Privacy 'rechten' van patient in Ziekenhuis.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 15:53

Arabel; ah op die fiets!

Cissy; nee, maar een klacht zou mijn gevoel nu ook niet wegnemen eerlijk gezegd.. ik weet inderdaad niet wat zijn gedachtegang was, maar dat ik me niet prettig voel, moet genoeg zijn lijkt mij?

Freespirit: Ja zeker, ieder persoon moet zijn voorkeur kunnen uiten en in dit soort instanties moeten ze dit ook honoreren!

Bamasole: Het was een opname van mijn onderrug.. had niet gedacht dat ik mijn broek en BH uit moest doen, vandaar ook dat ik het niet heb aangegeven. Ik kan me redelijk over heen zetten tot BH aan toe, maar ik kleed me bij mijn eigen vriend nog niet zo uit. Laat staat een vreemde man die me zo aan staat te staren.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:54

Ik vind het nogal wat om bijvoorbaad iemands professionaliteit in twijfel te trekken zonder dat de arts ook maar iets heeft gedaan. Ik snap best dat je niet tevreden bent over de reactie toen je je probleem voorlegde maar dan nog.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 15:58

Rhodos schreef:
Ik vind het nogal wat om bijvoorbaad iemands professionaliteit in twijfel te trekken zonder dat de arts ook maar iets heeft gedaan. Ik snap best dat je niet tevreden bent over de reactie toen je je probleem voorlegde maar dan nog.

Ik kom zelf ook uit de zorg en ons is echt geleerd als iemand zich uitkleedde dat je je dan of omdraait of wegloopt. Al helemaal niet staan toe staren met je armen over elkaar geslagen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:58

Je kan er vanuit gaan dat een dokter zich niet verheerlijkt op jouw lichaam, gezien ze elke dag wel honderden patienten naakt en op ongemakkelijk situaties krijgen.

Bovendien bij de rontgen kan hij je altijd naakt zien, want rontgen kan niet alleen gemaakt worden.

Probeer je verstand voor die paar minuutjes op 0 te zetten, en ergens anders aan te denken. Het is voorbij voordat je er erg in hebt.

Sha_r0n

oooh bah wat flauw he zeg.. Ik vind dat ze de patient ook op hun gemak moeten stellen.. Dus als jij je prettiger voelt bij een vrouwelijke arts.. Dan hoort dat toch te kunnen!

Achterom

Rhodos schreef:

Ik verbaas me echt over jouw reactie heel eerlijk gezegd.
We zijn de tijd dat de patient braaf deed omdat de arts alleswetend is toch al lang voorbij? Volgens mij is het zelfs zo dat we als consument/patient aangespoord worden om vooral kritisch en assertief te zijn.
Dus waarom zou je geen kritische vragen mogen stellen over iemands professionaliteit? Waarom mag je niet twijfelen op basis van hoe iemand zich opstelt?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:59

TS, ik snap helemaal wat je bedoeld. Helemaal nadat je je probleem uit hebt gelegd en het aangegeven had, vind ik het niet netjes dat ze zo met je om zijn gegaan...

Ik weet nog dat ik een keer geopereerd en een verpleger langs kwam om de wond te controleren, (zat bij m'n borst) dus hij vroeg netjes of hij het mocht controleren of dat ie een vrouwelijke collega moest roepen voor me... Dat vind ik gewoon netjes. Op dat moment maakte het me echt geen snars uit want ik was nog giga stoned van de narcose...

Maar ik snap gewoon heel goed wat je punt is.. En dat gevoel gaat ook niet zomaar weg... Gewoon de volgende keer gelijk maar aangeven dat je ivm met persoonlijke redenen gewoon een vrouw wilt :) Lijkt mij geen probleem :)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 16:00

Vienna2007 schreef:
Je kan er vanuit gaan dat een dokter zich niet verheerlijkt op jouw lichaam, gezien ze elke dag wel honderden patienten naakt en op ongemakkelijk situaties krijgen.

Bovendien bij de rontgen kan hij je altijd naakt zien, want rontgen kan niet alleen gemaakt worden.

Probeer je verstand voor die paar minuutjes op 0 te zetten, en ergens anders aan te denken. Het is voorbij voordat je er erg in hebt.

Fijn dat jij dat zo ervaard, maar zo werkt het bij mij helaas niet. En daar hebben mensen in de zorg ook rekening mee te houden.

Je kan er ook vanuit gaan dat mensen in de zorg zich niet verheerlijken op gehandicapten of ouderen, maar helaas gebeurd ook dit. En NEE ik zeg niet dat dit nu het geval was, maar enkel om op jouw eerste zin te reageren.

Arabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:01

Frozenstar schreef:
Het was een opname van mijn onderrug.. had niet gedacht dat ik mijn broek en BH uit moest doen, vandaar ook dat ik het niet heb aangegeven. Ik kan me redelijk over heen zetten tot BH aan toe, maar ik kleed me bij mijn eigen vriend nog niet zo uit. Laat staat een vreemde man die me zo aan staat te staren.

Ik ben net zo moet ik bekennen. Mijn vriend krijgt me ook niet in het volle licht te zien, laat staan een vreemde die op die manier gaat staan kijken. Ik vind het dapper dat je er wat van hebt durven zeggen, ik klap dicht in zo'n geval.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:06

Beste frozenstar,

Wat een nare situatie. Ik zou als ik jou was het in ieder geval aankaarten bij het ziekenhuis. Kijk even of er een klachtenfunctionaris is. De meeste ziekenhuizen hebben er eentje. Je kunt je klacht ook voorleggen aan de klachtencommissie. Maar dan wordt er echt een zitting gehouden en moet je de mannelijke laborant aanklagen. Wat denk ik de snelste weg (en in jouw situatie de beste weg is), is om een gesprek aan te vragen hierover bij de leidinggevende van de afdeling of het hoofd zorg. Een klachtenfunctionaris kan je daarbij helpen. Wat hiervoor ergens stond dat je voor klacht over een arts naar het tuchtcollege moet en voor een laborant naar de klachtencommissie is niet juist. Dat kun je doen, maar ook over een arts (maar daar gaat het in dit geval niet om), kun je een klacht indienen bij de klachtencommissie van het ziekenhuis. Maar in jouw geval raad ik je aan om eerst gewoon in gesprek te gaan met een afdelingshoofd/directeur zorg. Wil je echt naar de klachtencommissie, dan kan Zorgbelang Nederland http://www.zorgbelang-nederland.nl/ je helpen bij het opstellen van een brief.

Ik vind zeker niet dat je je aanstelt. De artsenorganisatie KNMG heeft hierover een richtlijn ontwikkeld. http://knmg.artsennet.nl/dossiers/Dossi ... nkeuze.htm Dit geldt voor artsen, maar zou analoog ook voor laboranten kunnen gelden. Zij stellen zich op het standpunt dat je als cliënt het van te voren moet aangeven dat je liever een man/vrouw wilt als arts/onderzoeker. Geef je dat pas tijdens het onderzoek aan, dan hoeft een arts daar niet aan te voldoen. Maar, zou het uit het oogpunt van service wél kunnen doen: mits er geen extra kosten aan verbonden zijn en de belangen van patienten en ander personeel niet in het gedrang komen. In jouw situatie was dat niet het geval: er waren twee laboranten en eentje hoefde alleen weg te gaan.
Dus je stelt je niet aan...het argument van 'dit is mijn collega die hoort er bij 'is absoluut niet patientgericht.

Ik hoop dat je je klacht meldt bij het ziekenhuis..al was het maar dat ze er weer eens aandacht aan besteden bij de medewerkers, zodat het in het vervolg niet nog een keer gebeurt! Veel succes!
Laatst bijgewerkt door blauwdruivje op 10-12-10 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:06

Wendy schreef:
Rhodos schreef:

Ik verbaas me echt over jouw reactie heel eerlijk gezegd.
We zijn de tijd dat de patient braaf deed omdat de arts alleswetend is toch al lang voorbij? Volgens mij is het zelfs zo dat we als consument/patient aangespoord worden om vooral kritisch en assertief te zijn.
Dus waarom zou je geen kritische vragen mogen stellen over iemands professionaliteit? Waarom mag je niet twijfelen op basis van hoe iemand zich opstelt?

TS twijfelt al voordat er iets is gebeurd. Natuurlijk had deze arts zich 'netter' kunnen opstellen maar of ik het nu onder 'privacyrechten' moet scharen.. Ik sluit me aan bij de post van Vienna2007.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:10

Wendy schreef:

Wat moet het leven vermoeiend zijn als je daar altijd bij iedereen bij stil zou moeten staan. Dan maak je jezelf toch helemaal knettergek.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:13

Rhodos schreef:
TS twijfelt al voordat er iets is gebeurd. Natuurlijk had deze arts zich 'netter' kunnen opstellen maar of ik het nu onder 'privacyrechten' moet scharen.. Ik sluit me aan bij de post van Vienna2007.

Imo gebeuren er dingen vanaf het moment dat je binnenkomt. Hoe iemand zich opstelt is daar onderdeel van. Lichaamstaal is zoveel belangrijker dan gesproken taal. Het nikszeggende antwoord wat volgt als de TS haar twijfels kenbaar maakt vind ik nog erger. Want zoals ik al zei, bewijzen de laboranten/artsen dat ze dus niet professioneel zijn.
Het grappige vind ik dat het uitgangspunt volgens sommigen moet zijn dat artsen/laboranten etc professioneel zijn tenzij het tegendeel bewezen wordt?
Ik ga dan toch meer voor een meer gelijkwaardige relatie tussen arts en patient. Is ook meer van deze tijd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:14

Vienna2007 schreef:
[Wat moet het leven vermoeiend zijn als je daar altijd bij iedereen bij stil zou moeten staan. Dan maak je jezelf toch helemaal knettergek.

Deden maar eens wat meer mensen dat... dan zouden veel fouten voorkomen kunnen worden.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 16:15

Nee hoor, juist door het aan te geven en na te gaan maak ik me niet knettergek :)

Wendy, ik ga met je mee. Vind dat er ruimte moet zijn voor dit soort vragen. Als ze een mannelijke broer in dienst nemen, kan je ook reacties verwachten als ze patienten moeten wassen of iets dergelijks dat ze liever een vrouw hebben.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:20

Dus als ik het omdraai, Wendy, dan twijfel je bij een ieder aan hun professionaliteit of vertrouwen? Tenzij ze hebben bewezen professioneel te zijn? Dat is toch de omgekeerde wereld? Dan kan geen bedrijf geen mens meer aannemen.

Ik geef je helemaal gelijk wat betreft
Wendy schreef:
Imo gebeuren er dingen vanaf het moment dat je binnenkomt. Hoe iemand zich opstelt is daar onderdeel van. Lichaamstaal is zoveel belangrijker dan gesproken taal.
Maar, dit zegt iets over hun professionele uitingen maar niets over het al dan niet correct uitvoeren van hun vak en al helemaal niets over hun intenties.

edit: ging iets mis met de quote.
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 10-12-10 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:21

Tja, dit is een lastig geval. Voor het vervolg kan ik je maar 1 ding meegeven en dat is dit soort dingen vooraf aan te geven. Dan voorkom je een hoop moeilijkheden.

Dan iets uit mijn eigen beroepssituatie. Ik ben OK-assistent en heb het meegemaakt dat in de dienst er een probleem ontstond met 1 van mijn mannelijke collega's. We hadden een keizersnede en mevrouw wilde niet dat daar een man bij aanwezig was. Helaas kon en kan dit niet gehonoreerd worden aangezien je niet zomaar mensen van de werkvloer af kunt halen. Goede zorg is in dat geval niet meer gegarandeerd (ik kan niet werken zonder collega). Helaas zitten ziekenhuizen nu niet zo ruim in het personeel.

Als zorgverlener heb je te maken met de gedragscodes die gelden voor de gezondheidszorg in Nederland, daar leg je een eed voor af. Derhalve heeft deze man helemaal niets verkeerds gedaan, sterker nog, hij heeft zich opgesteld in de bedieningsruimte van de kamer (wat ik zo uit je verhaal kan opmaken). Helaas voor jou houdt het maken van een rugfoto in dat je idd zonder BH op de foto moet en dat het voor een rontgenlaborant van wezenlijk belang is om naar je te kijken zodat er in 1 keer een goede foto gemaakt kan worden. Ik denk dan ook dat het uitermate lastig zal blijken om hier een klacht over in te dienen, er is immers niets gebeurd.

Stopcontact

Re: Privacy 'rechten' van patient in Ziekenhuis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 16:24

Tuurlijk snap ik dat er gekeken moet worden, maar ik had mijn vest nog niet eens uit. Die ging pas uit toen hij weg was..
Want de vrouwelijke laborant, die deed het voel & plaats werk.

En OK en een rontgenfoto vind ik toch wel even iets anders..Maar inderdaad, volgende keer zal ik het direct aangeven, om dit te voorkomen.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:25

Maar maaikemuis, dat had de vrouwelijke arts dan toch even kunnen uitleggen?

En de man is op den duur wel weggegaan dus schijnbaar was het niet zo nodig dat er twee mensen aanwezig waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:25

Klinkt allemaal heel logisch en simpel zoals je het zegt rhodos, maar niemand is hetzelfde en sommige mensen hebben al het een en ander meegemaakt waardoor het vertrouwen misschien beschadigt is en in de psyche niet meer reeel kunnen blijven, over het feit, dat dit een andere situatie is, die niet relevant is op de 'problemen uit het verleden' Niet iedereen kan die knop weer omzetten en denken, ach ik voel me hier niet prettig bij maar hij zal er niks mee bedoelen dat ie zo naar me staart..
Zoveel mensen zoveel gedachten..zoveel gevoelens..Een litteken kan je niet even wegpoetsen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:27

Rhodos schreef:
Dus als ik het omdraai, Wendy, dan twijfel je bij een ieder aan hun professionaliteit of vertrouwen? Tenzij ze hebben bewezen professioneel te zijn? Dat is toch de omgekeerde wereld? Dan kan geen bedrijf geen mens meer aannemen.

Ik twijfel altijd ja, dat klopt :j Tenzij er dingen zijn waaruit blijkt dat iemand professioneel is.
Ik ga er nooit zomaar van uit dat iemand de dingen beter weet of kan dan ik zelf. Totdat blijkt dat dit het geval is.
Citaat:
Ik geef je helemaal gelijk wat betreft
Wendy schreef:
Imo gebeuren er dingen vanaf het moment dat je binnenkomt. Hoe iemand zich opstelt is daar onderdeel van. Lichaamstaal is zoveel belangrijker dan gesproken taal.
Maar, dit zegt iets over hun professionele uitingen maar niets over het al dan niet correct uitvoeren van hun vak en al helemaal niets over hun intenties.

Natuurlijk zegt lichaamstaal wel iets over intenties. Al kan in de interpretatie natuurlijk wel veel mis gaan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:28

Dat is een zeer verstandig idee. Zeker gezien het feit dat rontgenlaboranten vaak in tweetallen werken, onder andere juist om problemen te voorkomen!

Ik heb niet direct het idee dat deze man bepaalde intenties heeft gehad, ik heb meer het idee dat het in de interpretatie is doorgeschoten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:30

maaikemuis schreef:
Dan iets uit mijn eigen beroepssituatie. Ik ben OK-assistent en heb het meegemaakt dat in de dienst er een probleem ontstond met 1 van mijn mannelijke collega's. We hadden een keizersnede en mevrouw wilde niet dat daar een man bij aanwezig was. Helaas kon en kan dit niet gehonoreerd worden aangezien je niet zomaar mensen van de werkvloer af kunt halen. Goede zorg is in dat geval niet meer gegarandeerd (ik kan niet werken zonder collega). Helaas zitten ziekenhuizen nu niet zo ruim in het personeel.

Als zorgverlener heb je te maken met de gedragscodes die gelden voor de gezondheidszorg in Nederland, daar leg je een eed voor af. Derhalve heeft deze man helemaal niets verkeerds gedaan, sterker nog, hij heeft zich opgesteld in de bedieningsruimte van de kamer (wat ik zo uit je verhaal kan opmaken). Helaas voor jou houdt het maken van een rugfoto in dat je idd zonder BH op de foto moet en dat het voor een rontgenlaborant van wezenlijk belang is om naar je te kijken zodat er in 1 keer een goede foto gemaakt kan worden. Ik denk dan ook dat het uitermate lastig zal blijken om hier een klacht over in te dienen, er is immers niets gebeurd.

Vraag voor jou: wat is belangrijker voor goede zorg: dat in 1 keer een goede foto gemaakt kan worden, of dat je luistert naar je patient? Wat denk je dat belangrijker is voor je patient (en dus niet voor de inspectie)?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:32

maaikemuis schreef:
Ik heb niet direct het idee dat deze man bepaalde intenties heeft gehad, ik heb meer het idee dat het in de interpretatie is doorgeschoten.

Punt is dat jij hiermee de TS dus niet serieus neemt.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:34

Rontgenstraling komt nu niet bepaald uit je magnetron rollen. Het belang van een zo laag mogelijke dosering is zeer zeker in het belang van de patiënt aangezien dit zeer nadelige gevolgen kan hebben op de langere termijn (zeker in het ruggebied).

En ik neem TS wel degelijk serieus, maar ik wil ook graag de andere kant van het verhaal, de professionaliteit van zorgmedewerkers belichten.