prikangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:41

Hier nog eentje die ook echt doodsbang voor prikken is! Als paarden of honden moeten kijk ik echt niet, kijk echt de andere kant op.
Ik moet zelf ook nog steeds x bloedprikken (moest jaren terug eigenlijk al, zeker 4 jr) :o , maar tot op heden nog nooit gedaan, want durf écht, écht, écht niet!!

Ik ben ooit zover geweest dat ik er zat, mouw omhoog en toen zei de verpleegkundige dat ik mooie aders had. Toen was ik weg! :o Dat deed 't 'm echt. Waaaah!

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 03-12-10 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:42

Oh dat lijkt me echt zo moeilijk als je er bang voor bent, de meeste medicijnen die je nodig hebt als je in het ziekenhuis bent of een of andere inenting die krijg je via een prikje ofso.

Sterkte!!

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:55

Hier nog eentje die een hekel aan naalden heeft... Tot bleek dat ik migraine had en de enige medicatie die een beetje hielp enkel via injectie te verkrijgen is, heb het intussen wel geleerd.

Als je je ff logisch bedenkt, weet je wel dat het het beste is dat je gwn effe bloed laat prikken, al was het maar om andere zaken uit te sluiten. Ik denk gwn dat de stap zelf moeilijk is. Hoe ik het aanpak, als ik naar de dokter moet, ik zeg gwn vlakaf dat ik een flauwe trees ben om bloed te prikken en kijk de andere kant op :P Een beetje humor en zelfrelativering is nooit mis en de dokter weet heus wel dat je niet de enige patiënt bent die het er moeilijk mee heeft.

Prutsmuts

Re: prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:07

Ik was ook altijd als de dood voor naalden. Oh, bloedprikken!!! Men, rende het liefst de andere kant op! Maar ja, moest toch gebeuren. Dus....verstand op nul en in mijn achterhoofd de gedachte; beter nu een keer bloed prikken dan misschien de kans hebben iets te missen, ziek te zijn en dan heel veel meer naalden tegen te komen! Na ja, helaas ging dat laatste niet helemaal op en moet ik nu meerdere keren per dag mezelf spuiten, maar zelfs daar ben ik overheen!
Achteraf denk je vaak: pffff, viel best mee eigenlijk!

Geef het gewoon van tevoren aan en dan houden ze wel rekening met je hoor.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:34

Smidtje schreef:
@ Sleeper; hoezo je ergert je aan mensen die dit roepen? Probeer je eerst eens in anderen te verplaatsen voordat je dit soort dingen gaat roepen.

Ik kan me prima in anderen verplaatsen, waarschijnlijk meer dan jij anders zou je wel gaan nadenken waarom iemand zoiets zegt

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:56

Ik ben er zelf niet bang voor (bloedprikken dan) maar wat mij helpt, jezelf er proberen over heen te zetten. Denken er is ma een naaltje er zijn veel ergere dingen, en zorg dat er iemand bij is die je afleid en de bloedprikker onverwachts prikt. Het doet geen pijn, alleen het naaldje erin en eruit voel je.

Heel veel succes!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:01

Gewoon even bloed gaan prikken, voor je het weet zijn ze klaar. Gewoon de andere kant op kijken, als ze goed prikken voel je bijna niks.
Ik moest in augustus 3x per week bloed laten prikken, dit is ondertussen naar 1x in de 2 weken gegaan. Ik vind het niet prettig maar het moet, niks aan te doen. Succes ermee als je gaat ;)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:13

allereerst: wat ontzettend vervelend dat je al zo lang met zulke buikpijn rond loopt.
Heel vervelend zo'n naalden fobie. Ben zelf echt niet dol op naalden, maar zou toch maar laten prikken. Ik kijk altijd de andere kant op.
Als ik jou was zou ik toch dat bloed maar laten prikken en niet nog een maand wachten. De kans zit erin dat je jezelf zo voor je kop gaat slaan als ze iets in je bloeden en dat blijkt dat het probleem al 2 jaar eerder opgelost had kunnen zijn als je eerder bloed had laten prikken.
Ik heb een beetje het gevoel dat je nu stiekem bij jezelf denkt: oh mischien toch prikkelbare darm, ik ga fijn een maand een dagboek bijhouden en dan hoef ik lekker toch niet te gaan bloedprikken.
Dus ga gewoon, die prik in je mond heb je toen ook overleeft. Probeer voor jezelf te beredeneren van wat is er nu zo erg aan? wat kan me nu echt werkelijk gebeuren (doe ik altijd als ik iets eng vind) en dan kom je meestal tot de conclusie dat er niks mis gaan gaan en dat het tussen de oren zit.

in iedergeval sterkte en hopelijk komt er snel een oplossing

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:00

Ik had ook een vreselijke naaldenfobie, er aan denken kon er al voor zorgen dat ik flauwviel. Ben als kind ook zo vaak flauw gevallen bij inentingen.

Vorig jaar kan ik er niet meer omheen en moest ik gewoon bloedprikken. Wat voor mij helpt is om liggend geprikt te worden en vooral de andere kant op te kijken. Het prikje doet echt geen zeer....alleen het idee van een naald in je lichaam bah!

Omdat ik trombose heb gehad, moest ik heel veel bloedprikken, eerst meerdere keren per week, en daarna een half jaar wekelijks/2-wekelijks en ook mezelf spuiten (met mn ogen dicht :D ). Ik ben er nu iets minder bang voor...maar ga nog steeds liggen en kijk nog steeds niet.

Ga het gewoon doen, wat kan er nou eigenlijk gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:40

ik kan je helaas niet helpen. ik raak in paniek als ze met de naald aankomen en die band om je arm doen. ik probeer nog rustig te blijven maar lukt me echt niet meer. moest het afgelopen zomer weer doen en het is me zo slecht geworden dat ik ineens heel slecht hoorde en bijna niks meer zag. dus ben me er bij neer moeten leggen. en ook bij inentingen is dit wel eens gebeurd. ben me al vaker moeten gaan liggen.

maarja de enigste tip die ik van iedereen krijg is de andere kant uitkijken en ergens anders aan denken, of met iemand praten.
maar succes :)

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:59

Glossi schreef:
Welke medicijnen heb je gekregen? Zat de pijn links? Heb je moeite met je stoelgang? Ik lees het nu zo'n beetje dat je last hebt van je buik en soms niet eens meer kunt lopen en ze daardoor denken dat je PDS hebt. Ik heb ook PDS en kan soms ook niet rechtopstaan dus het kan daar wel van komen.

Zelf heb ik ontzettend veel prikervaring (ben onderhand bijna leeggeprikt) Ik weet nog hoe eng ik de 1e keer vond, ik viel bijna flauw van angst en ze moesten mij bijna in de stoel vast houden := Maar ik kan je zeggen dat het echt meevalt. Het is gewoon het idee erachter want je voelt er bijna niets van.

Ik weet niet hoe die medicijnen heten zou ik het even op moeten zoeken. Het was in iederegeval een zakje wat je moest mengen met water. en capsules. Nee de pijn zit niet links maar onderin en trekt dat door naar boven.

Vroeger is het prikken bij mij fout gegaan en viel ik flauw met een stuip er achter. sinds dien ben ik als de dood voor naalden

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 19:01

Bonjoy schreef:
Bloedprikken vind ik zelf minder pijnlijk dan bijvoorbeeld een inenting etc. Als je aders gewoon oppervlakkig liggen, en je zelf ook ontspant, voel je er vrij weinig van. (En ik ben sinds dit jaar enigszins van mijn prik angst af, heb dit jaar voor het eerst bloedgeprikt).

Ik heb zelf ook het prikkelbare darm syndroom. Ook veel vage klachten, wel laten bloedprikken, geen aparte waardes etc. Heb nu Duspatal capsules (werkzame stof is Mebeverine) Dit wordt vaak voorgeschreven bij het vermoeden van het prikkelbaar darm syndroom. Vaak is deze diagnose moeilijk vast te stellen omdat de klachten vaak vaag zijn. Ik heb deze capsules nu zo'n 3 á 4 weken en ben van mijn klachten af! Ik had namelijk net als jij óók 's ochtends buikpijn, en dan had ik nog niet gegeten of iets dergelijks.

Hey dit medicijn ken ik nog niet. Ga dit toch even aan de dokter voorleggen want zij vertelde mij dat er geen andere medicijnen meer waren voor mij

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 19:04

Sleeper schreef:
Het is niet aardig wat ik nu zeg, maar angst voor prikken is voor 99% van de mensen een 'luxeprobleem'. Ik persoonlijk erger me aan mensen die dit roepen en zelden tot nooit geprikt worden. Gewoon even verstand op nul, er zijn namelijk veel ergere dingen dan geprikt te worden om (ernstige) ziekten uit te sluiten.

Ontwikkel je een angst na vele male geprikt te zijn, kan ik me die angst voorstellen. Het is aardig dat de huisarts je een maand de tijd geeft, maar prikken kan je ook zekerheid geven. Sterker nog een colonscopie zal je absolute zekerheid geven. En daar zou je eigenlijk naar toe moeten werken, ipv akkoord te gaan met een diagnose die van binnen niet bevestigd is.

Ik snap dat jij dit zo kan zien maar vroeger kreeg ik die duo prikken en ben flauw gevallen met een enorme stuip er achteraan. De dokter zelf raakte ook in paniek omdat ik niet meer wakker werd. en iedere keer weer als ik opnieuw geprikt moest worden ging het fout. Viel weer flauw. En als ik dan weer wakker ben waren alle mensen in paniek om me heen.

Dit is echt geen luxeprobleem

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 19:06

_Rapido_ schreef:
Heb je in die 2 jaar nog nooit bloed laten prikken?

Nee dat klopt. Het is zelfs langer geleden. in me hele leven heb ik nog maar 1x bloed laten prikken dit is zeker minimaal 6 jaar geleden als hbet niet langer is

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 19:13

Iney schreef:
Ik ben er zelf niet bang voor (bloedprikken dan) maar wat mij helpt, jezelf er proberen over heen te zetten. Denken er is ma een naaltje er zijn veel ergere dingen, en zorg dat er iemand bij is die je afleid en de bloedprikker onverwachts prikt. Het doet geen pijn, alleen het naaldje erin en eruit voel je.

Heel veel succes!

dat is dus het hele probleem.. het naaldje er in en er uit

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:13

Ik word ook helemaal naar van prikken, kan dit topic ook niet helemaal lezen. O:) Vroeger was ik nooit bang, totdat ik het bewuste infuus kreeg.. sindsdien is het dramatisch (al wordt het nu weer wat minder). Ik probeer mezelf heel erg af te leiden. Ik moest voor m'n werk 3 hepatitisprikken halen (en een keer bloedprikken). Als ik binnen kwam, ging zitten zei ik direct dat ik 't wel eng vond (en als 't goed is stellen ze je dan wel een beetje gerust), vervolgens praat ik gewoon aan een stuk door, de andere kant op kijken (anders misschien iemand mee nemen met wie je door kan praten?) me bewust proberen te ontspannen en dan is 't even doorbijten..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:44

Ik ben ook niet gek op naalden hoor en kijk ook vrolijk de andere kant uit als ze prikken.
Ik moet nu iedere 4-6 weken laten prikken en mijn aderen zijn niet te vinden.

Ach ik denk maar zo... over 1 minuut sta ik weer buiten en ga ik weer iets leuks doen.

Wat moet dat moet.. het is nou eenmaal zo.

Als ik niet laat prikken heb ik zelf een probleem

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:31

Iets homeopatisch gebruiken; bach rescue remedie, valeriaan, oid?
Ik heb ook een enorme angst voor naalden en moest paar jaar geleden ook voor het eerst bloed prikken wat echt een drama was.. Had alle stagiaires direct verjaagd :o en er kwam een ervaren verpleegkundige prikken. Misschien kun je daar om vragen?

Iemand met je mee laten gaan & de andere kant op kijken. :j Zo heb ik het overleefd :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:01

Sleeper schreef:
Het is niet aardig wat ik nu zeg, maar angst voor prikken is voor 99% van de mensen een 'luxeprobleem'. Ik persoonlijk erger me aan mensen die dit roepen en zelden tot nooit geprikt worden. Gewoon even verstand op nul, er zijn namelijk veel ergere dingen dan geprikt te worden om (ernstige) ziekten uit te sluiten.

Ik ben ook doodsbang voor prikken en ook echt niet te houden :o Laatste keer hebben ze me met 4 mensen vast moeten houden en heeft de 5e geprikt. Toen werd ik wel nog banger, maar hij zat er wel in.
Ik kan eerlijk gezegd ook niks anders bedenken wat erger is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:29

lovetoulouse schreef:
Iney schreef:

Heel veel succes!

dat is dus het hele probleem.. het naaldje er in en er uit

Kindernaaldje vragen, want hoe dunner de naald hoe minder je ervan voelt.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:30

Artsen kunnen heel veel uit je bloeduitslagen halen. Misschien is er wel iets heel 'simpels' waarvoor je gewoon medicijnen kan krijgen en dat het dan over is. Ik snap echt niet dat je nog steeds geen bloed hebt laten prikken. Gewoon verstand op nul!

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:35

_Rapido_ schreef:
Artsen kunnen heel veel uit je bloeduitslagen halen. Misschien is er wel iets heel 'simpels' waarvoor je gewoon medicijnen kan krijgen en dat het dan over is. Ik snap echt niet dat je nog steeds geen bloed hebt laten prikken. Gewoon verstand op nul!

Haha.
Dat is makkelijker gezegt dan gedaan!

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:56

HoiHoi

Veel mensen hier zeggen in dit topic, acht het is maar even, eventjes doorbijten. Helaas weet ik uit ervaring dat niet iedereen zo even te prikken is. Ik ben geboren met een waterhoofd, heb dus veel operaties en prikken gehad. Ik heb nu dus ook een ontzettende naaldenangst Vandaag had ik een buik-ct met contrast vloeistof. Ik ben moeilijk te prikken dus ik moest naar de dagopname komen om het infuus aan te prikken. De mevrouw van de dagopname durfde het niet aan, en ik werd door gestuurd naar de anesthesist. Uiteindelijk ben ik 8 keer geprikt waarvan één keer raak, dit was met de noodoplossing om in mijn voet te prikken. Dit soort dingen werken ook niet mee voor je naaldenangst. Dus ik vind 'even doorbijten' en moeilijk begrip. Ik heb vandaag 1 uur door moeten buiten, en als jonge meid met een naaldenfobie op de volwassenen afdeling is dat echt niet lollig!

TS ik voel met je mee! je kunt her :(:)

Saphia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:02

Ik moest ook bloedprikken ivm mijn zwangerschap en had ook de grootste nachtmerries bij het idee alleen al. Uiteindelijk gewoon m'n verstand op nul gezet en bloed gaan prikken. Ik voelde het naaldje niet eens en voor ik 't wist was 't alweer voorbij ;) Ik dacht echt was ik hier nou zo bang voor!! }:0

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:04

Ik was ook altijd bang voor prikken en bloed..
Maar ben daar gewoon doorheen gesleept!

Ik laat nu gewoon rustig bloedprikken, geen enkel probleem.
Ontspannen, niet druk maken, en huppa dan is het al gebeurt.