Tanden: 7 zoet/zuur aanvallen per dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:34

Kentaro schreef:
Ohh, vandaar dat ik niet zo'n best gebit heb :+ :D

Maar wat ik wel een goede tip vind, is om met een rietje te drinken!!! Die tip kreeg m'n schoonzus van haar tandarts!

Dit is echt een fabeltje, tenzij je je rietje zo ver achter in je mond plaatst dat de drank niet meer langs je tanden komt, maar dan zal je er ook nog maar weinig van proeven :+

Kaas is goed omdat het vet is en dus een beschermend laagje om je tanden heen vormt. Daarom hoeft je chocolade ook niet als zoetmoment te rekenen, omdat dit ook vrij vet is :D

Wietsje92

Re: Tanden: 7 zoet/zuur aanvallen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:36

Ik denk niet dat ik dat red. Maar mijn gebit is ook al zwak door de antibiotica's die ik allemaal gehad heb. Al poets ik nog zoveel heb altijd wel een gaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:40

Flip schreef:
Verder denk ik dat als je je gewoon houdt aan een normaal eetpatroon op een dag, dus 3 maaltijden, en smiddags en savonds evt een tussendoortje dat je die 7 zoet/ zuur momenten nieteens haalt.

Think again :D

3 maaltijden
2x fruit
2 bakkies koffie

en je zit er al aan... Heb je nog geen glaasje fris of sap gedronken, geen snoepje gesnaaid, helemaal niks.

Ik ga er ruimschoots overheen op een dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:44

Ben net vandaag bij de tandarts geweest en hij raadde het me aan het gaan te beperken tot 4.
Ik heb nml geen gaatjes ( en ben 38 :) ) maar hij zag twee beginnende plekjes.
Ik dacht ook nog ... makkie. tot hij vertelde van fruit is een suiker moment, alles behalve thee en water .... en zelfs cola light is niet goed voor de tanden ( echte cola nog erger)
Dat is nog best opletten dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:16

Vier is dus imo met een normaal voedingspatroon niet mogelijk.
Dat betekent 3 maaltijden, 1x fruit en verder helemaal niets...

OK dan kun je je fruitjes dus tegelijk opeten, heb je dat in ieder geval binnen. Maar dan mag je dus nog geen kop koffie (behalve zwart), geen enkel glaasje fris/sap/wijn etc...

Leuk bedacht, en ik snap dat een tandarts tanden het belangrijkst van de hele wereld vindt, maar 't moet wel uitvoerbaar blijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:51

Dat klopt, maar hij bedoelde over het algemeen, dus best eens een keertje meer.
en dat kan. Ik eet twee stuks fruit met yogurt als ontbijt. Drink alleen thee en water overdag.
( dus vanaf nu, afblijven van de pepernoten, marsepein, borstplaat ... eeeh wijn :) )
En het is mijn schuld, ik vroeg wat ik eraan zou kunnen doen, ben nml heel blij met het feit op mijn leeftijd geen gaatjes te hebben.
En elke dag flossen/ tandenstokeren dat helpt ook heel erg goed ( gaan we hier dus invoeren, want ook dat doe ik nooit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:04

Ja dat scheelt, als je je fruitjes in je maaltijden verwerkt. Maar dan zou ik m'n appelkluifje denk ik wel missen :D Ik vind fruit juist altijd zo'n lekker welkom tussendoortje. Mandarijntje op kantoor ipv de rookpauze van collega's, en m'n appeltje kluif ik meestal in de file huiswaarts op want dan heb ik al een beetje trek dus dan maakt een appeltje de afrit richting tankstation nét wat makkelijker te overwinnen :D

Gaatjes heb ik trouwens niet zo vaak last van, ik ga meteen voor het echte werk zoals wortelontstekingen en half afgebroken kiezen wegens een steentje in een krentenbol enzo :\
Ik poets overigens 3x per dag en flos en stoker ook braaf. Voelt schoner en dus prettiger vind ik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:08

Volgens mij komt eigenlijk iedereen hier wel overheen :) wist sowieso al dat je beter alles in één keer op kunt eten/drinken, maar niet dat er een max van 7 was. Dat is volgens mij praktisch onhaalbaar...

Ach, ik heb geen glazuur op m'n kiezen, dus de tandarts zie ik vaak genoeg. Ik kan er helaas weinig aan doen, echt goede tanden zal ik nooit krijgen. Die krengen breken al af als ik zacht brood eet (ja, zonder steentjes). En als ik een vulling krijg breekt ook die d'r later nog wel een keertje of twee uit.
Altijd gezeik dus... maar laatst moest ik een wortelkanaalbehandeling en toen was er toch één lichtpuntje: ik miste een wortel, dus dat waren al twee kanalen minder om te behandelen. :Y) :D

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:48

Ik heb er vandaag even op gelet en kom er toch overheen op dagen dat ik bv. veel in de trein zit, studeer enz. Als ik gewoon van 9 tot 4 op school zit is het veel minder, minder tijd om te eten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:49

Nee zeker niet. :n Ik drink en eet altijd los van elkaar en ik eet denk ik alleen al 6/7x per dag. En denk dat ik wel rond de 10/15 kom..

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:25

ik let er wel op, maarja, ik studeer dan ook mondzorgkunde en dan word je lekker geïndoctrineerd met dit soort informatie. Melk is overigens ook niet geheel veilig; hier zit lactose in, en dat is ook suiker.
Ik probeer 7 eetmomenten per dag aan te nemen, maar ik ben sowieso geen snoeperd dus dat maakt het al makkelijker. Alleen vind ik het lastig met in de kroeg staan... En, tja, dat gebeurt nog al eens.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:30

thee is ook niet per definitie goed trouwens, dit kan erg zuur zijn, vooral bij fruitsmaken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:44

Ik merk dat het me op gewone dagen als ik thuis zit (en dus naar verhouding minder en minder vaak eet/drink) wel lukt; ontbijt, lunch en avondeten en twee keer wat drinken los van de maaltijden maakt 5 keer. Maar meestal drink ik te veel/te vaak om het te halen... en ik eet ook wel eens een tussendoortje, maar op dit soort dagen vaak niet.

En hoe zit het dan met kruidenthee?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:53

Maar ontbijt en lunch etc valt daar ook onder?

Want qua drinken drink ik alleen thee (zonder suiker) en water. Dus dat is al goed. En verder eet ik 6 keer per dag iets, waarvan 2 keer fruit. Dan ontbijt/lunch/avondeten, en vaak nog 1 keer een koekje ofzo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:01

Het maakt volgens mij niet uit wat je eet of drinkt, gewoon alles wat je op een dag consumeert. :j

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:17

Met drinken erbij kom ik wel over die 7 hoor! Maar drink veel water. Dat is toch niet zoet/zuur?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:21

Nell_ schreef:
Met drinken erbij kom ik wel over die 7 hoor! Maar drink veel water. Dat is toch niet zoet/zuur?

water telt niet mee :) is inderdaad neutraal

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:21

Water telt idd niet mee. :)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:49

Ik heb tanderosie en probeer er wel veel op te letten. Ik drink nu bijna altijd water of frisdrank met een rietje, zodat het mijn tanden niet raakt. Alleen soms wil ik dat nog wel vergeten. :D Snoepjes e.d. probeer ik te vermijden en fruit eet ik alleen als ik al aan het eten ben (bijv. tijdens het middageten na mijn boterhammen).

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:07

Veirl schreef:
Ik heb tanderosie en probeer er wel veel op te letten. Ik drink nu bijna altijd water of frisdrank met een rietje, zodat het mijn tanden niet raakt. Alleen soms wil ik dat nog wel vergeten. :D Snoepjes e.d. probeer ik te vermijden en fruit eet ik alleen als ik al aan het eten ben (bijv. tijdens het middageten na mijn boterhammen).

Ik heb ook best erg last van tanderosie, ik heb er een jaar heel goed op gelet met wat wel en wat niet eten/drinken etc.
Maar eigenlijk is het gewoon het best alles te eten of te drinken met mate, natuurlijk wel een beetje nadenken, maar ik werd gek van 'dat mag ik wel, en dat niet'.
Nog een tip: suiker door zoetstof (aspartaam) vervangen is slecht, aspartaam is veel groter en moeilijker af te breken, waardoor je ernstige problemen kan krijgen met je verteringsstelsel, daar worden je tanden ook niet sterker van. :)