Problemen met slapen en wakker worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Momo2

Re: Problemen met slapen en wakker worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 08:14

Ik heb bijna al jullie tips geprobeerd maar het heeft nog niet geholpen

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:19

Maak je je zorgen om iets? School, thuissituatie oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:26

Het klinkt misschien heel gek maar als je bijvoorbaat al denkt dat je niet zult slapen dan slaap je dus ook niet, zorg voor een vast ritueel voordat je gaat slapen, je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan een bepaald ritme, volhouden en houd een dagboekje bij over je slaapgedrag, alles wat je doet(niet doet, je denken) voordat je naar bed gaat op schrijven, zo zie je sneller waar de klink in de kabel zit! Is ook handig voor de arts!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:52

hier nog iemand, ik lopo coschappen nu en moet om 6.13 de trein hebben. Rond 9 uur word ik ineens heel wakker en slaap ik gewoon niet, wat ik ook probeer.. en dat terwijl ik gewoon dood en dood moe ben elke ochtend en me tot 19 uur savonds gewoon moe voel!

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 19:54

Ja maar ik vond het vannacht echt extreem erg ! Ik ging toen om half 10 op bed en sliep om 5uur nog niet

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:17

Misschien helpt het als je vlak voor het slapen gaan even een uurtje intensief gaat sporten bv hardlopen?

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 00:18

Sorry ! Maar ik heb nog niks gevonden

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:56

Ik ken het probleem. Zelf kan ik mezelf er s'avonds niet toe zetten op tijd naar bed te gaan. Daar het dan juist zo heerlijk rustig en stil is. Met twee kleine kinderen is rust heel erg welkom!! ;-) Je raad het al, laat naar bed maar wel weer vroeg op moeten in de ochtend daar de oudste op tijd in de peuterklas moet zijn. De jongste heeft een duracel dus veel rust is er niet als ze wakker zijn. Toch ben ik de hele dagen door moe, moe, moe en nog meer moe. Slapen lijkt niet veel op te lossen. Nu hoorde ik van een kennis dat zij hoor-boeken gebruikt. Dat zijn boeken die op cd of mp3 staan. Dat ga ik dus morgen avond eens uitproberen. Ben benieuwd of ik dan de slaap weer lekker te pakken krijg. Want het lekker slapen mis ik toch wel heel erg!!

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 00:58

Haha .. Gelukkig heb ik nu vakantie maar ik vind het nu echt vervelend worden
mis het idd net als jou!
Ik zit nu ook echt als een zombie in de klas !
Miss kan ik dat ook wel eens gaan proberen :D

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:05

Oef vakantie!! Heerlijk lijkt mij dat........hahaha......

Ik ben ook heel benieuwd of het werkt. Ik hoop het wel!

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 01:06

Jaa hoop dat t dan ook beter gaat..

ik hoop t ook :D

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:21

Ik heb ooit een slaaptraining geprobeert te volgen (helaas werkte deze niet voor mij omdat ik niet therapie-trainingtrouw genoeg ben! ) Ik kamp ook al jaren met deze problemen echter kan ik juist overdag heel goed slapen! Ik zal even een stuk van de adviezen kort typen uit mijn 'lesboek':
* Houd regelmatige bedtijden aan, vooral op dezelfde tijd opstaan. In het weekeinde mag het tijdstip van opstaan maximaal 1,5 uur verschuiven.
*Beperk de tijd in bed tot max. 8 uur.
* Bewaar je bed om te slapen, ga pas naar bed als je slapering voelt en sta op als het slapen niet lukt.
* Beperk het lezen of tv-kijken in bed tot maximaal 30 min. en zorg dat wat u leest niet té spannend of boeiend is.
* Ontspan voor het slapen gaan: bouw uw dag af en vermijd ongeveer een uur voor het slapen gaan inspannende geestelijke en lichamelijke activiteiten.
* Vermijd cafeïne na 18.00 (koffie, thee, cola, chocola)

Dit zijn niet alle tips die erin staan maar denk de meest van toepassing zijnde. Mocht je meer willen weten over die training o.i.d. moet je even PB-en geen zin om namelijk alles over te typen. Moet wel zeggen het werkt niet direct en je hebt het de eerste weken goed zwaar maar het schijnt nog beter te werken uiteindelijk dan bijv. slaapmedicatie wat natuurlijk ook nog is verslavend kan zijn!

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 01:28

Dankje :D <3 want net ben ik heel even geprobeerd om te slapen ben maar ja ik lag er in en ben/was toen meteen klaarwakker

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:48

dat heb ik dus ook, het is nu 1:47, en ik kan maar niet slapen, omdat ik niet moe ben.
alleen weet ik nu al dat ik morgen mijn bed niet uit kom

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 01:49

Jaa idd ben nu ook nog klaarwakker maar gelukkig hoef ik morgen niet voreg mijn bed uit

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:00

Slaapproblemen kunnen overal van komen. Slaaptherapien kunnen helpen, maar is afhankelijk waardoor het probleem komt. In mij geval is er niets aan te doen, dan gewoon gaan slapen wanneer het zich aandient. Lastig, maar het is niet anders.

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 02:01

Ja .. maar ik weet niet waardoor t komt ..

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:04

Dat wist ik ook niet, toen het begon. Bleek later een PTSS te zijn opgelopen in Libanon..Maar toen was ik al 10 jaar verder en ook niet meer behandelbaar. Ondertussen kan ik er goed mee leven, maar is uitermate lastig voor de omgeving.

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 02:05

Ik zal wel even nadenken ! Denk niet (weetwelzekerdatikdatniethebwantbendaarnietgeweest) ik denk eigenlijk meer zelf dat t steeds te druk in mijn hoofd is

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:09

Ja, stress is altijd slecht voor de slaap. PTSS is een van de kwalen: Ook veel gedoe in je hoofd.
Proberen te relaxen om de slaap te stimuleren is de beste remedie.

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 02:10

Ja ik weet t ..
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van PTSS ..

_kelly87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:13

Misschien kan je niet slapen omdat je veel loopt te piekeren??
Ik kan ook heel slecht slapen..maar dat komt vooral omdat ik in bed altijd ga lopen piekeren..
Als ik in bed lig ga ik over al mn problemen nadenken..terwijl ik dat helemaal niet wil..is echt heel vervelend!
Ik blijf ook altijd liggen als mn wekker gaat..lekker snoozen ;) .. maar ik wil echt weer gaan proberen om er gelijk uit te komen.
Meestal als ik begin met snoozen..dan kom ik er echt veel te laat uit! De laatste paar dagen werd ik zelfs 2 uur later wakker :S dus dat was wat minder!

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 02:14

Dat als ik op bed ga heb ik heel soms maar niet altijd ..

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:18

@p87; Wat jij hebt, komt mij zo bekend voor. Ik heb als ik in bed lig ook van alles wat nog door mijn kop gaat en wat ik met geen mogelijkheid kan uitzetten. Zelfs adem-meditatie voor het slapen gaan helpt niet. Problemen en dergelijke heb ik absoluut niet, althans niet op het moment. Volgens mijn man kan het er goed mee te maken hebben dat er de afgelopen jaren in mijn leven enorm veel gebeurd is wat ik nog steeds niet helemaal verwerkt heb. Dat blijft doorspelen als een film, niet constant maar wel op momenten van rust. Dus als er geen tv, radio of pc loopt/aanstaat. Super vervelend!

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:21

Ik denk dat je erg geholpen kunt worden bij de melatoline polikliniek van de gelderse vallei in Ede. Ik heb het nl ook en bij mij bleek het een aangeboren hormoon afwijking te zijn.
je vult op internet een vragenlijst in, dan krijg je een test die je thuis moet doen. 5 weken later is de uitslag bekent. Werkt super om 7 uur een pilletje en om 11 uur slaap je. Het is een lichaamseigen stof die zorgt dat je in je ritme komt. Als je te weinig melatonine hebt kun je doen wat je wilt maar een ritme krijgen is dan onmogenlijk. Proberen waard lijkt me.