen met 7 schroeven. Tegen mij zei de orthopeed echter dat ik die er beter wel uit kan laten halen omdat als ik nu mijn enkel weer breek de schroeven er juist voor zorgen dat het bot verbrijzeld.
Ik vraag me af waar jouw theorie vandaan komt dat dan het minder snel breekt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:44

Iris1702 schreef:
Ai.... ik ben nu 3 weken (waarvan 2 weken na ok) onbelast en mag vanaf morgen het licht gaan belasten en dan nog 4 weken gips.
Ik merk wel dat mijn banden flink zeer doen bij een beetje aanspannen dus denk dat ze flink gerekt zijn of gescheurd. Ben bang voor het moment zonder gips... hoe stevig is alles dan en hoe goed kan ik mijn enkel dan bewegen na zo'n lange tijd op slot te hebben gezeten.
En ik zit nog met de vraag of ik de plaat laat zitten of eruit laat halen.... ga ik er last van krijgen met rijden... Toch een misselijk idee zo'n plaat in je been wat als ik dan een keer val? breekt het nog erger of juist niet....

Het viel mij wel mee, mijn enkel was wel stijf maar vond de pijn bij het belasten wel te doen. Gewoon voorzichtig beginnen, eerst met krukken beetje belasten, je merkt snel genoeg hoever je kunt gaan en dat geleidelijk uitbreiden.
6 week na de operatie liep ik al weer "normaal" en zat ik alweer op het paard voor een buitenritje. :D

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:13

@ TS: Ik heb 8 november mijn enkel op drie plaatsen gebroken en ook advies minimaal 6 weken volledig onbelast in gips, geen operatie. Dus ingrijpen hoeft niet altijd ;)
Ik heb twee chirurgen en een traumatoloog gesproken (omdat ik zeker wilde weten dat het de juiste beslissing was om het zo te laten - kuitbeen breuk stond namelijk niet netjes tegenover elkaar), allemaal waren ze het erover eens dat het beter was om niet te opereren. Je hebt altijd risico dat het niet netjes aan elkaar groeit, maar operatie draagt ook de nodige risico's en zij vonden conservatief genezen (rust en gips) de beste optie.
Vlak voor kerst moet ik weer voor checkup, hopelijk ziet het er goed uit van binnen.
Ik kom mijn dagen door met lezen, bokt, filmpjes kijken en ik heb een vriendin aangeboden een website te maken.
Maar moet zeggen dat het stilzitten me steeds zwaarder valt, zal blij zijn als het over is...
Ik mis de paarden enorm, gelukkig staan ze aan huis en kan ik ze af en toe vanuit het raam zien, maar ik vind het maar niks... Kan helaas niet naar buiten om ze een kriebje te geven: we wonen op de eerste verdieping - alles is volgesneeuwd en het terrein om het huis is erg oneffen. Verplichte boxrust dus...

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 18:36

Ik heb vandaag controle gehad!
Het zag er netjes uit en ik moet 3 weken niet belasten.
Ik vind wel dat dit loopgips een stuk beter zit! En ik heb 'm in het rood kerstkleurtje :D

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:51

Ik fluor Roze... leuk voor dochter van bijna 2 hahaha
Nou aftellen dan maar succes!!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:11

Ben toch even benieuwd hoe het nu met jullie gaat na de enkelbreuken/operaties.

Ik kan wel alles weer zonder problemen, maar heb toch nog (na 6 maand) dat mijn been nog behoorlijk dik is aan het eind van de dag. Vooral op de plek van de breuk/plaatje, dus zijkant been zit elke dag een flink "ei" wat bovendien ook nog erg gevoelig (pijnlijk) is.

Herkenbaar? (moet 21 april weer voor controle, maar dat duurt nog even). ;)

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:33

Hoi,

Hier gaat het goed.
Ik loop weer normaal maar heb ook nog steeds een dikke enkel s'avonds.
als ik een dag niets doe dan valt het reuze mee.
Vind het erg vreemd om de schroefjes te voelen als de enkel dun is.

Gister geprobeerd op pumps te lopen en dat zou wel gaan maar niet te lang maar vind het nog wat eng.
ook als ik voet op een niet vlakke ondergrond zet voel ik af en toe nog wat pijn maar dat is het.

Met paardrijden vind ik het wel nog even wennen.
Heb het nu pas 3x gedaan en gaat iedere keer wel beter.

Wat ik wel irritant vind is dat er vaak een peesje langs de plaat schiet en dit is een gruwelijk irritant gevoel. Dat is voor mij evt reden om hem er uit te laten halen tzt.

Groetjes Iris

TeS19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:56

wat vervelend.
Lopen jullie nu ook op krukken?

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:50

Niet meer gelukkig

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:02

hier ook niet overdreven veel last. maar je voelt inderdaad de schoefjes wel liggen onder je huid :D

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 20:27

Ik had dit ook in een berichtje naar Pinto gestuurd ( dacht dat 't niet mocht... oud topic?)

Het gaat goed met mijn enkel!
Ik heb toen 6 weken in het loopgips gezeten en nog eens drie weken in een softcast omdat het nog niet goed genoeg aan elkaar zat. Ik ben dus gelukkig niet meer geopereerd geworden!
Ik moet zeggen dat het daarna wel weer echt wennen was! Weer lekker kunnen rondlopen!
Ik hoefde ook geen fysiotherapie. De kan waar het gebroken was is nu wel standaard wat dikker maar niet zoals je zegt een hele bult... het is altijd wat dikker en het ziet er ook altijd hetzelfde uit...
In het begin was het ook helemaal niet meer zo lenig als dat het was maar daar komt nu al wel verandering in! Het is nu nog steeds niet wat het was maar ik verwacht wel dat dat het ongeveer wel wordt. Ik heb nergens moeite mee en geen pijn behalve als ik echt dagjes uit ga en lang moet lopen of slenteren.
Ik denk dat ik echt wel geluk heb gehad, 3 breuken, geen operatie en er dan nog zo goed vanaf komen!

TeS19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:54

Wel krukken gebruikt dus?
Zou je dan misschien mij willen helpen met het invullen van een enquette?

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 06:17

Ja hoor PB maar door

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:19

Bedankt voor de reacties, fijn te horen dat het allemaal zo goed genezen is.

@Jeany: ik heb het ook zonder fysio gedaan. Heb ook na lang lopen (flinke wandeling met de honden bijvoorbeeld) dat ik het wel voel, maar kan ook alles weer.

@iris: wat vervelend van die pees die erlangs schiet (klinkt ook niet fijn). Kan me voorstellen dat je dan de plaat er wel weer uit laat halen. Ik wil hem eigenlijk laten zitten (heb gewoon geen zin in weer een operatie), met mijn andere enkel heb ik 10 jaar met een schroef rondgelopen voor ik er echt last van kreeg. Maar de orthopeed zat nu al te pushen dat hij er toch wel uit moest, dus durf niet teveel te klagen volgende keer... ;)

Overigens kan ik geen schroefjes voelen maar de plaat zelf wel (met name de boven- en onderkant). En aan de "bovenkant" (dus halverwege mijn kuit) zit dus die verdikking.

@Tes19: je mag mij ook pb'en voor je enquete

TeS19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:17

Bedankt voor het invullen pinto_1

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 15:07

Brr!!
Ik wist niet dat die plaat er ook weer uit kan/moet! Vraag me af of dit vaak voorkomt!

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:18

als je er last van hebt gaat ie er weer uit maar moet min een jaar blijven zitten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:26

Brr.. Ik wordt bang van jullie verhalen :=
Hier geen gebroken enkel, maar 'enkel' gekneusd (en misschien gescheurd). Kan er met geen mogelijkheid op staan, nu 9 dagen verder na de val.
Helaas heb ik ook geen idee wanneer ik er weer op kan lopen...

Heel veel sterkte, iedereen :(:)