Vol een knie in de buik!Gevaarlijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Vol een knie in de buik!Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:11

Je kunt ook direct naar de eerste hulp gaan maar volgens mij is dat tegenwoordig ook de huisartsenpost.
Wat je ook kunt doen is er gewoon heen gaan en niet zeggen dat je al eerder geholpen was, en dat je vermoedt dat er ergens een scheurtje zit omdat er bloed af komt.

Iets dat kneust, bloedt niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 18:15

@Nemurin
Ja daar heb je idd. gelijk in,een kneuzing bloed zeker niet.
Ik dacht vanacht zelf aan een kleine inwendige bloeding of scheurtje ergens in.Want alleen een wond bloed.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:16

Ja dat zou ik ook denken, in de nier of de blaas, tenminste als het bloed uit dat "gat" komt. Maar dan zou de blaas pijnlijk moeten zijn en jij zegt dat de pijn meer naar links zit.

Zit hij meer achteraan, richting je rug/zijkant, of echt vooraan?

Wat ik vooral zo gek vind is dat wij het samen al veel beter kunnen beredeneren dan zo'n huisarts, en die heeft ervoor geleerd...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 18:19

De pijn zit meer vooraan en iets naar binnen toe,niet zo diep.Af en toe trekt het nu naar het midden toe.
Ik loop trouwens ook anders dan normaal,een soort van waggel.
Op me rug voel ik niets,nou ja alleen me spieren links,rechts is niet gevoelig.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:22

Misschien zelfs een urineleider dan, of toch je blaas.
Maar alsnog, wie verzint er dat een kneuzing kan bloeden? Een orgaan kan ook gewoon blauw worden aan de wand hoor, zo heel dun is die blaaswand nou ook weer niet.

Hoop echt dat het meevalt hoor, maar ik vind het maar raar. :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 18:26

Ik vind het ook raar allemaal,vooral omdat hij zegt dat het de blaas is.
Ik heb sowieso al een spastische blaas,waardoor ik een Urge Incontinentie heb,maar ik heb nu totaal geen last v.d. blaas.Mocht het vanacht erger worden of veranderen,ga ik naar de Eerste Hulp.
Vind het ook vreemd dat een dokter vanaf de buitenkant door te voelen weet wat het is.Ja op die plekken doet het pijn waar hij drukt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:28

Toch naar de huisartsenpost gaan!

Ik ben een keer getrapt in mijn buik door een pony, en ben toen meteen opgenomen in het ziekenhuis.
Er was niks te vinden, op vocht in m'n buik (??) na en een gebroken rib, maar toch moest ik een nacht blijfen en hebben ze die nacht 3 keer bloedgeprikt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:31

Inderdaad gewoon naar de huisartsenpost gaan, veel dokters gaan nog vaak de mist in hoor!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:38

Toen ik dus die klap had gehad kwam er op de echo's ook niks uit. Wel moest ik blijven omdat ik al mn organen had gekneust en ze bang waren dat (met name mijn mild) alsnog zou scheuren. Dus vind het wel wat apart dat ze je zo naar huis sturen. Ik ben toen (ook snachts) om de 2 uur op temperatuur en bloeddruk gemeten. En de ochtend opnieuw bloed moeten prikken. Want een inwendige bloeding is niet niks...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:42

Vind het ook apart, bij mij hebben ze een echo gemaakt daar was niets op te zien. Maar toch had ik ontzettend veel pijn en moest toch in het ziekenhuis blijven. Na 2 dagen had ik nog steeds dezelfde pijn en hebben ze een CT scan gemaakt, toen moest ik met spoed naar een ander ziekenhuis omdat daar wel iets uitkwam en ik dringend geopereerd moest worden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:43

Tja ik weet wel hoe je dingen kunt ontdekken door van de buitenkant een beetje voelen, maar ik neem aan dat zo'n huisarts ook leert om naast het voelen door te sturen naar iemand die nog aanvullend onderzoek kan doen.

De combinatie bloed-kneuzing vind ik gewoon zo vaag; heb ik echt nog nooit van gehoord.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 19:11

Ja ik vind dit ook wel een snelle diagnose.
De klap ging echt heel erg hard,de keepster vroeg zelfs nog of het wel ging met me.Nu ben ik best een harde op het veld en ga altijd gewoon door.Het ging echt in volle vaart tegen elkaar in botsing,de keepster was wel een stukje breder dan ik en zij dook tegen de grond.Ik stond rechtop en zo kwam haar knie tegen me buik links.
Zolang ik stil zit voel ik zo goed als nix,alleen als ik hoest wél!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:01

Ik zou echt gewoon voor de zekerheid om goed de nacht door te komen toch naar de eerste hulp gaan - je weet niet of je ergens intern nog aan het bloeden bent.

Ik ken het wel hoor, ik ben overal een harde in maar dan blijk ik daar achteraf toch weer last van te krijgen. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 11:37

De nacht is mee gevallen,heb niet veel pijn gehad.Ook nu is de pijn alweer minder,maar voel me nog niet echt helemaal goed,dus doe nog wel voorzichtig.Ook geen bloedverlies meer gehad.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:41

Dat is goed nieuws! Misschien had de huisarts dan toch meer gelijk dan wij dachten met dat bloed erbij. := Hopelijk blijft het steeds beter gaan!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:59

Ook een blaas kan inwendig wat scheurtjes hebben.
1 druppel bloed lijkt in urine al enorm veel doordat het vermengt wordt. Maar uiteindelijk valt het vaak mee. Als je echt inwendige bloedingen zou hebben zouden je klachten anders zijn. Je nieren kunnen het niet zijn want dan zou je een trap in je rug moeten hebben gehad. Huisartsen weten best wel wat ze doen ;)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:05

Jeetje TS wat een nare botsing! :\ Gelukkig heb je vannacht minder pijn gehad. Houd het goed in de gaten en wanneer je het niet vertrouwd zou ik direct contact opnemen!
Heel veel sterkte en hopelijk voel je je snel weer beter! :(:) :(:)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:17

Lijntje87: daar ga ik meestal ook vanuit, dat verhaal van bloed in de urine kende ik ook wel, maar ik snapte niet dat een kneuzing zou kunnen bloeden. Hoeveelheid werd ook niet over gesproken. _O-

Gelukkig is mijn vertrouwen in de HA weer hersteld.
(Sowieso ben ik heel erg blij met mijn eigen...)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:22

Mijn broer heeft exact hetzelfde gehad als dat je beschreef in je beginpost. Alleen was hij de keeper ipv de andere speler.
Bij hem was zijn milt gescheurd en hij moest gelijk geopereerd worden. Een knie in de buik is heel gevaarlijk want er kunnen organen
scheuren etc.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:05

_Rapido_ schreef:
Mijn broer heeft exact hetzelfde gehad als dat je beschreef in je beginpost. Alleen was hij de keeper ipv de andere speler.
Bij hem was zijn milt gescheurd en hij moest gelijk geopereerd worden. Een knie in de buik is heel gevaarlijk want er kunnen organen
scheuren etc.

Wow zeg,milt gescheurd door voetbal! dan is dat ook net zo hard gegaan.
Ik heb vandaag gemest en dat ging best goed,geen pijn.
Alleen pijn als ik me omdraai,hoest of me neus moet snuiten,en uiteraard als ik over de plek wrijf.
Maar ik voel me toch wel anders dan anders,niet echt fit.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:10

Altijd mee uitkijken, dit soort dingen.
Soms blijkt er een inwendige bloeding te zijn, die vele uren later kan leiden tot een schock.
Dat is een levensbedreigende toestand!

Een kennis was met een fiets gevallen, met het stuur in zijn buik.
Een dag later voelde hij zich ziek, ellendig. Dokter gebeld; bleek de man in shock te raken. Ambu heeft hem met loeiende sirenes afgevoerd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:14

Nemurin schreef:
Je kunt ook direct naar de eerste hulp gaan maar volgens mij is dat tegenwoordig ook de huisartsenpost.
Wat je ook kunt doen is er gewoon heen gaan en niet zeggen dat je al eerder geholpen was, en dat je vermoedt dat er ergens een scheurtje zit omdat er bloed af komt.

Iets dat kneust, bloedt niet.

pardon??
Heb je weleens een kneuzing gehad? Hoe ziet dat eruit? De kneuzing is blauw en gezwollen, omdat er een onderhuidse bloeding heeft plaatsgevonden.
Ook een blaas kan gekneusd zijn, dan zit er een 'blauwe plek' in de blaaswand.
Met een inwendige bloeding wordt meestal iets bedoeld als bijv. een gescheurde milt, waarbij bloed vrijelijk uit het orgaan de buikholte instroomt.

Afgezien daarvan, denk ik dat een huisarts heel goed in staat is om te beoordelen of een patient doorgestuurd moet worden, of niet.
Ik erger me met programma's als 'ingang Oost' altijd helemaal kapot aan mensen die in het ziekenhuis komen met een klein wondje o.i.d. Waarom niet gewoon naar de huisarts? Dat kost een fractie van wat het kost in het ziekenhuis en die is ook heel goed in staat een paar hechtingen te zetten, verbandje aan te leggen of tetanusspuit te geven.

Voor alle duidelijkheid; de huisartsenpost is puur de avond/nacht/weekenddienst van de huisartsen en de Spoedeisende Hulp is een afdeling van het ziekenhuis. Twee verschillende dingen dus, ookal zitten ze weleens in het zelfde gebouw.

Je gaat dus naar je eigen huisarts als het tijdens kantooruren gebeurt (en daar mag je natuurlijk zeggen dat het spoed is; je hoeft echt niet op het spreekuur te wachten!) en naar de huisartsenpost als het buiten kantooruren is. Van daar uit word je eventueel doorverwezen naar de Spoedeisende Hulp.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 10-11-10 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:18

Beantsje, dat begrijp ik ook wel. _O-
Maar als de blaaswand een blauwe plek heeft versta ik daar ook niet "gescheurd" onder, dus niet bloedend. Of heb ik dat dan ook verkeerd begrepen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:27

nou, de haarvaten in de blaaswand zijn wel degelijk gescheurd. De spierweefsels zijn beschadigd maar dat wil nog niet zeggen dat ze middendoor zijn gescheurd.
Juist omdat de bloeding binnen die spierweefsels blijft, blijft de bloeding beperkt. Er is immers 'tegendruk'.
Bij een inwendige bloeding is die er niet; er is een open verbinding van een gescheurd bloedvat met de buikholte en die is in principe leeg. Is het bloedvat groot genoeg of zijn er genoeg vaten gescheurd, dan blijft het maar stromen.
Vergelijk een kneuzing op het hoofd; als je flink je hoofd stoot, kan de huid barsten. En iedereen met kinderen weet, dat dat flink kan bloeden. Bij een minder harde stoot treedt die bloeding even goed op, maar omdat de huid heel blijft, zie je dat niet. Maar dat ei dat je op je hoofd krijgt, is in feite een spons vol bloed.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:31

Ooooh vandaar dat het anders werkt. Ik dacht al, bij mijn weten is die blaaswand namelijk veel dikker dan dat iedereen zich voorstelt.

Maar hoe zit het dan met die volle blaas die TS had, toen die haarvaatjes gingen scheuren? Als er bloed bij de urine zat, neem ik aan dat de scheurtjes in de bloedvaatjes aan de binnenkant van de blaaswand zaten en niet aan de buitenkant (al weet je dat natuurlijk ook niet zeker zoals je net zelf zei), was er dan geen tegendruk omdat die blaas vol zat?

Heb helaas geen kinderen, stoot wel vaak genoeg zelf m'n kop maar niet zo hard. :+ Vriendinnetje van mij heeft echter wel een gat in d'r hoofd gevallen en je kunt inderdaad een flinke rotader raken.