Slikfobie, capsules antibiotica

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:38

saskiakefie schreef:
Lezen jullie de beginpost eigenlijk wel, of wat?

Ja, en ik vermeld dus hoe ik pillen "slik" . Niet goed?? daar vraag je toch om?
en lees van meerdere toch ook tips?!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:39

Evelienepien schreef:
saskiakefie schreef:
Lezen jullie de beginpost eigenlijk wel, of wat?

Ja, en ik vermeld dus hoe ik pillen "slik" . Niet goed?? daar vraag je toch om?
en lees van meerdere toch ook tips?!

Ik wil net zeggen... wat wil de TS dan horen????

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:41

Ik kan niet zeggen dat ik een fobie heb, maar ik kan geen grote slokken nemen en als ik pillen moet slikken dan zit mn keel opeens potdicht :+

Vla en dan een dichte pil er in en slikken is op dit moment het enige wat ik kan doen. Openmaken dan ga ik over mn nek, oplossen van paracetamol kan ik ook echt niet.
Ik heb zetpillen meegekregen na mn operatie, maar die heb ik gelukkig niet hoeven te gebruiken. Van paracetamol heb je ook zuigtabletten, die waren zo smerig dat ik daar de rest van de dag misselijk door was..

Met drinken krijg ik het niet weg iig, dus een grote lepel vla en dan hopen dat hij weg is :=

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:41

Maar je maakt hem nu stuk in de vla, of de hele pil in de vla.. anders nog eens proberen met appelmoes??

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:43

Ik kan ook voor geen meter pillen slikken.
Heb een tijdje flinke pillen moeten slinken tegen mijn stress en moeilijk in slaap komen.
Dat deed ik toen met joghurt, maar dat werkt voor jou dus niet. Appelmoes werkt ook :p

Wat voor mij ook werkt is van te voren een paar flinke teugen sterke koffie te nemen & dan de pil met flink veel water naar binnen te gooien.
Voorover hangen & dan net voor het slikken je hoofd naar achter doen, dan kan ik hem het beste slikken.

Succes ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:43

Sanet schreef:
Maar je maakt hem nu stuk in de vla, of de hele pil in de vla.. anders nog eens proberen met appelmoes??

Vraag je dat aan mij?

Macs

Re: Slikfobie, capsules antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:44

Maar wat is dan de reden dat je ze openmaakt?
Ik bedoel.. met avondeten heb je een hele lepel vol met iets wat je doorslikt.. waarom zo raar doen over een capsule? :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:46

Macs schreef:
Maar wat is dan de reden dat je ze openmaakt?
Ik bedoel.. met avondeten heb je een hele lepel vol met iets wat je doorslikt.. waarom zo raar doen over een capsule? :P

Omdat ik een slikfobie heb :')
Dat betekend dat als ik weet dat ik die pil moet slikken dan wordt ik helemaal zenuwachtig, verhoogde hartslag, adem schiet omhoog enzovoort.
Komt doordat ik toen ik klein was een nieroperatie had (nier werd weggehaald) en toen wilde ik dus ook geen pillen slikken en werd het naar binnen gepropt, m'n ouders mochten er niet eens bij zijn. Ik weet dit zelf niet meer, maar het zit nog wel in m'n lichaam ;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:47

saskiakefie schreef:
Sanet schreef:

Vraag je dat aan mij?

Ja, ik lees in je eerste bericht dat je hem stukmaakt, maar maak je hem stuk ook in de vla, of heb je de hele pil in de vla geprobeerd? Omdat je zegt dat het er zo naar gaat smaken? Dat lijkt me alleen gebeuren als je hem stukmaakt in de vla. Waarom niet gewoon heel in de vla?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:48

@Sanet: omdat ik een slikfobie heb (ongeveer voor de vijfde keer)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:50

hoe krijg je je eten door je strot dan, met eten toch. doe het gewoon door je eten dan. I mean come on, it's not a huge deal :o

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:52

Ariebombarie schreef:
hoe krijg je je eten door je strot dan, met eten toch. doe het gewoon door je eten dan. I mean come on, it's not a huge deal :o

Omdat jij er geen last van hebt, snap je het niet, voor mij is het wel een groot probleem. Voor jou klinkt het zo simpel, maar is net zoiets als mensen die angst hebben voor honden, daar kan jij je waarschijnlijk ook niks bij voorstellen, of spinnen ofzo.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:52

Vraag aan je ouders of ze je blinddoeken en dan hapje voor hapje voeren met een capsule erin.. En dat elke dag.. Dan weet je niet in welke hij zit dus geen reden om zenuwachtig te zijn..
Ik heb het eerst ook gehad hoor, maar sinds ik het in de appelmoes doe heb ik geen problemen meer met geen enkel pilletje. Zelf aspirine doe ik door de helft en is met water zo weg.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:53

Pil erin, water erin, neus dicht, snel je hoofd achterover en slikken. Heeft bij mij uiteindelijk wel geholpen. En dat voorgevoel, even je zelf een schop onder je kont geven en zeggen dat je je niet zo moet aanstellen. Heeft bij mij uiteindelijk wel gewerkt.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:54

saskiakefie schreef:
Ariebombarie schreef:

Omdat jij er geen last van hebt, snap je het niet, voor mij is het wel een groot probleem. Voor jou klinkt het zo simpel, maar is net zoiets als mensen die angst hebben voor honden, daar kan jij je waarschijnlijk ook niks bij voorstellen, of spinnen ofzo.

o ik kan me er zeker wel wat bij voorstellen. ik heb een naaldenfobie omdat men mij ooit eens een ruggeprik op de verkeerde manier gaf ;)
maar er zijn momenten dat er dingen moeten, bij mij is dat bloedprikken bijvoorbeeld, en naderhand valt het altijd reuze mee. soms moet je jezelf gewoon een schop onder je hol geven en denken kom op hee, ik ben geen 10 meer, get over it. dus dat zeg ik nu ook tegen jou, zoals ik het 6 dagen geleden nog tegen mezelf zei ;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:55

Ik weet niet hoe snel de pil oplost, maar als je hem dan gewoon door de vla doet, zonder dat je exact weet waar hij zit en dan zonder te kijken je vla eet? Of wordt je daar ook al onrustig van?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:56

Sanet schreef:
Ik weet niet hoe snel de pil oplost, maar als je hem dan gewoon door de vla doet, zonder dat je exact weet waar hij zit en dan zonder te kijken je vla eet? Of wordt je daar ook al onrustig van?

ik word nu al zenuwachtig bij het idee, terwijl ik het niet eens ga doen..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:04

Lukt het je wel om iets "normaals" door te slikken zonder kauwen?
Jezelf aanstellen doe je imo niet. Al kan de hele wereld het raar vinden; jij hebt ermee te kampen dus voor jou moet er een oplossing komen. Krijg je ook die paniekreactie van de inhoud zelf of alleen van de capsule?

Maar om op de eerste vraag terug te komen; de smaak gaat overal in zitten dus mengen is geen optie. Ergens in opsluiten zodat de smaak en geur er niet door kunnen zou een andere optie zijn. Maar tot hoe groot kun je iets wegslikken? Je zou het bv in een leeg maisje kunnen doen (met iets puntigs de maiskorrel uithollen, beetje poeder/korrels erin, dichtproppen met de maisinhoud die je er eerder uitgepeuterd had, en die maiskorrel in zn geheel doorslikken. Oké, je bent effe bezig en hebt misschien wel 20 korrels nodig, maar ik kan me voorstellen dat je bereid bent heeeel ver te gaan om die paniek te stoppen.

Of in een bolletje brood. Gewoon een klein stukje brood, korrels ertussen, brood dichtvouwen en hard rollen/dichtknijpen. Stop je erbij als je net een kleine hap brood hebt gekauwd en precies wilt gaan doorslikken. Bolletje ertussen frotten en binnen zijn de korrels...

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:06

Ik ken het,

Ik moet extra magnesium slikken, eerst had ik ook echt van die grote pillen en zodra het op mijn tong licht begin ik dan al te kokhalzen, nu heb ik wat kleinere. Blijft moeilijk. Eerst een grote slok water, pil achter op de tong en dan veel water.

Als het trouwens de 1ste x niet lukt moet ik echt lang wachten wil ik de 2e poging kunnen wagen. Maarja ik heb al moeite met de gewon pil, dat inimini dingetje.

Bij mijn magnesium ben ik trouwens beginnen van ik MOET het doorslikken want ik heb het nodig, werkt op zich best goed en de meeste dagen kan ik het nu wel gewoon slikken.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:06

Ben je hiermee al naar de HA geweest?

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:10

ik kon vroeger ook geen pillen doorslikken! maar gewoon oefenen op kleine dingen, toen ik aan de pil ging lukte het aardig, en toen ik een keer ergens was waargeen water was en net op tijd bedacht dat ik m in moest nemen gewoon zonder iets gedaan! sindsdien kan ik zelfs van die mega ibuprofen pillen inslikken! het zat denk ik bij mij gewoon tussen mn oren, wat eigenlijk erger is! succes ermee ts

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 16:10

@Delerium Bedankt voor je reactie! :)
Iets normaals door slikken zonder te kauwen lukt dus ook niet goed, zoals ik eerder schreef lukt het me net om het velletje van een manderijn door te slikken. Tenzij het per ongeluk gaat, of ik op het moment bedenk van ik slik dit in een keer door, dus als het al in m'n mond zit. Dan kan ik er namelijk niet meer over nadenken en als ik iets ga klaar maken, zoals je hierboven beschrijft, kan ik het al niet meer, want dan ben ik mezelf alweer aan het opfokken, zonder dat ik er bewust van ben...

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:19

Nja, ik heb zelf geen problemen met slikken. Ik slik alles door.

Ik heb vaak genoeg pillen door moeten slikken en ik heb er zelf geen last van. Ik denk dat het het beste is om gewoon met iets zachts of het tussen je eten ofzo te stoppen en dan doorslikken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:20

Ingmar_ schreef:
Nja, ik heb zelf geen problemen met slikken. Ik slik alles door.

Ingmar toch!!! _O- _O-

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:21

ingmar ik had van jou concretere sliktips verwacht :')