waar je aanmelden voor de bloedbank

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:14

Met mijn volstrekt niet-bijzondere bloedgroep willen ze toch graag dat ik kom, hoor.
Gewoon een keer opgeven :j

(Ik zie nooit de link tussen mijn lijf en die zak die steeds voller loopt... raar. En inderdaad: de controle is fijn. Zo kwam de bloedbank erachter dat mijn auto-immuunsysteem even heeeeel erg in de war was. Had vervelender af kunnen lopen dan het nu gedaan heeft).

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:15

Ik heb O positief en dan hebben ze liever plasma. Maar je moet er idd ook wel de tijd / zin voor hebben. Ik zit er dus 1 keer per maand zeker wel een anderhalf uur, terwijl je voor bloed 3 ker per jaar een kwartiertje kwijt bent. Maar de vraag naar bloed / plasma zal ook per regio verschillen.

Laatst was ik weer verkeerd geprikt. Toen is ze bij het aanprikken door mijn ader heengeschoten. Ach, kan ook een keertje geburen, ben geen pieperd. Vingerprik is altijd een pittige. Vooral als ik de dag erna aan het werk ben en dan druk aan het typen ben en me voor de zoveelste bedenk hoe het komt dat die ene vinger zo gevoelig aan voelt..... }:0

Stopcontact

Re: waar je aanmelden voor de bloedbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:16

Ik heb me opgegeven :j

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:21

Wolken schreef:
Ik heb O positief en dan hebben ze liever plasma. Maar je moet er idd ook wel de tijd / zin voor hebben. Ik zit er dus 1 keer per maand zeker wel een anderhalf uur, terwijl je voor bloed 3 ker per jaar een kwartiertje kwijt bent. Maar de vraag naar bloed / plasma zal ook per regio verschillen.

Laatst was ik weer verkeerd geprikt. Toen is ze bij het aanprikken door mijn ader heengeschoten. Ach, kan ook een keertje geburen, ben geen pieperd. Vingerprik is altijd een pittige. Vooral als ik de dag erna aan het werk ben en dan druk aan het typen ben en me voor de zoveelste bedenk hoe het komt dat die ene vinger zo gevoelig aan voelt..... }:0

Mij werd verteld dat ze van O+ ook meer bloed kunnen gebruiken. Het is dan wel de meest voorkomende bloedtype, maar daarom hebben ze er ook veel van nodig. Maar misschien verschilt dat inderdaad per regio.

Nou heb ik pas 2 keer bloed gegeven, dus verder weet ik het ook niet haha. :+ Vind het wel fijn dat ik na 10 minuutjes gewoon weer weg kan. Prikken gaat ook vrij makkelijk, dus ik heb niets te klagen.

Edit: heb me trouwens aangemeld via zo'n kaartje wat aan bloeddoneren wordt mee gegeven om andere donoren te werven. Ben toen vrij snel gekeurd, maar moest daarna een klein jaartje wachten i.v.m. piercing.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:30

Heeft er iemand wel eens problemen gehad na het bloedgeven? Flauwvallen enzo? Kan ik me vast voorbereiden...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:33

Ik heb mijzelf 3 keer opgegeven maar heb nog steeds geen oproep gehsad. Ik heb geen idee wat mn bloedgroep is dus dat kan de reden niet zijn.
Ik zou graag willen maar blijkbaar hebben ze me niet nodig.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:39

Als je ingeschreven staat bij een kleine locatie kan het idd heel lang duren. Ik sta in Leiden ingeschreven, maar het heeft alsnog een half jaar geduurd voor ik opgeroepen werd voor de keuring.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:47

Petra_O schreef:
Heeft er iemand wel eens problemen gehad na het bloedgeven? Flauwvallen enzo? Kan ik me vast voorbereiden...

nee gelukkig niet flauwgevallen. dat lijkt me niet fijn. wel een beetje licht gevoel in mn hoofd soms.
wat ik wel doe is veel drinken op de dag van bloedgeven, dan gaat het zowiezo beter. bij ons wordt je nadien ook even meegenomen naar de koffiekamer voor koffie met een lekkere koek, dan ben je zo weer opgeknapt.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:53

Met plasma heb je bijna nooit last na de donatie omdat je al je bloed gewoon terug krijgt. Ze nemen dan alleen je witte bloedlichaampjes af die je binnen een paar uur weer aangevuld hebt d.m.v. drinken. Zodra ik uit de stoel kom vertrek ik ook meteen en hoef ik niet nog even te blijven zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:01

[MW] Bloed doneren hoe gaat dat in zijn werk?

Ik moet nog steeds voor mijn eerste keer, ik geef borstvoeding en dat moet minimaal een week geleden beëindigd zijn. Aangezien ik voor minimaal een jaar ga en ik vandaag op 6 maanden zit, is het dus nog even wachten.
Ik ga trouwens in Belgie, geen oproep nodig gewoon gaan (ofwel naar een afnamedag op locatie ofwel naar een centrum), testen doen ze met alle afgenomen bloed itt Nederland eerst een keer gaan voor te testen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:11

Ik heb na mijn bevalling bloed gekregen. Weet iemand of ik ooit weer zelf bloed mag geven dan? Ik wilde voor mijn zwangerschap al bloeddonor worden, maar nu ik zelf bloed nodig heb gehad wil ik het eigenlijk des te meer 'terug' geven. Ik zou het jammer vinden als het dus niet kan..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:18

Als je ooit bloed hebt gekregen mag je geen donor meer zijn voor zover ik weet.

domegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:39

Petra_O schreef:

Niet om je bang te maken en volgens mij is het zeldzaam, maar flauwvallen is inderdaad mogelijk. De eerste keer hebben ze me na 400 ml afgekoppeld omdat ik heel licht in mijn hoofd werd. Ben wel bij bewustzijn gebleven, maar voelde me een aantal dagen erna niet zo fit (misschien stiekem toch opkomend griepje oid onder de leden gehad?). De tweede keer ging het bloedgeven zelf perfect, maar na het opstaan en richting keukentje lopen om wat te drinken te pakken ben ik wel flauwgevallen en tegen de grond gegaan, gelukkig stond er een verpleegster achter me die denk ik wel heeft voorkomen dat ik hard viel :(:) . De hulp daarna was supernetjes (knappe dokter die even komt kijken of het wel goed gaat :Y)). Ze kwamen elke keer controleren of ik wel goed opknapte en mocht pas weer weg toen de bloeddruk weer op oud niveau was. Heb er daarna ook helemaal geen last meer van gehad. Sowieso: de vriendelijkheid en interesse van de medewerkers bij de bloedbank heb ik tot op heden als heel goed ervaren!

Gisteren ging ik voor de derde keer (dacht drie keer is scheepsrecht, dat moet goed gaan ;-)), maar helaas afgekeurd omdat Hb te laag was. Ik zit er nu over te denken om plasmadonor te worden omdat dit minder belastend is. Toevallig een plasmadonor hier die weet of de Hb-eis dan lager is omdat je rode bloedcellen etc terug krijgt? Kan het op de site van Sanquin niet vinden, anders maar even een telefoontje aan wagen...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:18

Bij de keuring was iedereen inderdaad ook heel vriendelijk en behulpzaam! Helaas heb ik niet veel knappe dokters rond zien lopen... Heeft niet veel zin om flauw te vallen dan :D.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:34

ik zit er nu te wachten tot ik opgehaald word voor de keuring...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:37

Ik wil mij ook heel graag inschrijven!

Ben wel benieuwd hoe alles in zn werk gaat.

Moet ik ook mijn eigen bloedgroep weten enzo?

Word je bloeddruk gemeten voor en na het prikken ofzo?
Omdat je toch een behoorlijk aantal bloed weghaalt.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:49

je bloedgroep hoef je niet te weten, dat wordt door de bloedbank getest. Je wordt eerst een keer gekeurd, en als alles goed is, wordt je opgeroepen. Voor elke donatie wordt je opnieuw gekeurd. De rest kan ik je met een klein uurtje vertellen waarschijnlijk. Zit nu te wachten voor de eerste keer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:50

Petra_O schreef:
je bloedgroep hoef je niet te weten, dat wordt door de bloedbank getest. Je wordt eerst een keer gekeurd, en als alles goed is, wordt je opgeroepen. Voor elke donatie wordt je opnieuw gekeurd. De rest kan ik je met een klein uurtje vertellen waarschijnlijk. Zit nu te wachten voor de eerste keer.

ben benieuwd!

Laat het ons weten okay? :D

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:10

keuring was goed. Zit nu alweer te wachten....

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:19

Ik heb me ook aangemeld, vind het wel een goed iets om te doen... Ben benieuwd of ze contact met me opnemen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:24

Ik ben afgekeurd omdat ik 3 keer ben geweest en 3 keer ben flauwgevallen. Ben daar erg gevoelig voor, dus had weinig met naalden/bloed geven te maken.

Na t geven moet je even blijven liggen en krijg je wat zoets te eten+drinken. Bij mij (arnhem-zuid poli) werd mijn bloeddruk niet opnieuw gemeten ofzo.. Ja toen ik was flauwgevallen maar das anders :+

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:39

het is achter de rug! Ik heb gelukkig nergens last van, alleen een beetje bibberige handen. Zit nu de kleine knopjes van mijn telefoon te vervloeken.... Het aanprikken viel me wel tegen. Die naald is behoorlijk dik... Gelukkig kunnen ze bij mijn makkelijk de ader vinden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:49

Petra_O schreef:
het is achter de rug! Ik heb gelukkig nergens last van, alleen een beetje bibberige handen. Zit nu de kleine knopjes van mijn telefoon te vervloeken.... Het aanprikken viel me wel tegen. Die naald is behoorlijk dik... Gelukkig kunnen ze bij mijn makkelijk de ader vinden.

Ah hou op over naalden :=
Niet zo'n naald dus als met bloedprikken gewoon?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:54

Uhm.. Nee :') Deze is wel een XXL vergeleken met een bloedpriknaaldje.. :=

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:02

Ik heb me in week 30 aangemeld, bevestiging gehad en tot op heden niks gehoord!