Scheurtje in lumbale wervel L1

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Re: Scheurtje in lumbale wervel L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 20:12

Veerle. Welke wervel was bij jou gebroken en verschoven. En wat moet ik verstaan onder die extra inzakking? Klinkt heftig allemaal! Maar als het binnen 4 weken al zo mooi geheeld is, dan moet het toch wel goed komen denk je niet?
Ik ga er ook maar even vanuit dat mijn blessure helemaal genezen zal zijn binnen een 3-4 weken en dat ik dan met de fysio en de fitness kan beginnen. Heb misschien wel de mazzel gehad dat ik niet erbij gevallen ben, ben 'alleen' maar horizontaal naar achteren geknakt. En dat vond mijn lendenwervel toch niet zo leuk ;-) Ik zat ook nog gewoon op het paard daarna, geen idee van wat er net gebeurt was. Heel eng en vreemd allemaal. Ik probeer er niet teveel aan te denken wat er allemaal nog had kunnen gebeuren...mijn cap was namelijk door de klap in 2 stukken gescheurd en je kan op wenkbrauw hoogte 2 vingers naar binnen steken. Als dat mijn schedel was geweest dan had ik er zeer zeker een schedelbreuk bij opgelopen!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:48

Nou klinkt heel gek..
Maar ik heb L1 een scheurtje ook, en de wervel is iets smaller dan de rest geworden... Dit was zeg maar 40% van mn wervel..
Nu is het nog 10% ... Dus het is wel een stuk verbeterd :)

De breuk die ik had (hoekje ofzo :+ ) die is al helemaal weggetrokken..

Oeh jeetje, dat klinkt ook niet lekker..

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 09:49

Volgens mij lost het lichaam het ook best wel snel op. Vannacht geen pijn gehad maar ik kreeg vanmorgen een niesaanval en heb nu een beetje last in de onderrug op de plaats van het letsel. Denk dat die schokkende beweging van het niesen niet zo goed was ;-) Heb voor de zekerheid maar even een pijnstiller ingenomen en ga zo wat wandelen. Denk dat het de spieren gewoon zijn, iets geks heb ik toch niet gedaan.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:57

ja je moet niet niezen :+ Of heel hard lachen.. haha, maar bij mij waren het ook vooral mn spieren..
Ik heb ook veel gewandeld.. Dat is het fijnste want ik kon moeilijk zitten, nu nog steeds hoor!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 10:01

Ja, daar ben ik dus ook net achter gekomen hahaha! En ik houd ook nog eens mijn neus dicht bij het niezen, lekker veel overdruk hahaha!
Ik vermoed ook dat het mijn spieren zijn hoor, voelt nu alleen een beetje vervelend bij sommige bewegingen. Zal de volgende keer wat zachter proberen te niezen ;-) En straks weer even lekker onder de zonnebank, die warmte doet ook wonderen. Voel me helemaal soepel als ik er onder vandaan kom.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:25

Wat vervelend zeg Zwelgje! Beterschap.

Ik heb nu 8 weken geleden mijn rug op twee plekken ( t7 en t8 gebroken, t9 en t10 een inzakking en een ruggenmerg beschadeging) gebroken na een val van een paard. De eerste week heb ik er (heel dom) mee doorgelopen omdat ik ook dacht dat het een spierenkwestie was. Ik hoefde gelukkig niet in een corset, maar ik moest wel heel rustig aandoen. Ik moest gewoon zelf kijken wat ik wel en niet kon. Ik heb die weken wel gewoon mijn paarden buiten gezet. Ik mocht dit eigenlijk niet, omdat 1 van mijn breuken radiologisch instabiel was en ik kans op een verschuiving had. Inmiddels ben ik 8 weken verder en zit ik sinds 2 weken weer op het paard. Ik moet nog wel heel rustig aandoen, vooral omdat de beschadiging van mijn ruggenmerg nog niet beter is. Ik heb nu nog wel veel last als ik bijv. lang moet zitten. Bij mij was het advies van de dokter dus eigenlijk, doe maar wat jij denkt dat kan. Je voelt het zelf het beste aan, doe alleen geen gekke dingen. :)

Beterschap.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:59

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 07:14

Jeetje, heftig Aukelizzy! Ik ga later even je verhaal lezen. Misschien is het omdat ik in Belgie woon, dat ze mij zo helemaal binneste buiten hebben gekeerd en mij meteen een korset hebben aangemeten. Want jij met een instabiele breuk en een inzakking lijkt mij toch wel reden voor plat liggen en een korset. Wat voor symptomen heb je nog van het beschadigde ruggemerg? Bij mij was dat gelukkig niet aan de orde.
Moet zeggen dat ik gisteren wel wat meer gedaan heb, gelongeerd, paarden binnen en buiten en autogereden. Ben nu hartstikke stijf ;-)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:31

Het klopt idd dat het heel erg per arts verschillend is, hoe ze het behandelen. Zelfs de artsen onderling in het ziekenhuis waren het niet helemaal eens over hoe ze het moesten aanpakken. De 1 vond idd dat ik een korset moest en plat moest liggen terwijl de ander zoiets had, van ze loopt al een week ermee, dus laat maar gaan. Er werd mij wel een hoop verboden hoor, mocht eigenlijk alleen zitten, liggen, lopen en autorijden. Ik heb de eerst dagen wat uitvalsverschijnselen in mijn benen gehad, nu heb ik als ik echt te veel gedaan heb, dat ik slapende voeten en vingers krijg en wat krachtsverlies heb. Gelukkig gaat dat wel weer helemaal goed komen maar daar kunnen nog wel een aantal maanden overheen gaan.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 09:45

Heb je verhaal helemaal gelezen. Knap dat je met zulke klachten bent doorgelopen. Ik denk dat ik al helemaal panisch geweest zou zijn als ik uitvalsverschijnselen had gehad.
Gelukkig gaat het weer helemaal goed komen, gewoon de tijd geven.
Het enige storende aan mijn letsel is dat ik 's nachts helemaal verstijf. Zijn mijn spieren natuurlijk. En 's morgens kost het me moeite om me bijvoorbeeld aan te kleden. Ik hoop uiteraard wel dat dit niet van blijvende aard is. Ik zag in je topic iemand die Puur Bot heeft gebruikt en dat heb ik net ook besteld samen met Puur Rug tegen de stijfheid. Baat het niet schaadt het niet zullen we maar zeggen.
Gisteren heb ik me de hele dag super goed gevoeld en natuurlijk heb ik daardoor weer wat meer gedaan dan de bedoeling was... . Muts! Heb 2 uren gewandeld, het hele huis gepoetst en de boodschappen gedaan. Waarbij ik dus 3 tassen in en uit de auto heb gedragen...oeps...geloof niet dat ik mocht tillen ;-)))
Dat heb ik vannacht gevoeld! Kon me bijna niet bewegen, zo stijf was ik. Is nu gelukkig wel weer over. Daarom weet ik ook zeker dat ik echt alleen mijn spieren voel. Ik ben benieuwd wat dat gaat geven als ik over een paar weken met fysio en sporten kan beginnen. Dan zal ik me de eerste dagen ook wel voelen alsof ik onder een bus terecht ben gekomen, hahaha! Ben van plan om zodra het enigzins mag, te gaan zwemmen. Vanmiddag heb ik contact met de orthopeed over mijn korset wat verschrikkelijke drukplekken heeft veroorzaakt op mijn borstbeen (zit helaas niet zoveel spek op waardoor dat ding constant op mijn bot duwt) en in mijn zij en heupbotjes. Het drukt echt direct op het bot en de eerste paar uren gaat het nog wel maar rond de middag moet ik het korset echt even uitdoen want dan houd ik het niet meer van de pijn. Heb in mijn levensdagen ook nog nooit zulke zere borsten gehad. Ik heb meer last van het korset dan van de rug zelf. Ik weet wel dat het nodig is, maar soms is het middel erger dan de kwaal.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:47

Haha dat had ik ook ja, meer last van korset dan van mn rug zelf!

Ik ben nu van mn korset af, gisteren naar fysio geweest, die heeft mijn rug gekraakt (l1-3 ontzien) maar ooh wat fijn :D Kan nu eindelijk mn kont en hoofd weer apart bewegen :D

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 10:05

Hoe lang heb jij het korset gedragen Veerle? Heb ook echt zin om met de fysio te beginnen. Ben zo stijf als een hark en doordat mijn spieren lui worden door het korset, heb ik nog meer last van mijn spieren als ik het uit doe. Ik vraag straks ook even aan de orthopeed of ik niet een week eerder op controle mag komen, hoe eerder mijn rug het toestaat om met de revalidatie te beginnen hoe beter en hoe liever ik het heb natuurlijk. Maar het moet wel veilig zijn en als dat betekend dat ik toch de 4 weken moet uitzitten, dan is dat maar zo.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:07

Ohh als ik dat zo lees van jullie ben ik echt blij dat ik geen corset om moest. Lijkt me echt geen pretje!

Enne ik voer mijn paard met rugklachten ook puur rug, en ik moet zeggen het gaat de laatste tijd heel goed, dus hopelijk werkt het bij jou ook. :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:08

euhm ik heb hem 5 weken gedragen, mocht na 4 weken eigenlijk af, maar dat lukte nog niet, ben nu dus 2 dagen helemaal korset vrij :)
Hoelang heb jij hem nu al dan? Mijn breuk was na 4 weken bijna helemaal weg, alleen de inzakking zat er nog!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 11:18

Ik ben vrijdag pas 2 weken verder. Maar ik had geen breuk, wel een klein scheurtje aan de voorzijde van de L1 wervel. Scheurtje was gelukkig ook nog eens kleiner dan 25%, dus al met al redelijk gunstig. Maar ernstig genoeg om serieus te nemen. Verder was er geen inzakking of verschuiving en het ruggenmerg en de zenuwen waren ook niet geraakt. Heb de foto's ondertussen gezien en je moet wel even goed kijken maar je ziet het wel t.o.v. de andere 'gave' wervels. Maar het is ienieminie, in ieder geval zoals ik het bekijk. De ene chirurg wilde er in eerste instantie dan ook niets aan doen, gewoon rustig aan doen de komende weken maar de orthopeed van dienst was van mening dat gezien ik nog zo jong ben het beter was om het korset te gaan dragen zodat het ook mooi kon helen. Ik moet binnen 4 weken op controle komen (nog 2 weken te gaan dus) en als dan alles goed was zou ik in 2 weken mogen afbouwen met het korset en in die 2 weken al met fysio beginnen en het sporten weer rustig oppakken. Alles bij mekaar zou ik 6 weken verder zijn als ik helemaal korset vrij ben ;-) Maar dat ligt ook aan het genezingsproces natuurlijk, dat kan sneller maar ook langzamer als ik toch zo eigenwijs ben om teveel te doen ;-) Ik probeer me rustig te houden maar ik kan het niet helpen dat wanneer ik de hele dag thuis zit, de rotzooi zich blijft opstapelen. Dus ik ruim mijn huis wel op en ik stofzuig en ik veeg (met een zo recht mogelijke rug).

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:17

Met de orthopeed gebeld en ik mag het korset al eens 1 uur per dag afdoen. Maar dan mag ik wel maar alleen rechtop lopen, niet bukken ofzo. Dus ik ga morgen eens proberen een uur te gaan wandelen zonder korset, dan kunnen mijn spieren de boel zelf weer eens gaan dragen.
Ik heb op 22-12 een vervolgafspraak en met een beetje mazzel ben ik voor de feestdagen nog korset vrij en mag ik weer sporten. Zou wel tof zijn want ik was al bang dat er niet zoveel lekkers in zou zitten voor mij tijdens het kerstdiner. Heb mijn rantsoen namelijk radicaal aangepast aan mijn huidige activiteiten en die zijn dus praktisch nul ;-) Ik eet nu dus ook niet zoveel, 3 kleine maaltijden per dag en verder niks. Normaal eet ik 6-7 keer per dag.
Dus als ik nou voor de kerst al weer wat kan gaan sporten, dan zit er in ieder geval wel een dessertje in ;-)

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:29

En hoe bevalt t je zonder korset?
Ik ben vandaag weer bij de orthopeed geweest en ik mag vanaf vandaag ook langzaam me korset weer afbouwen. Dus ik heb net zonder korset gekookt en nu zit ik nog even zonder maar ik voel t nu al aan mijn spieren, begint heel erg te zeuren. Echt 6 weken niks gedaan dus haha.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat als ik straks met de fysio wat oefeningen ga doen..

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 18:46

Bevalt heel erg goed zonder korset. Heb hem vanmiddag een uurtje uit gehad, wat gewandeld en wat op de bank gelegen. Heerlijk! Heb vandaag wel weer wat anders ontdekt...neuroot ;-)
In mijn linker lies is de lymfeklier heel erg gezwollen, echt een knikkertje zeg maar. Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat als ik iets wil pakken met het korset aan, dat ik dan al het gewicht met de benen te tillen heb. Ik vermoed een beetje overbelast ofzo. Doet niet echt pijn maar je ziet het aan de buitenkant wel beter zitten dan die aan de rechterkant, die is wat kleiner (ook wel zichtbaar).
Tsja, ik ga me d'r maar niet meteen weer helemaal gek over maken. Als het erger wordt ga ik wel weer even langs de huisarts...die ziet me ook weer aankomen, hahaha!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:35

haha ik voelde ook mijn spieren meteen in opstand komen hoor! Vooral ik hem nu al 4 dagen fulltime af heb... Maar gelukkig is vriendlief fysio in opleiding en heeft vna mijn fysio (zijn oude stagebegeleider) de verplichte opdracht gegeven me elke dag te masseren :D Ter bevordering van het herstel, alleen doet ie het niet van harte, waarschijnlijk omdat ie weet dat ik dan sneller weer te paard zit :j

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:40

Ow ik ben jaloers ik wil ook wel een vriend die fysio wordt. Helaas is die van mij koeienboer en gaat alles zowat hetzelfde als bij koeien haha!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:41

haha, nou hier is het ook niet altijd alles hoor := is ie na een dag stage zoveel massages gegeven dat ik erbij inschiet :+

zo van : ja maar ik heb al zoveel mensen gemasseerd... JA DUS! :Z

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:44

Zwelgje schreef:
Met de orthopeed gebeld en ik mag het korset al eens 1 uur per dag afdoen. Maar dan mag ik wel maar alleen rechtop lopen, niet bukken ofzo. Dus ik ga morgen eens proberen een uur te gaan wandelen zonder korset, dan kunnen mijn spieren de boel zelf weer eens gaan dragen.
Ik heb op 22-12 een vervolgafspraak en met een beetje mazzel ben ik voor de feestdagen nog korset vrij en mag ik weer sporten. Zou wel tof zijn want ik was al bang dat er niet zoveel lekkers in zou zitten voor mij tijdens het kerstdiner. Heb mijn rantsoen namelijk radicaal aangepast aan mijn huidige activiteiten en die zijn dus praktisch nul ;-) Ik eet nu dus ook niet zoveel, 3 kleine maaltijden per dag en verder niks. Normaal eet ik 6-7 keer per dag.
Dus als ik nou voor de kerst al weer wat kan gaan sporten, dan zit er in ieder geval wel een dessertje in ;-)

Wat goed van jou dat je je rantsoen hebt aangepast!! Toen ik vorig jaar L1 had gebroken, heb ik dat niet gedaan (ben uit verveling zelfs nog meer gaan eten :o ) en ben zo'n 8 kilo aangekomen!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:46

:j ik ben ook wel ietsje *nogal* aangekomen :=

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 08:22

Ja, daarom kreeg ik het ook spaans benauwd toen ze zeiden dat ik 4 tot 6 weken niets zou mogen doen. Ik sport elke dag en eet wat ik wil, wordt toch wel weer verbrand. Ik dacht echt dat ik moddervet zou gaan worden maar in de 2 weken dat ik nu verder ben, ben ik zelfs wat gewicht verloren omdat ik ongeveer de helft minder eet van wat ik eerst deed. Bovendien laat ik mijn grote liefde chocolade in de kast liggen...heb ik het erg moeilijk mee ;-) Ik eet dus echt alleen maar ontbijt bestaande uit 2-3 boterhammen met mager beleg of een bordje havermout, lunch is tegenwoordig een yoghurtje met een beetje cornflakes en avondeten bestaat uit een klein slaatje met veel groentjes. Ik eet niks meer tussendoor en als ik al ergens zin in heb dan pak ik een blikje tonijn of makreelfilet. Dit is dus echt afzien voor mij want ik heb ook echt de hele dag door honger, gewoon omdat mijn lichaam het niet gewend is om zo weinig binnen te krijgen.
Maar de meeste van jullie hebben ook echt een tijdje helemaal stil gelegen, dat scheelt ook een hoop. Ik mag gelukkig bewegen. Ik maak dan ook elke dag een wandeling van ongeveer anderhalf uur en dat in combinatie met mijn aangepaste eetpatroon houdt mij hopelijk wel op gewicht.
Ben trouwens van plan dat wanneer mijn rug zo goed blijft aanvoelen als die nu doet, ik met ingang van volgende week vrijdag weer eens rustig het fietsen op ga pakken. Ik wil mijn spieren niet te lang inactief laten. De week daarop heb ik namelijk een controle afspraak.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:53

Ik heb in april mijn 1e lendenwervel gebroken.
Jammer genoeg zijn ze daar pas in juni achtergekomen (lang verhaal, zoek maar even op in mijn topic) ik ben verder niets aangekomen, door het corset kon ik ook niet veel eten omdat het dan op je maag drukt ;)
Ik ben nu nog steeds 2 x per week onder behandeling bij een fysiotherapeut en heb nog veel last van mijn onderrug.

Sterkte!