Wanneer waren jullie 'klaar' voor een tweede kind?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Wanneer waren jullie 'klaar' voor een tweede kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 08:58

Hier een soortgelijk verhaal als Sterre. Ik ben heel lang gewoon perfect tevreden geweest met de oudste. Eigenlijk hoefde het voor mij niet eens per se.

Na anderhalf jaar hebben wij wel de bescherming aan de kant gelegd maar eigenlijk hoefde het voor mij helemaal niet zo. Uiteindelijk ben ik zwanger geworden op het slechtst denkbare moment: net een nieuwe baan, net een nieuw huis gekocht waaraan veel verbouwingswerk en kosten waren, mijn paardengebeuren begon net een beetje te lopen.. alles kwam ineens tegelijk.
Het leeftijdsverschil van vier jaar vind ik wel heel prettig maar ik heb psychisch wel een omslag moeten maken: mijn oudste was nl. nog steeds mijn kleintje en ineens leek ze zo groot. Dat tezamen met mijn ziekenhuisperiode en de organisatie rond twee kinderen heeft wel echt een zware wissel getrokken waar ik nu nog last van heb.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:13

Direct na de geboorte van de eerste! Ik was ook binnen 4,5 maand weer zwanger, toen de derde binnen 2 maanden na de geboorte van de eerste, en nu ben ik op de 4de verjaardag van mijn oudste uitgerekend voor ons vierde kindje.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:18

Ik wilde een verschil van 2 jaar tussen de twee kids. Maar we gingen inderdaad verhuizen, dus de zwangerschap iets uitgesteld met een half jaar. Ik had liever een wat kleiner leeftijdsverschil gehad. Zit nu 2,5 jaar tussen. Maar goed... een halfjaartje meer dus dan ik eigenlijk zou willen. Maakt 't uit? Nee. Want ik ben gezegend met twee gezonde kinderen (afkloppen) en ik ben redelijk snel en makkelijk zwanger, dus ik mag absoluut niet klagen. Dat doe ik ook niet.

Maar ik was er dus eerder klaar, maar vanwege verhuizen uitgesteld.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:18

_Nadia_ schreef:
Direct na de geboorte van de eerste! Ik was ook binnen 4,5 maand weer zwanger, toen de derde binnen 2 maanden na de geboorte van de eerste, en nu ben ik op de 4de verjaardag van mijn oudste uitgerekend voor ons vierde kindje.

Jullie hadden er zin in! :wow:

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:01

Duke schreef:
_Nadia_ schreef:

Jullie hadden er zin in! :wow:

Nog steeds hoor ;) Ondanks loodzware zwangerschappen (Hyperemesis Gravidarum bij allemaal en bij de 3de 5,5 maand platliggen) hopen we nog meer kindjes te mogen krijgen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:57

LZP --> MW

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:03

Hoi,

bij ons zit er precies 3 jaar tussen de eerste en de tweede. Ik ben 23 nov. uitgerekend en onze dochter wordt 25 nov. 3 jaar. Wat voor mij meespeelde was dat ik graag wilde dat onze dochter ietsje meer zelfstandig was voor de tweede kwam. Dus dat ze zelf de trap op en af kan, eens iets kan pakken, zelf kan lopen (aangezien ik een enkele kinderwagen heb) en ik ze al wat dingen 'uit kan leggen'. Het leuke vind ik nu ook dat ze het toch al wel wat beseft dat er een broertje of zusje komt.
Ik vind voor ons die 3 jaar leeftijdsverschil ideaal. Ik heb veel eerste stappen van haar bewust meegemaakt, ze is uit de luiers en het wordt allemaal iets makkelijker naar mijn idee. Ze was toe aan een groot bed, dus zij heeft een nieuwe kamer gekregen. De baby gaat naar haar 'oude' kamertje dat er nog picobello uitziet.

Mijn dochter is prematuur geboren op 32 weken en ook de angst voor weer een prematuurtje speelde ook wat mee. En bij deze zwangerschap had ik al weeen met ontsluiting op 28 weken. Ik heb toen dus 9 weken bedrust moeten houden. Onze dochter is er echt super mee omgegaan gelukkig. Met 37 weken mocht ik alles weer en dacht dat de kleine dan snel zou komen, maar ik loop nog altijd zwanger rond :D.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:00

Leuk topic!
Ik ben inmiddels bijna uitgerekend van de eerste en mijn man kan nu al 'grapjes' maken over de 2e. (Hij vind het allemaal fantastisch, haha jaja nog wel).
Opzich voel ik ook best veel voor kindjes die dicht op elkaar zitten. Tussen mn zus en mij zit 16 maanden en we hebben echt zo'n geweldige band samen.. Deels volgens mij ook wel omdat we in dezelfde levensfase zitten etc. Dat is natuurlijk anders als er jaren tussen zit. (wat overigens niet hoeft te betekenen dat je geen goede band kan hebben, integendeel natuurlijk).
Ik hoor van vriendinnen etc ook veel .. ik wacht nog eventjes, eerst lekker een paar jaar vol op van de 1e genieten! Waar ik me dan idd ook wel weer iets bij voor kan stellen.

Maargoed, bij ons is het nu eigenlijk nog geen gevoelskwestie ... laat eerst die 1e maar eens komen!!! Spannend!!

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:05

Weet niet als ik het hier neer mag zetten heb zelf nog namelijk geen kids,
Maar zus lief wel die heeft er inmiddels 2 een meid die in jan 2 word en een jongen die net 3maand is dus het verschil tussen de beide kids ligt precies op 18 maanden,
Maar ik mag heerlijk tanteren haha..
Onze eerste die komt nog wel of het bij 1 blijft geen idee kan er nu namelijk nog niet over oordelen...
maar vind jullie verhalen wel erg intresant hoor!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:07

Direct na de geboorte v.d. eerste,was binnen 2mnd. weer zwanger v.d. 2de.Bij de 3de was ik ook binnen 2mnd. zwanger,en bij de 4de zat er 1 jaar en 3mnd.tussen.De eerste 3 kinderen zijn in 1½ jaar en 2mnd. geboren.De eerste 2 allebei in 1986, febr. en dec. '86.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:17

Toen we besloten te proberen kinderen te krijgen had ik wel de wens ze dan maar allemaal achter elkaar te krijgen.
Gaten tussen de kinderen vind ik waardeloos en ik had ook geen zin om tig jaren in de luiers te zitten.
Aangezien ik er graag 4 wilde was het idee om 2 om 2 te doen(als het zou lukken natuurlijk)dus 2 kinderen , dan even wat tijd er tussen en dan weer 2.
Helaas werd bij de eerste al duidelijk dat het keizersnedes zouden worden dus 4 was niet echt meer een optie.
Het werden zo 3 kinderen achter elkaar.
De eerste en tweede schelen 18 maanden en de tweede en derde 23 maanden.

Het verhaal wat hier vertelt wordt over een jaar wachten is mij nooit vertelt.
Wel dat er een jaar tussen de bevallingen moet zitten.

Ik was trouwens vlot weer op de been, reed paard tot 3 weken voor de bevalling en zat er 6 weken er na ook zeker weer op.
Het zal misschien wel schelen dat ik al wist dat het keizersnede werd(bij de eerste een week voor de bevalling).

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:21

Spatter, vreemde vraag misschien :+
Maar wat ik me afvraag dat als we besluiten ze ook snel achter elkaar te krijgen ik het zo jammer vind dat die hele periode alweer voorbij is ..... ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:29

nou , met 3 kids ben je toch wel effe bezig voordat je ze uit de periodes hebt hoor en ik ben geen baby mens
dat gesjauw met die kleintjes, ik was blij toen ze zelf konden lopen

ik heb nu 3 pubers, af en toe "oef"
maar het leuke is wel dat ze allemaal een beetje aan hetzelfde toe zijn kwa pretpark, film enz
als je een puber en een 7jarige hebt bijvoorbeeld moet je wel iedere keer iets apart doen met ieder kind

ook kwa vakanties merk ik dat iedere leeftijdsgroep andere dingen willen
legoland was een paar jaar geleden een must maar nu niet meer
toen ze klein waren was water en zand voldoende om ze blij te maken, nu willen ze meer van het land zien, ontdekken maar ook meer zelf op pad

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:34

Onze dochter is net 1,5... van het weekend heb ik weer een neefje gekregen maar heb nog niet echt gevoelens voor een 2de.
Weet niet wanneer de tijd daar is, slik nu nog de pil :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:44

Ik vraag me bij de keus van kinderen wel af of de ouders rekening houden met of het voor de kinderen wel leuk is om een zoveel ouder of jonger broertje of/en zusje te hebben.
Plus de leeftijd van de ouders, in Nederland beginnen de meesten vrij laat met kinderen, wacht je dan ook nog lang tussen de kinderen zelf ben je al behoorlijk op leeftijd en is dat wel zo leuk en handig voor het kind.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:50

Ik was 20 met de eerste, 24 met de 2de, en 29 met de 3de .

Na mijn eerste wou ik echt even wachten , hou niet echt van het kleine baby zijn .
Bij de eerste was ik binnen een week zwanger, dacht bij de 2 ....dat gaat nooit weer zo snel . Foutje dus, weer binnen een week bingo .

De 3de was niet geplant, maar ook welkom .
Ik wou er juist een hoop leeftijds verschil tussen , denk dat ik gek zou worden als ze zo dicht op elkaar zitten kwa leeftijd .

Nu zijn ze 16, 12 en 7 , en ik ben nu 36 .
De 2 oudste gaan hun eigen gang , zijn jongens .Nu heb ik dus ook weer tijd zat voor de jongste van 7 . Een meisje en ze heeft net als mams der pony .
Ik had niet anders gewild .

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:54

Spatter, opzich heb je zeker wel een punt.
Leeftijd hoeft ik me geloof ik niet zo'n zorgen over te maken .. haha.
Maar wat ik bij mn ouders zie gebeuren. Mn broertje is 18, woont nog thuis en écht een puber. Mijn vader die tegen de 60 loopt heeft geen zin meer in die flauwekul en wil gewoon in zn luie stoel de krant lezen, in het weekend doorslapen ipv wakker worden van een zatte herrieschopper etcetc. Naja goed niet iedereen heeft natuurlijk een keus, bij mijn ouders ging het allemaal moeizaam, met als gevolg dat je dus een stuk ouder bent wanneer je kindjes krijgt!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:57

spatter schreef:
Ik vraag me bij de keus van kinderen wel af of de ouders rekening houden met of het voor de kinderen wel leuk is om een zoveel ouder of jonger broertje of/en zusje te hebben.
Plus de leeftijd van de ouders, in Nederland beginnen de meesten vrij laat met kinderen, wacht je dan ook nog lang tussen de kinderen zelf ben je al behoorlijk op leeftijd en is dat wel zo leuk en handig voor het kind.

Ik was zelf net 25 toen ik van de eerste beviel :)
Ik zie het probleem niet als er 3 jaar tussen zit bij een eventuele 2de.
Das ieders eigen keus ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:00

wij doen nog heel veel als gezin samen.
Iedereen gaat gewoon mee op bezoek, uitstap of vakantie, volgens mij juist omdat de kinderen kwa leeftijd niet zoveel verschillen.
Dat maakt het erg gezellig maar ook voor de kinderen leren ze te delen, samen te werken enz
sociale aspect is veel groter als bij kinderen waar de leeftijden ver uit elkaar liggen.
Ze zitten nu allemaal in het middelbaar en maken samen in de huiskamer hun huiswerk, kunnen elkaar ook helpen.
Als er eentje lang op zijn eigen kamer zit wordt er al opgekeken wat er aan de hand is.

Ik ben wel blij dat ik niet al te jong aan kinderen begonnen ben(28 jaar) , zou er niet aan moeten denken om met 20 jaar al een koter te hebben, was ik echt nog niet aan toe.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:02

Jij was er niet aan toe om op je 20ste een koter te hebben... dan kun je toch ook respecteren dat sommige niet direct een 2de willen :+

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:08

spatter schreef:

Ik was 23 bij de eerste en ben dus 27 bij de 4de. Na mn dertigste willen we er mee stoppen, dat vind ik een mooie leeftijd nog om een kind te krijgen.
Ieder voor zich natuurlijk, ik bedoel als jij gelukkig ben om op je 40ste nog een kind te krijgen, ik hou je niet tegen, maar voor mezelf zou ik het niet willen.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:15

Trieske_ schreef:
saroanda schreef:
Hier geen wens voor een tweede, daar kan ik je dus geen advies over geven. Kan wel mijn motivatie toelichten. Ik zou niet graag nog een keer zwanger willen zijn en nogmaals een bevalling/keizersnee willen meemaken. Ik heb die periode niet als prettig ervaren en het heeft bij mij best wel een poos geduurd voordat ik op die "blauwe" wolk zat.

Als ik zie hoeveel tijd 1 kindje al in beslag neemt en ik daarbij 3 dagen werk, zou ik bij een tweede niet meer willen werken, helaas kan dat financieel niet bij ons. En naast m'n leven als mama hecht ik ook veel waarde aan mijn vriije tijd zonder m'n kindje, en met een tweede zal dat nog minder worden.

En onze hobbyauto is niet geschikt voor 2 kids en een hond ;)

ik deel echt precies dezelfde mening
mijn zoontje is nu 2 en ik heb echt geen behoefte voor een 2e

Hier nog één. Mega zware bevalling wat uiteindelijk een spoedkeizersnede werd. Heb altijd gezegd: Noooooooooooit meer weer. Ik was de eerste 3 maand totaal afhankelijk en kon bijna niks zelf zonder dat ik van mijn stokje ging ( alles deed pijn) Maar nu... mijn dochter is 10 en begin ik er toch langzaam weer aan te denken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:19

cyntje ik vraag me alleen af of de ouders bij de overweging van het opnieuw een kind nemen zich ook afvragen hoe dat voor de eerdere of toekomstige kind zal zijn of alleen naar hun zelf kijken
naar mijn idee wordt er erg vanuit wat de ouders leuk en aardig vinden gekeken en weinig naar de kinderen zelf

dat je zelf gelukkig wordt van een kind op je 40ste moet je zelf weten maar de vraag is of een kind blij is met zulke oude ouders
de kloof is dan enorm groot, tegenwoordig veel meer als vroeger omdat de ontwikkelingen steeds sneller gaan

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:20

mijn eerste was ook een spoed keizersnede, en de 2 andere via de gewone weg hoor.

Altans gewone weg, 3 dagen per kind.....wat je gewoon noemt haha.
En dan ook nog eens minimaal 30 kilo per zwangerschap aankomen .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:24

gaapje dan ben je met een keizersnede nog beter af :(:)